Erstatningsteologi
Fra : Dybbøl

Dato : 16-08-10 12:47

Da der i dk.livssyn.kristendom er uenighed om holdningen til
Israel/jøder vil jeg blot henvise til denne artikel som jeg finder sober:

http://nyt-i-natten-mystik.blogspot.com/2007/03/om-erstatningsteologien.html

Søger man i google på ordet erstatningsteologi er det første hit

Fra : Dybbøl

Dato : 16-08-10 12:51

Dybbøl skrev:
> [...]
>
> http://nyt-i-natten-mystik.blogspot.com/2007/03/om-erstatningsteologien.html
>

> Søger man i google på ordet erstatningsteologi er det første hit

Se også:
http://nyt-i-natten-manus.blogspot.com/2008/06/erstatningsteologi-deel-i-af-ii.html

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-08-10 12:55

Dybbøl wrote:
> Da der i dk.livssyn.kristendom er uenighed om holdningen til
> Israel/jøder vil jeg blot henvise til denne artikel som jeg finder
> [...]

Fordi det ligesom løsner op for uenigheden?

Fra : Dybbøl

Dato : 16-08-10 13:06

Henrik Svendsen skrev:

> Fordi det ligesom løsner op for uenigheden?

Nej!!! for at klargøre begreberne! Man skal ikke frygte uenigheder, blot
frygte fjendskabet.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-08-10 16:37

Dybbøl wrote:

> Nej!!! for at klargøre begreberne! Man skal ikke frygte uenigheder,
> blot frygte fjendskabet.

Hvilket fjendskab? Det Torah'ske og Talmudiske fjendskab?

Fra : Lyrik

Dato : 16-08-10 06:19

On 16 Aug., 13:46, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> http://nyt-i-natten-mystik.blogspot.com/2007/03/om-erstatningsteologi...
>
> Søger man i google på ordet erstatningsteologi er det første hit

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så er der blevet lavet 2 skuffer. Det hele i den ene skuffe, eller det
hele i den anden skuffe? Altså god dansk tankegang:"Hvad er reglen?
Skal det hele i den ene skuffe, eller det hele i den anden skuffe?

Hvis man nu forholder sig til emnet frelse i stedet.
Mennesket forlader Gud og går sine egne veje. Gud udvælger nu en lille
flok patriarker som han lader blive til et lille folk Israel, der er
efterkommere af Jakob som kæmpede med Gud og fik navnet Israel.

Men fornuften!-altså intelligensen, siger at Gud vil være konge over
hele jorden og lede alle folk. er det ikke rigtigt? Please ikke noget
pindehuggeri over den konklusion.

Hvordan går Han fra at lede et lille folk og til at lede alle folk?
Når han nu har indgået pagt ene og alene med det lille modelfolk?
Han opløser særpagten og lader alle indgå en ny pagt! det er da
soleklart!

Den nye pagt går igennem Jesus som er "Vejen, Sandheden og livet!"
Livet er frelsen fra døden.

Så uanset hvem jøderne har stamtavle efter, så må de igennem Jesus!

Når de har forkastet ham hvordan kan de så tage imod ham? Hvis de ikke
havde forkastet ham, så var de stadigvæk pagtsfolk. Så de SKULLE
FORKASTE HAM, så vi kunne blive pagtsfolk! Vores pagt er igennem tro.

Vi har nu svigtet vores trospagt(afvisning af Guds skaberværk) ligesom
jøderne svigtede deres pagt! Vi har svigtet troen fordi vi SKAL VÆRE
ULYDIGE IMOD VORES TROSPAGT ligesom de var ulydige over deres
gerningspagt! 2- gange ulydighed, så står den 1-1!

Så fjerner Gud jødernes vantro når han åbenbarer sig for dem "på den
rigtige måde" med Jesus som bannerfører. Det vil sige han bortopererer
deres vantro.

Så må han tilsidst omfavne og forbarme sig over alle både jøder og
hedninger. og blive Gud for alle! Vi har alle været ulydige, vi bliver
alle taget til hjerte.

Fjender af hele dette frelsesmenageri vil gå fortabt og forsvinde i en
kamp DE SELV VIL KÆMPE IMOD Gud og hans frelsesplan. De vælger selv
fortabelse ved at slås imod Gud.

