Rensninh af vandtank
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 10-08-10 14:11

Hej NG

Vandet i min vandtank (som jeg kun bruger til kaffebryg opvask etc)
ser noget fedtet ud og dufter ikke helt godt. Hvad kan jeg gøre for at
rense vandtanken, den er ikke lige til at pille ud.

Så øh, den er vel på 60- 80 liter, ligger mørkt, er lavet af plast,

God vind
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : blueocean

Dato : 11-08-10 01:23

On 10 Aug., 22:11, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:
> [...]
> rense vandtanken, den er ikke lige til at pille ud.
>
> Så øh, den er vel på 60- 80 liter, ligger mørkt, er lavet af plast,

En mulighed er at fylde den op og tilsætte klor, derefter lade den stå
en tid, (uge), og så tømme den skylle den og evt. give den en tur
mere. og derefter skylle den godt, fylde llidt i og tilsætte
antibaktiel væske som kan købes i Matas eller bådshops.Og have et
aktivt kulfilter på ved aftapnings studsen.

Jeg bruger selv klor til at rengøre og skylle tanken ud 2 gange om
året, og den er indbygget i båden og er på 350 liter, jeg har aldrig
haft problemer med den og eller dårlig lugt eller smag, desuden har
jeg også et kulfilter på

Måske er der andre der har andre ideer.
Gert

Fra : Christian Stidsen

Dato : 11-08-10 09:02

> [...]
>rense vandtanken, den er ikke lige til at pille ud.
>
>Så øh, den er vel på 60- 80 liter, ligger mørkt, er lavet af plast,

Der er sikkert blevet dejligt grønt inde i tanken...

En god gang klor er nok vejen frem hvis ikke du har mulighed for først at
rense tanken manuelt.
Jeg husker ikke hvor meget klor der skal til en sådan tank, men det er ikke
overvældende meget.
Husk at lukke vandet ud af tanken via alle de aftapningssteder du har i
båden efter kloringen så du får alle rør renset også.

Se evt. http://www.seahealth.dk/vaerdatvide/sundhedsfremme/drikkevand/ for
mere info om emnet.

Christian

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-10 20:43

Underligt, jeg har to tanke. en plast og en rustfri. de er begge forbundet
så vandet kan løbe begge veje. Samlet set 400 liter tror jeg.

De ligger begge 100% sort og helt nede i bunden af skibet.

Jeg har haft båden i 10 år, og har aldrig været udsat for at vandet ikke er
friskt fra hanen.

Hvad gør jeg forkert?

mvh
/Børge

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 11-08-10 21:32

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
> De ligger begge 100% sort og helt nede i bunden af skibet.
>
> Jeg har haft båden i 10 år, og har aldrig været udsat for at vandet

Klip

Mit system ligner - dog "kun" ca. 200 liter.
Jeg tænker noget i retning af, at desto ældre, man bliver, desto stærkere
smag skal der til - smiler
Måske er vi blevet pivet i forhold til gamle dage, hvor man bare skrabede
muggen af brødet, leverpostejen og andet og sagtens kunne spise udløbet
konserveresmad, når bare dåsen ikke bulede... Immumforsvaret skal jo pirres,
hvis det skal virke

Selv har jeg kloret vandet med ca. halvanden liter Clorin, så hele
molevitten skal udskiftes med rent vand, inden jeg overhovedet vil bruge det
til indvortes brug. Jeg har ingen problemer med at bruge det klorede vand
til håndvask og almindelig rengøring i øvrigt. Jeg tror faktisk ikke, at jeg
vil anvende vandet fra de interne tanke til andet end det nævnte - også når
det er udskiftet med frisk vand uden klor + evt. en hættefuld af et
mirakelmiddel, der skulle kunne holde vandet frisk i meget lang tid.

Som fortalt i en tidligere tråd, så har jeg en foldebar dunk til ca. 20
liter med mig. Den bliver fyldt med frisk vand fra hanen i div. havne - IKKE
fra broerne.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-10 22:21

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> Som fortalt i en tidligere tråd, så har jeg en foldebar dunk til ca. 20
> liter med mig. Den bliver fyldt med frisk vand fra hanen i div. havne -
> [...]

