Har du set det store franske vandfald i Py~
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 12-08-10 22:01

http://en.wikipedia.org/wiki/Cirque_de_Gavarnie
(fantastiske klippeformationer og 7 vandfald - deriblandt eet af Europas
højeste med et fald på 400 meter)

Kan en alm. motionerende dansker (vandrestøvler mv. haves) mon klare sådan
en tur, som beskrives i det følgende? -> en rejseskribent skriver:
"Helt ned mod den spanske grænse og helt ude mod vest i regionen ligger
Cirque de Gavarnie. Det er et hesteskoformet bjergmassiv, som har eet af
Europas højeste vandfald på ca. 400 meter. Når man har set det, kan det
næsten bedst beskrives som værende den bedste "location" til en film om
"Hulebjørnens klan" - det er fantastisk.

Når man kommer frem til Gavarnie, er der stadig en strabadserende tur at gå
på 3 kilometer, før man er helt fremme ved klippeformationen. De sidste 1½
kilometer går konstant opad med en stigning, der kan mærkes kraftigt i
læggene og til sidst begynder at trække tænder ud. Det er en sej tur, men
når man så er fremme, udebliver belønningen heller ikke. Det er utroligt
spektakulært og skal opleves.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-10 07:41

Mogens (K) skrev den 12-08-2010 23:00:
> [...]
> højeste med et fald på 400 meter)
>
> Kan en alm. motionerende dansker (vandrestøvler mv. haves) mon klare

Prøv herhjemme at gå nogen rigtig lange lange ture med det udstyr du vil
have med dig rundt på bjergturen.
Husk at inkludere masser af trapper på dine træningsture. Finder du
også noget ufremkommeligt skov, bakke inkl. buskads....jamen så ta' lige
dem også på dine ture...helst sidst på din gåtur, hvor trætheden måske
melder sig.

Ta' også nogen træningsture i regnvejr, så du ligesom mærker
"trælsheden" i omskifteligt vejr.

sagt på en anden måde: prøv at efterligne de forhold du udsætter dig
selv for på en sådan gåtur du kommer til at opleve i bjergene.
Desværre har Danmark ikke bjerge, men en lang gåtur med trapper,
ufremkommeligt terræn og træls vejr kan give dig en ide, hvordan din
krop reagerer.

Husk også, at du skal tilbage igen fra Cirque de Gavarnie. Der er ingen
bil som henter dig.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 08:53

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> reagerer.
> Husk også, at du skal tilbage igen fra Cirque de Gavarnie. Der er ingen

Udemærket idé, Carsten :)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-08-10 09:54

Mogens (K) skrev:

> [...]
> er en sej tur, men når man så er fremme, udebliver
> belønningen heller ikke. Det er utroligt spektakulært og

Jeg har *ikke* været der. Ud fra billederne på Google Earth
ser det meget spændende ud. Det ser ud til at der er cirka
3,5 km i fugleflugt fra der hvor bilvejen ender (Maison
Schrader), til stedet nedenfor vandfaldet. Stigningen skulle
være fra cirka 1400 m til cirka 1950 m. Det burde være
overkommeligt, selv for en gammel fyr som mig, med
"stent" i hjertet. Man kan vel selv bestemme farten. Min
erfaring fra fjeldvandringer siger, at det er *nedturen*
der giver ømme lægge. Man mærker det især på første-
eller andendagen efter turen.

God tur!
--
Herluf :·)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 12:17

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> erfaring fra fjeldvandringer siger, at det er *nedturen*
> der giver ømme lægge. Man mærker det især på første- eller andendagen

He he - ofte glæder man sig til nedstigningen, som så ender med at blive en
pinsel for een på sigt :)

> God tur!

Thanx :)

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 14-08-10 13:01

Mogens (K) wrote:
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i
> meddelelsen news:4c6659b1$0$282$14726298@news.sunsite.dk...

> He he - ofte glæder man sig til nedstigningen, som så ender
> med at blive en pinsel for een på sigt :)

Min mand og jeg var i vinter i Cuba hvor vi fik anbefalet en tur til
et vandfald i bjergene ved Trinidad af vores vært på 75 år.
Vandreturen skulle være på 2 km og tage ca. 2 timer i alt. Selv om vi
er ret gamle (77 og 64), er vi i god kondition og tog af sted. Turen
startede med nedstigningen ad vanskelige stier (ret brat nedad på
glatte sten og smuldrende grus) og virkede uendelig. Vi snakkede om
at det nok ville være nemmere at komme opad igen. Men på opturen gik
det meget langsomt og besværligt, og vi var næsten ved at gå i panik,
da et par frelsende engle i form af to unge mænd med et par aldrende
heste tilbød os at ride tilbage til toppen, mod betaling
selvfølgelig. Turen tog over 4 timer! Pyha! Vi havde godt nok meget
ondt i læggene i flere dage, men sikken oplevelse! Vi gætter på at
vores vært aldrig selv havde prøvet turen, for det var noget af et
vovestykke at tilråde os gamle mennesker.

Nå, det var måske lidt OT, men det var for at give det råd at
fortælle nogen at man tager ud på en sådan tur, før man gør det, så
at man i givet fald bliver savnet.
Lisbet

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-08-10 14:17

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> gætter på at vores vært aldrig selv havde prøvet turen, for det var noget
> af et vovestykke at tilråde os gamle mennesker.

Ups

> Nå, det var måske lidt OT, men det var for at give det råd at fortælle
> nogen at man tager ud på en sådan tur, før man gør det, så at man i givet
> fald bliver savnet.

Når man googler stedet, ser det meget folkeligt og tilnærmeligt ud.
Sagt på en anden måde - det vælter rundt med turister :)