Konfiguration af egen trådløse router i fo~
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-10 11:50

Hej.

Så er den gal igen...

Er der en venlig sjæl som vil give en vejledning til hvordan jeg får
ovenstående til at virke? Det virker nemlig ikke med de oplysninger man får
fra Skylines hjemmeside. Ikke hos mig i hvertfald.
Jeg har en ZyXel P335u, som jeg vil sætte i forbindelse med Skylines
Alvarion BreezeMAX PRO router.
Skal ændringerne foretages under LAN indstillinger? Eller under WAN
indstillinger? Eller begge måske? Og i så fald at ændringerne er ok -
hvordan skal den forbindes med Alvarion? LAN-LAN eller LAN-WAN på Zyxel?

Håber en kan komme med en "skær ud i pap" løsning.

Mvh. Claus

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 21-08-10 12:11

On Sat, 21 Aug 2010 12:50:12 +0200, "CMP" <nomail> wrote:

> [...]
>hvordan skal den forbindes med Alvarion? LAN-LAN eller LAN-WAN på Zyxel?
>
>Håber en kan komme med en "skær ud i pap" løsning.
Et bud:
1: Alvarion forbindes til Zyxel WAN.
2: Ændringer/tilpasning er på WAN siden i Zyxel.

Hvilke oplysninger har du fået fra Skyline ?

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 10:05

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Et bud:
> 1: Alvarion forbindes til Zyxel WAN.
> 2: Ændringer/tilpasning er på WAN siden i Zyxel.
>
> Hvilke oplysninger har du fået fra Skyline ?
>

> /Hans

Hej.

Kun de oplysninger der står på deres hjemmeside:

Kan jeg bruge min egen router?

"Ja, det er muligt at tilkoble egen router. Bemærk dog at tilslutning af
egen router SKAL gøre i forlængelse af SkyLines udstyr. Hvis den tilsluttede
router tildeles fast ip (se nedenfor), vil alt trafik videresendes hertil
igennem SkyLines udstyr.
Vær opmærksom på at den tilsluttede router skal uddele ipadresser anderledes
end 192.168.1.x, da det skal være forskelligt fra SkyLines ip-scope.

Fast ipadresse til egen router:
IP adresse: 192.168.1.50
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1"

Men der står intet om, om det er på LAN siden eller WAN siden der skal
ændres. Heller ikke hvordan de efterfølgende skal forbindes - LAN-LAN eller
LAN-WAN.
Hvis jeg i min ZyXel foretager de ovenstående ændringer får jeg en fejl i
undernetmaske - "undernetmaske må ikke være den samme som på LAN"

Claus

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-08-10 13:39

On Sun, 22 Aug 2010 11:04:38 +0200, "CMP" <nomail> wrote:

>"Ja, det er muligt at tilkoble egen router. Bemærk dog at tilslutning af
>egen router SKAL gøre i forlængelse af SkyLines udstyr.
Skal nok læses som "SkyLink LAN" til "egen routers WAN".

> [...]
>Vær opmærksom på at den tilsluttede router skal uddele ipadresser anderledes
>end 192.168.1.x, da det skal være forskelligt fra SkyLines ip-scope.

Her glemmer de at skrive at det skal være egen routers WAN der skal
sættes op til fast IP og konfg. som følger
>IP adresse: 192.168.1.50
>Undernetmaske: 255.255.255.0
>Standardgateway: 192.168.1.1
>DNS: 192.168.1.1"

PÃ¥ egen routers LAN kan du bruge hvad som helst, bare ikke
192.168.1.x, så prøv med 192.168.100.x

>Hvis jeg i min ZyXel foretager de ovenstående ændringer får jeg en fejl i
>undernetmaske - "undernetmaske må ikke være den samme som på LAN"
Start med at tilpasse egen routers LAN side som foreslået og derefter
WAN siden.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 16:46

> [...]
> 192.168.1.x, så prøv med 192.168.100.x

> Start med at tilpasse egen routers LAN side som foreslået og derefter

Hej.

Tak for dit indlæg.

Efter at have prøvet forskellige muligheder, er jeg endt op med at
konfigurere min trådløse router som et simpelt adgangspunkt.

Claus

Fra : Ole C

Dato : 21-08-10 12:23

CMP skrev blandt andet:

> [...]
> Zyxel?
> Håber en kan komme med en "skær ud i pap" løsning.

Jeg kan ikke give dig så detaljeret en forklaring som du ønsker, da jeg ikke
kender de to routere.
Men du skal sætte Zyxel-routeren til at køre som rent access-point.
Punkt 2 her giver en enkel forklaring, som du bør kunne overføre til dit
udstyr:
http://forum.edbpriser.dk/forums/p/118063/756030.aspx
(Glem hvad der står om MAC-filtrering og brug helst WPA2-kryptering)

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 10:10

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://forum.edbpriser.dk/forums/p/118063/756030.aspx
> (Glem hvad der står om MAC-filtrering og brug helst WPA2-kryptering)

Hej.

Tak for svar,

...men som jeg forstår det, burde det være muligt at bruge min trådløse
router som normalt hvis jeg foretager de ændringer som Skylines hjemmeside
foreslår. Så vil alt trafik blive viderestillet til min trådløse router. Se
citat:

Fra : Ole C

Dato : 22-08-10 10:51

CMP skrev blandt andet:

> [...]
> Vær opmærksom på at den tilsluttede router skal uddele ipadresser
> anderledes end 192.168.1.x, da det skal være forskelligt fra SkyLines

Men den opskrift kan du jo ikke få til at virke - og der bliver ikke taget
højde for dobbelt NAT, så vidt jeg kan se. Det skal helst undgås.
Det gælder vel bare om at komme trådløst på nettet? - og hverken du eller
din pc lægger mærke til at din router "kun" kører som rent AP

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 11:58

> [...]
> Det gælder vel bare om at komme trådløst på nettet? - og hverken du eller
> din pc lægger mærke til at din router "kun" kører som rent AP

Hej,

Nej det kan du jo have ret i. Det er da også den løsning jeg har valgt nu
p.t.

Men tak skal du have for dine indlæg.

Claus

Fra : Ole C

Dato : 22-08-10 12:36

CMP skrev blandt andet:

> Det er da også den løsning jeg har
> valgt nu p.t.

Hvad skulle dog også tale for at have en router efter en router.....

> Men tak skal du have for dine indlæg.

Velbekomme!

--
vh