Bhalfer
Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-10 12:18

Jeg barfer 50% . Forstået på den måde, at de også får andre ting.

En uge kunne se sådan ud. (Men de får også engang imellem rester, og andre
ting Fisk o.s.v)

1 Tørkost
2. El Kama med kød.
3 El Kama med kallun
4. Kallun
5. Rå Kylling
6. Ben og mere kylling
7. Ris med tun.

Jeg er nogenlunde klar over hvor meget de skal have af tørkost og El Kama
avec, men jeg er altså lidt i tvivl om hvor meget kylling og kallun, de skal
have pr dag.

Det er tale en en tæve på 26kg , og en hanhund på 42kg. (De har nok et
normalt aktivitets niveau)

Kan man sige noget håndfast om mængderne, basseret på hundens vægt.

Forleden fik den store 4 kyllinge lår (af de store, mit den gansen drum und
dran) , og den bette fik 3 (1 hver om dagen, og resten om aftenen)

Hvad gør i barfere med grøntsager. En gang imellem udkoger jeg nogle
grøntsager, og giver dem istedet for/sammen med El Kama.

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 12:50

Bjarne K., skrev:
> [...]
>
> Hvad gør i barfere med grøntsager. En gang imellem udkoger jeg nogle
> grøntsager, og giver dem istedet for/sammen med El Kama.

Med voksne hunde fodrer jeg meget på slump må jeg indrømme.
Med Balder er jeg mere hys så han bliver dækket korrekt ind og
hvalpe har i samme evne for at opbygge depoter som voksne hunde.
Så mht mængde til voksne hunde er mit bud at du simpelthen
ser på din hund og følger dens vægt og afpasser mængden ud fra det.
Jeg kan da også find på at lade voksne hunde æde sig fordærvet
den ene dag i kylling som du gjorde, det bliver så reguleret dagen efter.

Det lyder som om du fodrer med en del kallun, vil jeg ikke mene er særlig nærende,
det ville jeg skifte ud med mere kylling hvis det var mig.
Det vigtige er jo også at de får gode proteiner og bliver dækket ind med alle vitaminer.
Jeg ser feks ikke lever optræde på din liste, meget vigtigt for A-vitaminer,
men må bestemt ikke overdrives, mine har en ugetlig dag med lidt lever.
Æg skriver du heller ikke noget om, noget af det mest nærende du kan give,
husk blot på at rå æggehvider nedbryder B-vitaminer, så det skal du ikke give.
Hårdkogte æg er helt ok.
En god proteinkilde er også hytteost, lidt mælk hvis de tåler det er godt,
en klat smør er også sundt, A38 bør du også give ind imellem.

Jeg tilsætter selv til deres foder dagligt:
Alm spiseolie, Fiskeolie, ølgær og glusosamin (Vetpro Aktiv hund)
en gang om ugen får de et skvæt torskelevertran,
men ikke samme dag som lever da det er rigt på A-vitamin som
er giftigt i for store mængder.

Jeg vil anbefale dig at købe bogen "Give your dog a bone"
af Ian Billinghurst, han forklarer det hele i detaljer.

/Jens (som ville droppe tørkosten helt hvis det var ham)

Fra : jopa

Dato : 17-08-10 13:27

Pwh:

> Jeg kan da også find på at lade voksne hunde æde sig fordærvet
> den ene dag i kylling som du gjorde, det bliver så reguleret dagen efter.

Jeg barfer 1 gang om ugen eller 2.
Det er tit en ribbenssteg en pose kyllingelåreller 1 kg indmad.
Somme tider snupper den en hare eller en af naboens katte :-@

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 13:38

jopa, skrev:

> Somme tider snupper den en hare eller en af naboens katte :-@

Jeg sladrer til Tove

/Jens (hvis tæve æder mosegrise)

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-08-10 14:12

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg sladrer til Tove

Sladrehank. Jeg ved jo godt at John driller, men jeg kan da godt huske
da Milo virkelig gjorde det, og det var vist et rent uheld.

> /Jens (hvis tæve æder mosegrise)

Det gjorde Mini's mor også. Hun hentede dem ovre i mosen til hendes
killinger. "Grisene" var ofte på størrelse med hende selv, men det rørte
hende ikke.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : jopa

Dato : 17-08-10 14:15

Tove Krieger skrev:

> Sladrehank. Jeg ved jo godt at John driller, men jeg kan da godt huske
> da Milo virkelig gjorde det, og det var vist et rent uheld.

