|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Batterier flade eller defekt generator? Fra : Mogens
 | 
 Dato :  20-08-10 07:16
 | 
 |  | Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
 "all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
 kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
 flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
 når sejlturen er forbi.
 
 I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
 fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
 ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.
 
 Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
 "all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
 Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 
 Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
 hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
 der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?
 
 Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
 Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
 anden måde end via generatoren.
 
 
 |  |  | 
  Henning (20-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  20-08-10 08:00
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 20 Aug 2010 08:15:56 +0200, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:
 >Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og 
 >"all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år 
 >kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive 
 >flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke 
 >når sejlturen er forbi.
 Du har formodentlig to batterier - et startbatteri og et
 forbrugsbatteri.
 Du burde have skiftet mellem 1 & 2 alt efter om du starter eller
 ligger på vandet med lys og radio tændt. Ellers risikerer du pludselig
 ikke at kunne starte efter en hyggelig dag på andet! ...og det er lidt
 svært at skubbe en båd i gang   >Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på 
 >"all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade. 
 >Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 Hvis 1'eren er defekt, har det trukket al strømmen fra 2'eren mens
 båden har ligget stille.
 >Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne. 
 >Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på 
 >anden måde end via generatoren.
 Prøv at lad dem med en oplader et døgns tid, og test dem så
 individuelt.
 Når du skifter, så husk at købe marinebatterier(!) og hhv. et start-
 og et forbrugsbatteri (forvent de koster ~1.000,-/stk!)
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (20-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  20-08-10 02:33
 | 
 |  | Hej Mogens,
 
 Din omskifter er en hovedafbryder for strømmen til to batterier.
 "Off" så er alt afbrudt.
 "1" batteri 1 er tilsluttet.
 "All" begge batterier er tilsluttet.
 "2" batteri 2 er tilsluttet.
 Hvordan forbrugsenheder er tilsluttet skriver du ikke noget om. De kan
 være tilsluttet batteri alene således at batterierne er reserveret
 således at batteri 1 kun er som startbatteri for motoren og batteri 2
 er beregnet for forbrugsenheder (radio/lys mm.)
 Hvis der ikke er et relæ tilsluttet og forbundet således at når
 motoren startes, så lades der på begge batterier må du selv bestemme
 hvilket batteri der skal lades på, eller når motoren er startet da at
 sætte omskifteren på "All". Du skal huske at stille omskifteren på
 "Off" efter at du har stoppet motoren igen , hver gang. Ellers vil de
 to batterier udligne spændingen mellem dem og der til vil der flyttes
 strøm imellem dem.
 Er et batteri fladt kan afladningen blive ret stor, således at ingen
 af batterierne vil kunne starte motoren. Selvfølgelig, afhængig af
 slutspændingen, kan du måske starte motoren nor omskifteren stor i
 "All".
 Er et batteri defekt vil du ikke kunne lade det op, og det er nok
 tilfældet, så vil dette batteri hurtig aflade det andet batteri når du
 har efterladt omskifteren i stilling "All".
 Du skal anskaffe dig en syremåler og kontrollere syrestanden på hvert
 batteris celler. Evt. efterfyld med amoraliseret vand om væskestanden
 ikke er høj nok.
 Er en celle flad skal du skifte batteriet.
 
 Husk altid, når du forlader båden, at sætte omskifteren på "Off".
 Mål syrestanden med jævne mellemrum, så har du en god fornemmelse for
 dine batteriers tilstand.
 Anskaffer du dig batterier med lokkede celler (vedligeholdelsesfrie
 batterier) så kan du ikke måle syrestanden men alene forlade dig på
 hvordan du behandler batterierne.
 Det vil være en god ide at anskaffe en land-lader; men husk at den
 ikke skal være tilsluttet hele tiden. Det kan give tæringsproblemer.
 Desuden er reglen i mange havne at man ikke må have strøm tilsluttet
 båden uden at der er nogen ombord, a.h.t. brandfare.
 
 Mvh/Harding
 
 On 20 Aug., 08:15, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
 > "all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
 > kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
 > flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
 > når sejlturen er forbi.
 >
 > I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
 > fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
 > ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.
 >
 > Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
 > "all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
 > Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 >
 > Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
 > hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
 > der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?
 >
 > Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
 > Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
 > anden måde end via generatoren.
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens (20-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  20-08-10 10:21
 | 
 |  | Tak for svaret Harding,
 
 Forhåbentlig får leg liv i den igen, omend den efter 1 times ladning kun
 havde strøm nok til at tage et par omgange med motoren. Lader den stå
 1-2 timer mere, men så må det da også være nok. Ellers må jeg vel prøve
 at lade på det andet batteri.
 
 Er noget af en novice ud i det her, men jeg fjernede skoene på batteriet
 og forbandt minus til minus og plus til plus (ved ikke hvor der er stel
 på en båd). Og så står båden med piv-gennemtræk så ingen dampe kan
 ansamles og antændes. Batteriet bobler lystigt, så noget sker der.
 
 Når jeg er på egen grund igen vil jeg få checket syrestand og kvalitet.
 
 Båden er købt spritny for 11 år siden, men der står intet i
 dokumentationen om hvordan elinstallationen er udført. Egentlig for dårligt.
 
 Selv om vi ikke sejler ret meget så vil jeg nok følge dit råd om at få
 lavet landstrøm, men kan det gøres på en måde så man ikke skal være
 nervøs konstant for dampe/gasser og praktisk bøvl med tilslutning og låg
 af til celler? Gerne et forslag til hvor man skaffer lader og billige
 batterier :)
 
 Mvh
 Mogens
 
 Harding E. Larsen wrote:
 > Hej Mogens,
 >
 > Din omskifter er en hovedafbryder for strømmen til to batterier.
 > "Off" så er alt afbrudt.
 > "1" batteri 1 er tilsluttet.
 > "All" begge batterier er tilsluttet.
 > "2" batteri 2 er tilsluttet.
 > Hvordan forbrugsenheder er tilsluttet skriver du ikke noget om. De kan
 > være tilsluttet batteri alene således at batterierne er reserveret
 > således at batteri 1 kun er som startbatteri for motoren og batteri 2
 > er beregnet for forbrugsenheder (radio/lys mm.)
 > Hvis der ikke er et relæ tilsluttet og forbundet således at når
 > motoren startes, så lades der på begge batterier må du selv bestemme
 > hvilket batteri der skal lades på, eller når motoren er startet da at
 > sætte omskifteren på "All". Du skal huske at stille omskifteren på
 > "Off" efter at du har stoppet motoren igen , hver gang. Ellers vil de
 > to batterier udligne spændingen mellem dem og der til vil der flyttes
 > strøm imellem dem.
 > Er et batteri fladt kan afladningen blive ret stor, således at ingen
 > af batterierne vil kunne starte motoren. Selvfølgelig, afhængig af
 > slutspændingen, kan du måske starte motoren nor omskifteren stor i
 > "All".
 > Er et batteri defekt vil du ikke kunne lade det op, og det er nok
 > tilfældet, så vil dette batteri hurtig aflade det andet batteri når du
 > har efterladt omskifteren i stilling "All".
 > Du skal anskaffe dig en syremåler og kontrollere syrestanden på hvert
 > batteris celler. Evt. efterfyld med amoraliseret vand om væskestanden
 > ikke er høj nok.
 > Er en celle flad skal du skifte batteriet.
 >
 > Husk altid, når du forlader båden, at sætte omskifteren på "Off".
 > Mål syrestanden med jævne mellemrum, så har du en god fornemmelse for
 > dine batteriers tilstand.
 > Anskaffer du dig batterier med lokkede celler (vedligeholdelsesfrie
 > batterier) så kan du ikke måle syrestanden men alene forlade dig på
 > hvordan du behandler batterierne.
 > Det vil være en god ide at anskaffe en land-lader; men husk at den
 > ikke skal være tilsluttet hele tiden. Det kan give tæringsproblemer.
 > Desuden er reglen i mange havne at man ikke må have strøm tilsluttet
 > båden uden at der er nogen ombord, a.h.t. brandfare.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 20 Aug., 08:15, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 >> Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
 >> "all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
 >> kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
 >> flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
 >> når sejlturen er forbi.
 >>
 >> I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
 >> fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
 >> ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.
 >>
 >> Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
 >> "all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
 >> Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 >>
 >> Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
 >> hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
 >> der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?
 >>
 >> Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
 >> Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
 >> anden måde end via generatoren.
 >
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (20-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  20-08-10 04:12
 | 
 |  | 
 
