Batterier flade eller defekt generator?
Fra : Mogens

Dato : 20-08-10 07:16

Når vi slår strømmen til i båden vælger vi mellem "slukket", "1", "2" og
"all". Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har, men vi har i år
kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
når sejlturen er forbi.

I går aftes skulle vi en smuttur over til nogle venner, og båden starter
fint på "all". Sejlturen tager ca. 15 minutter i hvilken tid vi kun har
ekkoloddet tændt - ellers intet strømforbrugende.

Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
"all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.

Det som undrer mig er at der var fint med strøm til at starte da vi tog
hjemmefra, generatoren har vel ladet en del de 15 minutter vi sejlede og
der var intet strømforbrug mens vi lå til, så hvad er der sket?

Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
anden måde end via generatoren.

Fra : Henning

Dato : 20-08-10 08:00

On Fri, 20 Aug 2010 08:15:56 +0200, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

> [...]
>kørt på "1". På et tidpunkt for ca. en måned siden begyndte "1" at blive
>flad og vi slog over på "all", men sørger ivørigt altid for at slukke
Du har formodentlig to batterier - et startbatteri og et
forbrugsbatteri.
Du burde have skiftet mellem 1 & 2 alt efter om du starter eller
ligger på vandet med lys og radio tændt. Ellers risikerer du pludselig
ikke at kunne starte efter en hyggelig dag på andet! ...og det er lidt
svært at skubbe en båd i gang

>Da vi skal hjem et par timer senere (båden har i mellemtiden stået på
>"all" uden noget som helst tændt), er begge batterier stort set flade.
>Båden kan i hvert fald overhovedet ikke starte.
Hvis 1'eren er defekt, har det trukket al strømmen fra 2'eren mens
båden har ligget stille.

>Batterierne er ca. 4-5 år gamle, så vel efterhånden udskiftningsmodne.
>Vi har aldrig haft landstrøm i båden, så batterierne lades aldrig på
>anden måde end via generatoren.

Prøv at lad dem med en oplader et døgns tid, og test dem så
individuelt.
Når du skifter, så husk at købe marinebatterier(!) og hhv. et start-
og et forbrugsbatteri (forvent de koster ~1.000,-/stk!)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-10 02:33

Hej Mogens,

Din omskifter er en hovedafbryder for strømmen til to batterier.
"Off" så er alt afbrudt.
"1" batteri 1 er tilsluttet.
"All" begge batterier er tilsluttet.
"2" batteri 2 er tilsluttet.
Hvordan forbrugsenheder er tilsluttet skriver du ikke noget om. De kan
være tilsluttet batteri alene således at batterierne er reserveret
således at batteri 1 kun er som startbatteri for motoren og batteri 2
er beregnet for forbrugsenheder (radio/lys mm.)
Hvis der ikke er et relæ tilsluttet og forbundet således at når
motoren startes, så lades der på begge batterier må du selv bestemme
hvilket batteri der skal lades på, eller når motoren er startet da at
sætte omskifteren på "All". Du skal huske at stille omskifteren på
"Off" efter at du har stoppet motoren igen , hver gang. Ellers vil de
to batterier udligne spændingen mellem dem og der til vil der flyttes
strøm imellem dem.
Er et batteri fladt kan afladningen blive ret stor, således at ingen
af batterierne vil kunne starte motoren. Selvfølgelig, afhængig af
slutspændingen, kan du måske starte motoren nor omskifteren stor i
"All".
Er et batteri defekt vil du ikke kunne lade det op, og det er nok
tilfældet, så vil dette batteri hurtig aflade det andet batteri når du
har efterladt omskifteren i stilling "All".
Du skal anskaffe dig en syremåler og kontrollere syrestanden på hvert
batteris celler. Evt. efterfyld med amoraliseret vand om væskestanden
ikke er høj nok.
Er en celle flad skal du skifte batteriet.

Husk altid, når du forlader båden, at sætte omskifteren på "Off".
Mål syrestanden med jævne mellemrum, så har du en god fornemmelse for
dine batteriers tilstand.
Anskaffer du dig batterier med lokkede celler (vedligeholdelsesfrie
batterier) så kan du ikke måle syrestanden men alene forlade dig på
hvordan du behandler batterierne.
Det vil være en god ide at anskaffe en land-lader; men husk at den
ikke skal være tilsluttet hele tiden. Det kan give tæringsproblemer.
Desuden er reglen i mange havne at man ikke må have strøm tilsluttet
båden uden at der er nogen ombord, a.h.t. brandfare.