Hilsen
Jens

Fra : Dybbøl

Dato : 16-08-10 15:56

Lyrik skrev:

> [...]
> hele i den anden skuffe? Altså god dansk tankegang:"Hvad er reglen?
> Skal det hele i den ene skuffe, eller det hele i den anden skuffe?

Det der skuffedarium skuffer mig Jeg tror nemlig ikke at det drejer
sig om et 'enten eller', men snarere om et 'både og'.

Jeg tror der er nogle løfter om land der vil blive opfyldt -
sandsynligvis før 'de skal se hen til ham de har gennemstunget'! Disse
løfter kan vi kalde tidslige, bundet til tiden. Og det er bl.a. det vi
ser med staten Israels oprettelse i 1948.

Jeg ved udmærket at fx. Jehovas Vidner, Adventisterne og store dele af
folkekirken m.fl. er fremmede overfor den tanke.

> [...]
> Når han nu har indgået pagt ene og alene med det lille modelfolk?
> Han opløser særpagten og lader alle indgå en ny pagt! det er da

Er det ikke rigtigere at sige at pagten på en måde er udvidet - snarere
end opløst?

Fra : Lyrik

Dato : 17-08-10 05:06

On 16 Aug., 16:56, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> folkekirken m.fl. er fremmede overfor den tanke.

> Er det ikke rigtigere at sige at pagten på en måde er udvidet - snarere
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det ser det ikke ud til! For pagten lignes ved et ægteskab! Så længe
manden lever er konen bundet til ægteskabet! Men hvis manden dør!-Så
er hun fri til at gifte sig og danne par med hvem hun vil.

Det mærkelige er jo at hvis en mand og en kone lever i hvert sit
land, så har konen ikke lov at have en kæreste. Men hvis manden i det
andet land dør, så må hun godt have en kæreste!
Hvis konen ønsker sig en anden mand, så må hun ikke få det, selv om
manden i det andet land vil give hende lov! Han skal dø først!
Set ud fra hendes synspunkt, så er det ønskeligt at manden i det andet
land dør! Set ud fra manden i det andet lands synspunkt, så vil han
sige :"Find dig dog en anden mand! Jeg ønsker ikke at stå dig i vejen,
jeg vil hellere være levende end død! Det er sygt at jeg skal dø for
at det kan lade sig gøre, eller at du skal dø for at jeg kan finde en
partner!"

Dette underlige reglement omkring ægteskab, bliver diskuteret i NT og
der slås fast at reglen ikke er sat for menneskers skyld, men på grund
af Guds pagtsforhold til sit folk! Jøderne kan ikke blive løst fra
ægteskabspagten (omtalt som mandens lov) før han er død!
Heldigvis døde han! Moselovspagtens- Jesus døde på korset! Men når
manden dør så dør hans lov med ham. Gifter man sig med den opstandne
trospagts-Kristus, så er det HANS lov der gælder!(mandens lov)
Det er Kristi ægtepagt der gælder enhver som gifter sig med ham!
Kristi brud! De kloge jomfruer, dem med olie på lampen.
Efes 2:15;
Ved sit kød afskaffede han nemlig loven med dens bud og forskrifter,
for at han i sig kunne skabe de to til ét nyt menneske og stifte
fred.....18. Thi ved ham har vi, begge parter (jøder og hedninger
red.)-i én Ånd, adgang til Faderen.

Jens

Hilsen
Jens

Fra : Dybbøl

Dato : 17-08-10 12:50

Lyrik skrev:

> [...]
> for at han i sig kunne skabe de to til ét nyt menneske og stifte
> fred.....18. Thi ved ham har vi, begge parter (jøder og hedninger

Jeg har intet sted - gentager: intet sted - hævdet jødernes frelse ved
loven, eller i det hele taget uden Kristus, men det er tilsyneladende
vanskeligt at forstå. Jeg tror det ganske enkelt er en
erstatningsteologisk forblændelse!

For *sidste gang* gentager jeg for prins Knud m.fl.:
Guds løfter om land til jøderne (de af AFA kaldt etniske jøder) er ikke
ophævet i/ved Den nye Pagt. Dette har bare ikke *umiddelbart* noget med
frelsen at gøre.

Jeg tror ganske enkelt at traditionalisterne af bare vanetænkning ikke
orker at forholde sig til denne for dem fremmede tanke.