            Hej Mogens,
 Lad et døgn, så kan du først få kapacitet til flere startforsøg.
 Det du kan tilføre et batteri af strøm på en time er intet i forhold
 til det som startmotoren trækker.
 Der findes ladere der er opbygget således at de tilfører ladning
 i.f.t. batteriets tilstand således at der ikke afgives nævneværdige
 syredampe. Alternativet til disse noget dyre landere er at du skifter
 propperne på batterierne ud med en prop med slangeafgang, som så skal
 slutte i en gennemføring i fribordet.
 Stel på båden er minusforbindelsen der jo normalt er gjort fast til
 selve motoren med en bolt.
 Du kan læse mere om elinstallationer ombord her:
http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/browse.aspx/El-installationer%20ombord M.h.t. lader så prøv at se i Kjøllers katalog: http://www.kjoeller.com/stroembil.htm Prisen på batterier varierer meget afh. af størrelse, kvalitet,
 udformning og type; men skal det bare være billige startbatterier, så
 kan de købes hos Harald Nyborg/Silvan/supermarkeder o.s.v.
 Bliver de plejet godt kan der være en del år i sådanne billige
 batterier.
 Mvh/Harding
 On 20 Aug., 11:21, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Tak for svaret Harding,
 >
 > Forhåbentlig får leg liv i den igen, omend den efter 1 times ladning kun
 > havde strøm nok til at tage et par omgange med motoren. Lader den stå
 > 1-2 timer mere, men så må det da også være nok. Ellers må jeg vel prøve
 > at lade på det andet batteri.
 >
 > Er noget af en novice ud i det her, men jeg fjernede skoene på batteriet
 > og forbandt minus til minus og plus til plus (ved ikke hvor der er stel
 > på en båd). Og så står båden med piv-gennemtræk så ingen dampe kan
 > ansamles og antændes. Batteriet bobler lystigt, så noget sker der.
 >
 > Når jeg er på egen grund igen vil jeg få checket syrestand og kvalitet.
 >
 > Båden er købt spritny for 11 år siden, men der står intet i
 > dokumentationen om hvordan elinstallationen er udført. Egentlig for dårligt.
 >
 > Selv om vi ikke sejler ret meget så vil jeg nok følge dit råd om at få
 > lavet landstrøm, men kan det gøres på en måde så man ikke skal være
 > nervøs konstant for dampe/gasser og praktisk bøvl med tilslutning og låg
 > af til celler? Gerne et forslag til hvor man skaffer lader og billige
 > batterier :)
 >
 > Mvh
 > Mogens
 >
 >
 >
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Hej Mogens,
 >
 > > Din omskifter er en hovedafbryder for strømmen til to batterier.
 > > "Off" så er alt afbrudt.
 > > "1" batteri 1 er tilsluttet.
 > > "All" begge batterier er tilsluttet.
 > > "2" batteri 2 er tilsluttet.
 > > Hvordan forbrugsenheder er tilsluttet skriver du ikke noget om. De kan
 > > være tilsluttet batteri alene således at batterierne er reserveret
 > > således at batteri 1 kun er som startbatteri for motoren og batteri 2
 > > er beregnet for forbrugsenheder (radio/lys mm.)
 > > Hvis der ikke er et relæ tilsluttet og forbundet således at når
 > > motoren startes, så lades der på begge batterier må du selv bestemme
 > > hvilket batteri der skal lades på, eller når motoren er startet da at
 > > sætte omskifteren på "All". Du skal huske at stille omskifteren på
 > > "Off" efter at du har stoppet motoren igen , hver gang. Ellers vil de
 > > to batterier udligne spændingen mellem dem og der til vil der flyttes
 > > strøm imellem dem.
 > > Er et batteri fladt kan afladningen blive ret stor, således at ingen
 > > af batterierne vil kunne starte motoren. Selvfølgelig, afhængig af
 > > slutspændingen, kan du måske starte motoren nor omskifteren stor i
 > > "All".
 > > Er et batteri defekt vil du ikke kunne lade det op, og det er nok
 > > tilfældet, så vil dette batteri hurtig aflade det andet batteri når du
 > > har efterladt omskifteren i stilling "All".
 > > Du skal anskaffe dig en syremåler og kontrollere syrestanden på hvert
 > > batteris celler. Evt. efterfyld med amoraliseret vand om væskestanden
 > > ikke er høj nok.
 > > Er en celle flad skal du skifte batteriet.
 >
 > > Husk altid, når du forlader båden, at sætte omskifteren på "Off".
 > > Mål syrestanden med jævne mellemrum, så har du en god fornemmelse for
 > > dine batteriers tilstand.
 > > Anskaffer du dig batterier med lokkede celler (vedligeholdelsesfrie
 > > batterier) så kan du ikke måle syrestanden men alene forlade dig på
 > > hvordan du behandler batterierne.
 > > Det vil være en god ide at anskaffe en land-lader; men husk at den
 > > ikke skal være tilsluttet hele tiden. Det kan give tæringsproblemer..
 > > Desuden er reglen i mange havne at man ikke må have strøm tilsluttet
 > > båden uden at der er nogen ombord, a.h.t. brandfare.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > > On 20 Aug., 08:15, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 > >> Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
 > >> "all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
 > >> kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
 > >> flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
 > >> når sejlturen er forbi.
 >
 > >> I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
 > >> fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
 > >> ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.
 >
 > >> Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
 > >> "all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
 > >> Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 >
 > >> Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
 > >> hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
 > >> der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?
 >
 > >> Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
 > >> Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
 > >> anden måde end via generatoren.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (20-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  20-08-10 05:17
 | 
 |  | 
 
            Hej Mogens,
 Her er et link mere om batterier:
http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_3.htm Mvh/Harding
 On 20 Aug., 12:11, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 wrote:
 > Hej Mogens,
 >
 > Lad et døgn, så kan du først få kapacitet til flere startforsøg..
 > Det du kan tilføre et batteri af strøm på en time er intet i forhold
 > til det som startmotoren trækker.
 >
 > Der findes ladere der er opbygget således at de tilfører ladning
 > i.f.t. batteriets tilstand således at der ikke afgives nævneværdige
 > syredampe. Alternativet til disse noget dyre landere er at du skifter
 > propperne på batterierne ud med en prop med slangeafgang, som så skal
 > slutte i en gennemføring i fribordet.
 >
 > Stel på båden er minusforbindelsen der jo normalt er gjort fast til
 > selve motoren med en bolt.
 >
 > Du kan læse mere om elinstallationer ombord her:http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/browse.aspx/El-installati... >
 > M.h.t. lader så prøv at se i Kjøllers katalog:http://www.kjoeller.com/stroembil.htm >
 > Prisen på batterier varierer meget afh. af størrelse, kvalitet,
 > udformning og type; men skal det bare være billige startbatterier, så
 > kan de købes hos Harald Nyborg/Silvan/supermarkeder o.s.v.
 > Bliver de plejet godt kan der være en del år i sådanne billige
 > batterier.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 20 Aug., 11:21, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 >
 >
 >
 > > Tak for svaret Harding,
 >
 > > Forhåbentlig får leg liv i den igen, omend den efter 1 times ladning kun
 > > havde strøm nok til at tage et par omgange med motoren. Lader den stå
 > > 1-2 timer mere, men så må det da også være nok. Ellers må jeg vel prøve
 > > at lade på det andet batteri.
 >
 > > Er noget af en novice ud i det her, men jeg fjernede skoene på batteriet
 > > og forbandt minus til minus og plus til plus (ved ikke hvor der er stel
 > > på en båd). Og så står båden med piv-gennemtræk så ingen dampe kan
 > > ansamles og antændes. Batteriet bobler lystigt, så noget sker der.
 >
 > > Når jeg er på egen grund igen vil jeg få checket syrestand og kvalitet.
 >
 > > Båden er købt spritny for 11 år siden, men der står intet i
 > > dokumentationen om hvordan elinstallationen er udført. Egentlig for dårligt.
 >
 > > Selv om vi ikke sejler ret meget så vil jeg nok følge dit råd om at få
 > > lavet landstrøm, men kan det gøres på en måde så man ikke skal være
 > > nervøs konstant for dampe/gasser og praktisk bøvl med tilslutning og låg
 > > af til celler? Gerne et forslag til hvor man skaffer lader og billige
 > > batterier :)
 >
 > > Mvh
 > > Mogens
 >
 > > Harding E. Larsen wrote:
 > > > Hej Mogens,
 >
 > > > Din omskifter er en hovedafbryder for strømmen til to batterier.
 > > > "Off" så er alt afbrudt.
 > > > "1" batteri 1 er tilsluttet.
 > > > "All" begge batterier er tilsluttet.
 > > > "2" batteri 2 er tilsluttet.
 > > > Hvordan forbrugsenheder er tilsluttet skriver du ikke noget om. De kan
 > > > være tilsluttet batteri alene således at batterierne er reserveret
 > > > således at batteri 1 kun er som startbatteri for motoren og batteri 2
 > > > er beregnet for forbrugsenheder (radio/lys mm.)
 > > > Hvis der ikke er et relæ tilsluttet og forbundet således at når
 > > > motoren startes, så lades der på begge batterier må du selv bestemme
 > > > hvilket batteri der skal lades på, eller når motoren er startet da at
 > > > sætte omskifteren på "All". Du skal huske at stille omskifteren på
 > > > "Off" efter at du har stoppet motoren igen , hver gang. Ellers vil de
 > > > to batterier udligne spændingen mellem dem og der til vil der flyttes
 > > > strøm imellem dem.
 > > > Er et batteri fladt kan afladningen blive ret stor, således at ingen
 > > > af batterierne vil kunne starte motoren. Selvfølgelig, afhængig af
 > > > slutspændingen, kan du måske starte motoren nor omskifteren stor i
 > > > "All".
 > > > Er et batteri defekt vil du ikke kunne lade det op, og det er nok
 > > > tilfældet, så vil dette batteri hurtig aflade det andet batteri når du
 > > > har efterladt omskifteren i stilling "All".
 > > > Du skal anskaffe dig en syremåler og kontrollere syrestanden på hvert
 > > > batteris celler. Evt. efterfyld med amoraliseret vand om væskestanden
 > > > ikke er høj nok.
 > > > Er en celle flad skal du skifte batteriet.
 >
 > > > Husk altid, når du forlader båden, at sætte omskifteren på "Off".
 > > > Mål syrestanden med jævne mellemrum, så har du en god fornemmelse for
 > > > dine batteriers tilstand.
 > > > Anskaffer du dig batterier med lokkede celler (vedligeholdelsesfrie
 > > > batterier) så kan du ikke måle syrestanden men alene forlade dig på
 > > > hvordan du behandler batterierne.
 > > > Det vil være en god ide at anskaffe en land-lader; men husk at den
 > > > ikke skal være tilsluttet hele tiden. Det kan give tæringsproblemer.
 > > > Desuden er reglen i mange havne at man ikke må have strøm tilsluttet
 > > > båden uden at der er nogen ombord, a.h.t. brandfare.
 >
 > > > Mvh/Harding
 >
 > > > On 20 Aug., 08:15, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 > > >> Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
 > > >> "all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
 > > >> kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
 > > >> flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
 > > >> når sejlturen er forbi.
 >
 > > >> I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
 > > >> fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
 > > >> ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.
 >
 > > >> Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
 > > >> "all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
 > > >> Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 >
 > > >> Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
 > > >> hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
 > > >> der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?
 >
 > > >> Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
 > > >> Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
 > > >> anden måde end via generatoren.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
   Mogens (21-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  21-08-10 11:34
 | 
 |  | Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)
 
