Volvo Penta
Fra : Thomas Nybom

Dato : 20-08-10 11:26

Hejsa

Jeg har en Volvo Penta 2001 der ligger i en maxi 77, der bliver ved
med og suge luft ind i brændstoffilter, så den kan køre i ca 30 min,
så skal den luftes ud igen, kan ikke finde nogle utætheder har prøvet
med en dunk helt oppe ved pumpen.
Er der nogle der har en ide

Hilsen Thomas

Fra : Jakob_K

Dato : 21-08-10 00:36

Har også en 2001. Så har samlet lidt PDF manualer og ting gennem
tiden, du sikkert kan bruge til fejlsøgning og overblik.

De kan downloades her de næste par dage: kortlink.dk/82sd

mvh og god weekend,
JAKOB

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-10 11:17

"Thomas Nybom" <bikerdk@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

*************************

Kan det tænkes, at dit brændstoffilter er næsten stoppet, således at "suget"
fra pumpen bliver så stort, at der trækkes luft fra utætheder, der ved
normalt sug ikke betyder noget?
F.ex. ved oringen i filteret?

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-10 13:53

Hvilken pumpe taler du om fødepumpen eller højtrykspumpen.
Du kan ikke se utætheder da der skabes undertryk indvendigt. Alle
samlinger og filtre skal gennemgås for defekter. Ved samme lejlighed
skiftes fullflowfilteret og fødepumpes filter renses. Pust igennem
alle demonterede rør for at konstatere at der ikke her er
forstoppelse.
Fullflowfilteret skifte hver år sammen med oliefilteret når du laver
efterrårsklargøring inden vinteren, af motoren.

Her en en liste over hvad man bør foretage sig forår og efterår på sin
båd:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/self.aspx/Vedligeholdelse%20for%c3%a5r%20og%20efter%c3%a5r/Vedligeholdelse%20for%c3%a5r%20og%20efter%c3%a5r.doc

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 22-08-10 16:41

Min gjorde det samme (en 2003). Har du efterspændt alle dele, lige fra
brændstoftanken til returslange? I mit tilfælde var det dels en utæthed ved
grovfilteret (helt oppe ved tanken) og så de 3 føderør (den er 3 cylindret).
Derefter ingen problemer. Hvis du er sikker på at det er luft i systemet, så
er det nok ikke fødepumpen.

Mvh
Henrik

Fra : Steen Andreasen

Dato : 23-08-10 10:20

> [...]
> med og suge luft ind i brændstoffilter, så den kan køre i ca 30 min,
> så skal den luftes ud igen, kan ikke finde nogle utætheder har prøvet

Jeg har haft et tilsvarende problem. Hos mig var problemet en
tilstoppet brændstofhane. Pumpen suger så kraftigt at den kan suger
falsk luft ind hvis det er muligt.

Mvh Steen

Fra : Per Nordahl

Dato : 24-08-10 16:16

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har haft et tilsvarende problem. Hos mig var problemet en
tilstoppet brændstofhane. Pumpen suger så kraftigt at den kan suger

Hej Thomas og Steen.

Har selv været udsat for nogenlunde det samme !
I mit tilfælde, efter have skiftet olie, brændstofiltre og hvad detil
hører - m.v.
Blev Hr.Yanmar`sen startet op. Snurrede selvfølgelig fint (i tomgang) kunne
man forvente andet.
Da Hr. Y. blev beordret til at lave lidt for føden - opgav han. #"?¤%
Efter at kontrolleret alt muligt, slanger, brændstofrør, tilspændinger,
pakninger/o-ringe, udluftningsskrue, drænskrue i bunden af vandudskiller.
Kunne nok blive ved, samt en tilfældig venlig mekaniker i embeds medfør på
havnen ligeledes blev forespurgt. Dog uden løsning (der kunne bruges).

Efter mange overvejelser tænke tænke, skiftede jeg det store udvendige
dielselfilter, i mit tilfælde kompineret m/ vandudskiller.
Nu kunne jeg pludselig lufte ud, dieselen løb til, Hr. Y. snurrede igen og
ville gerne drive skuden fremad, endda med passende omdrejn.

Fandt ud at:
Man kan tilsyneladende være uheldig at få fat i et (nyt) filter som klapper,
mere el. mindre sammen inden i filtermaterialet ! Således at når pumpen jo
netop øver et kraftigt sug, finder den falsk luft et el. andet sted. På et
tidspunkt.

Har senere fået at vide at jeg ikke er den eneste der har stået med det
problem.
Selv origanale filtre kan vist gøre det / finde på det. (Mit var originalt).

Håber du kan bruge mit forslag.
Det et førsøg værd.

Mvh. Per Nordahl