Ny rotor gi'r for høj ladestyrke, zenerdio~
Fra : Palle Bugtrup

Dato : 14-08-10 16:10

Min Triumph fra 1972 har ikke kunnet holde batterispændingen.

En ny rotor har løst problemet så effektivt at ensretteren - ny, men af en
type som skal ligne den originale Lucas - ikke kunne håndtere den nu
forøgede ladestyrke.

Der er nu monteret en ny - org. gammel Lucas ensretter. - Og ladestyrken er
mere end effektiv. Jeg har kun ladet motoren rotere - 2000- 3000 omdr.
ganske kort - og ser en ladestyrke på 14,7+. - Det vil sige, at jeg er bange
for endnu en ensretterafbrænding.

- Kan der være fejl ved zenerdioden ? - Har jeg mulighed for at måle denne?

- Ensretteren bli'r mere end fingervarm.

- Lidt faglig ekspertice vil være velkommen, - hvad siger du Steen??

Palle

Fra : Carsten Jensen

Dato : 14-08-10 16:17

"Palle Bugtrup" <burini@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> denne?
>
> - Ensretteren bli'r mere end fingervarm.
>
> - Lidt faglig ekspertice vil være velkommen, - hvad siger du Steen??

Bare mit lille pip. Jeg har en Norton Commando og på den har jeg smidt
zenerdiode, condensator og relæ væk og erstattet det med en powerbox til ca
500 kr. Siden har den bare kørt.

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5366 (20100814) __________

http://www.eset.com

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-08-10 17:52

On Sat, 14 Aug 2010 17:16:34 +0200, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

Hej Carsten.

>Bare mit lille pip. Jeg har en Norton Commando og på den har jeg smidt
>zenerdiode, condensator og relæ væk og erstattet det med en powerbox til ca
>500 kr. Siden har den bare kørt.

Jeg er ganske enig.
Den med zeenerdioden hører fortiden til
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 14-08-10 17:11

> [...]
> denne?
>
> - Ensretteren bli'r mere end fingervarm.
>
> - Lidt faglig ekspertice vil være velkommen, - hvad siger du Steen??

Hallo til dig med 'Commandoen'! - Tak for forslaget. - Dit indlæg
fosvandt desværre.

Palle

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-08-10 17:42

On Sat, 14 Aug 2010 17:09:55 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
wrote:

Hej Palle.

> [...]
>ganske kort - og ser en ladestyrke på 14,7+. - Det vil sige, at jeg er bange

14,7 volt+ er ikke helt fint i kanten - Og dog.
Jeg ved ikke hvad zeenerspændingen skal være, men jeg vil formode
noget med 14,2 til 14,5 volt.

> - Kan der være fejl ved zenerdioden ? - Har jeg mulighed for at måle denne?

Zeenerdioden kan sagtens være defekt.
At måle på den kræver blot at du kender mærkespændingen, har en lille
modstand på ca. 50 ohm og en variabel strømforsyning der kan give en
spænding på over 17-20 volt.
Så sætter du strømforsyningen på zeenerdioden med modstanden i serie
med den ene ledning og måler spændingen over zeenerdioden med et
voltmeter samtidig med at du skruer op for spændingen.
Spændingen over zeenerdioden skal stoppe vide mærkespændingen lige
gyldigt om du skruer op til 20 volt på strømforsyningen.

> - Ensretteren bli'r mere end fingervarm.

No problem, så længe du kan holde på den holder den.
Zeenerdioden bliver også varm, idet der afsættes den overskydende
effekt i den.
Og for resten: Defekte Zeenerdioder plejer at kortslutte, så jeg
tvivler på at den fejler noget

Når det så er sagt, så er den form for regulering noget bras.
Lidt længere nede i tråden foreslår Carsten en mere moderne regulator.
Det kan jeg kun tilslutte mig.

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 14-08-10 20:53

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958

OK - og tak!
Palle

P.S. Som strømforsyning kan jeg jo anvende en hurtiglader - 24 volt - og
dreje
trinløst op fra 0. Som modstand kan jeg bruge . . . ? - Det må jeg lige
finde ud af,
en 24 volt 60 watt pære måske? I hvert fald en eller anden 24 volt
strømforbruger.

Men inden jeg tager på langtur, kan det da godt være jeg skal overveje
opdatering,
- selv om det går ud over det originale.

Carsten's indlæg forsvandt desværre for mig, - kan du fortælle, hvad det
var for
en komponent/box jeg skulle søge efter?

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-08-10 21:16

On Sat, 14 Aug 2010 21:53:14 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
wrote:

Hej Palle.

> [...]
>finde ud af, en 24 volt 60 watt pære måske? I hvert fald en eller anden 24 volt

Det vil sikkert virke fint.

> Men inden jeg tager på langtur, kan det da godt være jeg skal overveje
>opdatering, selv om det går ud over det originale.

Lige der må du gerne abstrahere fra det originale.
Du kan jo altid lade zeenerdioden sidde som blikfang uden at forbinde
den til noget.

> Carsten's indlæg forsvandt desværre for mig, - kan du fortælle, hvad det
>var for en komponent/box jeg skulle søge efter?

Her er Carstens posting:
Bare mit lille pip. Jeg har en Norton Commando og på den har jeg smidt
zenerdiode, condensator og relæ væk og erstattet det med en powerbox
til ca 500 kr. Siden har den bare kørt.

