Græsplæne -dopdressing, jamen hvordan i pr~
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-10 18:47

Hej.

'Topdressing giver en smuk plæne', 'topdressing fjerne ujævnheder i
plænen', osv.

Jeg har søgt rundt på nettet, hvor der står meget om topdressingens
fordele og om hvordan jeg kan lave den rette blanding. Imidlertid står
der intet konkret om, hvordan jeg skal udføre selve topdressingen i
praksis.

Skal der bruges en særlig maskine? Fordeler man dressingen ud over
plænen med 'et specielt værktøj'? Jeg går jo ud fra, at dressingen
ikke blot skal spredes med løs hånd ud over plænen, for diverse
småhuller skal jo gerne have noget mere dressing end resten, så plænen
kan blive mere jævn.

Min plæne blev lagt sidste år og er aldrig blevet tromlet. Størrelsen
er ca. 12 x 30 meter. Græsset står fint, men den er som sagt lidt
ujævn.

Håber at få lidt vejledning her i gruppen.

TIA

Henning

Fra : Jan .

Dato : 16-08-10 13:25

On 16 Aug., 19:46, Henning wrote:
> [...]
> fordele og om hvordan jeg kan lave den rette blanding. Imidlertid står
> der intet konkret om, hvordan jeg skal udføre selve topdressingen i

Måske dette kan hjælpe:

http://www.haveinspiration.dk/video--artikler/eftersaaning-af-graesplaenen.aspx

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-10 20:39

On Mon, 16 Aug 2010 12:24:50 -0700 (PDT), "Jan ." <janelne@gmail.com>
wrote:
-klip-

>Måske dette kan hjælpe:
>
>http://www.haveinspiration.dk/video--artikler/eftersaaning-af-graesplaenen.aspx

Tak for link.

Flere nævner, at laget blot skal være 5-10 mm tykt, så det er nok det
rette. Også at dressingen skal fordeles med noget - fx en palle - der
slæbes over plænen.

Jeg er også løbet ind i et begreb kaldes et 'slæbenet'. Jeg kan godt
se det for mig, men er ikke klar over, hvordan dette 'net' ser ud,
eller hvad det er lavet af?

Venlig hilsen

Henning