 
 |  |  | 
  blueocean (20-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blueocean
 | 
 Dato :  20-08-10 05:27
 | 
 |  | On 20 Aug., 11:21, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Tak for svaret Harding,
 >
 > Forhåbentlig får leg liv i den igen, omend den efter 1 times ladning kun
 > havde strøm nok til at tage et par omgange med motoren. Lader den stå
 > 1-2 timer mere, men så må det da også være nok. Ellers må jeg vel prøve
 > at lade på det andet batteri.
 >
 > Er noget af en novice ud i det her, men jeg fjernede skoene på batteriet
 > og forbandt minus til minus og plus til plus (ved ikke hvor der er stel
 > på en båd). Og så står båden med piv-gennemtræk så ingen dampe kan
 > ansamles og antændes. Batteriet bobler lystigt, så noget sker der.
 >
 > Når jeg er på egen grund igen vil jeg få checket syrestand og kvalitet.
 >
 > Båden er købt spritny for 11 år siden, men der står intet i
 > dokumentationen om hvordan elinstallationen er udført. Egentlig for dårligt.
 >
 > Selv om vi ikke sejler ret meget så vil jeg nok følge dit råd om at få
 > lavet landstrøm, men kan det gøres på en måde så man ikke skal være
 > nervøs konstant for dampe/gasser og praktisk bøvl med tilslutning og låg
 > af til celler? Gerne et forslag til hvor man skaffer lader og billige
 > batterier :)
 >
 > Mvh
 > Mogens
 >
 >
 >
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Hej Mogens,
 >
 > > Din omskifter er en hovedafbryder for strømmen til to batterier.
 > > "Off" så er alt afbrudt.
 > > "1" batteri 1 er tilsluttet.
 > > "All" begge batterier er tilsluttet.
 > > "2" batteri 2 er tilsluttet.
 > > Hvordan forbrugsenheder er tilsluttet skriver du ikke noget om. De kan
 > > være tilsluttet batteri alene således at batterierne er reserveret
 > > således at batteri 1 kun er som startbatteri for motoren og batteri 2
 > > er beregnet for forbrugsenheder (radio/lys mm.)
 > > Hvis der ikke er et relæ tilsluttet og forbundet således at når
 > > motoren startes, så lades der på begge batterier må du selv bestemme
 > > hvilket batteri der skal lades på, eller når motoren er startet da at
 > > sætte omskifteren på "All". Du skal huske at stille omskifteren på
 > > "Off" efter at du har stoppet motoren igen , hver gang. Ellers vil de
 > > to batterier udligne spændingen mellem dem og der til vil der flyttes
 > > strøm imellem dem.
 > > Er et batteri fladt kan afladningen blive ret stor, således at ingen
 > > af batterierne vil kunne starte motoren. Selvfølgelig, afhængig af
 > > slutspændingen, kan du måske starte motoren nor omskifteren stor i
 > > "All".
 > > Er et batteri defekt vil du ikke kunne lade det op, og det er nok
 > > tilfældet, så vil dette batteri hurtig aflade det andet batteri når du
 > > har efterladt omskifteren i stilling "All".
 > > Du skal anskaffe dig en syremåler og kontrollere syrestanden på hvert
 > > batteris celler. Evt. efterfyld med amoraliseret vand om væskestanden
 > > ikke er høj nok.
 > > Er en celle flad skal du skifte batteriet.
 >
 > > Husk altid, når du forlader båden, at sætte omskifteren på "Off".
 > > Mål syrestanden med jævne mellemrum, så har du en god fornemmelse for
 > > dine batteriers tilstand.
 > > Anskaffer du dig batterier med lokkede celler (vedligeholdelsesfrie
 > > batterier) så kan du ikke måle syrestanden men alene forlade dig på
 > > hvordan du behandler batterierne.
 > > Det vil være en god ide at anskaffe en land-lader; men husk at den
 > > ikke skal være tilsluttet hele tiden. Det kan give tæringsproblemer..
 > > Desuden er reglen i mange havne at man ikke må have strøm tilsluttet
 > > båden uden at der er nogen ombord, a.h.t. brandfare.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > > On 20 Aug., 08:15, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 > >> Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
 > >> "all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
 > >> kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
 > >> flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
 > >> når sejlturen er forbi.
 >
 > >> I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
 > >> fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
 > >> ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.
 >
 > >> Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
 > >> "all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
 > >> Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 >
 > >> Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
 > >> hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
 > >> der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?
 >
 > >> Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
 > >> Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
 > >> anden måde end via generatoren.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 Mit svar til dette må være "Hvis ikke du selv kan klare sådanne små
 problemer", burde måske hyre en proffesionel mekaniker der kan
 installere et system som kan fungere og som er sikkeret, MEN
 batterierne skal jo fortsat efterses og vedligeholdes. Men det kan man
 også betale sig fra.
 
 HUSK på din motor er jo en del af den sikkerhed som skal kunne fungere
 i en nødsituation. Og du burde måske sætte dig ind i det, for på åben
 hav er der ingen hjælp at henye.
 
 Gert
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (21-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  21-08-10 13:37
 | 
 |  | Velbekomme,
 Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
 dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
 Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
 komme i uønskede situationer.
 Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
 magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
 komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
 kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
 skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
 fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
 batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
 reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
 Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
 basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
 Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
 simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
 hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
 og afcheckes i logbogen.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 21 Aug., 12:34, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens (21-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  21-08-10 21:23
 | 
 |  | Jeg er taknemmelig for at der findes mennesker der har en viden de vil
 dele ud af, og grundlæggende har du vel ret. Men hvis du blot anede hvor
 mange ting jeg arbejder med i dagligdagen, så tror jeg også du ville
 kunne indse at det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden
 med ret meget. Skønt hvis jeg kunne, men det er menneskeligt umuligt.
 
 Duelighedsbevis har jeg - hvor man iøvrigt ikke lærte en brik om noget
 teknik. Har fra mine unge dage udvidet motorlære, og skilt et par
 knallertmotorer i atomer og samlet igen har jeg da også prøvet.
 
 Der hvor jeg sejler er der aldrig mere end højest 600-700 meter til
 nærmeste kyst, og bølger kan simpelthen selv ikke i en orkan nå over 50
 cm's højde. Så hvad det angår tager jeg sagen i stiv arm.
 