Og jeg er helt enig

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 15-08-10 08:39

> On Sat, 14 Aug 2010 21:53:14 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
> wrote:
>
> Hej Palle.

> Det vil sikkert virke fint. - Mener du det! . . alvorligt??

Når jeg kommer i seng, - før jeg sover, og osse inden jeg står op om
morgenen,
beskæftiger jeg mig med den slags ting, som jeg ikke har så nemt ved.

Det var måske også muligt at teste zeenerdioden ved at indskyde den i en
almindelig
opladning af et 12 volt batteri med hurtigladeren, og her læse spændingen
når den
åbner.

Hilsen - og tak for hjælp,
Palle

Fra : Armand

Dato : 15-08-10 18:20

Steen Gruby skrev:
> [...]
>

> Når det så er sagt, så er den form for regulering noget bras.
> Lidt længere nede i tråden foreslår Carsten en mere moderne regulator.

I et nyligt indlæg nævnes et stort strømfald på vejen til; igennem og
fra tændingslåsen, som årsag til at et laderelæ fejlagtigt pumpede
større spænding i batteriet: Elektronikken målede i praksis på en
ledning med ikke representativ spænding

Kan dét ikke også være problemet hér?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-10 18:52

On Sun, 15 Aug 2010 19:20:07 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>fra tændingslåsen, som årsag til at et laderelæ fejlagtigt pumpede
>større spænding i batteriet: Elektronikken målede i praksis på en

Reguleringen er i dette tilfælde en macro zeenerdiode der blot
kortslutter det der kommer ud af ensretteren når spændingen er høj
nok.
Den er normalt monteret på en stjerneformet kølefinne der igen er
monteret på underste gaffelbro for at få maksimal køling af
"fartvinden" (Hvis man kan tale om noget sådant på sådan en gammel
nostalgiknallert )

I dag klares samme type regulering med en mindre zeenerdiode der fyrer
en thyristor der står for kortslutningen af output fra ensretteren -
Det kaldes for shuntregulering, og er ikke særligt skånsom ved resten
af ladeelektronikken.
I moderne tider er det kredsløb sammenbygget med ensretteren der
dermed i folkemunde har ændret navn til regulatoren

Men du har som sædvanlig fat i noget.
Zeenerdioden skal have fat så direkte over regulatoren som muligt -
Ikke noget med på den anden side af tændingslåsen med deraf følgende
spændingstab i kontakter og ledningsnet..
Så er fanden løs.

>Kan dét ikke også være problemet hér?

Som du ser - JA!

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 15-08-10 19:56

> [...]
> Ikke noget med på den anden side af tændingslåsen med deraf følgende
> spændingstab i kontakter og ledningsnet..

Det er det så ikke, da zeenerdioden er koblet direkte på ledningen fra
ensretter til
batteri, altså før tændingslåsen. - Alt indenfor en ledningslængde
Men tak for tanken Armand!
Palle

Fra : Richard

Dato : 15-08-10 14:35

On 14 Aug., 17:09, "Palle Bugtrup" <bur...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> En ny rotor har løst problemet så effektivt at ensretteren - ny, men af en
> type som skal ligne den originale Lucas - ikke kunne håndtere den nu

Hvilket batteri? – en mærke- eller thansen-vare? Kunne man forestille
sig, at et dårligt batteri, der ikke ville tage strøm, ville tvinge
spændingen op i de højder? Blot en tanke, kraftigt inspireret af en
snak med Agusta-Claus fornylig.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-10 22:17

On Sun, 15 Aug 2010 13:35:16 -0700 (PDT), Richard wrote:

> [...]
> sig, at et dårligt batteri, der ikke ville tage strøm, ville tvinge
> spændingen op i de højder? Blot en tanke, kraftigt inspireret af en

Nej, det er ren overtro. :-| Men et "billigt" måleinstrument kan give
anledning den tro. Kun et analogt instrument er med sikkerhed retvisende
ved en sådan måling. Derimod kan digitale instrumenter med lav
samplehastighed vise hvadsomhelst i en situation med dårlig akkumulator.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 15-8-2010

Fra : Richard

Dato : 16-08-10 12:24

On 15 Aug., 23:17, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> ved en sådan måling. Derimod kan digitale instrumenter med lav
> samplehastighed vise hvadsomhelst i en situation med dårlig akkumulator..

Tak Orla, men nu var det ikke så meget selve målervisningen som
niveauet, der var interessant. Med andre ord om en for høj spænding fx
identificeret ved afbrændte komponenter kunne have årsag i en akku,
der ikke ville tage strøm?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-10 19:35

On Mon, 16 Aug 2010 11:23:30 -0700 (PDT), Richard wrote:

> [...]
> niveauet, der var interessant. Med andre ord om en for høj spænding fx
> identificeret ved afbrændte komponenter kunne have årsag i en akku,

I nogle systemer ja, f.eks. mekanisk feltregulerede systemer. Sansynligvis
også visse shuntregulerede, (tidlige Suzuki). Men det kræver et oscilloskop
at påvise disse spændingsspidser som er kortvarige.

Men et fungerende zenerreguleret system kan ikke have overspænding, uanset
om akkumulator er tilsluttet.

Men klart at akkumulatoren står for megen udglatning, det er jo dens
opgave. Men det plejer selv den ringeste akkumulator at kunne klare, det er
faktisk værre med løse gnistrende polsko, de inducerer meget høje
spændingsspidser i ledningsnettet.