Reservedele til Aldi bore/skrue-maskine.
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 21-08-10 21:05

Hej NG,

Hvis der er en bedre egnet gruppe til det her spørgsmål, så sig til.

For nogle år siden købte jeg en TopCraft TC1800 accu-boremaskine hos
Aldi. Egentlig en rigtig dejlig maskine med hurtiglader og to accuer.

Her i den tidlige sommer medvirkede den ved renovering af yderklædning
på en spejderhytte og rev undervejs lav-gearet i stykker.
Den havde i forvejen en tendens til at hoppe ud af lavgearet men helt
tosset blev det da der kom hård last på den f.eks. 120mm lange skruer
med Torx-kærv. Jeg har en fornemmelse af at der har været en fejl i
gearskiftet så lavgearet ikke er gået ordentligt i indgreb - ikke alene
hopper ud nu af gear for et godt ord men kammer over når den er mere
eller mindre hårdt belastet.

Her til aften havde jeg den skildt af for at se hvad der var galt -
Gearkassen er ganske gedigent opbygget med 3-trins planet-gear i
metalhjul, men gearskiftet der er yderringen på det mellemste trin
enten låser hjulene i trinet eller låser ringen i nogle tænder i
gearhuset som er af NYLON - Og tænderne på indersiden af nylonhuset
er næsten gnavet helt af. (Det er nummer 21 på den eksploderede tegning
på side 15 af brugsanvisningen i linket -
http://doc.servotool.eu/documents/CDM6069%20Ma-DK%20_%200702-16.pdf)

Har andre før mig haft det samme problem - er det lykkedes at finde
reservedele? (jeg tvivler på at det er muligt men vil gøre et forsøg på
min genbrugsstation over tid)

Og så skal min næste accu-bore/skruemaskine ikke være fra Aldi men af en
væsentlig mere gedigen kvalitet hvor gearkassen kan holde, og det gør
heller ikke noget at prisen bliver en helt anden.
Reklamerne fra byggemarkederne er fyldt med skidt og kanel og jeg kan
ikke rigtigt skelne skidtet fra kanelen så det andet spørgsmål er om
hvad jeg bør kigge efter.

/Lars

Fra : Max

Dato : 21-08-10 22:35

Hej Lars

> Har andre før mig haft det samme problem - er det lykkedes at finde
> reservedele? (jeg tvivler på at det er muligt men vil gøre et forsøg
> på min genbrugsstation over tid)

Til genbrugsstationen med den, og så køb en god model på tilbud.
Det kan simpelthen ikke betale sig at reparere den slags.

Max

Fra : Armand

Dato : 23-08-10 13:43

Max skrev:
> Hej Lars

> Til genbrugsstationen med den, og så køb en god model på tilbud.
> Det kan simpelthen ikke betale sig at reparere den slags.

På allerede nogle år er størrelse/pris også skredet markant.

Til arbejde man fra start anser for virkelig tungt, er der fornuft i at
købe nyt discount-værktøj, så man har kvitteringen når/hvis sagerne
knækker sammen!
Jem & Fix er flinke til at bytte med et smil og hvis man fanger samme
ekspedient: alene 'på ansigtet' og altså uden brug for kvittering.

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 23-08-10 15:25

Hej Armand

> På allerede nogle år er størrelse/pris også skredet markant.

Ja, idag koster selv mærker man tidligere anså for at være
meget dyre "håndværker" mærker ikke alverden, og slet
ikke når de bliver solgt på tilbud i lavpriskæderne.

> Jem & Fix er flinke til at bytte med et smil og hvis man fanger samme
> ekspedient: alene 'på ansigtet' og altså uden brug for kvittering.

Ja, er det ikke sjovt at lavpriskæderne faktisk har en meget
velfungernede måde at takle reklamationer, en service man
egentlig burde mene at dem med de højere priser tilbød,
men nej de er ofte svære at danse med. Og køber man som
proffesionel hos grossisterne, ja så kommer man til at betale
en højere pris, og man får ingen reklamationsret.

Max

Fra : Armand

Dato : 24-08-10 15:18

Den 23-08-2010 16:24, Max skrev:

> [...]
> proffesionel hos grossisterne, ja så kommer man til at betale
> en højere pris, og man får ingen reklamationsret.

Hæ!
Du har sq ret

Og når nu du ligefrem kaster bensin på bålet:
Netop for DeWalt (som er nævnt hér i tråden, synes jeg at have hørt
mange beklagelser omkring grossistens manglende kulance-vilje (lidt i
stil med Volkewogn der med tiden har bildt sig selv ind at deres
produkter ingen fejl har og derfor dårligt tager reklamationer
alvorligt!) :-|

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 24-08-10 16:49

Hej Armand

> [...]
> stil med Volkewogn der med tiden har bildt sig selv ind at deres
> produkter ingen fejl har og derfor dårligt tager reklamationer

Nu er DeWalt vel også kun et stort navn i DK, lidt i stil med
Black & Decker der går for at være meget professionel i
udlandet :) Jeg mistede det meste for DeWalt da de
slagtede navnet Elu. Men egentlig er det vel sådan at alle
fabrikater indeholder gode og dårlige produkter og man
ikke automatisk kan afgøre kvaliteten ved at kikke på
farven på plastiken.