Derud over: fred og alt godt
Dybbøl

Fra : Sømand1 (formerly Ka~

Dato : 17-08-10 13:25

Dybbøl wrote:

> [...]
>
> For *sidste gang* gentager jeg for prins Knud m.fl.:
> Guds løfter om land til jøderne (de af AFA kaldt etniske jøder) er

Du skal nødvendigvis også tilføje at denne rent fysiske fortolkning (om at Gud har
lovet land til folk som kommer med flyvemaskiner til Israel) er som du m.fl. fortolker
det.

> Dette har bare ikke *umiddelbart*
> noget med frelsen at gøre.

Det var interessant. Hvad mener du med det? Du siger her at det HAR også noget med
frelsen at gøre, "bare ikke *umiddelbart*".

> Jeg tror ganske enkelt at traditionalisterne af bare vanetænkning ikke
> orker at forholde sig til denne for dem fremmede tanke.

judea-kristne eller zionist-kristne er ikke noget nyt.

Fra : Dybbøl

Dato : 17-08-10 13:35

Sømand1 (formerly KaZ) skrev:

> [...]
> at Gud har
> lovet land til folk som kommer med flyvemaskiner til Israel) er som du

Nææ, det er ikke spec. min tolkning - så du ikke de links jeg angav?

> Det var interessant. Hvad mener du med det? Du siger her at det HAR også
> noget med
> frelsen at gøre, "bare ikke *umiddelbart*".

Du orker tilsyneladende heller ikke at læse hvad jeg skriver? Vil ikke
gentage mig selv i det uendelige!!

> judea-kristne eller zionist-kristne er ikke noget nyt.

Det var for vanskeligt at forstå, Kaz??!! Det har NETOP ikke noget med
judeo-kristendom at gøre, som den fx. er fremstillet i Galaterbrevet!

Fra : Sømand1 (formerly Ka~

Dato : 17-08-10 16:55

Dybbøl wrote:

> Nææ, det er ikke spec. min tolkning - så du ikke de links jeg angav?

Jeg har læst lidt på de links tidligere. Men det må da være din fortolkning også, er
det ikke, ellers vil du da ikke stå inde for det?

> [...]
>
> Det var for vanskeligt at forstå, Kaz??!! Det har NETOP ikke noget med
> judeo-kristendom at gøre, som den fx. er fremstillet i Galaterbrevet!

Kan du så ikke komme med en kortfattet opsummering (gerne med links) af hvad du (I)
egentlig mener her og hvordan I ser på det. Jeg har nemlig vanskelig ved at forstå dine
(jeres) hjørnesten mht denne trosretning.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-08-10 14:36

Dybbøl skrev i

[ ... ]
> [...]
> loven, eller i det hele taget uden Kristus, men det er tilsyneladende
> vanskeligt at forstå. Jeg tror det ganske enkelt er en

Så du mener at alle jøder (de ikke-Jesustroende) gennem de sidste 2000 år
alle går fortabt fordi de ikke tror på Jesus som Guds eneste sande Messias?

> [...]
> Guds løfter om land til jøderne (de af AFA kaldt etniske jøder) er
> ikke ophævet i/ved Den nye Pagt. Dette har bare ikke *umiddelbart*

Så må du altså lige forklare dette tydeligt ud fra teksterne i bl.a. Rom 2
samt 9-11 for Paulus ser *IKKE* ud til at være enig med dig.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Dybbøl

Dato : 18-08-10 16:01

Andreas Falck skrev:
> [...]
>
> Så du mener at alle jøder (de ikke-Jesustroende) gennem de sidste 2000
> år alle går fortabt fordi de ikke tror på Jesus som Guds eneste sande

Andreas, jeg har *intet* at gøre med at 'fortabe' nogen, det vil jeg
lade dig om, for det er du vist meget bedre til , men jeg holder mig
til Skriften der siger at der ikke er frelse i noget andet navn end Jesu
navn (Ap.g. 4,12)

> Så må du altså lige forklare dette tydeligt ud fra teksterne i bl.a. Rom
> 2 samt 9-11 for Paulus ser *IKKE* ud til at være enig med dig.

Jeg annulerer ikke Romerbrevet, jeg annulerer i det hele taget ikke
noget skrift i Bibelen - det lader jeg dig om, for det er du nemlig også
bedre til som tilhænger af erstatningsteologien!! Jeg er tilhænger af
det gamle princip om at tolke Skrift med Skrift.