Mvh/Harding

Fra : Mogens

Dato : 20-08-10 10:21

Tak for svaret Harding,

Forhåbentlig får leg liv i den igen, omend den efter 1 times ladning kun
havde strøm nok til at tage et par omgange med motoren. Lader den stå
1-2 timer mere, men så må det da også være nok. Ellers må jeg vel prøve
at lade på det andet batteri.

Er noget af en novice ud i det her, men jeg fjernede skoene på batteriet
og forbandt minus til minus og plus til plus (ved ikke hvor der er stel
på en båd). Og så står båden med piv-gennemtræk så ingen dampe kan
ansamles og antændes. Batteriet bobler lystigt, så noget sker der.

Når jeg er på egen grund igen vil jeg få checket syrestand og kvalitet.

Båden er købt spritny for 11 år siden, men der står intet i
dokumentationen om hvordan elinstallationen er udført. Egentlig for dårligt.

Selv om vi ikke sejler ret meget så vil jeg nok følge dit råd om at få
lavet landstrøm, men kan det gøres på en måde så man ikke skal være
nervøs konstant for dampe/gasser og praktisk bøvl med tilslutning og låg
af til celler? Gerne et forslag til hvor man skaffer lader og billige
batterier :)

Mvh
Mogens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-10 04:12

Hej Mogens,

Lad et døgn, så kan du først få kapacitet til flere startforsøg.
Det du kan tilføre et batteri af strøm på en time er intet i forhold
til det som startmotoren trækker.

Der findes ladere der er opbygget således at de tilfører ladning
i.f.t. batteriets tilstand således at der ikke afgives nævneværdige
syredampe. Alternativet til disse noget dyre landere er at du skifter
propperne på batterierne ud med en prop med slangeafgang, som så skal
slutte i en gennemføring i fribordet.

Stel på båden er minusforbindelsen der jo normalt er gjort fast til
selve motoren med en bolt.

Du kan læse mere om elinstallationer ombord her:
http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/browse.aspx/El-installationer%20ombord

M.h.t. lader så prøv at se i Kjøllers katalog: http://www.kjoeller.com/stroembil.htm

Prisen på batterier varierer meget afh. af størrelse, kvalitet,
udformning og type; men skal det bare være billige startbatterier, så
kan de købes hos Harald Nyborg/Silvan/supermarkeder o.s.v.
Bliver de plejet godt kan der være en del år i sådanne billige
batterier.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-10 05:17

Hej Mogens,

Her er et link mere om batterier:

http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_3.htm

Mvh/Harding

Fra : Mogens

Dato : 21-08-10 11:34

Mange tak Harding for dine konstruktive og gode indlæg :)

Fra : blueocean

Dato : 20-08-10 05:27

> [...]
> nervøs konstant for dampe/gasser og praktisk bøvl med tilslutning og låg
> af til celler? Gerne et forslag til hvor man skaffer lader og billige

Mit svar til dette må være "Hvis ikke du selv kan klare sådanne små
problemer", burde måske hyre en proffesionel mekaniker der kan
installere et system som kan fungere og som er sikkeret, MEN
batterierne skal jo fortsat efterses og vedligeholdes. Men det kan man
også betale sig fra.

HUSK på din motor er jo en del af den sikkerhed som skal kunne fungere
i en nødsituation. Og du burde måske sætte dig ind i det, for på åben
hav er der ingen hjælp at henye.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-10 13:37

Velbekomme,
Jeg synes at når du har haft båden i 11 år burde du vide meget mere om
dens funktioner, uanset om du kun sejler korte eller længere ture.
Det er altid vigtigt at kende til bådens funktioner om man skulle
komme i uønskede situationer.
Skipper skal kende til og have forberedt uventede situationer som i
magsvejr kan forekomme små; men i dårligt vejr, som pludseligt kan
komme selvom vejrudsigterne intet nævner om dem, så skal man også
kunne bjerge sig på mange forskellige måder til sikker havn. I havn
skal man også være i stand til at kunne komme videre ved at have
fornødent ladeudstyr, så man næste dag kan komme videre. Falder et
batteri sammen, og det kan også ske til søs, skal man have fornøden
reserve, der kan fungere tilfredsstillende.
Ved at tage et duelighedsbevis lærer man ud over navigation også de
basale funktioner omkring kontrol af motor og el ombord.
Det er vigtigt at skipper følger en nedfældet systematik, der i sin
simpleste form er at føre logbog hvori der også noteres tekniske
hændelser og problemer og at de ved ført kommende lejlighed udbedres
og afcheckes i logbogen.

