Hvalpetræning - labrador retriver
Fra : Søren Bay

Dato : 14-08-10 19:31

Hejsa

Lille Lotus skal snart begynde i "skole", men hvilken? Hun er formel 1
labrador retriever, og skal bare være en glad familiehund ligesom sin
forgænger. Men skal vi træne i Retrieverklubben eller Dansk kennel klub?
hvad er fordele ulemper ved de to? Vi har selv svært ved at bedømme det,
så søger lidt efter andres erfaringer!

PS. Vi skal ikke bruge hende til jagt!

Rikke & Søren

Fra : JB

Dato : 14-08-10 20:03

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forgænger. Men skal vi træne i Retrieverklubben eller Dansk kennel klub?
> hvad er fordele ulemper ved de to? Vi har selv svært ved at bedømme det,

Når hun ikke skal bruges til jagt, vil jeg anbefale DcH.
http://www.dch-danmark.dk/

Labradoern er jo en brugshund, og der er flere udfordringer i DcH end i DKK,
som er ren lydighed.

Der er nok en afd. i nærheden af jer.

God fornøjelse

Hilsen
Jytte

Fra : Anelise

Dato : 14-08-10 20:06

> [...]
> forgænger. Men skal vi træne i Retrieverklubben eller Dansk kennel klub?
> hvad er fordele ulemper ved de to? Vi har selv svært ved at bedømme det,

hej Søren og Rikke
når Lotus er en "formel 1" labrador, er hun jo en rigtig arbejdshund
(jagthund), og jeg vil mene - efter egne erfaringer - at det er i
Retrieverklubben, hun skal gå i skole.
Selv om I ikke skal bruge hende til "rigtig" jagt, kan I dér sagtens lære at
give hende nogle udfordringer og opgaver, så hun får afløb for sine medfødte
evner - (og I får en rolig og tilfreds hund)- og der er DRK nok bedre end
DKK.
Held og lykke med træningen.
venlig hilsen, Anelise med de to labber (der ikke er formel 1)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-10 01:49

On 14 Aug., 20:31, Søren Bay <b...@cool.dk> wrote:
> [...]
> forgænger. Men skal vi træne i Retrieverklubben eller Dansk kennel klub?
> hvad er fordele ulemper ved de to? Vi har selv svært ved at bedømme det,

Vil mene DRK, Dansk Retriever Klub, da de der kender jeres race
rigtigt godt.

> PS. Vi skal ikke bruge hende til jagt!

Det behøver man bestemt ikke skulle for at træne i DRK.

--
Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-08-10 10:02

"Søren Bay" <bay@cool.dk> wrote in message
> [...]
> forgænger. Men skal vi træne i Retrieverklubben eller Dansk kennel klub?
> hvad er fordele ulemper ved de to? Vi har selv svært ved at bedømme det,

Jeg har prøvet begge to. Med to vuffer der også bare skulle være
famliehunde.

_Meget_ sort og hvidt.

Retriver klubben = Kæft tridt og retning. Og der sigtes på, at hunden skal
bruges til jagt efterfølgende.

DKK = Mest for sjov.

(Begge i Silkeborg)

Undervisningen er jo nok forskellig fra instruktør til instruktør, så det
kan være tilfældighedernes spil, at jeg har fået ovenstående indtryk.

Jeg selv fik absolut mest ud af Retriever Klubbens træning, og ville vælge
dem igen, men jeg er ikke sikker på at vuffen ville være enig.
Ville nok have valgt en blanding af de to. Bl.a. fik vi ikke på noget
tidspunkt lov til at tumle rundt, i Retriverklubben.

Nu skriver du jo godt nok hvalpetræning, men det er så vidt jeg ved, to
forskellige ting.
Det ene klassetrin er for helt små hvalpe, hvor de bare tumler rundt, og det
andet er for hvalpe/unghunde, hvor de lærer at gå ordentlig mm.

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-10 01:49

On 17 Aug., 11:01, "Bjarne K." <n...@niet.ik> wrote:
> [...]
>
> _Meget_ sort og hvidt.
>
> Retriver klubben = Kæft tridt og retning. Og der sigtes på, at hunden skal

Det må vist være ret lang tid siden du har trænet i DRK ?
Der er bestemt ikke kæft trit og retning mere. De sidste 2 hold jeg
har gået på har været baseret på positiv indlæring.

> [...]
> Ville nok have valgt en blanding af de to. Bl.a. fik vi ikke på noget
> tidspunkt lov til at tumle rundt,  i Retriverklubben.

Nej, det er ikke meningen at hundene skal lege, men derfra og så til
at sige at det er kæft trit og retning der er nu langt

--
Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-08-10 11:26

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Det må vist være ret lang tid siden du har trænet i DRK ?
> Der er bestemt ikke kæft trit og retning mere. De sidste 2 hold jeg
> har gået på har været baseret på positiv indlæring.

Det er ca. 6 år siden jeg gik i DRK med vores gamle hund.

> Nej, det er ikke meningen at hundene skal lege, men derfra og så til
> at sige at det er kæft trit og retning der er nu langt

Ja, det er selvfølgelig overdrevet. Men hele træningen gik ud på
relationerne imellem ejer og hund, og næsten intet omkring hund og hund
imellem. (andet end de helst skulle ignorere hinanden)
Som sagt ville jeg nok vælge DRK igen, og så finde en anden måde at lade
hvalpen møde andre hvalpe/hunde på en mere afslappet måde.

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-10 07:54

On 18 Aug., 12:26, "Bjarne K." <n...@niet.pp> wrote:

> Det er ca. 6 år siden jeg gik i DRK med vores gamle hund.

Så vil du kunne se en stor ændring, det er 4 mdr siden jeg var der

> Ja, det  er selvfølgelig overdrevet. Men hele træningen gik ud på
> relationerne imellem ejer og hund, og næsten intet omkring hund og hund
> imellem.  (andet end de helst skulle ignorere hinanden)

Ja, endda kunne arbejde sammen i fx. makkersøg. Jagthunde skal kunne
arbejde med og stole på føreren.

> Som sagt ville jeg nok vælge DRK igen, og så finde en anden måde at lade
> hvalpen møde  andre hvalpe/hunde på en mere afslappet måde.

Det lyder også som den bedste løsning.

--
Christian