Diabetes overdødelighed
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-10 23:44

Jeg har et måske ret dramatisk spørgsmål som jeg ikke har kunne få svar på
hverken af egen læge eller på sygehuset:
Er der overdødelighed blandt type-2 diabetikere med velreguleret diabetes?
Forudsat at de behandles med Metformin og har en smule overvægt (op til 10
kg).
Findes der studier og dokumentation?

MVH
Ole

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-08-10 23:47

Ole Sørensen skrev:
> [...]
> Forudsat at de behandles med Metformin og har en smule overvægt (op til 10

Overdødeligheden er større for velreguleret T2DM end for folk uden.
Årsagerne skal blandt andet søges i risikofaktorerne for T2Dm og
fordelingen af risikofaktorer mellem folk uden T2DM og for folk der har
sygdommen.

http://emedicine.medscape.com/article/766143-overview
http://medicineworld.org/medicine/endocrinology/type2diabetes.html
http://www.medicalnewstoday.com/articles/81657.php
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2374622/?tool=pubmed

osv osv

Søgeord: Normoglycaemia Type 2 Diabetes Mellitus Mortality

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-10 03:53

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2374622/?tool=pubmed
> Søgeord: Normoglycaemia Type 2 Diabetes Mellitus Mortality

Mange tak. Men jeg synes det er tung læsning...
Hvad er det som gør, at der er overdødelighed blandt velregulerede type
2-diabetikere?
Hvad er dødsårsagerne?

MVH
Ole

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-10 13:50

On 19/08/2010 04:53, Ole Sørensen wrote:
> Mange tak. Men jeg synes det er tung læsning...
> Hvad er det som gør, at der er overdødelighed blandt velregulerede type
> 2-diabetikere?
> Hvad er dødsårsagerne?

Det kan jeg ikke svare på, men jeg kan pointere at din angivelse af at
veje 10 kg mere end du burde er ret ubrugelig, fordi de 10 kg kun giver
mening set i forhold til din ideal vægt, altså baseret på din højde, og
også i høj grad din knoglebygning og mængden af muskelmasse.

En kvinde som er 150 cm høj, og vejer 10 kg mere end hun burde, har et
stort problem. En mand som er 195 cm høj og vejer 10 kg mere end han
burde, har et meget mindre problem.

Derudover er der knoglebygning og muskelmasse. Ingen tvivl om at jeg
vejer meget mere end jeg burde, men hvis *mit* BMI kom ned på 20, ville
jeg være synligt undervægtig.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 23:28

Peter Knutsen wrote:
> [...]
>
> Derudover er der knoglebygning og muskelmasse. Ingen tvivl om at jeg
> vejer meget mere end jeg burde, men hvis *mit* BMI kom ned på 20,

Fair nok. Det drejer sig om 92 kg til 180 cm, normal bygning vil jeg mene.
Det er i overkanten, og 82 ville passe bedre.

MVH
Ole

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-08-10 22:59

On 21/08/2010 00:27, Ole Sørensen wrote:
> Fair nok. Det drejer sig om 92 kg til 180 cm, normal bygning vil jeg mene.
> Det er i overkanten, og 82 ville passe bedre.

Ja, dit BMI er på knap 28.4, kan jeg regne ud, og statistisk set er man
overvægtig med et BMI mellem 25 og 30 (over 30 er man fed. Over 35 er
man vistnok meget fed).

82 kg med din højde giver en BMI på cirka 25.3, altså stadig lidt for
stor, men igen, BMI-statistikken er *generel*, d.v.s. den er lavet uden
skelen til hverken køn eller knoglebygning, og dermed rammer den en
lille smule skævt, både i forhold til mandekønnet generelt, og i forhold
til den skandinaviske mands kropsbygning.

--
Peter Knutsen