Hvordan får man dansk locale på Ubu
Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-10 23:17

Hej gruppe

Jeg har en Sheevaplug med Ubuntu 9.04 præ-installeret. Problemet er at
den ikke understøtter dansk, dvs. ingen danske tegn i terminalen mv.

Desuden kommer der tit en række advarlser når man udfører kommandoer, så
som:

locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LANG = "da_DK.UTF-8"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
perl: warning: Setting locale failed.

Og hvis man fx blot skriver "man" fås beskeden:
man: can't set the locale; make sure $LC_* and $LANG are correct

Jeg har googlet frem og tilbage og bl.a. kommet frem til at

dpkg-reconfigure locales

skulle kunne løse problemet, men nej. Hvor den på min bærbare skriver

Generating locales...
da_DK.UTF-8... up-to-date

kommer der følgende på Sheeavpluggen:

perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
   LANGUAGE = "da_DK:da:en_GB:en",
[...]

Den beder mig tjekke om mine locale settings er understøttet på
systemet, hvordan gør jeg det?

På forhånd tak!

Martin

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 12-08-10 11:03

Martin Larsen skrev:

> [...]
>
> dpkg-reconfigure locales
>
> skulle kunne løse problemet, men nej. Hvor den på min bærbare skriver

[...]

Har du prøvet med:

LANG=C sudo dpkg-reconfigure locales

Jacob
--
Jacob Sparre Andersen Research & Innovation
Vesterbrogade 148K, 1. th.

Telefon: +45 21 49 08 04
E-post: jacob@jacob-sparre.dk
Websted: http://www.jacob-sparre.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-08-10 11:15

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Har du prøvet med:
>
> LANG=C sudo dpkg-reconfigure locales

Har netop prøvet, og selv om der ikke kommer nogen fejlmeldinger ved
udførelsen af kommandoen, sker der tilsyneladende ingenting. Danske tegn
accepteres stadig ikke, og Date formaterer på engelsk etc.

Og andre kommandoer som fx "man" brokker sig stadig (omend de virker,
det er kun advarsler).

Martin

Fra : jk

Dato : 12-08-10 13:11

On Thu, 12 Aug 2010 00:17:08 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Hej gruppe
>
>Jeg har en Sheevaplug med Ubuntu 9.04 præ-installeret. Problemet er at
>den ikke understøtter dansk, dvs. ingen danske tegn i terminalen mv.

Det er i reglen ikke nødvendigt med danske tegn i terminalen !

for nu at skrive noget banalt.
(da alle kommandoer er udanske, og filnavne med danske tegn er
uhensigtmæssige).

Nu ved jeg ikke, hvad en sheevaplug er for noget usb-bootable, men det
må vel have menu-punkter vedrørende tastatur, region osv. ligesom alle
andre ubuntu'er. Samt synaptic, pakkehåndtering, osv.

mvh

John

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-08-10 19:06

Hej John

> Det er i reglen ikke nødvendigt med danske tegn i terminalen !

Godt du skriver i reglen! Jeg synes nemlig der er god brug for det; hvis
jeg fx vil grep'e en tekststreng i nogle af mine filer som indeholder
æøå, så har så afgjort brug for det.

> (da alle kommandoer er udanske, og filnavne med danske tegn er
> uhensigtmæssige).

Nu bruger jeg den også som NAS hvilket gør at der ligger masser af filer
med æøå. Bl.a. rippede musikfiler som får filnavne iflg. CDDB.

> Nu ved jeg ikke, hvad en sheevaplug er for noget usb-bootable, men det
> må vel have menu-punkter vedrørende tastatur, region osv. ligesom alle
> andre ubuntu'er. Samt synaptic, pakkehåndtering, osv.

Nope, det er en ren server. Har ingen tastatur eller skærmtilslutning,
selv om man i princippet kunne installere X på den og bruge X
forwarding. Til gengæld fylder den som en netadaptor, er lydløs, har 512
MB og 1.2 Ghz ARM processor. Og så bruger den ca. 3 watt og kan derfor
stå tændt altid uden at belaste hverken miljø eller pengepung.

http://en.wikipedia.org/wiki/SheevaPlug

Men for at vende tilbage til locale-problemet, så er det også
irriterende at hver eneste kommando udløser et væld af advarsler.

Jeg vil derfor meget gerne finde en løsning.

Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-08-10 19:26

> Har netop prøvet, og selv om der ikke kommer nogen fejlmeldinger ved
> udførelsen af kommandoen, sker der tilsyneladende ingenting. Danske tegn
> accepteres stadig ikke, og Date formaterer på engelsk etc.

