/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Deep sea seals - pakning af stævnrør
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 20-08-10 19:47

Hej

For nogen tid siden fortalte jeg om mit "Black Jack" problem, og et af de
forslag jeg fik, var at skifte til "Deep Sea" pakning.

Og det er så det jeg ville gøre her til vinter - indtil videre.

Men men..
Min motor er installeret som ny for 3 år siden, og jeg har desværre ikke
rigtigt noteret mig hvordan den opførte sig.

I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den
MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen
klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er i
tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.

Når motoren er i gear, så er der ingen problemer.

Hvad skal jeg gøre?

mvh
/Børge



 
 
Harding E. Larsen (20-08-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 20-08-10 15:03

Hej Børge,

Måske kan opligningen af motoren været ændret som følge af en sætning
af ophængene.
Måske kan tomgangshastigheden være stillet for lav.
Oftest ses fænomenet når motoren sættes i gear og der ikke gives gas.
Med den indkoblede belastning vil omdrejningerne falde lidt og kan
komme under det kritiske minimum, så vil motoren begynde at slå
kraftigt. Med lidt gas forsvinder ustabiliteten og akselen vil ikke
slå mod stævnrøret.
Når båden kommer på land og du skal udskifte til Deep-Sea-Seals så
skal du starte med at lave/dreje to bøsningshalvdele som kan indsættes
stramt mellem stævnrør og aksel, således at akselen bliver centreret i
midten af stævnrøret. Derefter skal motorens placering justeres både
vertikalt og horisontalt således at der er samme afstand mellem
flangerne på hhv. aksel og gear i de to retninger. Fejlen skal være
under 1/10 mm. Det måler du med søgeblade imellem flangedelene.
Flangen demonteres fra akselen og den trækkes tilbage og
bøsningeshalvdelene fjernes igen. Herefter monteres Deep-Sea-Seals på
hhv. stævnrør og aksel og flangen anbringes igen på akselen og boltene
mod gearkassen sætte på og spændes. Herefter foretages tilspænding af
deep-sea-seals lejet ved brug af den medfølgende målelære og de to
spændebånd.

Indtil båden tages op så bør du sætte tomgangshastigheden lidt op med
stilleskruen. Husk at spænde kontramøtrikken igen.

Mvh/Harding

On 20 Aug., 20:47, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk>
wrote:
> Hej
>
> For nogen tid siden fortalte jeg om mit "Black Jack" problem, og et af de
> forslag jeg fik, var at skifte til "Deep Sea" pakning.
>
> Og det er så det jeg ville gøre her til vinter - indtil videre.
>
> Men men..
> Min motor er installeret som ny for 3 år siden, og jeg har desværre ikke
> rigtigt noteret mig hvordan den opførte sig.
>
> I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den
> MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen
> klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er i
> tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
>
> Når motoren er i gear, så er der ingen problemer.
>
> Hvad skal jeg gøre?
>
> mvh
>     /Børge


Leon Hulstrøm (22-08-2010)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 22-08-10 07:49

> I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den
> MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen
> klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er
> i tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.

Sidder motorfødderne stadig fast i fundamentet, de kan ryste løse ??

Den kan også have flyttet sig en smule i justeringen og så skal du igang med
at ligne op som Harding beskriver.

/Leon



Børge Wedel Müller (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 29-08-10 17:49

Takker til begge

Jeg mener at jeg har fastspændt alt hvad der kan fastspændes.

Kan der være andre erfaringer med at den at motoren rykker kraftigt under
start?

mvh
/Børge


"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen
news:4c70d8cc$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den
>> MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen
>> klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er
>> i tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
>
> Sidder motorfødderne stadig fast i fundamentet, de kan ryste løse ??
>
> Den kan også have flyttet sig en smule i justeringen og så skal du igang
> med at ligne op som Harding beskriver.
>
> /Leon
>
>

Harding E. Larsen (30-08-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-08-10 00:42

Holder motoren ikke op med at slå når du sætter omdrejningerne lidt
op?

Mvh/Harding

On 29 Aug., 18:49, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk>
wrote:
> Takker til begge
>
> Jeg mener at jeg har fastspændt alt hvad der kan fastspændes.
>
> Kan der være andre erfaringer med at den at motoren rykker kraftigt under
> start?
>
> mvh
>     /Børge
>
> "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> skrev i meddelelsennews:4c70d8cc$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> >> I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den
> >> MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen
> >> klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er
> >> i tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
>
> > Sidder motorfødderne stadig fast i fundamentet, de kan ryste løse ??
>
> > Den kan også have flyttet sig en smule i justeringen og så skal du igang
> > med at ligne op som Harding beskriver.
>
> > /Leon- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177438
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408039
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste