Ståhøjde i Bianca 28
Fra : Mads Madsen

Dato : 15-08-10 21:46

Vi kigger efter vores første båd. Lige nu kigger vi på en Shipman 28 fra
'73, men prøver at undersøge om der er oplagte alternativer. Lige nu
kigger jeg på Bianca 28 og forsøger at finde ud af hvad ståhøjden i
sådan en er. Er der nogen der ved det?

Mvh. Mads

Fra : Mads Madsen

Dato : 15-08-10 21:58

Mads Madsen skrev:
> [...]
> '73, men prøver at undersøge om der er oplagte alternativer. Lige nu
> kigger jeg på Bianca 28 og forsøger at finde ud af hvad ståhøjden i

Og nu vi er ved det. Hvordan er ståhøjden i henholdsvis Polaris Drabant
og Albin Accent 26?

Mvh. Mads

Fra : steffen skov

Dato : 16-08-10 17:02

stå højden i en Pd er 180 cm.
http://www.pd26.dk/
Pragtfuld båd og kan kun anbefales.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 16-08-10 10:05

On 15 Aug., 22:58, Mads Madsen <p...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote:

> Og nu vi er ved det. Hvordan er ståhøjden i henholdsvis Polaris Drabant
> og Albin Accent 26?
>
> Mvh. Mads

Hej Mads

Hm spøjst parameter i valg af båd. I en Pd er der ca. 175 i noget af
kahytten og lidt lavere i en anden del af kahytten.

Så hvis man kan leve med det, får man i en Polaris Drabant en sikker
stabil, hurtig, båd. Hvor der om læ er tænkt over detaljerne således
at den plads der er,
er udnyttet på bedste vis

God jagt
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-08-10 17:13

Torben Pd 57 Sirius skrev den 2010-08-16:

> Så hvis man kan leve med det, får man i en Polaris Drabant en sikker
> stabil, hurtig, båd. Hvor der om læ er tænkt over detaljerne således
> at den plads der er udnyttet på bedste vis

Kan kun være helt enig med Torben og Steffen at en Pd er en pragtfuld
båd, men se dig godt for, for en nogle af dem er ikke værftsapparteret
(hedder det vist?) og ikke alle 'gør det selv' klamphuggerne' har været
lige heldige med øjemålet.

Hilsen fra Pd 311 :D

--
/ Ole

Fra : ulf@email.dk

Dato : 16-08-10 10:16

On 16 Aug., 18:05, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:

> [...]
>
> Så hvis man kan leve med det, får man i en Polaris Drabant en sikker
> stabil, hurtig, båd. Hvor der om læ er tænkt over detaljerne således

Hej Mads,

http://www.sailguide.com/fakta.asp kan du finde både fakta, og
folks meninger og erfaringer med ret mange bådtyper. Siden er på
svensk.
Ståhøjden er med i listen, men ikke udfyldt for Bianca og Shipman.
Ståhøjde er fint når man vasker op men oftest sidder eller ligger
man om læ, og så er det vel ikke så vigtigt.
MVH
Ulf

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-08-10 22:18

Det er jeg altså ikke enig. Jeg får bare nøja af at gå rundt i en båd, hvor
jeg ikke kan rette nakken ud. Elskede min Maxi Magic for den sejlegenskaber
og alt muligt andet. men hvor var det dog irriterende at man skulle gå som
en gigtplaget mand .....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-10 01:22

Det er nu praktisk at have ståhøjde, ellers ligner man en paraply
efter 3 uger sommerferie.

Mvh/Harding

Fra : Lars Schmidt

Dato : 17-08-10 08:35

Vedr Bianca 28!:
Jeg har sejlet bianca 28 i 8 år ( 178 cm høj)
Lidt spøjst, så er det ikke så vigtigt med ståhøjden eftersom man altid
sidder når man er under læ!
En vigtig , men god detalje i biancaen er at man står med hovedet i hullet
til skydekappen når man arbejder i pantryet!. Ellers er der ca 170 cm i
kahytten.
Venlig hilsen Lars

Fra : Mads Madsen

Dato : 18-08-10 21:58

Tak for alle jeres svar. Det er en god hjælp. Vi har googlet meget på
højden i forskellige både og sammen med de andre parametre vi kigger
efter er der ikke mange tilbage. Parametrene er som følger:

Søtoilet (Vi har to piger)
Ståhøjde om læ (Jeg er højest - 174 cm)
Velsejlende
Plads nok til 2 voksne og 2 børn
Til at betale, dvs. maksimalt omkring 80-90 Kkr.

Vi er nu nede på:
Granada 27
Shipman 28
Tur 84, selvom den kun har 170 cm ståhøjde
Polaris Drabant, selvom vi synes den er lige lille nok om læ

Har i flere idéer?

Mvh.
Mads

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 18-08-10 22:22

Måske en Junker 26 - kender til en, der er til salg i Odsherred - ca. 70 K,
som måske kan "snakkes ned i pris"

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : HKN

Dato : 19-08-10 07:02

Jeg tror du gør en fejl i at vælge Biancaen fra ift dem du har stående på
listen. Det er den eneste langkølede blandt de nævnte (såvidt jeg husker),
og den jeg helst ville befinde mig i som "ubefaren" sejler hvis søen skulle
gå hen og vise tænder.

Mvh
Henrik

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 20-08-10 19:26

Jeg har haft en Bianca 28 i mange år, og har nu en meget større Bianca.

Når jeg skal nedgradere, dvs når jeg ikke får familien ud at sejle mere, og
får behov for en båd jeg 100% kan klare alene, så køber jeg mig en Bianca28
igen.

Det er en fantastisk sejlbåd. tegnet at Kjærulf og Elstrøm - det findes ikke
meget bedre.

mvh
/Børge

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-08-10 23:04

Du har jo glemt den mest oplagte både til en børnefamilie: Maxi 77. Totalt
pålidelig og tryg. Og fortryder I, så sælger I den bare igen. Det er en
bådtype der altid er købere til. Og så er den billigere end det du nævner.
Man kan få et rigtigt godt eksemplar for under 65.000

Bjarke

Fra : Mads Madsen

Dato : 24-08-10 21:03

Bjarke@Escape skrev:
> [...]
> er en bådtype der altid er købere til. Og så er den billigere end det du
> nævner. Man kan få et rigtigt godt eksemplar for under 65.000

Undskyld hvis jeg sårer nogens følelser, men den er bare meget langt fra
at være en smuk båd. Sagt på den pæne måde. Jeg ved godt jeg ikke har
råd til at være så kræsen, men alligevel :)

/Mads

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-08-10 19:41

Øhh det er jo selvfølgelig et spørgsmål om smag, men der er da ikke den
store designforskel på Granada 27, pd og Maxi 77 ......

Fra : steffen skov

Dato : 26-08-10 21:41

Hejsa
Der 2 ting jeg respekterer ved Maxi 68 og 77. De sejler afsindigt godt og de
er meget rummelige under dørk. Jeg har selv haft en 68 i flere år, og jeg
var meget glad for den. Men denne tråd gælder nok også om udseende? Da jeg
skulle have min første båd med "flushdæk" (er det ikke det det hedder?), var
jeg ved at græmmes over udseendet, men konen mente det var "den" båd. . Det
var ikke en båd! Det var en Olsson 22. Men da jeg oplevede sejlegenskaberne
og rummeligheden, måtte jeg overgive mig. Efterfølgende blev det en Maxi 68.
Her var samme oplevelse. En fantastisk sejler med megen plads. Men for
pokker - hvor er den lidt smuk. Min nuværende Pd købte jeg pgra. de unikke
sejlegenskaber og det smukke design. Under dæk lever den slet ikke op til de
forhold, man kan finde i Maxierne. Jeg har valgt udfra klassisk design og
sejlegenskaber, og jeg har ikke fortrudt.
Men det er altid et spørgsmål om smag (og koner)
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> Øhh det er jo selvfølgelig et spørgsmål om smag, men der er da ikke den
> store designforskel på Granada 27, pd og Maxi 77 ......

snip

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 17-09-10 07:03

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om Maxi 77's fremragende egenskaber i
praktisk og sejladsmæssig henseende. Men hvordan den kan sammenlignes med
f.eks. pd fatter jeg ikke. Hvis de to både er ens, er alle både ens. Faktisk
kan jeg ikke se et eneste lighedspunkt i designet. Pd'en har klassiske,
svungne linjer, ikke flushdæk, "rigtige" vinduer osv. osv. - og væsentligt
mindre plads om læ af samme grunde, selvom det stadig er en rimeligt
rummelig båd ift. størrelsen.

Nu har vi et fingerpeg om, at æstetik også spiller ind for Mads Madsen (og
det gør det også for mig, selvom jeg også engang seriøst overvejede at købe
en Maxi 77). Lad os fortsætte guidningen ud fra den forudsætning...

Mads Bo Falk/
Pd185 Mathilde

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-08-10 20:11

Mads Madsen wrote:

> [...]
> fra at være en smuk båd. Sagt på den pæne måde. Jeg ved godt jeg ikke
> har råd til at være så kræsen, men alligevel :)

Med hensyn til Maxi 77, så bryder jeg mig heller ikke umiddelbart om facon
og udseende, men når det er sagt, så er det helt sikkert en båd, der har
utroligt gode sejlegenskaber.
Det ved jeg fra utallige sejladser, hvor jeg har været gast og i al slags
vejr. Seneste tur var Rundt om Sjælland i denne sommer.
Båden vil efter min mening være rigtig god for 2 voksne og feks. 2
mindreårige børn.
Når ungerne vokser til, kan man med fordel opgradere til Maxi 84 eller
større

I vores lokal-avis i denne uge er der en sælger, der vil skille sig af med
sin Maxi 77 for bedste bud over 48.000 kr., hvilket lyder godt, hvis ellers
motoren og sejlgardaroben er i orden.
Maxi 77´ er med påhængsmotorer er sædvanligvis noget billigere end Maxi
77´er med indenbords motorer. Jeg ved ikke på stående fod, om nævnte båd har
det ene eller andet.

Blot lige et input fra en ikke-Maxi-fan, som er blevet omvendt

\\\\////
(@@)
--- --o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 17-08-10 01:41

On 16 Aug., 23:17, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> og alt muligt andet. men hvor var det dog irriterende at man skulle gå som

Joh men så skulle du prøve at komme fra en Drabant 22 (som jeg har
haft i 20 år) alt foregår på knæ om læ, og så til en Polaris Drabant,
det er en stor forbedring når man er nået op i 50'erne. Begge sejler
fantastisk godt.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 19-08-10 01:12

On 19 Aug., 08:02, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> og den jeg helst ville befinde mig i som "ubefaren" sejler hvis søen skulle

Hej Nyhedsgruppe.
En Bianca 28 er da ikke langkølet. Det er en Bianca 27 !
Jeg ville forresten også nødig være nybegynder i en langkølet båd med
stor venderadius i en lille overfyldt havn.

Jeg ville heller ikke fravælge en Bianca 28, da det er langt den
kønneste båd af de nævnte.
Granada 27 er mere krævende at sejle, men nok den hurtigste. Pas på
osmose i de nævnte både, som er bygget i en periode, hvor man ikke var
opmærksom nok på kvaliteten af glasfiberarbejdet.
Et godt råd til Mads er, at få fat i gamle artikler/brugtbådstest fra
Bådnyt. De kan købes til en fornuftig pris gennem Bådnyt og
dovnloades. Jeg ved at Bådnyt har brugtbådstest af Shipman 28, Granada
27 og Bianca 28. Derudover har de alm. bådtest af de nævnte både helt
tilbage fra midten af 70érne, hvor bådene var nye.

Med venlig hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : HKN

Dato : 19-08-10 09:58

Du tager du fejl mht venderadius. Bianca 27 har roret placeret helt om
agter, og vender ganske ubesværet modsat de fleste langkølede både. Og
sorry, jeg troede der var tale om en 27'er.

Mvh
Henrik

Fra : HKN

Dato : 19-08-10 10:00

Jeg burde lære at læse overskrifter

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 19-08-10 06:35

On 19 Aug., 10:59, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>  Jeg burde lære at læse overskrifter
>
> "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote in message

> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej NG
Nu er smag og behag jo meget forskellig, så valg af båd er vek meget
individuelt, Jeg valgte fx Polaris Drabanten pga. erfaring med Drabant
22 aqltså en god designer Gerd Gerlag indretningen der er tænktt på
mange detaljer, pladsen er godt udnyttet. HØJ KØLPROCENT 52 =
stabilitet, har nu haft den i 4 år og er kun blevet mere og mere
tilfreds.

Til mads søg oplysninger på nettet, snak med folk i sejæklub. Især de
ældre mange af dem har haft flere forskellige både, og vil hjertens
gerne snakke om deres erfaringer. Både gode som mindre gode.

God jagt
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Mads Madsen

Dato : 19-08-10 17:27

Torben Pd 57 Sirius skrev:

> [...]
> ældre mange af dem har haft flere forskellige både, og vil hjertens
> gerne snakke om deres erfaringer. Både gode som mindre gode.

Tak for alle rådene. Vi har en erfaren sejler med på sidelinjen og har
læst det meste af internettet, i hvert fald den del der handler om gamle
både :)Jeg har læst brugtbådstests af de fleste af bådene også.
Nyhedsgruppen her er bare en del af researchen. Jeg tænkte bare at der
måske var nogle muligheder jeg ikke havde tænkt på, som gruppens
medlemmer kunne pege på.

Mvh. Mads

Fra : HKN

Dato : 26-08-10 21:02

Har du iøvrigt overvejet en Senorita Helmsman? Den ikke alene sejler godt,
men har også et relativt tidsløst og smukt design. Og så er den bygget af
finner, hvilket man ikke skal kimse af.

De fåes fra omkring 80K og opefter.

Fra : Per Kaaber

Dato : 27-08-10 13:15

HKN formulerede spørgsmålet:
> [...]
> men har også et relativt tidsløst og smukt design. Og så er den bygget af

Jeg tror ikke det er helt korrekt:
http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=8068852

Men når vi nu er i den ende, kan jeg da anbefale en Helmsman 35
http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=HELMSMAN35&pr=1253

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

som godt kan købes, som hjælp til en X-37

=o)

Fra : HKN

Dato : 27-08-10 13:39

> Jeg tror ikke det er helt korrekt:
> http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=8068852

Nu er dit site jo ikke svaret på alle potentielle bådkøberes bønner

Hvisse både bliver aldrig sat på nettet, og jeg har tilfældigvis set en
Senorita som kan fåes i det prisleje i denne uge....

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-08-10 22:07

Mads Madsen wrote:
> [...]
> fra '73, men prøver at undersøge om der er oplagte alternativer. Lige
> nu kigger jeg på Bianca 28 og forsøger at finde ud af hvad ståhøjden i

Jeg har haft en Amigo 23, der er langkølet.
God og velsejlende og kan sagtens bruges til en familie med småbørn -
alternativt prøv at kigge på Amigo 27, men som med alle andre både, så
stiger prisen utroligt for hver eneste meter, båden er større og lidt
bredere.

Jeg har her i tråden rost Maxi 77, men skal lige anføre, at jeg mener, at
Amigo´en er en tand bedre, men det er min egen oplevelse.

http://www.google.dk/images?hl=da&q=Amigo+27&rlz=1W1GPEA_da&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=8NV2TNfcMtaJOPq95cYG&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CC4QsAQwAw&biw=1259&bih=752

Held og lykke med anskaffelsen - mulighederne er mange, men lade være med at
købe et "lig", uanset hvilken bådtype det så end er.
I øjeblikket - og sikkert også op til foråret 2011 er det købers marked.
Brug dig evt. kregler-gen...

Du melder vel tilbage og fortæller gruppen, hvad det blev...?

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Mads Madsen

Dato : 02-09-10 19:39

Den 15-08-2010 22:46, Mads Madsen skrev:
> [...]
> '73, men prøver at undersøge om der er oplagte alternativer. Lige nu
> kigger jeg på Bianca 28 og forsøger at finde ud af hvad ståhøjden i

Jeg vil bare lige følge op og fortælle hvad vi købte.

Det blev til en Shipman 28 fra ´75. Den har alle de egenskaber vi
prioriterede. Fuld ståhøjde for folk på under 175 cm, rimelig god plads
om læ, toilet, efter sigende gode sejlegenskaber, rimelig pris.

For at få den rette båd til den rette pris, endte vi med at tage en båd
der har ligget på land i et års tid og trænger til lidt knofedt. Vi
regner med at få den i vandet på mandag og ud på den første tur i løbet
af ugen.

Vi glæder os!

Mange tak for hjælpen med gode ideer og forslag.

Mvh. Mads

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 06-09-10 18:59

Tillykke, det er en dejlig båd.

Fra : Peter_il

Dato : 06-09-10 11:49

On 15 Aug., 22:46, Mads Madsen <p...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote:
> [...]
> '73, men prøver at undersøge om der er oplagte alternativer. Lige nu
> kigger jeg på Bianca 28 og forsøger at finde ud af hvad ståhøjden i

Nu er jeg måske lidt sent ude - og der er måske allerede købt båd -
men kig forbi www.cafecrema.dk. Der kan du finde lidt af hvert om
Bianca 28 - inkl ny- og brugtbådsanmeldelser.

mvh Peter Ingsø Laursen (Bianca 28 og hjemmesideejer