Du evner tilsyneladende ikke at rumme den tanke at Gud kunne have en
'tidslig plan' og en 'evig plan' og at det tidslige er en delmængde af
det evige. Så kan jeg godt se at det bliver volapyk og stridende mod din
erstatningsteologiske forståelse, og så må du bare lade det ligge. Hvis
du kunne rumme det ville meget blive klart og indlysende, og, vigtigst,
du ville ikke være bundet af at skulle annulere GT-profeterne, men se at
Guds planer rummer en uendelig visdom.

Og så slutter jeg her da det drejer om en Skriftforståelse, en
Gudsforståelse og en frelsesforståelse der er forskellig.

Mvh
Dybbøl

Fra : Sømand1 (formerly Ka~

Dato : 18-08-10 16:15

Dybbøl wrote:

> [...]
> og, vigtigst, du ville ikke være bundet af at skulle annulere
> GT-profeterne, men se at Guds planer rummer en uendelig visdom.

Du må misforstå her. Jeg tror ikke Andreas har annuleret GT profetier. Men jeg synes
derimod du og Ole - opfordringer til trods - har forklaret jer rimeligt mangelfuldt, og
navnligt ud fra en bibelsk forståelse. Politiske pro-zionistiske skrivelser kan man
ikke rigtigt bruge til noget som forklaringer her.
Det med 'flyvende på vinger' er også noget fantasifuldt, hvilket slet ikke står noget
sted i bibelen. Hvor kommer det så fra?
Dette er jeres synspunkt, som jeg heller ikke kan enes med som I har forklaret jer.
Du må da gerne erklære mig også som både tilhænger af erstatningsteologien og som
anti-zionist og anti-semit med, men det ændrer ikke på ovenstående.

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-08-10 16:19

"Sømand1 (formerly KaZ)" <enkrop@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
news:i4gtdk$u6e$3@news.eternal-> Du må misforstå her. Jeg tror ikke Andreas
> [...]
> og som anti-zionist og anti-semit med, men det ændrer ikke på ovenstående.

jeg har nu kommet med artikler, men du har måske ikke læst dem?

Ole

Fra : Sømand1 (formerly Ka~

Dato : 18-08-10 16:35

Ole Madsen wrote:
> [...]
> Andreas har annuleret GT profetier. Men jeg synes
>
> jeg har nu kommet med artikler, men du har måske ikke læst dem?

Kan du ikke samle linksene (el. artiklerne) sammen i en ny tråd så os ikke skriftkloge
kan gennemgå dem uden at skulle lede igennem hundreder af indlæg.

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-08-10 16:54

> Kan du ikke samle linksene (el. artiklerne) sammen i en ny tråd så os ikke
> skriftkloge kan gennemgå dem uden at skulle lede igennem hundreder af
> indlæg.

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=274
Den fremtid, Gud lovede Israel

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=77
Bibelens profetier om Israel

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=72
Hvad handler profetierne om? - en kritik af den såkaldte erstatningsteologi

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=71
Hvad siger Det Nye Testamente om Guds løfter til Israel?

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=69
Jordens folk og Israels frelse (Zak 12,1-13,7)

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=261
Løfterne, der blev åndelige

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-08-10 16:57

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i meddelelsen

flere artikler også om romerbrevet

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=alleartikler&kat_id=19&page=2

Fra : Dybbøl

Dato : 18-08-10 16:51

Sømand1 (formerly KaZ) skrev:

> Du må misforstå her. Jeg tror ikke Andreas har annuleret GT profetier.

Han siger jo at GT-profetierne om land til jøderne er opfyldt for længe
siden og at den kristne menighed har 'overtaget rollen' som jøder. Det
er hvad jeg har sat lidt på spidsen (indrømmet) ved at kalde det en
annulering. Jeg tror næpppe jeg har misforstået ham.

> [...]
> jer rimeligt mangelfuldt, og navnligt ud fra en bibelsk forståelse.
> Politiske pro-zionistiske skrivelser kan man ikke rigtigt bruge til

Du bør næppe kalde det 'politisk pro-zionistisk'. Det handler jo om
hvorvidt GT rummer profetier og løfter der hentyder til jøderne i vor
tid. Det tror jeg da bestemt det gør!

> Det med 'flyvende på vinger' er også noget fantasifuldt, hvilket slet
> ikke står noget sted i bibelen. Hvor kommer det så fra?