Ja det var min uopmærksomhed.
Men spøg til side den ville jo nok snuppe enhver kat der kom ind på
dens område.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 14:43

Tove Krieger, skrev:

> Det gjorde Mini's mor også. Hun hentede dem ovre i mosen til hendes
> killinger. "Grisene" var ofte på størrelse med hende selv, men det
> rørte hende ikke.

Min storesøster som bor i usa har en kat der fanger harerkillinger
og æder dem, nogle rigtige rovdyr vi har os

/Jens (hvis kat ville æde ham og vufferne hvis den var stor nok)

Fra : jopa

Dato : 17-08-10 14:50

Pwh:

> Min storesøster som bor i usa har en kat der fanger harerkillinger
> og æder dem, nogle rigtige rovdyr vi har os
Det gør Milo også.
Snakkede med en jæger der fortalte at det var nemt for hundene at fange
dem, syntes ellers de spurter hurtigt.

Milo ligger ind i mellem på gårdspladsen og guffer en haremis i sig

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 15:31

jopa, skrev:

> Milo ligger ind i mellem på gårdspladsen og guffer en haremis i sig

Helt normalt for hyæner.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-10 14:51

"jopa" <admin@jp-web.invalid> wrote in message
> Pwh:

> Jeg barfer 1 gang om ugen eller 2.
> Det er tit en ribbenssteg en pose kyllingelåreller 1 kg indmad.
> Somme tider snupper den en hare eller en af naboens katte :-@

Jeg har selv 8 løsgående godbidder, (misser), men hundene er ikke hurtige
nok, til at få en ekstra snack.

Så ca. en kilo kød til Milo, som vejer omkring 50kg.

Overvejer forøvrigt at begynde at opdrætte kaniner. Det er jo så søde

Bjarne K.

Fra : jopa

Dato : 17-08-10 14:58

Bjarne K. forklarede den 17-08-2010:

> Overvejer forøvrigt at begynde at opdrætte kaniner. Det er jo så søde

De smager rigtig godt, dem har jeg spist rigtigt mange af.
Til hunde er det vel bare at pelse dem og så kan de æde dem med
indvolde og det hele.

De avler som rotter og må kunne give et godt tilskud til barfningen

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-10 14:45

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg kan da også find på at lade voksne hunde æde sig fordærvet
> den ene dag i kylling som du gjorde, det bliver så reguleret dagen efter.

OK. De ser begge stadig meget tynde ud, så jeg fortsætter med de nuværende
mængder. (Man kan ikke se deres ribben, men man kan mærke dem)
Den store har været oppe på 46 kg, men jeg gætter på han er nede på 40-42
nu.

> Det lyder som om du fodrer med en del kallun, vil jeg ikke mene er særlig
> nærende,
> det ville jeg skifte ud med mere kylling hvis det var mig.

Jeg bruger ligesom kallun til at ligge op til et par køddage, og ris med
tun, til at "køle" maven ned igen.
Men igen, min ugeplan er kun et eksempel. Nogle gange får de tørkost flere
dage i en uge, og nogle dage får de El Kama hver dag, med forskelligt o.s.v.

> [...]
> A-vitaminer,
> men må bestemt ikke overdrives, mine har en ugetlig dag med lidt lever.

De får lever, hjerter lunger mm, når slagteren har noget på lager. Plejer at
få det hjem i store kasser.
Jeg har også stadig +20 kg hakket kæbekød (som mesterhak) liggende, men er
lidt varsom med at hælde for meget oksekød på dem.

> [...]
> En god proteinkilde er også hytteost, lidt mælk hvis de tåler det er godt,
> en klat smør er også sundt, A38 bør du også give ind imellem.

De har fået både håndkogte æg og A38 i denne uge, men det er ikke sikkert de
får det hver uge.

> [...]
> en gang om ugen får de et skvæt torskelevertran,
> men ikke samme dag som lever da det er rigt på A-vitamin som

Mine får kun fiskeolie (et par piller hver dag), hvidløgspiller og nogle
hunde vitamin piller, de dage, de får rent kød. Måske jeg skulle købe noget
ølgær til dem.

> Jeg vil anbefale dig at købe bogen "Give your dog a bone"
> af Ian Billinghurst, han forklarer det hele i detaljer.

Ja, der er nok ingen vej uden om, selvom jeg har fået meget hjælp her.

> /Jens (som ville droppe tørkosten helt hvis det var ham)

Ville jeg også gerne, men engang imellem, er det altså rart, at de lige kan
få en omgang tørkost.

p.s. Mangler stadig et par grøntsags tips.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 15:40

Bjarne K., skrev:

> p.s. Mangler stadig et par grøntsags tips.

Der kan jeg ikke byde på meget da jeg er doven hvad det angår.
De får el-kama dagligt og ind imellem en gang udkogt grøntsagsblanding fra aldi.