 Men endnu engang tak - det er dejligt med et forum hvor der er god hjælp
 at hente, og der bliver sikkert andre end mig der via Google får gavn af
 de gode råd jeg fik :)
 
 Harding E. Larsen wrote:
 > Velbekomme,
 > Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
 > dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
 > Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
 > komme i uønskede situationer.
 > Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
 > magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
 > komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
 > kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
 > skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
 > fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
 > batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
 > reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
 > Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
 > basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
 > Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
 > simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
 > hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
 > og afcheckes i logbogen.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 >
 > On 21 Aug., 12:34, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 >> Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)
 >
 
 
 
 |  |  | 
    Roderiet (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Roderiet
 | 
 Dato :  22-08-10 11:01
 | 
 |  | Hej der     Der hvor du sejler er der " højst 6-700 meter til kysten og du
 tager hvad der kommer i stiv arm om det så er en orkan, da bølgerne højst
 bliver 50-60 cm høje ".     Det er forhåbentlig en vittighed, for ellers er
 du godt nok naiv.    mvh. Niels F.
 "Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen
 news:4c70358e$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg er taknemmelig for at der findes mennesker der har en viden de vil
 > dele ud af, og grundlæggende har du vel ret. Men hvis du blot anede hvor
 > mange ting jeg arbejder med i dagligdagen, så tror jeg også du ville kunne
 > indse at det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden med ret
 > meget. Skønt hvis jeg kunne, men det er menneskeligt umuligt.
 >
 > Duelighedsbevis har jeg - hvor man iøvrigt ikke lærte en brik om noget
 > teknik. Har fra mine unge dage udvidet motorlære, og skilt et par
 > knallertmotorer i atomer og samlet igen har jeg da også prøvet.
 >
 > Der hvor jeg sejler er der aldrig mere end højest 600-700 meter til
 > nærmeste kyst, og bølger kan simpelthen selv ikke i en orkan nå over 50
 > cm's højde. Så hvad det angår tager jeg sagen i stiv arm.
 >
 > Men endnu engang tak - det er dejligt med et forum hvor der er god hjælp
 > at hente, og der bliver sikkert andre end mig der via Google får gavn af
 > de gode råd jeg fik :)
 >
 > Harding E. Larsen wrote:
 >> Velbekomme,
 >> Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
 >> dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
 >> Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
 >> komme i uønskede situationer.
 >> Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
 >> magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
 >> komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
 >> kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
 >> skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
 >> fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
 >> batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
 >> reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
 >> Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
 >> basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
 >> Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
 >> simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
 >> hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
 >> og afcheckes i logbogen.
 >>
 >> Mvh/Harding
 >>
 >>
 >> On 21 Aug., 12:34, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 >>> Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)
 >>
 >
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-08-10 06:16
 | 
 |  | Det er da kedeligt at at du med dit vidtforgrenede arbejde føler "at
 det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden med ret
 meget".
 De fleste mennesker har det således at jo mere de beskæftiger sig med
 desto mere lærer de.
 Emner som burde berøre den enkelt mest der vle nok deres egen
 sikkerhed.
 
 Husk på at de unge mennersker, der forulykkede i Norge, kun var 20
 meter fra land.
 Jeg husker at et par unge mennesker købte en båd i meget dårlig
 forfatning og de sejlede den fra Roskilde fjord til Kastrup uden
 søkort, kompas eller redningsveste ombord. De pralede af at da de
 rundede Kronborg var bølgerne over 10 meter; men de havde styr på det
 for de havde begge taget livreddermærket.
 En anden havde gjort sin sejljolle klar for optagning om efteråret;
 men ville lige sejle uden for havnen for motor som en sidste tur.
 Kort uden for havnen gik motoren i stå, der var ikke mere benzin på
 tanken, sejlene var taget i land og det samme var årerne. Der var kun
 ét at6 gøre og det var at smide ankeret ud og ja det kom ud men der
 var ikke bundet kæde eller tovværk i det. De drev i den stærke strøm 5
 sm helt ned til Drogden inden der kom en båd så tæt at de fik
 forbindelse og hjælp til bugsering tilbage til havnen. Da de kom
 tilbage ville de tage masten af uden brug af kran for de mente at de
 sagtens kunne løfte masten i land. Resultatet den ene fik mastefoden
 ned over ankelen og brækkede den.
 
 For at kunne erhverve duelighedsbevis skal ud over den teoretiske
 eksamen også bestå den praktiske.
 
 Her lærer du bl.a. hvordan du skal sikre dig med:
 at fartøjet er gjort søklart,
 at sikkerhedsudrustningen er på plads og i orden,
 at sejl og/eller motor er klar til brug,
 at alle om bordværende har den fornødne personlige
 sikkerhedsudrustning og er vidende om anvendelsen af denne og  at
 besætningsmedlemmerne er klar over deres rolle under sejladsen.
 måling af brændstofbeholdningen om bord og beregning af fartøjets
 rækkevidde under forskellige omstændigheder,
 motorens brændstoftilførsel og evt. tændingssystem. Ved dieselmotor
 skal der kunne redegøres for udluftning af brændstofsystemet,
 motorens smøreoliebeholdning og supplering heraf,
 kontrol af motorens kølesystem.
 Du skal kunne:
 starte og stoppe motoren,
 omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen,
 regulere skruens effekt (omdrejninger / stigning),
 nødstoppe motoren.
 
 Omskifteren: off,1,all,2 kan du næsten sammenligne med viden om
 "omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen",
 
 Der er visse basale færdigheder man skal kunne og de skal sidde på
 rygraden, det er menneskeligt muligt, ellers skal man holde sig fra
 sejlads.
 
 Det er vigtigt at du er i besiddelse af disse basale færdigheder for
 at kunne føre et skib og kunne holde hovedet koldt i en vanskelig
 situation det er dig der er skipper og har ansvaret for at både du og
 besætningen ombord kommer sikkert i land.
 
 At give formaninger og input for at fremme sikkerheden for sejlere er
 dette forum godt til, blot man positivt "i stiv arm" tager det til sig
 og konstant forsøger at forbedre ens viden på området.
 
 Mvh/Harding
 
 On 21 Aug., 22:22, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Jeg er taknemmelig for at der findes mennesker der har en viden de vil
 > dele ud af, og grundlæggende har du vel ret. Men hvis du blot anede hvor
 > mange ting jeg arbejder med i dagligdagen, så tror jeg også du ville
 > kunne indse at det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden
 > med ret meget. Skønt hvis jeg kunne, men det er menneskeligt umuligt.
 >
 > Duelighedsbevis har jeg - hvor man iøvrigt ikke lærte en brik om noget
 > teknik. Har fra mine unge dage udvidet motorlære, og skilt et par
 > knallertmotorer i atomer og samlet igen har jeg da også prøvet.
 >
 > Der hvor jeg sejler er der aldrig mere end højest 600-700 meter til
 > nærmeste kyst, og bølger kan simpelthen selv ikke i en orkan nå over 50
 > cm's højde. Så hvad det angår tager jeg sagen i stiv arm.
 >
 > Men endnu engang tak - det er dejligt med et forum hvor der er god hjælp
 > at hente, og der bliver sikkert andre end mig der via Google får gavn af
 > de gode råd jeg fik :)
 >
 >
 >
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Velbekomme,
 > > Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
 > > dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
 > > Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
 > > komme i uønskede situationer.
 > > Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
 > > magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
 > > komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
 > > kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
 > > skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
 > > fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
 > > batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
 > > reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
 > > Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
 > > basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
 > > Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
 > > simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
 > > hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
 > > og afcheckes i logbogen.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > > On 21 Aug., 12:34, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 > >> Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  22-08-10 13:53
 | 
 |  | Ja, nu kan I da vist snart ikke koge mere suppe på den pind. Jeg sejler
 i Silkeborgsøerne - og kun der - og man skal vist have en lovlig livlig
 fantasi for at forestille sig en livstruende situation forårsaget af
 defekte batterier. Båden kunne for den sags skyld bryde i brand, springe
 læk etc. i en brandstorm uden at der kunne være andet en marginal
 teoretisk risiko for nogen personskade.
 
