Skærme
Fijala 3554
Hvad hedder en skærm der kan drejes til
Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-10 17:15

Jeg kom pludselig i tvivl om, om det er "tilt" jeg skal søge efter, i
danske butikker (samt på www.edbpriser.dk), eller om det er noget helt
andet det hedder på alment dansk computersælgersprog, når man vil have
en monitor der kan vendes sådan at den kører 1050x1680 i stedet for
1680x1050.

Jeg har allerede brændt mig én gang, hvor jeg købte fladmonitor (fordi
min 8-9 år gamle Samsung CRT var ved at gå død) ud fra den antagelse at
de alle var vendbare.

Det var min model så ikke, så jeg sidder og har læse/skrive-klaustrofobi
med kun 768 pixels i højden (min Samsung gav mig dog trods alt 864
totalt flimmerfrie pixels i højden, eller 1200 hvis jeg kunne leve med
trætte øjne).

--
Peter Knutsen

Fra : PostMan

Dato : 19-08-10 20:19

Peter Knutsen tastede følgende:
> [...]
> hedder på alment dansk computersælgersprog, når man vil have en monitor der
> kan vendes sådan at den kører 1050x1680 i stedet for 1680x1050.

Ikke at jeg er 100% sikker, men det er software/skærmkort afhængig, så
kig i skærm indstillinger.
http://www.raymond.cc/blog/archives/2009/05/03/how-to-rotate-your-monitor-screen-display/da/

> Jeg har allerede brændt mig én gang, hvor jeg købte fladmonitor (fordi min
> 8-9 år gamle Samsung CRT var ved at gå død) ud fra den antagelse at de alle
> var vendbare.

Der er modeler som ikke kan vendet hvis de har en fast fod, men alle
dem som understøtter VESA 50/75/100 standarden væg beslag vil jeg mener
kan vendes og drejes efter behov.

> [...]
> flimmerfrie pixels i højden, eller 1200 hvis jeg kunne leve med trætte øjne).

Her er en anden lille værktøj kaldet EeeRotate. Som måske kan hjælp, du
finder et link til programet på den side jeg linker til.

Vh

PostMan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-10 09:51

On 19/08/2010 21:18, PostMan wrote:
> Peter Knutsen tastede følgende:
>
> Ikke at jeg er 100% sikker, men det er software/skærmkort afhængig, så
> [...]

Jeg har åbenbart ikke forklaret mit problem godt nok. Det er ikke et
software-problem eller et grafikkort-problem, men derimod et mekanisk
problem med dem måde skærmen er sat fast til skærmfoden på.

--
Peter Knutsen

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 20-08-10 00:48

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> andet det hedder på alment dansk computersælgersprog, når man vil have
> en monitor der kan vendes sådan at den kører 1050x1680 i stedet for

Det er ikke "tilt" du skal kigge efter for det dækker over at skærmen
kan vippes for at få en ret vinkel til dine øjne. Det du skal se efter
hedder "pivot", eller roter hvis det skal være på mere udbredt dansk.

> Jeg har allerede brændt mig én gang, hvor jeg købte fladmonitor (fordi
> min 8-9 år gamle Samsung CRT var ved at gå død) ud fra den antagelse at
> de alle var vendbare.

Det er typisk kun de lidt bedre skærme der har pivot funktion, men ikke
kun. Når du køber en skærm du vil vende på højkant, så vær meget
opmærksom på betragtningsvinklernes betydning. En skærm med et TN panel
vil være meget følsom for at du sidder rigtigt i højden når den er i
landskabstilstand, noget der så bliver til følsomhed for at du sidder
ret foran når du drejer den. At side to foran en TN skærm i
portræt-tilstan er temmeligt belastende!

> [...]
> med kun 768 pixels i højden (min Samsung gav mig dog trods alt 864
> totalt flimmerfrie pixels i højden, eller 1200 hvis jeg kunne leve med

Hvis du ønsker en 27" eller 30" skærm med pivot funktion, så fås det
vist ikke. Der skal du i stedet se efter den har VESA beslag og så købe
et seperat beslag/stativ til formålet.

Mvh
Bruno

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-10 09:57

On 20/08/2010 01:47, Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> Det er ikke "tilt" du skal kigge efter for det dækker over at skærmen
> kan vippes for at få en ret vinkel til dine øjne. Det du skal se efter
> hedder "pivot", eller roter hvis det skal være på mere udbredt dansk.

Okay. Jeg kiggede lidt, i går på www.edbpriser.dk, på nogle skærme i min
størrelsesklasse, og de havde alle tilt, men det er selvfølgelig muligt
at "pivot" eller "rotér" står er andet sted på specifikationslisten.

> [...]
> ret foran når du drejer den. At side to foran en TN skærm i
> portræt-tilstan er temmeligt belastende!

Okay, men det bliver ikke noget problem, når jeg har skærmen i lodret
aspekt så er det kun mig der skal bruge den. Ellers tak for advarslen.
Især i lyset af at jeg stadig er meget ny i fladskærmsverdenen.