Max

Fra : Allan G

Dato : 21-08-10 22:50

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4c70314c$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> rigtigt skelne skidtet fra kanelen så det andet spørgsmål er om hvad jeg

Nogle år ? Der er normalt 3 års garanti på Top Craft fra Aldi, ja på de
fleste ting .
Altså dem med en gyldig bon fra dengang Hehe

Så ud med den eller gem motoren til noget andet, det kan værer den kan
genererer strøm.
Der var i en anden gruppe en der søgte en generatorløsning

Mvh Allan

Fra : Morten

Dato : 21-08-10 23:09

> Så ud med den eller gem motoren til noget andet

Husk også at gemme reguleringen. Den vil jeg næsten sige er mere anvendelig
end selve motoren. Husk dog på det er en PVM regulering og dermed ikke
velegnet til hvad som helst.
Men ok. Har man snilde osv. kan man nok finde anvendelser for den som motor.
Sæbekassebil (forvent dog ikke racerfart), "dremel"maskine el. lign.
Størrelsesmæssigt passer den også fint til "rigtige" hobby fjernstyrede
biler, men den forsyningsspænding er dog nok for høj til de spændinger man
typisk bruger dér.

> det kan værer den kan genererer strøm.

Det gør den med garanti. Det gør alle jævnstrømsmotorer af den type. Det er
også derfor boremaskinen nærmest stopper på stedet når man slipper knappen.
Så kortslutter den nemlig motoren. Det er standard på de fleste boremaskiner
men enkelte discountmodeller har det ikke. Må dog indrømme at personligt
foretrækker jeg de _ikke_ gør (også mere skånsomt for "kul"ene i motoren).

Og de er faktisk udemærkede som dynamoer. Ikke så høj effektivitet, men hvis
man har noget med passende moment og omdrejningshastighed til at drive det
med er det jo underordnet. Er man f.eks. spinningsfan er det da oplagt at
proppe en sådan på sin egen motionscykel. Den kan så passende drive en anden
elektromotor der så driver en propel så man kan blive luftet når man sidder
i cyklen og sveder. Eller blot nogle aflagte computerblæsere. I fald skal
man lige huske at have noget spændingsbegrænsende, da sådanne 12 v blæsere
typisk ikke er glade for spændinger meget over 14 v.

Mvh
Morten

Fra : Leif Neland

Dato : 11-09-10 14:45

Den 21-08-2010 23:50, Allan G skrev:

> Nogle år ? Der er normalt 3 års garanti på Top Craft fra Aldi, ja på de
> fleste ting .
> Altså dem med en gyldig bon fra dengang Hehe

Bare de så ikke bruger termopapir.

Så er skriften på bon'en forsvundet før maskinen går i stykker

Leif

Fra : Morten

Dato : 21-08-10 23:25

> gearhuset som er af NYLON - Og tænderne på indersiden af nylonhuset

Nu har jeg ikke lige studeret din tegning. Men mon ikke tænderne er ødelagte
pga. den fejl fra starten?
Faktisk skal man slet ikke undervurdere nylontandhjulenes holdbarhed. De vil
typisk holde meget længere end hvis de var af metal. Klart brudstyrken er
mindre hvilket især har betydning hvis de ikke har kunnet gribe ordentlig
fat fra start, men slidstyrken er væsentlig højere.

Købte en megger fra da Ruder Konge var knægt. Så ud til at være brugt en del
og ville skille den ad til rensning og smøring (den har jo ikke set frisk
fedt i 50 år). Til min overraskelse indeholdt den også et nylonhjul mellem
to metalhjul. Efter rensning så det helt nyt ud - det havde de med garanti
ikke gjort hvis det var metal - og slet ikke hvis metal af samme type. En ny
gang fedt "super lube" og den spinder som en kat.

Årsagen er, at metalatomer binder meget kraftigt til sig selv. Således vil
to tandhjul af samme metal slides meget hurtigt hvis ikke hastigheden er høj
nok og belastningen lav nok til at de kan holdes helt adskildt af oliehinde.
Årsagen til at man i mekaniske ure laver små tandhjul af stål og store af
messing har hverken noget med pris eller hvor nemme de er at fremstille at
gøre. Årsagen er at kobber og zinkatomerne i messing ikke binder på
stålatomer (særlig godt i hvert fald) og derfor holder de så meget længere
end hvis begge tandhjul var af stål. Naturligt nok laver man det største
tandhjul af det blødeste materiale.
Når nylontandhjul så trods alt får det hele til at holde endnu længere er
det også pga. nylons svagt elastiske egenskaber samt det overhovedet ikke
binder til metalatomerne.
Så som du ser. Det er faktisk en højere videnskab at lave et gear. Og hvad
man gør er meget afhængig af brug, belastning og hastighed. Metal er ikke
altid bedst selvom man umiddelbart skulle tro det.