Mvh/Harding

Fra : Mogens

Dato : 21-08-10 21:23

Jeg er taknemmelig for at der findes mennesker der har en viden de vil
dele ud af, og grundlæggende har du vel ret. Men hvis du blot anede hvor
mange ting jeg arbejder med i dagligdagen, så tror jeg også du ville
kunne indse at det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden
med ret meget. Skønt hvis jeg kunne, men det er menneskeligt umuligt.

Duelighedsbevis har jeg - hvor man iøvrigt ikke lærte en brik om noget
teknik. Har fra mine unge dage udvidet motorlære, og skilt et par
knallertmotorer i atomer og samlet igen har jeg da også prøvet.

Der hvor jeg sejler er der aldrig mere end højest 600-700 meter til
nærmeste kyst, og bølger kan simpelthen selv ikke i en orkan nå over 50
cm's højde. Så hvad det angår tager jeg sagen i stiv arm.

Men endnu engang tak - det er dejligt med et forum hvor der er god hjælp
at hente, og der bliver sikkert andre end mig der via Google får gavn af
de gode råd jeg fik :)

Fra : Roderiet

Dato : 22-08-10 11:01

Hej der Der hvor du sejler er der " højst 6-700 meter til kysten og du
tager hvad der kommer i stiv arm om det så er en orkan, da bølgerne højst
bliver 50-60 cm høje ". Det er forhåbentlig en vittighed, for ellers er
du godt nok naiv. mvh. Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-10 06:16

Det er da kedeligt at at du med dit vidtforgrenede arbejde føler "at
det vil være en umulighed blot at gå marginalt i dybden med ret
meget".
De fleste mennesker har det således at jo mere de beskæftiger sig med
desto mere lærer de.
Emner som burde berøre den enkelt mest der vle nok deres egen
sikkerhed.

Husk på at de unge mennersker, der forulykkede i Norge, kun var 20
meter fra land.
Jeg husker at et par unge mennesker købte en båd i meget dårlig
forfatning og de sejlede den fra Roskilde fjord til Kastrup uden
søkort, kompas eller redningsveste ombord. De pralede af at da de
rundede Kronborg var bølgerne over 10 meter; men de havde styr på det
for de havde begge taget livreddermærket.
En anden havde gjort sin sejljolle klar for optagning om efteråret;
men ville lige sejle uden for havnen for motor som en sidste tur.
Kort uden for havnen gik motoren i stå, der var ikke mere benzin på
tanken, sejlene var taget i land og det samme var årerne. Der var kun
ét at6 gøre og det var at smide ankeret ud og ja det kom ud men der
var ikke bundet kæde eller tovværk i det. De drev i den stærke strøm 5
sm helt ned til Drogden inden der kom en båd så tæt at de fik
forbindelse og hjælp til bugsering tilbage til havnen. Da de kom
tilbage ville de tage masten af uden brug af kran for de mente at de
sagtens kunne løfte masten i land. Resultatet den ene fik mastefoden
ned over ankelen og brækkede den.

For at kunne erhverve duelighedsbevis skal ud over den teoretiske
eksamen også bestå den praktiske.

Her lærer du bl.a. hvordan du skal sikre dig med:
at fartøjet er gjort søklart,
at sikkerhedsudrustningen er på plads og i orden,
at sejl og/eller motor er klar til brug,
at alle om bordværende har den fornødne personlige
sikkerhedsudrustning og er vidende om anvendelsen af denne og at
besætningsmedlemmerne er klar over deres rolle under sejladsen.
måling af brændstofbeholdningen om bord og beregning af fartøjets
rækkevidde under forskellige omstændigheder,
motorens brændstoftilførsel og evt. tændingssystem. Ved dieselmotor
skal der kunne redegøres for udluftning af brændstofsystemet,
motorens smøreoliebeholdning og supplering heraf,
kontrol af motorens kølesystem.
Du skal kunne:
starte og stoppe motoren,
omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen,
regulere skruens effekt (omdrejninger / stigning),
nødstoppe motoren.

Omskifteren: off,1,all,2 kan du næsten sammenligne med viden om
"omskifte mellem frem og bak samt fritstille skruen",

Der er visse basale færdigheder man skal kunne og de skal sidde på
rygraden, det er menneskeligt muligt, ellers skal man holde sig fra
sejlads.