Hvordan holder du den ren? hvad renser du den der 20 liter med? som sikkert
også er transperant og får massert af lys!!!

Mvh
JR

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 11-08-10 22:54

Jan Rasmussen wrote:
Klip

> Hvordan holder du den ren? hvad renser du den der 20 liter med? som
> sikkert også er transperant og får massert af lys!!!
>

> Mvh
> JR

Kogende vand
Den får lys og er meget transperant, men ikke masser af lys, da jeg holder
den inde i et skab.
Jeg har en lille el-kogekedel med mig, så den bruges til at "koge" posen af,
så den ikke bliver begroet af diverse mikroorganisner - man kan næsten sige,
at det er en økologisk metode - bortset fra, hvad der evt. i forvejen er i
kommunevandet af div. kemiske forbindelser.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : steffen skov

Dato : 12-08-10 14:49

Mine sammenklappelige "spejdervandunke" holder sjældent mere end en sæson,
og en ny koster under 50. kr, så jeg køber en ny hvert år. Vandet holder sig
friskt, når jeg placerer dunken i bunden af en mørk kistebænk. Vandtanken er
en af disse hersens plastiksække på 50 liter. Den får ½ liter eddikesyre med
fuld påfyldning og et par dages tænkepause. Efter grundig skylning har jeg
aldrig haft problemer med dårligt vand i tanken. Men jeg foretrækker stadig
frisk vand fra land i "spejderdunken" som drikkevand.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 11-08-10 22:37

Jeg bruger et par liter stærk brintoverilte hver forår og så tilsætter jeg
lidt sølvnitrat hver gang jeg fylder vand i. Jeg bruger det fra broerne, men
lader det lige løbe til det er koldt.

Jeg har 2 tanke: 130 + 170 liter (tror jeg nok ...). Men jeg har lukket den
store af. Jeg tror på det er vigtigt at have 'flow' i tanken og ofte fylde
frisk vand på

Jeg har aldrig problemer. Lugter og smager glimrende. Har ikke kulfilter på.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-10 04:22

Du kan prøve med denne metode:

http://www.altomcamping.dk/Campingvogne/Gode-Raad-Campingvogne/Rensning-af-campingvognens-vandtank.html

Mvh/Harding

Fra : Skipper

Dato : 12-08-10 15:36

Den 12-08-2010 12:22, Harding E. Larsen skrev:
> Du kan prøve med denne metode:
>
> http://www.altomcamping.dk/Campingvogne/Gode-Raad-Campingvogne/Rensning-af-campingvognens-vandtank.html
>
> Mvh/Harding

Rodalon er altid godt

Fra : oem

Dato : 12-08-10 08:56

Jens Koch: http://www.danskebaadejere.dk/tips%20og%20gode%20raad/vvs%20installationer/vandtank%20udtag.aspx.
0,5 ltr klorin og 4 ltr vand om efteråret skylles ud om foråret. Den
tror jeg på.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-10 10:38

Hej Ole,

Jeg tror at der et et sammenhæng til den nedbrudte slange som Jens
Koch viser et billede af. Klorin indeholder klor og saltsyre og
påvirkning af slangen gennem mange års vinter med frost er heller ikke
godt for slangen. Klorin fryser ligesom vand ved 0 gr.
Det er ikke formålstjenligt at have vand eller vandblandinger i tank
eller rørsystem vinteren over.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 12-08-10 18:12

Klorin indeholder IKKE saltsyre, Klorin består af en opløsning af
natriumhypoklorit (NaClO) i vand., bland ALDRIG syre og Klorin, det udvikler
klorgas der er en meget aggresiv gas som angriber både mennesker (lunger
etc.) og materialer.

mvh
HEME

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-10 12:32

Her er sammensætningen på Natriumhypoklorit, (klorin)