'flyvende på vinger' står måske ikke ordret sådan, men 'som duer til sit
duslag' står i Esajas, og de duer jeg ser uden for mit vindue har da
vinger Det er ikke et kardinalpunkt for mig at tolke dette som
flyvemaskiner, men jeg er ikke fremmed for at det vel kan betyde sådan.

> Dette er jeres synspunkt, som jeg heller ikke kan enes med som I har
> forklaret jer.

Hvem styrer historiens gang? Om ikke Gud gør det er vi prisgivet! Men
styrer han derimod historiens gang styrer han også historiens gang for
jøderne. Og så har han også en finger med i staten Israels oprettelse -
og med alt muligt andet.

Faktisk tror jeg at Ez 38-39 handler om en fremtidig konflikt/krig der
vil involvere Israel, og så må de jo være samlet i landet. Og er de det
er det heller ikke så helt ved siden af at læse nogle af de andre
profetier som omhandlende jødernes *nutidige' samling i Israel.

> Du må da gerne erklære mig også som både tilhænger af
> erstatningsteologien og som anti-zionist og anti-semit med,

Ærlig snak! Men så er vi altså uenige - forhåbentlig uden at blive
uvenner. Men på den anden side, hvis du virkelig er antisemit bør du
vende dig fra det, for det er dybt ugudeligt. Som også enhver racisme er
ugudelig.

Fra : Sømand1 (formerly Ka~

Dato : 18-08-10 17:27

Dybbøl wrote:

> Han siger jo at GT-profetierne om land til jøderne er opfyldt for
> længe siden og at den kristne menighed har 'overtaget rollen' som
> jøder.
Det kan da godt være de er opfyldte iflg Andreas, ligssom du også mener de er opfyldte
på en anden måde. Når det kommer til stykket, så er det ikke muligt her og nu at påvise
noget.

Alt det med 'etniske jøder' er meget mere kompliceret end som så. Hvordan kan man i dag
anse alle de russere og de østeuropæere, tyske jøder, US jøder (Arkenazi-jøder) som kom
til Israel efter II VK som etniske jøder. Hele befolkninger blev omvendt til jødedommen
for 1400 år tilbage. Er de alle etniske jøder? Sandsynligvis er de mest rene etniske
jøder dem som blev hængende i mellemøsten et sted. Disse jøder er ofte anset som
mindreværdige jøder i Israel.

> [...]
>
> Du bør næppe kalde det 'politisk pro-zionistisk'. Det handler jo om
> hvorvidt GT rummer profetier og løfter der hentyder til jøderne i vor

Den side omhandler ikke særligt bibelske profetier, men iflg det jeg har læst der så
bruges derimod bibelske profetier m.m. som dække for politisk zionistiske aktioner samt
propaganda. Har du overvejet den mulighed?
Mange kristne falder på halen for den type Israel-argumenter.

> [...]
> da vinger Det er ikke et kardinalpunkt for mig at tolke dette som
> flyvemaskiner, men jeg er ikke fremmed for at det vel kan betyde
Det kunne betyde mange ting, kunne det ikke? Og hvis man skal basere sine konkrete
meninger og synspunkter på den type fantasifulde fortolkninger, så kan det jo ende helt
galt.

> [...]
> styrer han derimod historiens gang styrer han også historiens gang for
> jøderne. Og så har han også en finger med i staten Israels oprettelse

Ja, jeg er enig med dig i at selvfølgelig har Gud kontrol med hvad som sker globalt, og
dette er ingen undtagelse. Det er jo forklaret tydeligt. Men tror du ikke at du kunne
overfortolke dette? Det kunne jo også være at denne tilbagestrømning af 'etniske jøder'
til Israel er en af de utallige fysiske forfalskninger af de åndelige parallell
realiteter. Er det en mulighed tror du?

> [...]
> det er det heller ikke så helt ved siden af at læse nogle af de andre
> profetier som omhandlende jødernes *nutidige' samling i Israel.

Måske måske

> [...]
> uvenner. Men på den anden side, hvis du virkelig er antisemit bør du
> vende dig fra det, for det er dybt ugudeligt. Som også enhver racisme

Det er ikke langt til stemplet nu kan jeg forstå.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-08-10 21:06

Dybbøl skrev i

[ ... ]

> [...]
> jøder. Det er hvad jeg har sat lidt på spidsen (indrømmet) ved at
> kalde det en annulering. Jeg tror næpppe jeg har misforstået ham.

Det er muligt du ikke har misforstået, men du har på værste løgnagtige vis
så helt bevidst og med fuldt overlæg fordrejet og nærmest forfalsket hvad
det er jeg siger.

Jeg har på intet tidspunkt forsvaret erstatningsteologien og jeg har på
intet tidspunkt tilkendegivet at den kristne menighed har erstattet
jødefolket.

Hold nu op med dine stinkende løgne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-08-10 21:09

Dybbøl skrev i

> [...]
> styrer han derimod historiens gang styrer han også historiens gang for
> jøderne. Og så har han også en finger med i staten Israels oprettelse

Og dermed siger du så også at Gud havde en finger med i spillet da han lod
ca. 6 mio jøderne blive udryddet for ca. 70 år siden.

Sikke en beskyldning du her lægger over på Gud

Fra : Dybbøl

Dato : 19-08-10 13:11

Andreas Falck skrev:
> [...]
> lod ca. 6 mio jøderne blive udryddet for ca. 70 år siden.
>
> Sikke en beskyldning du her lægger over på Gud

Andreas, Gud er langt større end du kan rumme i din lille
kasse-forståelse! Du forstår åbenbart ikke at Gud har magt til at lade
historien skride frem efter hans plan, og fx. opfylde land-løfterne til
Israel uafhængigt af om den enkelte medvirkende jøde tror på Jesus, og
at nogle af profetskrifterne omhandler netop det. Dette er ikke fremmed
for mig. Du kan åbenbart heller ikke rumme at der kunne være en forskel
på Guds gode og Guds tilladte vilje. Derfor bliver konsekvensen af din
forståelse, at hvis Gud tillod Holocaust så er Gud en forbryder efter
vor vanlige humanistiske tanke. Deraf dit ovenstående kategoriske
kasse-spørgsmål. Jeg tager til efterretning at sådan er din enkle
kasse-tænkning.

Der er også folk der har vanskeligt ved at rumme den sandhed at vi både
er prædestinerede og har en fri vilje. De mener at der nødvendigvis må
gælde et enten-eller.

Fred være med dig og din fortolkning af Rom 2, 9 og 11. Men du læser
altså Biblen som en muhammedaner læser Koranen - en simpel system-bog!

Mvh
Dybbøl

Fra : Dybbøl

Dato : 19-08-10 13:47

Dybbøl skrev:

> [...]
>
> Fred være med dig og din fortolkning af Rom 2, 9 og 11. Men du læser
> altså Biblen som en muhammedaner læser Koranen - en simpel system-bog!

Endvidere er der at bemærke til Andreas henvisninger til Romerbrevet, at
Paulus var dybt rørt og brændte af nidkærhed og kærlighed til jøderne.
Jeg forlanger ikke Andreas eller andre skal udvise samme nidkærhed - det
kan vi næppe, men en vis kærlighed er klædeligere end negligering og
bedrevidenede afvisning.

Jeg har også bemærket mig brug af det jødefjendske ord "smovs" i en
anden tråd - dybt ubehageligt at læse den slags i en kristen
nyhedsgruppe. I ingen debat og under ingen omstændigheder bør kristne
bruge den slag gloser. Og jo! jeg tror det har en sammenhæng med emnet,
skønt jeg allerede hører protesterne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-08-10 17:26

Dybbøl skrev i

[ ... ]
> [...]
> bruge den slag gloser. Og jo! jeg tror det har en sammenhæng med
> emnet, skønt jeg allerede hører protesterne.

Ja, jeg har kaldt 3 personer for smovs - og de er smovs.

For jøder er de i al fald slet ikke!!

Og jeg fastholder stadig at disse 3 Malkaister er det rene smovs.

Og hvad skulle der så lige være af sammenhæng med det emne vi har til debat
i denne tråd?

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-08-10 17:24

Dybbøl skrev i

[ ... ]

Og så kunne du endnu engang ikke findes på andet end noget personfnidder.

Bibeltolkning kender du tydeligvis meget lidt til.

Det er jo nok derfor at du slet ikke forsøger at besvare de argumenter og
bibeltekster jeg har lagt frem.

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-08-10 17:31

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Bibeltolkning kender du tydeligvis meget lidt til.
>
> Det er jo nok derfor at du slet ikke forsøger at besvare de argumenter og

jeg venter stadig på svar i "Hvem er jøderne i romerbrevet", så kom nu igang

Ole

Fra : Dybbøl

Dato : 19-08-10 19:20

Andreas Falck skrev:
> Dybbøl skrev i
>
> [ ... ]
>
> Og så kunne du endnu engang ikke findes på andet end noget personfnidder.

fnidder er at bruge den slag antisemitiske udtryk, spec. for folk der
ellers smykker sig med kristennavnet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-10 12:31

Dybbøl skrev i

[ ... ]

> fnidder er at bruge den slag antisemitiske udtryk, spec. for folk der
> ellers smykker sig med kristennavnet.

Jeg har ikke brugt disse udtryk om hverken jøder eller semitter.

Så det at du insisterer på at hive dette ind i debatten viser blot at du
hellere sparker efter manden end at forholde dig seriøst til de bibelvers
jeg har cieteret og fremlagt i debatten.

Jeg har mere og mere på fornemmelsen at du tilhører en af de dersens
kykkeliky-menigheder der i ekstase ruller rundt på gulvene og grynter som
små grise.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-08-10 21:01

Dybbøl skrev i

> [...]
> lade dig om, for det er du vist meget bedre til , men jeg holder
> mig til Skriften der siger at der ikke er frelse i noget andet navn

Du svarer ikke på om du mener at jøder fra Jesu tid og frem til
"bortrykkelsen" bliver frelst på deres jødiske tro (som iøvrigt er
fortsættelsen af den farisæiske tro fra Jesu tid) eller om de ikke gør det.

[ ... ]
> [...]
> også bedre til som tilhænger af erstatningsteologien!! Jeg er
> tilhænger af det gamle princip om at tolke Skrift med Skrift.

Hold nu op med det der løgnagtige fis om erstatningsteologi.

[ ... ]
> du ville ikke være bundet af at skulle annulere
> GT-profeterne,

Nu er det jo alene dig der anulerer både hvad Jesus siger og hvad Paulus
lærer.

Jeg har ikke gjort mig til talsmand for hverken erstatningsteologi eller
annulering af profetier.

Men jeg kan se du forfægter kætterne Darby og Lindsay og deres
kristendomsfremmede nyopfundne teologi, der bl.a. rummer at man beregner sig
frem til Jesu genkomst. Hvilket man jo allerede har gjort inden for de
kredse og ramt forkert!

> Og så slutter jeg her da det drejer om en Skriftforståelse, en
> Gudsforståelse og en frelsesforståelse der er forskellig.

Ja, jeg er klar over at du er tilhænger af den Darby'ske 2-frelses teologi
der lader jøder frelses via deres farisæiske lovtrældomslære og at der for
kristne findes en anden frelsesvej.

Det er ikke kristendom at lære at man frelses når man forkaster og benægter
at Jesus er Guds Søn og den lovede Messias - men det er jo en sådan teologi
du er tilhænger af.

Fra : tkruse

Dato : 19-08-10 08:26

On 18 Aug., 22:09, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]

Sikke en beskyldning du her lægger over på Gud
jeg har studeret biblen
prøver at forstå
hvorfor skal vi give Gud skylden for alt
er det ikke biblens ord
er der ikke ord i biblen som siger at Gud har skabt alt
og er alt
så er du vred
så er det Guds vrede du føler
vil du omvende dig
så må du velsigne
og så er gud i dig en velsignelse
du lille skaber

Fra : tkruse

Dato : 20-08-10 10:20

On 19 Aug., 18:26, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]
>
> Og jeg fastholder stadig at disse 3 Malkaister er det rene smovs.
>
> Og hvad skulle der så lige være af sammenhæng med det emne vi har til debat

kykkeliky-menigheder
smovs - og de er smovs.
Malkaister pølse
er det rene smovs
va er det det vædækkede bord fra himlen man diskutere her
Fedt mand Fedt
hvad med surkål
er det surkåls ord man taler
når man spiser surkål
hvor har i dog den vældig styrke fra

Fra : Lyrik

Dato : 20-08-10 18:04

On 19 Aug., 18:30, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> jeg venter stadig på svar i "Hvem er jøderne i romerbrevet", så kom nu igang
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Rom 2:28,29;

Thi jøde er ikke den, som er det i det udvortes, og omskærelse er
heller ikke det, som sker udvortes i kød;
men jøde er den, som er det i det indvortes, og omskærelse er hjertets
omskærelse, som sker ved Ånd, ikke efter bogstaven; han har ikke sin
ros fra mennesker, men fra Gud.

Det er Paulus egne ord. Kan du være i tvivl om hvem jøderne i
Romerbrevet er når du har læst dette?
De kødelige jøder går fortabt, hvis de vil frelses for deres etniske
køds skyld! Frelsen for de kødelige jøder går igennem en accept af
Messias! Al denne Israelleflen! De er slet ikke jøder hvis deres
hjerter ikke er omskåret! De får en chance for at blive jøder på et
tidspunkt. Hvis de antager Jesus Kristus som deres frelser!

Jøderne i dag har intet gjort sig fortjent til! De håner Jesus og
ønsker at bare han kunne forsvinde med samt den success hans lære har
bragt over de kristne! Gudløsheden er jo ikke forsvundet fra Jakob og
de er lige så halstarrige som de var da Jesus kaldte dem kalkede grave
fulde af dødningeben!
Du kan ikke sælge farisæere til mig! Eller til Andreas! Vi vil simpelt
hen ikke give noget for dem!

Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-08-10 02:29

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
[...]

men i blander tingene sammen, bare fordi en etnisk jøde tror, så er ikke
også vi jøder bare fordi vi tror se h er

Jeg sad og læst lidt igennem hvad Romerne 9-11

Romans 9:3-4 Thi jeg kunde ønske selv at være bandlyst fra Kristus til
Bedste for mine Brødre, mine Frænder efter Kødet, 4 de, som jo ere
Israelitter, hvem Sønneudkårelsen og Herligheden og Pagterne og Lovgivningen
og Gudstjenesten og Forjættelserne tilhøre,

Israeliter, her de efter kødet, altså ikke dem der tror

Romans 9:24 24 Og hertil kaldte han også os, ikke alene af Jøder, men også
af Hedninger,

Jøder, etniske, altså ikke Jesus troende

Romans 9:27 27 Men Esajas udråber over Israel: "Om end Israels Børns Tal
var som Havets Sand, så skal kun Levningen frelses.

Israels børn, igen af de etniske

Romans 11:1-2 D31 Romans 11:1 Jeg siger da: Mon Gud har forskudt sit folk?
det være langt fra! Thi også jeg er en Israelit, af Abrahams Sæd, Benjamins
Stamme. 2 Gud har ikke forskudt sit Folk, som han forud kendte. Eller vide
I ikke, hvad Skriften siger i Stykket om Elias? hvorledes han træder frem
for Gud imod Israel, sigende:

Har Gud forskudt sit folk? nej langt fra

Romans 11:23 23 Men også hine skulle indpodes, dersom de ikke blive i
Vantroen; thi Gud er mægtig til atter at indpode dem.

de skal indpodes igen

Romans 11:25-26 25 Thi jeg vil ikke, Brødre! at I skulle være uvidende om
denne Hemmelighed, for at I ikke skulle være kloge i eders egne Tanker, at
Forhærdelse delvis er kommen over Israel, indtil Hedningernes Fylde er gået
ind; 26 og så skal hele Israel frelses, som der er skrevet: "Fra Zion skal
Befrieren komme, han skal afvende Ugudeligheder fra Jakob;

og så skal hele Israel frelses når hedningernes fylde er gået ind, Israel,
ikke os der tror på Jesus, for vi er jo frelste

Hvis dette taler sit klare sprog, så ved jeg ikke hvad

KH

Ole

Fra : tkruse

Dato : 21-08-10 11:04

> [...]
>
> http://nyt-i-natten-mystik.blogspot.com/2007/03/om-erstatningsteologi...
>
> Søger man i google på ordet erstatningsteologi er det første hit

jeg ville heller beskæftige mig med den helstøbte sjæl
som af støvet mindre end atomer
kan forme og erstatte det syge øje og det syge øre til noget nyt
ud fra sit helstøbte legeme
det han steg til himmels med
men tænk på støvet minderne end atomer
og tænk på
at dem som sider ved et bål
og tænker på SEX
de får røgen i hovedet i samme øjeblik de tænker på SEX
men jeg mener ikke noget ondt om sex
kun at man må lære at velsigne det
som i salmernes bog