Andet multimedie
bentjuul 3670
automatisk værktøj til e-bøger?
Fra : N Dude

Dato : 15-08-10 10:15

Hej

Kender du et stykke værktøj, som automatisk kan lave e-bøger ud fra foto?

Jeg skal have mange af mine koge- og kokkebøger tilgængelige som pdf-filer
eller e-books på min laptop eller min server, sådan at jeg altid har bøgerne
med mig eller adgang via nettet, uanset hvor jeg er. Det er et megastort
arbejde, så mon der findes et program, som kan gøre det hele mere eller
mindre automatisk ud fra billedefiler?

Jeg regner med, at både det bedste og hurtigste er at fotografere siderne
med flash/studielamper i 3-5 MP opløsning i et fast setup, og så finde et
program, som kan lave resten af sig selv. Jeg ved ikke helt, hvad det
bedste slutformat er, men jeg ville foretrække pdf-filer af hensyn til
udskriften samt generel læsning. Det giver bare en del udfordringer, da
flere af bøgerne har op til 12-1400 sider, hvilket giver mindst 600
fotos/filer. Desværre har jeg bøger i mange forskellige størrelser. Der må
naturligvis heller ikke være brug for nogen efterbehandling eller
komprimering af billederne, når først en bog er gået i gang med
fotograferingen. Med hensyn til opløsningen og kvalitet er jeg lidt i tvivl,
fordi der er jo et spørgsmål om lager kapacitet - i hvert fald på min
laptop. Der er ikke behov for at zoome ret meget. Det er hovedsagligt
beregnet til skærmen, men den er jo også rimelig højopløselig på en laptop,
og der må ikke opskaleres. Så hvad er mon bedste opløsning og kvalitet? Lige
nu har jeg en laptop med 1440x900, men filerne skal også kunne ses ordentlig
på en nyere HD skærm, når jeg engang køber ny laptop, ligesom man skal kunne
skrive ud i en kvalitet, der er anvendelig. Jeg overvejer at anskaffe et nyt
kamera til opgaven, sådan at jeg under fotograferingen kan indstille og
gemme det hele på computeren. Det kunne jeg godt bruge gode råd om, hvis du
har praktiske erfaringer med et kamera til max kr. 5000,-

Jeg regner med, at det samlede sideantal er omkring 40-50.000, så normal
skanning er helt udelukket. Det er alt for besværligt og tidskrævende med
bøger. Til gengæld ligger det helt fast, at både højre og venstre siden
fotograferes samtidigt. Det giver den hurtigste arbejdsgang. Udskriften er
kun enkelte sider ad gangen (en enkelt opskrift) og altså ikke hele filen.

Det nemmeste ville jo være at få filerne fra forlaget, men det ene forlag,
jeg har haft kontakt til, er simpelthen for dyrt.

Fra : Max

Dato : 15-08-10 13:48

Hej

> Kender du et stykke værktøj, som automatisk kan lave e-bøger ud fra
> foto?

Nogle generelle betragtninger:

Kameraet behøver ikke være særlig godt, en opløsning
på 4-6 Mp bør være nok.

Lav en fast opstilling til at lave billederne i. Brug pengene
på belysning istedet for kamera.

Tag billederne, print dem som PDF med en action i PS.

Og så samle pdf filerne til en stor i f.eks. PDFSAM

Max

Fra : smiley

Dato : 15-08-10 14:15

On 15-08-2010 14:48, Max wrote:
> [...]
> på belysning istedet for kamera.
>
> Tag billederne, print dem som PDF med en action i PS.
>
> Og så samle pdf filerne til en stor i f.eks. PDFSAM

Hum hum - jeg ville syns det var mere hensigtsmæssigt
at bruge et OCR program og lave billedfilerne om til
text. Kamera og lys er ikke så vigtigt, men filerne
skal vidst være tiff - ja det er længe siden jeg fiflede
med den slags, måske er der noget smartere idag.
En Pdf der består udelukkende af billedfiler, blir vidst
lidt tung at danse med. -max-

Fra : Rado

Dato : 15-08-10 15:08

On Sun, 15 Aug 2010 15:14:31 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com>
wrote:

> [...]
>med den slags, måske er der noget smartere idag.
>En Pdf der består udelukkende af billedfiler, blir vidst

Ja, 1400 sider i høj kvalitet bliver vist en tung en...