 Harding E. Larsen wrote:
 > Det er da kedeligt at at du med dit vidtforgrenede arbejde føler "at
 > det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden med ret
 > meget".
 > De fleste mennesker har det således at jo mere de beskæftiger sig med
 > desto mere lærer de.
 > Emner som burde berøre den enkelt mest der vle nok deres egen
 > sikkerhed.
 >
 > Husk på at de unge mennersker, der forulykkede i Norge, kun var 20
 > meter fra land.
 > Jeg husker at et par unge mennesker købte en båd i meget dårlig
 > forfatning og de sejlede den fra Roskilde fjord til Kastrup uden
 > søkort, kompas eller redningsveste ombord. De pralede af at da de
 > rundede Kronborg var bølgerne over 10 meter; men de havde styr på det
 > for de havde begge taget livreddermærket.
 > En anden havde gjort sin sejljolle klar for optagning om efteråret;
 > men ville lige sejle uden for havnen for motor som en sidste tur.
 > Kort uden for havnen gik motoren i stå, der var ikke mere benzin på
 > tanken, sejlene var taget i land og det samme var årerne. Der var kun
 > ét at6 gøre og det var at smide ankeret ud og ja det kom ud men der
 > var ikke bundet kæde eller tovværk i det. De drev i den stærke strøm 5
 > sm helt ned til Drogden inden der kom en båd så tæt at de fik
 > forbindelse og hjælp til bugsering tilbage til havnen. Da de kom
 > tilbage ville de tage masten af uden brug af kran for de mente at de
 > sagtens kunne løfte masten i land. Resultatet den ene fik mastefoden
 > ned over ankelen og brækkede den.
 >
 > For at kunne erhverve duelighedsbevis skal ud over den teoretiske
 > eksamen også bestå den praktiske.
 >
 > Her lærer du bl.a. hvordan du skal sikre dig med:
 > at fartøjet er gjort søklart,
 > at sikkerhedsudrustningen er på plads og i orden,
 > at sejl og/eller motor er klar til brug,
 > at alle om bordværende har den fornødne personlige
 > sikkerhedsudrustning og er vidende om anvendelsen af denne og  at
 > besætningsmedlemmerne er klar over deres rolle under sejladsen.
 > måling af brændstofbeholdningen om bord og beregning af fartøjets
 > rækkevidde under forskellige omstændigheder,
 > motorens brændstoftilførsel og evt. tændingssystem. Ved dieselmotor
 > skal der kunne redegøres for udluftning af brændstofsystemet,
 > motorens smøreoliebeholdning og supplering heraf,
 > kontrol af motorens kølesystem.
 > Du skal kunne:
 > starte og stoppe motoren,
 > omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen,
 > regulere skruens effekt (omdrejninger / stigning),
 > nødstoppe motoren.
 >
 > Omskifteren: off,1,all,2 kan du næsten sammenligne med viden om
 > "omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen",
 >
 > Der er visse basale færdigheder man skal kunne og de skal sidde på
 > rygraden, det er menneskeligt muligt, ellers skal man holde sig fra
 > sejlads.
 >
 > Det er vigtigt at du er i besiddelse af disse basale færdigheder for
 > at kunne føre et skib og kunne holde hovedet koldt i en vanskelig
 > situation det er dig der er skipper og har ansvaret for at både du og
 > besætningen ombord kommer sikkert i land.
 >
 > At give formaninger og input for at fremme sikkerheden for sejlere er
 > dette forum godt til, blot man positivt "i stiv arm" tager det til sig
 > og konstant forsøger at forbedre ens viden på området.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 21 Aug., 22:22, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 >> Jeg er taknemmelig for at der findes mennesker der har en viden de vil
 >> dele ud af, og grundlæggende har du vel ret. Men hvis du blot anede hvor
 >> mange ting jeg arbejder med i dagligdagen, så tror jeg også du ville
 >> kunne indse at det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden
 >> med ret meget. Skønt hvis jeg kunne, men det er menneskeligt umuligt.
 >>
 >> Duelighedsbevis har jeg - hvor man iøvrigt ikke lærte en brik om noget
 >> teknik. Har fra mine unge dage udvidet motorlære, og skilt et par
 >> knallertmotorer i atomer og samlet igen har jeg da også prøvet.
 >>
 >> Der hvor jeg sejler er der aldrig mere end højest 600-700 meter til
 >> nærmeste kyst, og bølger kan simpelthen selv ikke i en orkan nå over 50
 >> cm's højde. Så hvad det angår tager jeg sagen i stiv arm.
 >>
 >> Men endnu engang tak - det er dejligt med et forum hvor der er god hjælp
 >> at hente, og der bliver sikkert andre end mig der via Google får gavn af
 >> de gode råd jeg fik :)
 >>
 >>
 >>
 >> Harding E. Larsen wrote:
 >>> Velbekomme,
 >>> Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
 >>> dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
 >>> Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
 >>> komme i uønskede situationer.
 >>> Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
 >>> magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
 >>> komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
 >>> kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
 >>> skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
 >>> fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
 >>> batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
 >>> reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
 >>> Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
 >>> basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
 >>> Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
 >>> simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
 >>> hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
 >>> og afcheckes i logbogen.
 >>
 >>> Mvh/Harding
 >>
 >>> On 21 Aug., 12:34, Mogens<myn...@mysite.dk>    wrote:
 >>>> Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)- Skjul tekst i anførselstegn -
 >>
 >> - Vis tekst i anførselstegn -
 >
 
 
 
 |  |  | 
    Torben Skovgaard Bac~ (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  22-08-10 15:42
 | 
 |  | 
 
            Jo mere man ved om hinanden, desto mere forstår vi hinanden    -- 
                       \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                     Torben
 "Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c711db4$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
 > Ja, nu kan I da vist snart ikke koge mere suppe på den pind. Jeg sejler i 
 > Silkeborgsøerne - og kun der - og man skal vist have en lovlig livlig 
 > fantasi for at forestille sig en livstruende situation forårsaget af 
 > defekte batterier. Båden kunne for den sags skyld bryde i brand, springe 
 > læk etc. i en brandstorm uden at der kunne være andet en marginal 
 > teoretisk risiko for nogen personskade.
 >
 > Harding E. Larsen wrote:
 >> Det er da kedeligt at at du med dit vidtforgrenede arbejde føler "at
 >> det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden med ret
 >> meget".
 >> De fleste mennesker har det således at jo mere de beskæftiger sig med
 >> desto mere lærer de.
 >> Emner som burde berøre den enkelt mest der vle nok deres egen
 >> sikkerhed.
 >>
 >> Husk på at de unge mennersker, der forulykkede i Norge, kun var 20
 >> meter fra land.
 >> Jeg husker at et par unge mennesker købte en båd i meget dårlig
 >> forfatning og de sejlede den fra Roskilde fjord til Kastrup uden
 >> søkort, kompas eller redningsveste ombord. De pralede af at da de
 >> rundede Kronborg var bølgerne over 10 meter; men de havde styr på det
 >> for de havde begge taget livreddermærket.
 >> En anden havde gjort sin sejljolle klar for optagning om efteråret;
 >> men ville lige sejle uden for havnen for motor som en sidste tur.
 >> Kort uden for havnen gik motoren i stå, der var ikke mere benzin på
 >> tanken, sejlene var taget i land og det samme var årerne. Der var kun
 >> ét at6 gøre og det var at smide ankeret ud og ja det kom ud men der
 >> var ikke bundet kæde eller tovværk i det. De drev i den stærke strøm 5
 >> sm helt ned til Drogden inden der kom en båd så tæt at de fik
 >> forbindelse og hjælp til bugsering tilbage til havnen. Da de kom
 >> tilbage ville de tage masten af uden brug af kran for de mente at de
 >> sagtens kunne løfte masten i land. Resultatet den ene fik mastefoden
 >> ned over ankelen og brækkede den.
 >>
 >> For at kunne erhverve duelighedsbevis skal ud over den teoretiske
 >> eksamen også bestå den praktiske.
 >>
 >> Her lærer du bl.a. hvordan du skal sikre dig med:
 >> at fartøjet er gjort søklart,
 >> at sikkerhedsudrustningen er på plads og i orden,
 >> at sejl og/eller motor er klar til brug,
 >> at alle om bordværende har den fornødne personlige
 >> sikkerhedsudrustning og er vidende om anvendelsen af denne og  at
 >> besætningsmedlemmerne er klar over deres rolle under sejladsen.
 >> måling af brændstofbeholdningen om bord og beregning af fartøjets
 >> rækkevidde under forskellige omstændigheder,
 >> motorens brændstoftilførsel og evt. tændingssystem. Ved dieselmotor
 >> skal der kunne redegøres for udluftning af brændstofsystemet,
 >> motorens smøreoliebeholdning og supplering heraf,
 >> kontrol af motorens kølesystem.
 >> Du skal kunne:
 >> starte og stoppe motoren,
 >> omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen,
 >> regulere skruens effekt (omdrejninger / stigning),
 >> nødstoppe motoren.
 >>
 >> Omskifteren: off,1,all,2 kan du næsten sammenligne med viden om
 >> "omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen",
 >>
 >> Der er visse basale færdigheder man skal kunne og de skal sidde på
 >> rygraden, det er menneskeligt muligt, ellers skal man holde sig fra
 >> sejlads.
 >>
 >> Det er vigtigt at du er i besiddelse af disse basale færdigheder for
 >> at kunne føre et skib og kunne holde hovedet koldt i en vanskelig
 >> situation det er dig der er skipper og har ansvaret for at både du og
 >> besætningen ombord kommer sikkert i land.
 >>
 >> At give formaninger og input for at fremme sikkerheden for sejlere er
 >> dette forum godt til, blot man positivt "i stiv arm" tager det til sig
 >> og konstant forsøger at forbedre ens viden på området.
 >>
 >> Mvh/Harding
 >>
 >> On 21 Aug., 22:22, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 >>> Jeg er taknemmelig for at der findes mennesker der har en viden de vil
 >>> dele ud af, og grundlæggende har du vel ret. Men hvis du blot anede hvor
 >>> mange ting jeg arbejder med i dagligdagen, så tror jeg også du ville
 >>> kunne indse at det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden
 >>> med ret meget. Skønt hvis jeg kunne, men det er menneskeligt umuligt.
 >>>
 >>> Duelighedsbevis har jeg - hvor man iøvrigt ikke lærte en brik om noget
 >>> teknik. Har fra mine unge dage udvidet motorlære, og skilt et par
 >>> knallertmotorer i atomer og samlet igen har jeg da også prøvet.
 >>>
 >>> Der hvor jeg sejler er der aldrig mere end højest 600-700 meter til
 >>> nærmeste kyst, og bølger kan simpelthen selv ikke i en orkan nå over 50
 >>> cm's højde. Så hvad det angår tager jeg sagen i stiv arm.
 >>>
 >>> Men endnu engang tak - det er dejligt med et forum hvor der er god hjælp
 >>> at hente, og der bliver sikkert andre end mig der via Google får gavn af
 >>> de gode råd jeg fik :)
 >>>
 >>>
 >>>
 >>> Harding E. Larsen wrote:
 >>>> Velbekomme,
 >>>> Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
 >>>> dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
 >>>> Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
 >>>> komme i uønskede situationer.
 >>>> Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
 >>>> magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
 >>>> komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
 >>>> kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
 >>>> skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
 >>>> fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
 >>>> batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
 >>>> reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
 >>>> Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
 >>>> basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
 >>>> Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
 >>>> simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
 >>>> hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
 >>>> og afcheckes i logbogen.
 >>>
 >>>> Mvh/Harding
 >>>
 >>>> On 21 Aug., 12:34, Mogens<myn...@mysite.dk>    wrote:
 >>>>> Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)- Skjul tekst 
 >>>>> i anførselstegn -
 >>>
 >>> - Vis tekst i anførselstegn -
 >>
 > 
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-08-10 11:03
 | 
 |  | Du nævner selv at der kan udbryde brand i båden.
 
 DS har lavet en undersøgelse af hændelser:
 26% hidrører fra el-installationerne og brug af elapparater ombord-
 22% hidrører fra motorer og brændstof
 Brandene kan også opstå når båden er uden tilsyn.
 I den sammenhæng kan der være forsikringsmæssige problemer i forhold
 til nabobåde.
 
 For lige at afrunde dette emne så tænk tilbage på katastrofen på
 Haderslev dam forårsaget af en eksplosionsagtig brand. Bådføreren
 forsøgte at styre ind på lavt vand; men mange af passagererne hoppede
 over bord, hvad enten de kunne svømme eller ej. Mange omkom i
 flammerne, og endnu flere druknede - på trods af at der var
 forholdsvis lavvandet.
 
 Ulykker kommer ikke på grund af en enkelt fejl, der er ofte flere ting
 der er årsagen til at en ulykke opstår.
 
 Mvh/Harding
 
 On 22 Aug., 14:53, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Ja, nu kan I da vist snart ikke koge mere suppe på den pind. Jeg sejler
 > i Silkeborgsøerne - og kun der - og man skal vist have en lovlig livlig
 > fantasi for at forestille sig en livstruende situation forårsaget af
 > defekte batterier. Båden kunne for den sags skyld bryde i brand, springe
 > læk etc. i en brandstorm uden at der kunne være andet en marginal
 > teoretisk risiko for nogen personskade.
 >
 >
 >
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Det er da kedeligt at at du med dit vidtforgrenede arbejde føler "at
 > > det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden med ret
 > > meget".
 > > De fleste mennesker har det således at jo mere de beskæftiger sig med
 > > desto mere lærer de.
 > > Emner som burde berøre den enkelt mest der vle nok deres egen
 > > sikkerhed.
 >
 > > Husk på at de unge mennersker, der forulykkede i Norge, kun var 20
 > > meter fra land.
 > > Jeg husker at et par unge mennesker købte en båd i meget dårlig
 > > forfatning og de sejlede den fra Roskilde fjord til Kastrup uden
 > > søkort, kompas eller redningsveste ombord. De pralede af at da de
 > > rundede Kronborg var bølgerne over 10 meter; men de havde styr på det
 > > for de havde begge taget livreddermærket.
 > > En anden havde gjort sin sejljolle klar for optagning om efteråret;
 > > men ville lige sejle uden for havnen for motor som en sidste tur.
 > > Kort uden for havnen gik motoren i stå, der var ikke mere benzin på
 > > tanken, sejlene var taget i land og det samme var årerne. Der var kun
 > > ét at6 gøre og det var at smide ankeret ud og ja det kom ud men der
 > > var ikke bundet kæde eller tovværk i det. De drev i den stærke strøm 5
 > > sm helt ned til Drogden inden der kom en båd så tæt at de fik
 > > forbindelse og hjælp til bugsering tilbage til havnen. Da de kom
 > > tilbage ville de tage masten af uden brug af kran for de mente at de
 > > sagtens kunne løfte masten i land. Resultatet den ene fik mastefoden
 > > ned over ankelen og brækkede den.
 >
 > > For at kunne erhverve duelighedsbevis skal ud over den teoretiske
 > > eksamen også bestå den praktiske.
 >
 > > Her lærer du bl.a. hvordan du skal sikre dig med:
 > > at fartøjet er gjort søklart,
 > > at sikkerhedsudrustningen er på plads og i orden,
 > > at sejl og/eller motor er klar til brug,
 > > at alle om bordværende har den fornødne personlige
 > > sikkerhedsudrustning og er vidende om anvendelsen af denne og  at
 > > besætningsmedlemmerne er klar over deres rolle under sejladsen.
 > > måling af brændstofbeholdningen om bord og beregning af fartøjets
 > > rækkevidde under forskellige omstændigheder,
 > > motorens brændstoftilførsel og evt. tændingssystem. Ved dieselmotor
 > > skal der kunne redegøres for udluftning af brændstofsystemet,
 > > motorens smøreoliebeholdning og supplering heraf,
 > > kontrol af motorens kølesystem.
 > > Du skal kunne:
 > > starte og stoppe motoren,
 > > omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen,
 > > regulere skruens effekt (omdrejninger / stigning),
 > > nødstoppe motoren.
 >
 > > Omskifteren: off,1,all,2 kan du næsten sammenligne med viden om
 > > "omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen",
 >
 > > Der er visse basale færdigheder man skal kunne og de skal sidde på
 > > rygraden, det er menneskeligt muligt, ellers skal man holde sig fra
 > > sejlads.
 >
 > > Det er vigtigt at du er i besiddelse af disse basale færdigheder for
 > > at kunne føre et skib og kunne holde hovedet koldt i en vanskelig
 > > situation det er dig der er skipper og har ansvaret for at både du og
 > > besætningen ombord kommer sikkert i land.
 >
 > > At give formaninger og input for at fremme sikkerheden for sejlere er
 > > dette forum godt til, blot man positivt "i stiv arm" tager det til sig
 > > og konstant forsøger at forbedre ens viden på området.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > > On 21 Aug., 22:22, Mogens<myn...@mysite.dk>  wrote:
 > >> Jeg er taknemmelig for at der findes mennesker der har en viden de vil
 > >> dele ud af, og grundlæggende har du vel ret. Men hvis du blot anede hvor
 > >> mange ting jeg arbejder med i dagligdagen, så tror jeg også du ville
 > >> kunne indse at det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden
 > >> med ret meget. Skønt hvis jeg kunne, men det er menneskeligt umuligt..
 >
 > >> Duelighedsbevis har jeg - hvor man iøvrigt ikke lærte en brik om noget
 > >> teknik. Har fra mine unge dage udvidet motorlære, og skilt et par
 > >> knallertmotorer i atomer og samlet igen har jeg da også prøvet.
 >
 > >> Der hvor jeg sejler er der aldrig mere end højest 600-700 meter til
 > >> nærmeste kyst, og bølger kan simpelthen selv ikke i en orkan nå over 50
 > >> cm's højde. Så hvad det angår tager jeg sagen i stiv arm.
 >
 > >> Men endnu engang tak - det er dejligt med et forum hvor der er god hjælp
 > >> at hente, og der bliver sikkert andre end mig der via Google får gavn af
 > >> de gode råd jeg fik :)
 >
 > >> Harding E. Larsen wrote:
 > >>> Velbekomme,
 > >>> Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
 > >>> dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
 > >>> Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
 > >>> komme i uønskede situationer.
 > >>> Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
 > >>> magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
 > >>> komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
 > >>> kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
 > >>> skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
 > >>> fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
 > >>> batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
 > >>> reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
 > >>> Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
 > >>> basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
 > >>> Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
 > >>> simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
 > >>> hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
 > >>> og afcheckes i logbogen.
 >
 > >>> Mvh/Harding
 >
 > >>> On 21 Aug., 12:34, Mogens<myn...@mysite.dk>    wrote:
 > >>>> Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > >> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
   Torben Skovgaard Bac~ (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  22-08-10 18:17
 | 
 |  | 
 
            Harding E. Larsen wrote:
 > Du nævner selv at der kan udbryde brand i båden.
 >
 > DS har lavet en undersøgelse af hændelser:
 > 26% hidrører fra el-installationerne og brug af elapparater ombord-
 > 22% hidrører fra motorer og brændstof
 > Brandene kan også opstå når båden er uden tilsyn.
 > I den sammenhæng kan der være forsikringsmæssige problemer i forhold
 > til nabobåde.
 >
 > For lige at afrunde dette emne så tænk tilbage på katastrofen på
 > Haderslev dam forårsaget af en eksplosionsagtig brand. Bådføreren
 > forsøgte at styre ind på lavt vand; men mange af passagererne hoppede
 > over bord, hvad enten de kunne svømme eller ej. Mange omkom i
 > flammerne, og endnu flere druknede - på trods af at der var
 > forholdsvis lavvandet.
 >
 > Ulykker kommer ikke på grund af en enkelt fejl, der er ofte flere ting
 > der er årsagen til at en ulykke opstår.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 Klip
 Hold nu op Harding. Du blev taget med bukserne nede i forhold til dine 
 velmente råd, men for pokker da.
 Det er farligt at leve, og man kan endda dø af det.
 Udover det så maler du da fanden på væggen i den grad, at evt. nybegyndere 
 udi sejlads bliver bekræftet i, at det er *meget* farligt at sejle.
 Man skal medbringe ekstra batterier, medbringe det ene og andet. Måske mener 
 du endda, at man i princippet skal slæbe en tilsvarende reservebåd med sig 
 ??
 Det undrer mig, om du selv er i stand til at sove roligt i din båd i forhold 
 til alle dine advarsler, for selvom du går med livrem og seler, så kan ikke 
 engang du sikre dig mod Murphys Lov    Og så har jeg ikke en gang taget 
 ukendte skydebaner med i den henseende (tag det nu med et smil)    Selvfølgelig skal man tænke sig om, og det gør Mogens sikkert også, selvom 
 det er på Silkeborg-søerne, han sejler.
 Du kan sikkert også hente eksempler på forlis andre steder i verden og 
 dermed understrege dit budskab.
 Det handler i bund og grund om "for lidt eller for meget".
 Derfor mit tidligere korte indlæg gående ud på, at jo mere vi ved om 
 hinanden, desto mere forstår vi hinanden.
 Det er dér, du ryger lige i baljen, når du fører dig frem med gode råd, som 
 i min optik i mange tilfælde er "over-kill" netop, fordi du ikke kender nok 
 til modtageren - eller måske - hvilket er meget værre, at du på forhånd 
 anser de fleste andre sejlere for at være tåber i forhold til dig selv.
 Mvh
 -- 
                     \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                     Torben
            
             |  |  | 
    HO (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HO
 | 
 Dato :  22-08-10 20:28
 | 
 |  | 
 "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 news:951a$4c715b7b$55dad06d$5283@news.galnet.dk...
 > Det undrer mig, om du selv er i stand til at sove roligt i din båd i 
 > forhold til alle dine advarsler, for selvom du går med livrem og seler, så 
 > kan ikke engang du sikre dig mod Murphys Lov    Og så har jeg ikke en 
 > gang taget ukendte skydebaner med i den henseende (tag det nu med et smil) 
 >    Ja man kan undre sig, penittengryn H.E.L. har selv oplyst han kun bruger 
 alm. have solarlamper som ankerlys - man må undres    mvh
 HO
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-08-10 12:03
 | 
 |  | 
 
            Ja men kæreste Torben dog, sikke du tager på vej   )
 Jeg så godt dit indlæg og syntes at det passede "så godt" i forhold
 til et tidligere indlæg omkring din motor og dine informationer på
 nettet.
 Din kommentar omkring de ukendte skydebaner ja den falder rigtig også
 m.h.t. Murphy.
 Det er sket igen her i sommer at der skydes mod sejlere, sagen er ved
 at blive undersøgt.
 Desværre er der fortsat skydegale som ikke vil respektere andre og
 overholde reglerne. På dette område er selv megen oplysning ikke
 tilstrækkeligt.
 Mvh/Harding
 On 22 Aug., 19:16, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
 wrote:
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Du nævner selv at der kan udbryde brand i båden.
 >
 > > DS har lavet en undersøgelse af hændelser:
 > > 26% hidrører fra el-installationerne og brug af elapparater ombord-
 > > 22% hidrører fra motorer og brændstof
 > > Brandene kan også opstå når båden er uden tilsyn.
 > > I den sammenhæng kan der være forsikringsmæssige problemer i forhold
 > > til nabobåde.
 >
 > > For lige at afrunde dette emne så tænk tilbage på katastrofen på
 > > Haderslev dam forårsaget af en eksplosionsagtig brand. Bådføreren
 > > forsøgte at styre ind på lavt vand; men mange af passagererne hoppede
 > > over bord, hvad enten de kunne svømme eller ej. Mange omkom i
 > > flammerne, og endnu flere druknede - på trods af at der var
 > > forholdsvis lavvandet.
 >
 > > Ulykker kommer ikke på grund af en enkelt fejl, der er ofte flere ting
 > > der er årsagen til at en ulykke opstår.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > Klip
 >
 > Hold nu op Harding. Du blev taget med bukserne nede i forhold til dine
 > velmente råd, men for pokker da.
 > Det er farligt at leve, og man kan endda dø af det.
 > Udover det så maler du da fanden på væggen i den grad, at evt. nybegyndere
 > udi sejlads bliver bekræftet i, at det er *meget* farligt at sejle.
 > Man skal medbringe ekstra batterier, medbringe det ene og andet. Måske mener
 > du endda, at man i princippet skal slæbe en tilsvarende reservebåd med sig
 > ??
 > Det undrer mig, om du selv er i stand til at sove roligt i din båd i forhold
 > til alle dine advarsler, for selvom du går med livrem og seler, så kan ikke
 > engang du sikre dig mod Murphys Lov    Og så har jeg ikke en gang taget
 > ukendte skydebaner med i den henseende (tag det nu med et smil)    >
 > Selvfølgelig skal man tænke sig om, og det gør Mogens sikkert også, selvom
 > det er på Silkeborg-søerne, han sejler.
 >
 > Du kan sikkert også hente eksempler på forlis andre steder i verden og
 > dermed understrege dit budskab.
 >
 > Det handler i bund og grund om "for lidt eller for meget".
 > Derfor mit tidligere korte indlæg gående ud på, at jo mere vi ved om
 > hinanden, desto mere forstår vi hinanden.
 > Det er dér, du ryger lige i baljen, når du fører dig frem med gode råd, som
 > i min optik i mange tilfælde er "over-kill" netop, fordi du ikke kender nok
 > til modtageren - eller måske - hvilket er meget værre, at du på forhånd
 > anser de fleste andre sejlere for at være tåber i forhold til dig selv.
 >
 > Mvh
 >
 > --
 >                     \\\\////
 >                     (@@)
 >    -------o00o-(_)-o00o---------
 >                     Torben- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
   Torben Skovgaard Bac~ (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  22-08-10 19:22
 | 
 |  | 
 
            Harding E. Larsen wrote:
 > Ja men kæreste Torben dog, sikke du tager på vej   )
 >
 > Jeg så godt dit indlæg og syntes at det passede "så godt" i forhold
 > til et tidligere indlæg omkring din motor og dine informationer på
 > nettet.
 >
 > Din kommentar omkring de ukendte skydebaner ja den falder rigtig også
 > m.h.t. Murphy.
 > Det er sket igen her i sommer at der skydes mod sejlere, sagen er ved
 > at blive undersøgt.
 > Desværre er der fortsat skydegale som ikke vil respektere andre og
 > overholde reglerne. På dette område er selv megen oplysning ikke
 > tilstrækkeligt.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 Uden at brygge mere te eller andet på det hele, så kan jeg faktisk godt lide 
 din smiley     for den har glimt i øjet, og det klæ´r dig faktisk.
 Nu vil jeg så ikke kalde folk for skydegale på et måske løst grundlag, og da 
 jeg ikke kender nærmere til hændelserne, vil jeg ikke i denne tråd 
 kommentere på dine skydebaneoplevelser.
 Mvh
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                    Torben
            
             |  |  | 
    Mogens (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  22-08-10 19:34
 | 
 |  | 
 
            Torben Skovgaard Bach wrote:
 > Harding E. Larsen wrote:
 >> Ja men kæreste Torben dog, sikke du tager på vej   )
 >>
 >> Jeg så godt dit indlæg og syntes at det passede "så godt" i forhold
 >> til et tidligere indlæg omkring din motor og dine informationer på
 >> nettet.
 >>
 >> Din kommentar omkring de ukendte skydebaner ja den falder rigtig også
 >> m.h.t. Murphy.
 >> Det er sket igen her i sommer at der skydes mod sejlere, sagen er ved
 >> at blive undersøgt.
 >> Desværre er der fortsat skydegale som ikke vil respektere andre og
 >> overholde reglerne. På dette område er selv megen oplysning ikke
 >> tilstrækkeligt.
 >>
 >> Mvh/Harding
 >>
 >
 > Uden at brygge mere te eller andet på det hele, så kan jeg faktisk godt
 > lide din smiley    for den har glimt i øjet, og det klæ´r dig faktisk.
 >
 > Nu vil jeg så ikke kalde folk for skydegale på et måske løst grundlag,
 > og da jeg ikke kender nærmere til hændelserne, vil jeg ikke i denne tråd
 > kommentere på dine skydebaneoplevelser.
 >
 > Mvh
 jeg håber snart der er nogen der poster nogle indlæg der kan sætte gang 
 i en alvorlig tankevirksomhed. Efterhåden er man jo ved at få alvrlig 
 krampe i lattermusklerne af alle de her helt ude i hampen betragtninger. 
 ROFL :)
            
             |  |  | 
     Torben Skovgaard Bac~ (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  22-08-10 19:42
 | 
 |  | 
 
            Mogens wrote:
 Klip
 > jeg håber snart der er nogen der poster nogle indlæg der kan sætte
 > gang i en alvorlig tankevirksomhed. Efterhåden er man jo ved at få
 > alvrlig krampe i lattermusklerne af alle de her helt ude i hampen
 > betragtninger. ROFL :)
 Sådan må det være, når man deltager her i gruppen - håber at dine 
 latterkramper fortager sig    Kramper kan være ubehagelige.
 Jeg har selv sejlet en del på søerne ved Silkeborg i fordums dage, og 
 dengang var en redningsvest et fuldstændigt utænkeligt tilbehør, selvom det 
 nok var tosset osv., at man ikke tænkte længere dengang i 60´erne, selvom 
 bølgerne ikke bliver særligt store i stormvejr i et beskyttet farvand.
 Om snart er jeg "Rundt Østersøen"--- med mulighed for redningsbåd, 
 redningsvest osv.
 Mvh
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                    Torben
 
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-08-10 13:31
 | 
 |  | 
 
            On 22 Aug., 21:27, "HO" <h...@vejen.dk> wrote:
 > "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelsenews:951a$4c715b7b$55dad06d$5283@news.galnet.dk...
 >
 > > Det undrer mig, om du selv er i stand til at sove roligt i din båd i
 > > forhold til alle dine advarsler, for selvom du går med livrem og seler, så
 > > kan ikke engang du sikre dig mod Murphys Lov    Og så har jeg ikke en
 > > gang taget ukendte skydebaner med i den henseende (tag det nu med et smil)
 > >    >
 > Ja man kan undre sig, penittengryn H.E.L. har selv oplyst han kun bruger
 > alm. have solarlamper som ankerlys - man må undres    > mvh
 > HO
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-08-10 13:39
 | 
 |  | 
 
            Og du fatter ikke at om lyset opfylder kravene i Søvejsreglernes
 tillæg I  stk 7  og frem så er det tilstrækkeligt.
 Måske var det "skarpskytterne" der her igen kom på bane igen?
 Mvh/Harding
 On 22 Aug., 21:27, "HO" <h...@vejen.dk> wrote:
 >
 > Ja man kan undre sig, penittengryn H.E.L. har selv oplyst han kun bruger
 > alm. have solarlamper som ankerlys - man må undres    > mvh
 > HO
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-08-10 13:48
 | 
 |  | 
 
            Ja i dette tilfælde var jeg kun med på sidelinien.Jeg blev ringet op
 da jeg var i Frankrig og fik meddelelsen om at der igen var indtruffet
 en af de uforudsigelige skydeepisoder.
 Mvh/Harding
 On 22 Aug., 20:22, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
 wrote:
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Ja men kæreste Torben dog, sikke du tager på vej   )
 >
 > > Jeg så godt dit indlæg og syntes at det passede "så godt" i forhold
 > > til et tidligere indlæg omkring din motor og dine informationer på
 > > nettet.
 >
 > > Din kommentar omkring de ukendte skydebaner ja den falder rigtig også
 > > m.h.t. Murphy.
 > > Det er sket igen her i sommer at der skydes mod sejlere, sagen er ved
 > > at blive undersøgt.
 > > Desværre er der fortsat skydegale som ikke vil respektere andre og
 > > overholde reglerne. På dette område er selv megen oplysning ikke
 > > tilstrækkeligt.
 >
 > > Mvh/Harding
 >
 > Uden at brygge mere te eller andet på det hele, så kan jeg faktisk godt lide
 > din smiley     for den har glimt i øjet, og det klæ´r dig faktisk.
 >
 > Nu vil jeg så ikke kalde folk for skydegale på et måske løst grundlag, og da
 > jeg ikke kender nærmere til hændelserne, vil jeg ikke i denne tråd
 > kommentere på dine skydebaneoplevelser.
 >
 > Mvh
 > --
 >                      \\\\////
 >                     (@@)
 >    -------o00o-(_)-o00o---------
 >                    Torben- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-08-10 14:12
 | 
 |  | 
 
            Mogens i dette forum prøve mange på at informere og dertil lægge
 yderligere informationer og nogle få prøve konstant på at obstruere
 ethvert positivt indlæg. Det må vi finde os i om vi vil deltage.
 Det hænder også at der indsniger sig lidt lokalt islæt f.eks.:
 Opfattelse er generelt at når noget har været tradition i årevis, så
 skal man ikke ændre på det, tænk hvis de andre her, som de jo tror de
 kender, får at vide at de er ophav til ændringer, næh det skal være
 som det altid har været. Citat: ”Og de der Københavnere, de skal ikke
 komme her og bestemme alt”,
 Alvorlig tankevirksomhed er ikke platte bemærkninger; men et dybfølt
 engagement i sejlads og forsøge at oplyse om de mange hændelser som
 den enkelte person måske ikke er opmærksom på.
 Når du indleder med:" Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har,
 men vi har i år kørt på "1".  vil nok mange føle at der ikke er styr
 på det mest grundlæggende.
 Det kan medføre at du får lidt modspil til en alvorlig tankevirksomhed
 i form af bl.a. det indlæg som Gert fremførte. Jævnfør søvejsreglernes
 §2 "eller forsømmelser af nogen forsigtighedsregel, som tilfældets
 særegne omstændigheder måtte tilsige". eller som de siger i Sverige:
 Är du båtägere har du också redaransvar.
 Mvh/Harding
 On 22 Aug., 20:33, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Torben Skovgaard Bach wrote:
 > > Harding E. Larsen wrote:
 > >> Ja men kæreste Torben dog, sikke du tager på vej   )
 >
 > >> Jeg så godt dit indlæg og syntes at det passede "så godt" i forhold
 > >> til et tidligere indlæg omkring din motor og dine informationer på
 > >> nettet.
 >
 > >> Din kommentar omkring de ukendte skydebaner ja den falder rigtig også
 > >> m.h.t. Murphy.
 > >> Det er sket igen her i sommer at der skydes mod sejlere, sagen er ved
 > >> at blive undersøgt.
 > >> Desværre er der fortsat skydegale som ikke vil respektere andre og
 > >> overholde reglerne. På dette område er selv megen oplysning ikke
 > >> tilstrækkeligt.
 >
 > >> Mvh/Harding
 >
 > > Uden at brygge mere te eller andet på det hele, så kan jeg faktisk godt
 > > lide din smiley    for den har glimt i øjet, og det klæ´r dig faktisk.
 >
 > > Nu vil jeg så ikke kalde folk for skydegale på et måske løst grundlag,
 > > og da jeg ikke kender nærmere til hændelserne, vil jeg ikke i denne tråd
 > > kommentere på dine skydebaneoplevelser.
 >
 > > Mvh
 >
 > jeg håber snart der er nogen der poster nogle indlæg der kan sætte gang
 > i en alvorlig tankevirksomhed. Efterhåden er man jo ved at få alvrlig
 > krampe i lattermusklerne af alle de her helt ude i hampen betragtninger.
 > ROFL :)- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (20-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  20-08-10 02:53
 | 
 |  | Hej Mogens,
 
 Din omskifter er en hovedafbryder for strømmen til to batterier.
 "Off" så er alt afbrudt.
 "1" batteri 1 er tilsluttet.
 "All" begge batterier er tilsluttet.
 "2" batteri 2 er tilsluttet.
 Hvordan forbrugsenheder er tilsluttet skriver du ikke noget om. De
 kan
 være tilsluttet batteri 2 alene således at batterierne er reserveret
 således, at batteri 1 kun er som startbatteri for motoren og batteri
 2
 er beregnet for forbrugsenheder (radio/lys mm.)
 Hvis der ikke er et relæ tilsluttet og forbundet således at når
 motoren startes, så lades der på begge batterier må du selv bestemme
 hvilket batteri der skal lades på, eller når motoren er startet da at
 sætte omskifteren på "All". Du skal huske at stille omskifteren på
 "Off" efter at du har stoppet motoren igen , hver gang. Ellers vil de
 to batterier udligne spændingen mellem dem og der til vil der flyttes
 strøm imellem dem.
 Er et batteri fladt kan afladningen blive ret stor, således at ingen
 af batterierne vil kunne starte motoren. Selvfølgelig, afhængig af
 slutspændingen, kan du måske starte motoren når omskifteren står i
 "All".
 Er et batteri defekt vil du ikke kunne lade det op, og det er nok
 tilfældet, så vil dette batteri hurtig aflade det andet batteri når
 du
 har efterladt omskifteren i stilling "All".
 Du skal anskaffe dig en syremåler og kontrollere syrestanden på hvert
 batteris celler. Evt. efterfyld med demineraliseret vand, om
 væskestanden ikke er høj nok.
 Er en celle flad skal du skifte batteriet.
 
 
 Husk altid, når du forlader båden, at sætte omskifteren på "Off".
 Mål syrestanden med jævne mellemrum, så har du en god fornemmelse for
 dine batteriers tilstand.
 Anskaffer du dig batterier med lukkede celler (vedligeholdelsesfrie
 batterier) så kan du ikke måle syrestanden; men alene forlade dig på
 hvordan du behandler batterierne.
 Det vil være en god ide at anskaffe en land-lader; men husk at den
 ikke skal være tilsluttet hele tiden. Det kan give tæringsproblemer.
 Desuden er reglen i mange havne at man ikke må have strøm tilsluttet
 båden uden at der er nogen ombord, a.h.t. brandfare.
 
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 
 On 20 Aug., 08:15, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
 > Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
 > "all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
 > kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
 > flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
 > når sejlturen er forbi.
 >
 > I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
 > fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
 > ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.
 >
 > Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
 > "all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
 > Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
 >
 > Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
 > hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
 > der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?
 >
 > Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
 > Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
 > anden måde end via generatoren.
 
 
 
 |  |  | 
 |  |