Hvordan sættes et tal-felt til null?
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 12-08-10 22:58

Hej

I forbindelse med en update-kommando til min accessdatabase vil
jeg i specielle tilfælde gerne fjerne et tal fra
access-databasen. Men hvordan gør jeg det?

Hvis nu feltet i access-recorden, der ønskes sat til ingenting,
hedder TAL, hvordan skal min updata-kommando så være?

UPDATE TABEL SET TAL= ???? WHERE ....

Der er mange andre felter som ændres udover TAL, så jeg opbygger
en streng undervejs med strSQL = strSQL & (det felt der skal
updateres). Og så kommer TAL som et af felterne.

UPDATE TABEL SET FELT1="ABC", FELT2=14, TAL=????? WHERE ...

mvh
Jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 16-08-10 12:24

> [...]
>
> Hvis nu feltet i access-recorden, der ønskes sat til ingenting,
> hedder TAL, hvordan skal min updata-kommando så være?

UPDATE TABEL SET TAL=NULL WHERE ...

> [...]
> updateres). Og så kommer TAL som et af felterne.
>
> UPDATE TABEL SET FELT1="ABC", FELT2=14, TAL=????? WHERE ...

Det er ikke den rette metode. (Har du læst den forældede metode på det
forældede html.dk?)
Brug parametiserede queries.

Leif

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 16-08-10 15:30

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> UPDATE TABEL SET TAL=NULL WHERE ...

ja, selvfølgelig. Tak.

> Det er ikke den rette metode. (Har du læst den forældede metode på det
> forældede html.dk?)

Ja.

har du en link til "parametiserede queries"

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-08-10 16:18

Jens R. Rasmussen skrev den 16-08-2010:

> ja, selvfølgelig. Tak.

> Ja.
>
> har du en link til "parametiserede queries"

http://php.net/manual/en/book.mysqli.php
læs også
http://php.net/manual/es/security.database.sql-injection.php

Jeg har (også) søgt en forståelig forklaring - men har hverken fået
eller kan finde en, der forklarer "paramerterized queries" så det er
indlysende, at det er arbejdet værd, at skulle omprogrammere til object
orienteret, og at det er mere sikkert end at validere med f.eks.
mysqli_real_escape_string.
Humlen er, at valdere input, så man er 120% sikker på, at der ikke kan
laves injektion.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-10 11:10

Stig Johansen kom med denne ide:

> Humlen er, Birger, at du *aldrig* kan sikre dig ved at 'validere
> input'!
>
> Jo - hvis du gør systemet ubrugeligt.
>
> Jeg ved godt du bruger PHP/mySQL, hvor man indtil videre kan føle sig
> nogenlunde sikker pga. mySQL/PHP's manglende understøttelse af f.eks.
> stacked queries.
>
> Hvis du sætter dig lidt ind i de forskellige databasers
> 'capabilities', herunder diverse(hexadecimale m.m.) notationsformer,
> vil du forstå hvorfor mysqli_real_escape_string ikke er sikker (nok) -
> [...]

Det kommer vel an på, hvad man forstår ved at validere input.
Hvis input skal være et tal, skal man sikere sig, at der faktisk
leveres et tal. Hvis der er mulghed for at begrænse input data, kan man
sikre sig at input er i en tilladt mængde.
Tag en gæstebog som eksempel.
Der skal bruges nogle felter - navn og tekst, f.eks. - hvor det ikke
vil være muligt, på forhånd at opstille "lovlige værdier".
Her fjerner mysqli_real_escape_string() karakterer der kunne bruges til
at få databasen til at gøre andre ting, end at gemme input (injektion).
Det kan godt være det ikke er godt nok - men os almindelige wannabees,
mangler et brugbart alternativ.

Det er efterhånden slået fast, af flere forskellige, at løsningen er
"parameterized queries".
Der er så efterhånden mange der har spurgt efter, hvad *det* er, eller
en forklaring på, hvordan man gør det. Men der er ikke rigtigt nogen
der har givet en sådan forklaring.
Det er en smule omtalt i php manualen - se ovenstående link.
Det handler OOP, og en indviklet procedure med kald til flere
forskellige funktioner - for så vidt jeg kan se at ende med at gøre det
samme.
Og det bliver ikke mere sikkert af at det forgår i funktionerne i et
objekt, end det er i sekventiel progammering.