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Rado

Dato : 15-08-10 15:05

On Sun, 15 Aug 2010 11:15:02 +0200, "N Dude" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Kender du et stykke værktøj, som automatisk kan lave e-bøger ud fra foto?

Jeg bruger selv PDF Converter Pro og den kan lave en PDF fil
automatisk direkte fra en samling billeder. Så vidt jeg kan se kan PDF
Create dog gøre det samme, så her kan du spare 50% hvis det kun lige
er til det her programmet skal bruges.

http://nuance.com/imaging/pdfconverter/pdfconverter-create.asp

Jeg har lige lavet et hurtigt sample, siderne af affotograferet på
stativ indendørs i dagslys, blænde 2.8, 1/15 sekund, ingen blitz, i
2304x1708 jpg. Kameraet er et Panasonic FZ-10 med et Leica 12x
zoomobjektiv 1:2.8/6-72. Konverteret til PDF i "Publishing Quality"
med PDF Create Assistant, der følger med PDF Converter Pro. Vil tro
det er den samme der bruges i PDF Create.

http://miscfiles.net/temp/0001/sample.pdf

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-10 15:21

Rado wrote:

> [...]
> med PDF Create Assistant, der følger med PDF Converter Pro. Vil tro
> det er den samme der bruges i PDF Create.

7,37 MB for fem opslag i en noget dunkel belysning. Ikke imponerende.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Rado

Dato : 15-08-10 19:14

On Sun, 15 Aug 2010 16:20:41 +0200, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>7,37 MB for fem opslag i en noget dunkel belysning. Ikke imponerende.

Det var heller heller ikke meningen det skulle være imponerende, blot
give et hint om tingene, bl.a. filstørrelse.

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-10 15:29

N Dude wrote:

> [...]
> er. Det er et megastort arbejde, så mon der findes et program, som
> kan gøre det hele mere eller mindre automatisk ud fra billedefiler?

At konvertere til pdf ud fra billeder er efter min opfattelse for
dårligt og giver for store filer. Selv hvis man bruger en A3
kopimaskine/scanner/printer (vi har nogle stykker i firmaet) hvor
kvaliteten bliver rimelig, fylder filerne ad helvede til.

Jeg plejer at scanne tekst og køre en OCR, teksten for hele bogen lægger
jeg sammen i en tekstfil, derfra til OpenOffice Writer eller MS Word
hvor teksten formateres efter behag. Derefter scannes figurer og fotos
som gemmes i passende format og opløsning. Disse indsættes i teksten i
det valgte tekstbehandlingsprogram. Efter korrektur skrives filen ud til
pdf, jeg plejer at bruge PDFCreator.

Nogle eksempler på http://www.modelbaneteknik.dk/bog/bog.htm

Det er tidskrævende, men filerne er håndterbare og kvaliteten god.

Fra : Max

Dato : 15-08-10 19:52

Hej Erik

> [...]
> kopimaskine/scanner/printer (vi har nogle stykker i firmaet) hvor
> kvaliteten bliver rimelig, fylder filerne ad helvede til.

Det er korrekt, har lige lavet en på 80 sider, den fylder
mellem 12 og 180 Mb alt efter kvaliteten.
Så har jeg lavet en anden på den rigtige måde, med
rigtig tekst og billeder, den er på 495 sider, den fylder
mellem 9 og 27 Mb alt efter kvaliteten, her skal det så
siges at teksten jo stå lige godt uanset kvalitet, det går
kun ud over billederne. Og filen kunne også blive mindre
hvis man ændrede alle tegninger fra bitmap til vektor.
Men jeg ved også hvor tidskrævende det er, og harddisk
plads er jo en billig ting.

Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-10 20:08

Max wrote:

> Men jeg ved også hvor tidskrævende det er, og harddisk
> plads er jo en billig ting.

I mit tilfælde ligger mine filer til download på hjemmesiden, så er
overforbruget af plads ikke en option.

Fra : Max

Dato : 15-08-10 20:49

Hej Erik

> I mit tilfælde ligger mine filer til download på hjemmesiden, så er
> overforbruget af plads ikke en option.

Det er rigtigt, men man kan trods alt få temlig meget plads for
små penge nu om dage. Ellers må man jo sætte en 1Tb Nas op
på nettet og bruge den.

Max

Fra : N Dude

Dato : 15-08-10 21:42

N Dude wrote.:

> Kender du et stykke værktøj, som automatisk kan lave e-bøger ud fra
> foto?