Det er vigtigt at du er i besiddelse af disse basale færdigheder for
at kunne føre et skib og kunne holde hovedet koldt i en vanskelig
situation det er dig der er skipper og har ansvaret for at både du og
besætningen ombord kommer sikkert i land.

At give formaninger og input for at fremme sikkerheden for sejlere er
dette forum godt til, blot man positivt "i stiv arm" tager det til sig
og konstant forsøger at forbedre ens viden på området.

Mvh/Harding

Fra : Mogens

Dato : 22-08-10 13:53

Ja, nu kan I da vist snart ikke koge mere suppe på den pind. Jeg sejler
i Silkeborgsøerne - og kun der - og man skal vist have en lovlig livlig
fantasi for at forestille sig en livstruende situation forårsaget af
defekte batterier. Båden kunne for den sags skyld bryde i brand, springe
læk etc. i en brandstorm uden at der kunne være andet en marginal
teoretisk risiko for nogen personskade.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-08-10 15:42

Jo mere man ved om hinanden, desto mere forstår vi hinanden

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-10 11:03

Du nævner selv at der kan udbryde brand i båden.

DS har lavet en undersøgelse af hændelser:
26% hidrører fra el-installationerne og brug af elapparater ombord-
22% hidrører fra motorer og brændstof
Brandene kan også opstå når båden er uden tilsyn.
I den sammenhæng kan der være forsikringsmæssige problemer i forhold
til nabobåde.

For lige at afrunde dette emne så tænk tilbage på katastrofen på
Haderslev dam forårsaget af en eksplosionsagtig brand. Bådføreren
forsøgte at styre ind på lavt vand; men mange af passagererne hoppede
over bord, hvad enten de kunne svømme eller ej. Mange omkom i
flammerne, og endnu flere druknede - på trods af at der var
forholdsvis lavvandet.

Ulykker kommer ikke på grund af en enkelt fejl, der er ofte flere ting
der er årsagen til at en ulykke opstår.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-08-10 18:17

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> forholdsvis lavvandet.
>
> Ulykker kommer ikke på grund af en enkelt fejl, der er ofte flere ting

Klip

Hold nu op Harding. Du blev taget med bukserne nede i forhold til dine
velmente råd, men for pokker da.
Det er farligt at leve, og man kan endda dø af det.
Udover det så maler du da fanden på væggen i den grad, at evt. nybegyndere
udi sejlads bliver bekræftet i, at det er *meget* farligt at sejle.
Man skal medbringe ekstra batterier, medbringe det ene og andet. Måske mener
du endda, at man i princippet skal slæbe en tilsvarende reservebåd med sig
??
Det undrer mig, om du selv er i stand til at sove roligt i din båd i forhold
til alle dine advarsler, for selvom du går med livrem og seler, så kan ikke
engang du sikre dig mod Murphys Lov Og så har jeg ikke en gang taget
ukendte skydebaner med i den henseende (tag det nu med et smil)

Selvfølgelig skal man tænke sig om, og det gør Mogens sikkert også, selvom
det er på Silkeborg-søerne, han sejler.

Du kan sikkert også hente eksempler på forlis andre steder i verden og
dermed understrege dit budskab.

Det handler i bund og grund om "for lidt eller for meget".
Derfor mit tidligere korte indlæg gående ud på, at jo mere vi ved om
hinanden, desto mere forstår vi hinanden.
Det er dér, du ryger lige i baljen, når du fører dig frem med gode råd, som
i min optik i mange tilfælde er "over-kill" netop, fordi du ikke kender nok
til modtageren - eller måske - hvilket er meget værre, at du på forhånd
anser de fleste andre sejlere for at være tåber i forhold til dig selv.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : HO

Dato : 22-08-10 20:28

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ikke engang du sikre dig mod Murphys Lov Og så har jeg ikke en
> gang taget ukendte skydebaner med i den henseende (tag det nu med et smil)

Ja man kan undre sig, penittengryn H.E.L. har selv oplyst han kun bruger
alm. have solarlamper som ankerlys - man må undres
mvh
HO

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-10 12:03

Ja men kæreste Torben dog, sikke du tager på vej )

Jeg så godt dit indlæg og syntes at det passede "så godt" i forhold
til et tidligere indlæg omkring din motor og dine informationer på
nettet.