Derfor savner jeg - vi? - en forklaring på, præcist hvorfor
"parameterized queries" gør tingene så megt mere sikre. Og hvordan man
implementerer dem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-09-10 03:40

On 6 Sep., 12:10, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
>
> Derfor savner jeg - vi? - en forklaring på, præcist hvorfor
> "parameterized queries" gør tingene så megt mere sikre. Og hvordan man

Birger, husk nu du skriver i .ASP gruppen, og ikke i .PHP gruppen ;).

'Sikkerhed' eller mangel på samme er en symbiose mellem programmering
og database.
Hvis databsene ikke indeholder faciliteter, der kan udnyttes, ja så
kan man føle sig sikker - men kun så længe man holder sig til den
specifikke database.

Lad mig citere:
> Tag en gæstebog som eksempel.
> Der skal bruges nogle felter - navn og tekst, f.eks. - hvor det ikke
> vil være muligt, på forhånd at opstille "lovlige værdier".

Jeg var inde på at man kan decimere værdien at et givet system ved at
begrænse datamængden, og det er også det du er inde på med dine
"lovlige værdier" - som du kalder det.

Snakker vi "parameterized queries" eller "prepared statements" eller
"parameter binding", er det flere udtryk for det samme, afhængig af
hvilken begrebsverden man befinder sig i, eks. MS/PHP/Oracle.

Uanset hvad man kalder det, så er teknikken den samme, nemlig at
adskille SQL og Data.
Det er essentielt, da SQL er uafhængigt af data, og derfor fuldstændig
og aldeles usårlig over for SQL injection.

(Da SQL ikke bliver sendt som følge af input, kan de prøve fra nu af
og til verdens ende..)

En forklaring..?
Det er ikke min opgave (eller interesse) at lave en fyldestgørende
tutorial over 'best practice' gennem de sidste 15+år inden for
database'programmering'.
mvh
Stig.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-09-10 16:25

Stig Johansen frembragte:

> [...]
> Det er ikke min opgave (eller interesse) at lave en fyldestgørende
> tutorial over 'best practice' gennem de sidste 15+år inden for

Jeg opfatter det egentlig som en generel diskussion - men er lidt nødt
til at holde mig til det PHP jeg kender. ^^
Den burde måske være i databaser, så jeg futter lige...

Jeg efterlyser ikke en "best practice" men en beskrivelse af
"parameterized queries".
Både fordi jeg gerne vil forstå det, og fordi det lidt er et udtryk der
bare "smides på", hver gang nogen har problemer - enten faktiske eller
forståelsesmæssige.
F.eks. som i denne tråd:
> Det er ikke den rette metode. ... Brug parametiserede queries.
Der spørges så efter et link - og der kommer ikke noget svar. Hverken
Jens eller andre læsere er blevet en dyt klogere.

Jeg gør altid det, at jeg "decimerer værdien", hvis det overhovedet er
muligt.
Men med f.eks. en tekst til en gæstebog, har jeg ingen anden mulighed,
end at fjerne eller escape karakterer, der *kunne* være et forsøg på
injektion.
Jeg skal bruge SQL til at indsætte data i min tabel; og jeg forstår
ikke, hvordan jeg kan skille dataene fra SQL'en - i sidste ende er jeg
nødt til at blande dem, ellers kan jeg ikke få dataene ind i tabellen.

Jeg følger altid den her (og jeg er altså nødt til at bruge PHP til
eksempler):
1. Læs den besøgendes data ind i en variabel som i f.eks.
$data = $_POST( 'data');
2a. Decimer $data ud fra "lovlige værdier" eller
numeriske typer (typecasting), eller
2b. Kontroller $data for ulovlige karakterer. (mysqli_escape_string())
3. Kald en funktion der indsætter data i tabellen f.eks.
InsData( $data) - der bl.a. indeholder
4. $query = "INSERT INTO min_tabel SET tabel_data='$data' LIMIT 1";

Hvordan kan jeg gøre det mere sikkert?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 09-09-10 02:10

On 08-09-2010 11:24, Birger Sørensen wrote:
> [...]
> InsData( $data) - der bl.a. indeholder
> 4. $query = "INSERT INTO min_tabel SET tabel_data='$data' LIMIT 1";

Det var en lang post.

Men p.g.a. det lidt komplekse emner bliver det også et
halvlangt svar.

"parametiserede queries" må være Danglish for noget som
er kendt under navnene:

parameters - ADO (VBS, VB6 etc.), ADO.NET (C#, VB.NET etc.)

prepared statements - JDBC (Java), mysqli (PHP), PDO (PHP)

I den mere seriøse del af software udvikling er der stort set
ingen der bruger at sætte værdier direkte ind i SQL strengen.