> Hvis du ønsker en 27" eller 30" skærm med pivot funktion, så fås det
> vist ikke. Der skal du i stedet se efter den har VESA beslag og så købe
> et seperat beslag/stativ til formålet.

Jeg har et hjørneskrivebord med stærkt begrænset plads til skærm, så jeg
skal ned i en 22" og helst en 20" skærm. Er det noget der i praksis kan
fås med pivot, eller skal jeg opgive mit projekt og så købe en 1600x1200
skærm og nøjes med de 1200 pixels i højden?

Det ideelle ville være en 1920x1200 med pivot hvis de kan fås i tilpas
lille størrelse, men det så ikke sådan ud på www.edb-priser.dk.

--
Peter Knutsen

Fra : Mogens

Dato : 20-08-10 10:15

Den 19-08-2010 18:15, Peter Knutsen skrev:
> [...]
> med kun 768 pixels i højden (min Samsung gav mig dog trods alt 864
> totalt flimmerfrie pixels i højden, eller 1200 hvis jeg kunne leve med

Tilføj "Pivot" under "Display Positions Indstillinger" som er under
"Alle filtre" Søg, og du vil så få omkring 150 skærme at vælge i mellem.

Mogens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-10 10:56

On 20/08/2010 11:15, Mogens wrote:
> Tilføj "Pivot" under "Display Positions Indstillinger" som er under
> "Alle filtre" Søg, og du vil så få omkring 150 skærme at vælge i mellem.

Tak.

Der er også noget der hedder "drejbar" på www.edbpriser.dk, men jeg går
ud fra at det er noget andet...

Jeg har fundet følgende pivot-skærme, som lever op til mine krav m.h.t.
bredde (som jo bliver til højde når de roteres), og alle er 1680x1050:

AOC 2219P2
Dell UltraSharp 2009W (Sort)
Lenovo ThinkVision L2251p (Business-sort)
Samsung SyncMaster 2243BW (Sort)

Især AOC er billig, 1220-1250 inkl. fragt. Samsung koster et par
hundrede mere, og de to andre koster et par hundrede mere igen.

Omvendt har jeg *aldrig* hørt om AOC. Er de gode? Jeg tilbringer
skræmmende mange timer foran min skærm, hver dag, så den skal altså være
i orden. Jeg har allerede brugt kr 800-900 på en skærm, jeg ikke er
tilfreds med (p.g.a. manglende pivot, som forklaret før), og jeg vil
hellere ofre 200-600 kroner mere, hvis det gør at jeg får en skærm jeg
bliver glad for. Men... hvis AOC rent faktisk laver go'e skærme, så er
det jo fint nok at spare lidt.

Dell'en er lille, med en bredde på under 48 cm, hvilket passer godt til
mit skrivebord, rent praktisk. Jeg har plads til alle skærmene, men
tænder mest på den billige AOC p.g.a. prisen, Dell'en på grund af den
lille størrelse, og Samsung og Lenovo fordi det er mit indtryk at det er
gode mærker. Samsung desuden fordi den er næstbilligt.

Jeg har haft en Samtron CRT der holdt i 8 år (køb efter anbefaling
herinde), selv om Samtron er deres lavprismærke. Så... Samsung må da
være gode. Desuden har jeg en Lenovo bærbar, som jeg er rigtig glad for
(også dens skærm), så dem har jeg også tillid til, m.h.t. hardware.

Så... Jeg vil gerne høre noget om AOC. Kan de finde ud af at lave
hardware? Især skærme?

Og hvordan med Dell? Det eneste jeg ved om Dell er, at DRs
forbrugerprogram "Kontant" har været efter dem ad flere omgange på grund
af dårlig kundeservice. Men jeg aner ikke om Dell er gode til at lave
hardware. Omvendt er det attraktivt med en fysisk mindre skærm, da jeg
p.g.a. pladsen under alle omstændigheder vil skulle bakse en del, hver
gang der skal roteres.

Skærmen skal bruges til lidt af hvert. Spille mange slags computerspil
(i alm. position), og arbejde med wikier og MS Word-dokumenter (ofte når
den er roteret), og almindelig brug af WWW og email (hvor det svinger
lidt hvilken position skærmen vil stå i, forestiller jeg mig). Den skal
ikke bruges til at se seriøse film på, kun YouTube-klip og hvad man nu
kommer til at downloade af forskelligt.

Jeg vil dog nok begynde at fuske lidt med redigering af foto og små
hjemmevideooptagelser, næste år, men kun på absolut amatørplan. Jeg er
nemlig begyndt at bygge lidt med Lego, og mine geniale rumskibe skal
selvfølgelig deles med omverdenen.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-10 10:30

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
> [...]
> med kun 768 pixels i højden (min Samsung gav mig dog trods alt 864 totalt
> flimmerfrie pixels i højden, eller 1200 hvis jeg kunne leve med trætte

Den her skærm kan det du ønsker: NEC MultiSync E222W. Hvis du googler kommer
der billeder af skærmen.