Jeg synes det lyder som om du fodrer ganske fornuftigt, synes du de er for tynde
kan du jo simpelthen give dem noget ekstra fedt, mine fik et par skiver rå stegeflæsk i går.
Alm spiseolie som du jo ikke giver er også godt til at sætte lidt på sidebenene,
det indeholder også nogle fedtsyrer som mangler i fiskeolie, så de to typer olier
bør supplerer hinanden.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-10 16:15

> Der kan jeg ikke byde på meget da jeg er doven hvad det angår.
> De får el-kama dagligt og ind imellem en gang udkogt grøntsagsblanding fra
> aldi.

OK, det samme her så (Bortset fra El Kama hver dag)

> [...]
> sidebenene,
> det indeholder også nogle fedtsyrer som mangler i fiskeolie, så de to

Tynde er måske et forkert ord. De ser slanke ud. Med andre ord: Den bette er
ikke for tyk, og den store er ikke for tyk mere

Remito har tabt sig et par kilo, efter Zenta, kom i hus. Nu har han jo fået
en der gidder at tumle rundt med ham hele tiden, og så har jeg også skåret
lidt ned på snacks (Pølser mm.)

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 17:01

Bjarne K., skrev:

> Tynde er måske et forkert ord. De ser slanke ud. Med andre ord: Den
> bette er ikke for tyk, og den store er ikke for tyk mere

Jamen det lyder da som om de er i perfekt foderstand.

Jeg ville nu stadig droppe tørkosten til fordel for el-kama,
jeg synes da at el-kama er stort set lige så let at fodrer med som tørkost.
Det skal jo bare blandes op med et eller andet der har gode letoptaglige proteiner.
Jeg ville mene at jeg mistede følingen med hvad de får hvis jeg samtidigt gav mine
et fuldfoder der er beregnet på at dække totalt, der lurer en fare for at overdoserer
med visse vitaminer/mineraler som tørkost jo kunstigt er tilsat.

Nogle barfere bilder sig også ind at det skal værer åh så varieret,
så de stiller komplicerede madplaner op som jeg bliver helt forvirret af at læse.
Det skal værer varieret, men den variation kan sagtens for en voksen hund strække sig
over en ret lang periode da de opbygger depoter med det meste som de så kan tærer på.
Feks ser jeg ingen probs i at mine voksne hunde lever af kylling i 2-3 uger hvis det er
på tilbud, så kan de få en uge på noget andet, og måske igen få kylling en periode.

Det er nok det mange lader sig skræmme af, de tror det er raketvidenskab at fodrer en hund,
jeg spørger altid mig selv om de samme mennesker går lige så højt op i hvad de selv æder.
Og der skal man jo også tænke på at hunde skal kun holde ca 12år, hvor vi andre let kan
blive over 90 år gamle, så jeg tror man skal fodrer en voksen hund meget forkert for
at det får nævnværdig inflydelse på dens livslængde.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-10 18:28

> [...]
> overdoserer
> med visse vitaminer/mineraler som tørkost jo kunstigt er tilsat.

Jeg er bare lidt bange for at de får for meget hvede, hvis de får El Kama
for tit. Og jeg tror nu ikke at de lider nød af noget normalt fuld foder en
gang imellem. Jeg har siden juni (tror jeg) købt en pose Royal Kanin , så
det er ikke det de lever af.

> [...]
> uger hvis det er
> på tilbud, så kan de få en uge på noget andet, og måske igen få kylling en

Tja, jeg fodre nu bare med de ting vi nu har, og så prøver jeg at variere
det, med det i tankerne, at de ikke skal have for meget oksekød, og at maven
lige skal op i omdrejninger til de dage, hvor de får rent kød. Jeg har kun
mulighed for at fodre med med ben og kyllinger, de dage, de kan spise
udenfor. Så 3 uger med kyllinger vil ikke gå i hjemme hos os. (endnu)

> [...]
> forkert for
> at det får nævnværdig inflydelse på dens livslængde.

Som du er ind på, så er jeg mere optaget af hvad hundene får, end hvad jeg
selv får (er græsenkemand for tiden

Men jeg tror ikke helt du mener hvad du siger, for ellers kunne du jo lige
så godt fodre med tørkost

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 18:38

Bjarne K., skrev:

> Som du er ind på, så er jeg mere optaget af hvad hundene får, end
> hvad jeg selv får (er græsenkemand for tiden

Jeg går da også mere op i hundenes kost end min egen,
men jeg måler og vejer altså ikke hver bestandel som mange tørkostere
tror er nødvendigt.

