Kan man brænde Massaranduba??
Fra : Lars Hansen

Dato : 19-08-10 18:48

Hejsa

I forbindelse med et terrasseprojekt får jeg en hulens masse stumper
terrassebrædder til overs.
Det er Massaranduba, tør man brænde det i brændeovnen???
Jeg tænker på sod på grund af den høje mængde olie i træet...

Lars Hansen

Fra : Max

Dato : 19-08-10 19:02

Hej Lars

> Det er Massaranduba, tør man brænde det i brændeovnen???

Ikke hvis du vil følge loven.

Max

Fra : Ole V Jensen

Dato : 19-08-10 20:10

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Ikke hvis du vil følge loven.

Undskyld jeg spørger, men hvorfor ikke?

Det er vel ikke behandlet med noget - er det?

mvh
Ole-J

Fra : Armand

Dato : 19-08-10 20:18

Ole V Jensen skrev:

> Undskyld jeg spørger, men hvorfor ikke?
>
> Det er vel ikke behandlet med noget - er det?

Rester er spildtræ og man må ikke brænde splidtræ af uanset renheden!

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 19-08-10 20:27

Armand skrev:
> Rester er spildtræ og man må ikke brænde splidtræ af uanset renheden!

Og træbriketter er lavet af spildtræ..

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 19-08-10 21:02

Hauge skrev:

> Og træbriketter er lavet af spildtræ..

Men testet for indhold af skadelige stoffer, hvilket den private ikke
har råd til at dokumentere på samme vis
Vi kan godt blive enige om at der ikke er ofret en nikkel ekstra på
overfladebehandling af de billigste engangs-paller, men alligevel er de
som spildtræ ulovlige at brænde af!

--
Armand.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-08-10 22:36

Er det ikke typisk at danske love skal indeholde barnagtige bestemmelser,
ingen gider tager alvorligt og ingen nogensinde kan kontrollere. Det skulle
da lige være en emsig nabo. Dem er der også snart så mange af, at man kan
fyre med dem.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 22-08-10 12:33

Preben R. Sørensen wrote:

> [...]
> kontrollere. Det skulle da lige være en emsig nabo. Dem er der også
> snart så mange af, at man kan fyre med dem.

Det koster penge at få det brændt af under kontrollerede forhold, det
være sig Kommunekemi eller en affaldsforbrænding. Og varmen man får fra
afbrændingen koster sandelig også penge.

Lobbyarbejde???

/Lars

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 19-08-10 15:50

On 19 Aug., 23:36, Preben R. Sørensen <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> da lige være en emsig nabo. Dem er der også snart så mange af, at man kan

det virker overdrevet, men det er jo sansynligtvis indført for at ha'
noget
at komme efter evt. idioter der fyrer med trykimprænerede brædder og
spånplader med.

-Lasse

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-10 06:26

<langwadt@fonz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

-noget
-at komme efter evt. idioter der fyrer med trykimprænerede brædder og

Hejsa igen

Det er meget fint med paragrafferne, men hvis vi nu antager at jeg "kunne"
lave urtepotteskjulere af dem er det jo ikke spildtræ.....
Mit spørgsmål gik på om det var skadeligt for ovnen/skorstenen (læs;
farligt) at brænde det i brændeovnen, der er jo temmeligt meget olie i sådan
noget "tropisk" træ....

Lars Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 20-08-10 09:31

> Mit spørgsmål gik på om det var skadeligt for ovnen/skorstenen (læs;
> farligt) at brænde det i brændeovnen, der er jo temmeligt meget olie i
> sådan noget "tropisk" træ....

Det er sikkert helt uskadeligt og har sikkert en fin høj brændværdi. Måske
du blot skal putte lidt mindre i ovnen end du plejer og evt tænde op med
noget andet først.

Jeg ville nok vælge at kalde det brænde istedet for rester/spildtræ....

Mhs til det med at brænde engangspaller - så er nogen af dem imprægneret med
noget der skulle tage livet af eventuelle skadedyr der ville med på
langfart. Derfor må de ikke brændes af hjemme i haven eller i ovnen

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 20-08-10 09:37

> Mhs til det med at brænde engangspaller

http://www2.mst.dk/udgiv/publications/2000/87-7944-295-1/pdf/87-7944-297-8.pdf

Handler blandt andet om brug af pentaclorphenol til imprægnering af
eengangspaller i udlandet - måske er "rene engangspaller ikke så rene
endda...

"Single-use pallets imported to Denmark must be assumed dominantly to be
burned shortly
after the import, although a minor part may be reused for other purposes
(e.g. construction
of playhouses etc.) delaying its final disposal for a couple of years. It
should be considered
a source of dioxin to municipal incineration plants as well as to private
and industrial wood
stoves.

For ordinary citizens they will appear untreated thereby not calling for
attention
when used in a wood stove for heating purposes. As a rough estimate 0.5-5
tonnes of PCP
corresponding to 0.05-21 g I-TEQ is assumed to follow this route."

Altså engangspalleren ligner ubehandlet træ men foruremer ved afbrænding