Har du alm. X/Gnome kørende på den? Aner heller ikke hvad Sheevaplug er
nemlig..

Men hvis du har skal du i menuen System / Administration / Language
Support.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 12-08-10 20:27

On Thu, 12 Aug 2010 00:17:08 +0200, Martin Larsen wrote:

> [...]
> are supported and installed on your system.
> perl: warning: Falling back to the standard locale ("C"). perl: warning:

Har selv oplevet noget lignende med debian og har tilsyneladende også
fundet en løsning. Desværre viser de få noter jeg tager kun hvad jeg har
gjort og ikke hvorfor.

Hvis du ikke allerede har dem, så installer pakkerne locales og console-
data, kør derefter dpkg-reconfigure på begge. Se om du kan komme frem til
noget fornuftigt.

Tomas

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-08-10 20:43

Tomas Pedersen wrote:

> Hvis du ikke allerede har dem, så installer pakkerne locales og console-
> data, kør derefter dpkg-reconfigure på begge. Se om du kan komme frem til
> noget fornuftigt.

Hjalp desværre ikke. Faktisk kan dpkg-reconfigure locales slet ikke
køre, den skriver: Setting locale failed.

Fra : Erik

Dato : 12-08-10 20:56

Den 12-08-2010 21:42, Martin Larsen skrev:
> Hjalp desværre ikke. Faktisk kan dpkg-reconfigure locales slet ikke
> køre, den skriver: Setting locale failed.
og du bruger sudo, eller køre det som root ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-08-10 20:58

Erik wrote:
> og du bruger sudo, eller køre det som root ?

Ja, root.

Fra : Nelly

Dato : 18-08-10 03:35

On 12 Aug., 00:17, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:
> [...]
> locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
>
> Den beder mig tjekke om mine locale settings er understøttet på

Du skal installere pakken language-pack-da-base

som du gør med:
apt-get install language-pack-da-base
mvh
jhp

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-10 15:30

Nelly wrote:

> Du skal installere pakken language-pack-da-base

****** FANFARE, TROMPETER, CRESCENDO ********

Det virkede saftsuseme!!!

Havde ellers helt opgivet.

Takker og bukker ærbødigst

Hilsen
Martin

Fra : Nelly

Dato : 18-08-10 08:48

On 18 Aug., 16:30, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> ****** FANFARE, TROMPETER, CRESCENDO ********
>
> Det virkede saftsuseme!!!
>
> Havde ellers helt opgivet.
>
> Takker og bukker ærbødigst
>
> Hilsen
> Martin

Glæden er også min!
Jeg har selv 2 af disse skønne sheva-plugs!
God fornøjelse med din!
Storage og laptop-backups (over nettet) bruges mine til.
mvh
jhp

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-10 16:37

Nelly wrote:

> Jeg har selv 2 af disse skønne sheva-plugs!
> God fornøjelse med din!
> Storage og laptop-backups (over nettet) bruges mine til.

Min, som kun er et par uger gammel, bruges til:

- Squeezebox Server

- Fildownloader, som erstatning for Download Redirector til min Synology
NAS som ikke kører under Linux. Dvs. jeg kan indtaste url'en på en stor
fil og lade Sheeva hente den i ro og mag uden jeg skal have PC'en tændt.
Jeg bruger til dette torrentflux-b4rt (http://tf-b4rt.berlios.de).

- Eksperimentielt: Optager til at optage netradio og nettv. Så kan jeg,
selv når jeg ikke er hjemme, sætte den til at optage et program jeg har
overset i dagens programoversigt. Mine indledende ekperimenter er pt.
gået godt; har dog ikke testet stabiliteten endnu.

Hilsen
Martin

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-08-10 19:24

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> writes:

> Jeg har en Sheevaplug med Ubuntu 9.04 præ-installeret. Problemet er at

Hvor har du købt den og hvad gav du?

(og Perl brokker sig notorisk en del hvis locale-filerne ikke er i orden).

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-10 19:52

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100818 wrote:

> Hvor har du købt den og hvad gav du?

Jeg købte den brugt for 500 kr. Det er en herlig lille sag.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 18-08-10 21:29

On Wed, 18 Aug 2010 02:34:41 -0700, Nelly wrote:

> Du skal installere pakken language-pack-da-base
>
> som du gør med:
> apt-get install language-pack-da-base mvh
Den bruger man åbenbart ikke i debian.

Tomas