> Men jeg tror ikke helt du mener hvad du siger, for ellers kunne du jo
> lige så godt fodre med tørkost

Jeg skiftede i sin tid fordi de ikke rigtigt gad tørkost, ikke pgr sundhed
da jeg er overbevist om at en hund kan leve fint af tørkost.
Nu er det bare gået hen og blevet en vane og naturlig måde for mig
at fodrer hunde på, ikke noget jeg skænker en tanke i hverdagen.

Det glæder mig da også hver da at se Balder polerer sin og Angels madskål,
hans tørkost var ikke til at lokke i ham, og det hører man ofte med hvalpe.
Nu spiser han fulstændigt ukritisk at hvad jeg serverer, Angel kan godt værer
lidt kræsen ind imellem.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-10 19:03

> [...]
> hvalpe.
> Nu spiser han fulstændigt ukritisk at hvad jeg serverer, Angel kan godt

Mine er også meget interesserede i El Kama con guf. De ligger og stirrer på
Mister Pingo (et lille pingvin minutur), som siger til når deres mamse har
trukket i 10 min.
Efter middagen, er de flere gange ude for at se, om de skulle have overset
en lille rest på siden af deres skåle.

Mine gad nu heller ikke deres tørkost, men nu når de får de så sjældent,
glider det ned med største velbehag.
Jeg sniger mig også til at købe noget "hundemad" på dåse til dem engang
imellem. Det er deres favorit, men det sker ikke så tit som de gerne ville.

I aften skal de have aldi blanding med hakket kæbekød.

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-10 19:26

Bjarne K., skrev:
> [...]
> Efter middagen, er de flere gange ude for at se, om de skulle have
> overset en lille rest på siden af deres skåle.

Precis sådan opfører Balder sig også, Angel er ikke el-kamajunkie
Han ryger op så snart pæren (mit minutur) ringer efter 10 min,
polerer begge madskåle 20 gange og vil have dessert
Det er da en fornøjelse at serverer den slags for sin hund.

> Mine gad nu heller ikke deres tørkost, men nu når de får de så
> sjældent, glider det ned med største velbehag.

Sjovt nok er Balder også glad for den pose hvalpetørkost som
jeg fik med i købet, bruger jeg nu som godbidder.
Det var ikke til at drive i ham da han så hvad Angel levede af,
men han ville nok betakke sig for at skulle leve af det.

> I aften skal de have aldi blanding med hakket kæbekød.

Mine fik el-kama med lam og kylling.
Balder bliver stadig fodret 3 gange dagligt, det har jeg inddelt
i at morgenmad er 2 kyllingevinger og en håndfuld kyllingehalse,
det samme får han til frokost. Angel får så et kyllingelår om morgenen.
Til aftensmad får de det samme, også ca samme mængde,
el-kama med en eller anden form for kød/fisk/rester i

/Jens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-10 16:37

On 17/08/2010 18:00, Pwh wrote:
[...]
> [...]
> på tilbud, så kan de få en uge på noget andet, og måske igen få kylling en periode.

Ja, det er rigtigt nok.

> [...]
> blive over 90 år gamle, så jeg tror man skal fodrer en voksen hund meget forkert for
> at det får nævnværdig inflydelse på dens livslængde.

Det lyder også rigtigt.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-10 16:34

On 17/08/2010 13:50, Pwh wrote:
[...]
> [...]
> en gang om ugen får de et skvæt torskelevertran,
> men ikke samme dag som lever da det er rigt på A-vitamin som

Jeg er ikke sikker på at det betyder noget, om du giver dem lever og
torskelevertran samme dag, eller om du spreder de ting til hver sin ende
af ugen.

Vitamin-A oplagres i leveren, og man kan klare sig ret længe på det man
har på lager. Dog muligvis i kortere tid med hunde, der jo i deres
naturlige livsstil dræber og spiser flere dyr end vi mennesker gør.

Men under alle omstændigheder fungerer leveren som en "buffer" i forhold
til Vitamin-A, og også en del andet andet, så om man spiser en lille
smule lever hver dag, eller en kæmpestor portion lever én gang om
måneden, er ligemeget.

(Ovenstående gælder ikke for vandopløselige vitaminer!)

--
Peter Knutsen

Fra : Pwh

Dato : 19-08-10 16:40

Peter Knutsen, skrev:
> [...]
> gang om måneden, er ligemeget.
>
> (Ovenstående gælder ikke for vandopløselige vitaminer!)

Det er meget muligt du har ret, men nu har jeg gjort det til en vane
at sprede det lidt ud. Ingen grund til at booste samme dag.

/Jens