Folk bruger enten parameters/prepared statement direkte eller
bruger en O/R-mapper (som formentligt også bruger
parameters/prepared statement).

Den eneste grund der kan være til at bruge værdier direkte
i SQL strengen er brug af IN(liste) konstruktionen.

Parameters/prepared statement er populære fordi de slår
flere fluer med et smæk:

1) de håndterer streng værdier med single quote (eller
andre tegn med SQL syntaktisk betydning) hvilket dækker
både
a) ondsindet SQL injection
b) uforsætlige problemer som irske navne a la O'Toole
2) de håndterer dato formater
3) afhængig af implementationen (driver/provider og database)
vil de enten kun koste ganske minimalt i overhead eller
kunne give store performance fordele ved gentagne kald
af samme SQL med forskellige værdier

Bemærk her at:
- det er meget uheldig sammenblanding af lag at undlade
brug af parameters/prepared statement i backend fordi
man laver input validering i frontend
- det er aldeles uforsvarligt at undlade input validering
i frontend fordi man bruger parameters/prepared statement
i backend, fordi man også skal beskytte sig mod andre problemer
end SQL injection (for web apps f.eks. XSS)

Hvis vi hopper specifikt til PHP og MySQL, så er der forskellige
alternativer til prepared statement men ingen af dem er gode.

str_replace og addslashes er aldeles håbløse fordi de ikke
kender MySQL's syntax regler.

mysql_escape_string virker tilforladelig, men duer ikke
fordi den ikke er connection specifik. Meget snedige personer
har fundet ud af at man kan få problemer hvis default
og connection charset er forskellige (vestligt og kinesisk
tror jeg - du kan nemt Google det specifikke problem).

mysql_real_escape_string uden connection argument
har samme problem, men kommer connection argument
med er den OK.

Brug af mysqli med parameters kan dog klart
anbefales af flere årsager. Den væsentligste
er at det er langt nemmere at checke om der er
brugt parameters alle steder end om
mysql_real_escape_string er kaldt alle steder.

Bemærk at mysqli prepared statement kan bruges
både objekt orienteret og proceduralt. Du er ikke
tvunget til OOP fordi du vil bruge det.

(jeg har svært ved at se hvorfor man ikke skulle
bruge OOP til det, men det er en anden sag)

Bruger man PDO fremfor mysqli får man ovenikøbet
en simplere og mere læsbar syntax!

PDO findes dog (så vidt jeg ved) kun i en objekt
orienteret udgave.

Arne

PS: Personligt mener jeg at H2 har en supergod
feature: hvis man tilføjer ;ALLOW_LITERALS=NONE
til sin connection string, så får man en exception
ved enhver brug af værdier direkte i sin SQL!

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-09-10 02:55

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-09-10 02:35

On 8 Sep., 17:24, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
>     InsData( $data) - der bl.a. indeholder
> 4.  $query = "INSERT INTO min_tabel SET tabel_data='$data' LIMIT 1";

det er lidt besværligt herfra at kommunikere, så du må undskylde jeg
gør det lidt kort.

MHT links om parameterized queries/prepared statements/parameter
binding, så har du nok observeret, at 'Inderneddet' flyder med
uopdateret materiale, og ikke altid 'rigtigt' materiale.
'Inderneddet' har den egenskab, at der ikke er nogen, der er
_forpligtet_ til at lægge de rigtige løsninger/metodikker.

Dét med at skille SQL og data handler om, at med det rette bibliotek,
så foregår det rent faktisk som 2 'transaktioner under the hood'.

Antag vi udsteder følgende (parameterized) SQL:
SQL= "INSERT INTO min_tabel SET tabel_data=?" (Hvad f.. laver LIMIT i
den SQL?)
? tegnet er parameterangivelsen.
Denne SQL streng bliver fysiske sendt til serveren, som derefter
venter på data.
Derefter sendes de tilhørende data, og _kun_ data.

Det du gør her:
> 4. $query = "INSERT INTO min_tabel SET tabel_data='$data' LIMIT 1";
er, at du sender både SQL og data afsted.

Hvorvidt du får bedre svar i databasegruppen ved jeg ikke rigtig, da
det jo i bund og grund er lidt en gråzone mellem programmering og
databaser og ikke mindt det tilhørende 'client library'.

mvh Stig.