Nu har jeg læst alle svar, og jeg kan se, at jeg ikke har været præcis nok i
min formulering.

Jeg har et fremragende og velprøvet "repro" setup til affotografering af
bøger, med lys hvor jeg kan vælge både flash eller med fotolamper. Direkte
og inddirekte belysning kan desuden vælges. Det er flere år gammelt og
fungerer 110%. Jeg har affotograferet adskillige bøger med dette system med
stor succes, så jeg vil bruge dette system til den kommende opgave. Det
tager kun 1/60 sekund eller mindre pr. to sider. INGEN typer skanning kan
gøre det samme så hurtigt i samme kvalitet. Så som jeg skrev "normal
skanning er helt udelukket". Hvis jeg ser bort fra at sende faxer, så har
jeg faktisk ikke brugt min flatbed skanner i 4-5 år. Jeg bruger simpelthen
mit digikam til al dokument-håndtering.

Om man skanner eller fotograferer så gives der samme fil-størrelse. Det
handler blot om at man bruger den korrekte opløsning og komprimeringsgrad.
opløsning x farvedybde x komprimeringsgrad
er forholdsmæssigt ens uanset om man vælger bitmap eller jpeg eller tiff, og
uanset om man vælger digikam eller flatbed skanner. Er der tale om udkørsel
til fotosats, så skal op- eller nedskaleringsprocenten med, men dette har
jeg jo ikke behov for da vi ikke taler dpi/ppi som er højere end skærmens
visuelle kvalitet altså i omegnen af 72. Samtidig arbejde jeg i rene
pixeldokumenter, så jeg slipper fuldstændig for akumulerede
opskaleringsprocenter!

Alligevel har jeg nogle spørgsmål vedr. eksponering og komprimering, men dem
har jeg postet i fotogruppen. Jeg skal have fundet et markant og yderst
optimalt kompromis med hensyn til opløsning, farvedybde og navnlig
komprimeringsgrad, så jeg har så små filer som muligt med de bøger, som er
på 1200+ sider. Også det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har gjort det masser
af gange før, dog uden at være meget fokuseret på filstørrelsen, fordi det
ikke var voldsomt nødvendigt dengang. Jeg bruger i reglen de skabeloner,
som Adobe Acrobat fortæller mig, jeg skal bruge. Det er kun et spørgsmål om
at vælge rette opløsning og komprimeringsgrad.

Det jeg søger her, er et program, som kan tage 700 fotos i en mappe og så
helt automatisk ud fra disse lave en e-bog eller en pdf-fil, så man slipper
for al opsætning i noget DTP. I virkeligheden er det jo bare en fornuftig
organisering af 600 fotos i den rigtige rækkefølge ud fra filnavnet. Det
kunne sagtens laves som en action eller en batch, men hvis nogen kender et
program, som er lavet lige til formålet er det jo smartere. Nogen må vel
have lavet det. Ellers må jeg lave nogle omfattende test med opløsning i
Adobe Reader og Acrobat, og så sætte nogle actions op i Photoshop. Teoretisk
burde det være muligt at komme ned i 93kb pr billede - som jo i dette
tilfælde er to sider i bogen - 1440x900 pixels 8 bit farvedybde RGB, og
som stadig indeholde informationer nok til at zoome ind 3-4 gange uden
markant støj.

Fra : Max

Dato : 15-08-10 22:36

Hej N Dude

> INGEN typer skanning kan gøre det samme så hurtigt i samme kvalitet.
> Så som jeg skrev "normal skanning er helt udelukket". Hvis jeg ser

Hvis du kan skille bøgerne ad, ja så findes der masser af kontor
kopi, scan og print maskiner der med arkføder klare omkring
100 sider i minuttet, scannet og lavet til pdf.

Max

Fra : Rado

Dato : 16-08-10 17:49

On Sun, 15 Aug 2010 22:41:48 +0200, "N Dude" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Det jeg søger her, er et program, som kan tage 700 fotos i en mappe og så
>helt automatisk ud fra disse lave en e-bog eller en pdf-fil,

Det er jo netop det de programmer jeg har henvist til kan. De klarer
uden problemer 1000 billeder eller mere i den størrelse du angiver.

Her er et sample, 20 billeder batch resized/rekomprimeret (50%) i
IrfanView, og så lagt i en PDF med PDF Create Assistant. Filstørrelse
knap 2 MB.

http://miscfiles.net/temp/0001/sample2.pdf