Mvh
Morten

Fra : Allan G

Dato : 21-08-10 23:33

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Klip

Jeg har sågar haft en søjleboremaskine til bor Ø 30 med lavt gear med
fiberhjul i gearkassen.

Så du har helt ret

Mvh Allan

Fra : Allan G

Dato : 21-08-10 23:45

"Allan G" <Allan_roskilde@hotmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Klip
>
> Jeg har sågar haft en søjleboremaskine til bor Ø 30 med lavt gear med

Og igen må jeg korigerer mig selv
Det var sådan en med en konus og der kunne skubbes 2 stander konuser op 1+1?
så hvilkel borstørrelse ved jeg ikke var max.
Og du har ret med regulatoren, den glemte jeg.
Man kan lave meget sjovt legetøj af den slags skrottet udstyr.

Mvh Allan

Fra : Max

Dato : 21-08-10 23:34

Hej Morten

> Når nylontandhjul så trods alt får det hele til at holde endnu
> længere er det også pga. nylons svagt elastiske egenskaber samt det
> overhovedet ikke binder til metalatomerne.

Ja, og den lille smule metal nylonhjulet slider af metalhjulet,
ja det sætter sig fast på nylonhjulets overflade, og så køre
der jo metal mod metal, og derfor dør metalhjulet og
nylonhjulet overlever.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 12:54

On 21/08/10 22.04, Lars Peter Larsen wrote:

> [...]
> Reklamerne fra byggemarkederne er fyldt med skidt og kanel og jeg kan
> ikke rigtigt skelne skidtet fra kanelen så det andet spørgsmål er om

Jeg købte sådan en her:
http://www.dvsalg.dk/is/dansk/vare.asp?id=DC945KB%2D1 hos Dansk
Værktøjssalg www.dvsalg.dk
Den er godt nok lidt tung at stå med i længere tid, men den kan rykke de
120 mm lange skruer i, og holde til det, kan jeg garantere dig.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 23-08-10 11:52

Købte i foråret en AEG BSB 18 Volt med 3Ah lion batterier - Den kan tage 13
mm og har også slagbor. Den er super stærk, men relalivt tung. En onkel har
fornyligt skifter til 18v dewalt (uden slagbor) og den er væsenligt lettere.

Udvalget er enormt - mange sværger til dewalt, men deres billigste modeller
er ikke prisen værd (medmindre der er på tilbud). Ved heller ikke endnu om
min AEG er prisen* værd - de produceres heller ikke længere i Europa.

225£ incl en radio til samme batterier og porto

Fra : Anders Majland

Dato : 23-08-10 11:56

> 225£ incl en radio til samme batterier og porto

ps købte fra http://stores.ebay.co.uk/ABBEY-POWER
Deres priser kan måske bruges som reference for om et lokalt godt tilbud er
så godt igen ...

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-10 09:07

> [...]
>
> Udvalget er enormt - mange sværger til dewalt, men deres billigste
> modeller er ikke prisen værd (medmindre der er på tilbud).

Jeg er ikke helt enig. Jeg arbejder professionelst med mit værktøj, og langt
det meste er DeWalt. Jeg har en 14,4V skruemaskine med slag og 3 gear. Den
er bomstærk og kører uden videre selv meget lange karmskruer i mursten eller
beton. Desværre er den ret tung, men til deciderede tømmerkonstruktioner er
det den jeg vælger at bruge.
Jeg har desuden også den helt lille 12V, som ofte sælges hos Jem og Fix til
ca. 700 kr. Den bruger jeg mindst lige så meget, nemlig i enhver situation
hvor skruen ikke er for stor. F.eks. ved gipsarbejde eller anden montage.
Ofte er den udstyret med bor, f.eks. når jeg sætter køkkener op, for så
borer jeg for med den, og skruer med den anden.
Jeg har brugt den lille maskine rigtig rigtig meget, og der er intet der
tyder på at den lider af nogen svagheder eller skulle være på vej til at få
det.
Ulempen er, at de medfølgende batterier kun er på 1,3AH, og laderen en
1-times, men min er "opgraderet" så jeg har 2,6AH batterier og en 15-min.
lader til den.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 24-08-10 20:09

> [...]
> Ulempen er, at de medfølgende batterier kun er på 1,3AH, og laderen en
> 1-times, men min er "opgraderet" så jeg har 2,6AH batterier og en 15-min.

Kan ikke se at du er uenig ?

Den lille på tilbud i jem og fix har du opgraderet med større batterier -
hvad er den samlede pris så ? Og hvad er der af alternativer til den pris ?

Havde en makita 18V med 3Ah Lion batteri i hånden idag - også en super
lækker og meget let maskine med masser af kraft.

Btw har jeg stadig min gamle 10år gamle 12V 2Ah NiCD der vejer under det
halve af den nye AEG. Sker stadig at jeg bruger den. Har også en lille Bosch
Ion - den kan klare de helt små ting.