Din kommentar omkring de ukendte skydebaner ja den falder rigtig også
m.h.t. Murphy.
Det er sket igen her i sommer at der skydes mod sejlere, sagen er ved
at blive undersøgt.
Desværre er der fortsat skydegale som ikke vil respektere andre og
overholde reglerne. På dette område er selv megen oplysning ikke
tilstrækkeligt.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-08-10 19:22

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> Desværre er der fortsat skydegale som ikke vil respektere andre og
> overholde reglerne. På dette område er selv megen oplysning ikke

Uden at brygge mere te eller andet på det hele, så kan jeg faktisk godt lide
din smiley for den har glimt i øjet, og det klæ´r dig faktisk.

Nu vil jeg så ikke kalde folk for skydegale på et måske løst grundlag, og da
jeg ikke kender nærmere til hændelserne, vil jeg ikke i denne tråd
kommentere på dine skydebaneoplevelser.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Mogens

Dato : 22-08-10 19:34

Torben Skovgaard Bach wrote:

> [...]
>
> Nu vil jeg så ikke kalde folk for skydegale på et måske løst grundlag,
> og da jeg ikke kender nærmere til hændelserne, vil jeg ikke i denne tråd

jeg håber snart der er nogen der poster nogle indlæg der kan sætte gang
i en alvorlig tankevirksomhed. Efterhåden er man jo ved at få alvrlig
krampe i lattermusklerne af alle de her helt ude i hampen betragtninger.
ROFL :)

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-08-10 19:42

Mogens wrote:
Klip

> [...]
> gang i en alvorlig tankevirksomhed. Efterhåden er man jo ved at få
> alvrlig krampe i lattermusklerne af alle de her helt ude i hampen

Sådan må det være, når man deltager her i gruppen - håber at dine
latterkramper fortager sig
Kramper kan være ubehagelige.

Jeg har selv sejlet en del på søerne ved Silkeborg i fordums dage, og
dengang var en redningsvest et fuldstændigt utænkeligt tilbehør, selvom det
nok var tosset osv., at man ikke tænkte længere dengang i 60´erne, selvom
bølgerne ikke bliver særligt store i stormvejr i et beskyttet farvand.

Om snart er jeg "Rundt Østersøen"--- med mulighed for redningsbåd,
redningsvest osv.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-10 13:31

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-10 13:39

Og du fatter ikke at om lyset opfylder kravene i Søvejsreglernes
tillæg I stk 7 og frem så er det tilstrækkeligt.
Måske var det "skarpskytterne" der her igen kom på bane igen?

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-10 13:48

Ja i dette tilfælde var jeg kun med på sidelinien.Jeg blev ringet op
da jeg var i Frankrig og fik meddelelsen om at der igen var indtruffet
en af de uforudsigelige skydeepisoder.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-10 14:12

Mogens i dette forum prøve mange på at informere og dertil lægge
yderligere informationer og nogle få prøve konstant på at obstruere
ethvert positivt indlæg. Det må vi finde os i om vi vil deltage.
Det hænder også at der indsniger sig lidt lokalt islæt f.eks.:
Opfattelse er generelt at når noget har været tradition i årevis, så
skal man ikke ændre på det, tænk hvis de andre her, som de jo tror de
kender, får at vide at de er ophav til ændringer, næh det skal være
som det altid har været. Citat: ”Og de der Københavnere, de skal ikke
komme her og bestemme alt”,

Alvorlig tankevirksomhed er ikke platte bemærkninger; men et dybfølt
engagement i sejlads og forsøge at oplyse om de mange hændelser som
den enkelte person måske ikke er opmærksom på.

Når du indleder med:" Ved egentlig ikke helt hvad betydning det har,
men vi har i år kørt på "1". vil nok mange føle at der ikke er styr
på det mest grundlæggende.
Det kan medføre at du får lidt modspil til en alvorlig tankevirksomhed
i form af bl.a. det indlæg som Gert fremførte. Jævnfør søvejsreglernes
§2 "eller forsømmelser af nogen forsigtighedsregel, som tilfældets
særegne omstændigheder måtte tilsige". eller som de siger i Sverige:
Är du båtägere har du också redaransvar.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-10 02:53

Hej Mogens,

[...]
være tilsluttet batteri 2 alene således at batterierne er reserveret
[...]
slutspændingen, kan du måske starte motoren når omskifteren står i
[...]
batteris celler. Evt. efterfyld med demineraliseret vand, om
[...]

Anskaffer du dig batterier med lukkede celler (vedligeholdelsesfrie