Kemisk navn: Jernkloridsulfatopløsning, ca. 12 % Fe

Stofnavn: CAS nr: Indhold %: Klassificering:
1. Jernsulfat 7782-63-0 ca. 65 % Xn, R22, 36/37/38
2. Klor 7782-50-5 ca: 7 % T, Xi, N, R23,36/37/38,
50
3. Saltsyre 7647-01-0 ca: 4 % C, R34, Xi, R37

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 12-08-10 21:12

Der er noget helt galt i din påstand Det du beskriver er
Jernkloridsulfatopløsning som beskrevet.
Den kemiske betegnelse jeg angiver NaClO indeholder ikke Fe (Ferro=jern)
eller HCL (HydrogenClorid=saltsyre) hvilket fremgå af den kemiske formel
NaClO

Du angiver såvidt jeg kan se Kemiras produkt
http://www.sikkermedspildevand.dk/doc/LBA_%20eksempel.pdf

KLORIN fås ved at reagere frit CHLOR med NaOH (natriumhydroxid, ætsnatron),
hvorved Chlor disproportionerer (dvs går i stykker, idet halvdelen går op og
den anden halvdel går ned i iltningstrin).
Herved fås NaCl (køkkensalt) og NaClO (natriumhypochlorit).
Når man skal bruge frit Chlor (som fx i en svømmehal) tilsætter man syre,
hvorved processen vendes om, og der gendannes frit Chlor.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-10 15:20

Hypoklorit forekommer i flere sammensætninger både den jeg beskriver
og den som du beskriver.

Til badevandet i svømmehaller tilsættes foruden NaCIO også saltsyre
det sker i en meget fortyndet proces for lige at imødegå dit indlæg
14. Både Natriumhypoklorit og syren opbevares særskilt.

For at vende tilbage til det oprindelige så bør man ikke lade
klorinopløsningen overvintre i tanken a.h.t. frostproblemer.
Kan vi ikke blive enige om det?

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 12-08-10 23:27

For lige at afslutte advarslen:
Klorin og syre må IKKE blandes, der udvikles straks klordampe med risiko for
død og ødelæggelse, den syretilsætning Hr. larsen beskriver benyttes i
svømmehaller for at imødegå den basiske reaktion. Følgende beskriver hvad de
gør i svømmehallen:
"Syre og klor må ikke blandes, da det udvikler klorgas (Giftgas), men det
skal forståes sådan at de hver i sær godt må hældes i bassinet, da de så
fortyndes kraftigt. Kloren er opløst i Natronlud også kaldet kaustisk soda,
og da det er en meget krafig base (Sæbe) vil den få vandets PH værdi til at
stige, feks. op til PH 9, vil denne base irritere huden.
Da vandet helst skal være lige over PH 7, skal du altså tilsætte syre, feks
saltsyre. Da base + syre "udligner" hinanden og giver vand."

Vedr. vandtanken kan jeg oplyse at jeg i tidernes morgen (11 år siden) ved
inkøb af min båd gennemskyllede vandsystemet med fortyndet klorin idet det
har en bakteriedræbende effekt.
Jeg har aldrig haft drikkevandsproblemer og drikker vandet fra tanken (250
L), MEN jeg sørger for at påfyldnings slanger er gennemskyllet inden brug,
og sikrer at der aldrig kommer partikler eller vand fra dækket i tanken.
Renlighed er alfa og omega i denne sag, og ligger tanken med drikkevand i
mørke og køligt fx. under dørken, så bevarer vandet sin friskhed til næste
tankfyldning. Det hele under forudsætning af at det vand der påfyldes er
rent dansk drikkevand. Der er med tiden kommet lidt udfældet kalk i tanken,
hvilket kan ses som lidt fint gulligt "grums", men det ser vi jo også i en
vandkedel og en kaffemaskine og det påvirker ikke vandkvaliteten. Hvis dit
ferskvandssystem er tæt, er en desinfektion med fx. klorin og efterfølgende
ferskvandsgennemskylning nok til at dræbe bakterierne, men det forudsætter
at systemet iøvrigt er rent. Ligger der biologiske rester, insekter,
plantedele etc. i systemet skal de selvfølgelig fjernes inden rengøringen,
for at undgå fornyet bakterivækst!
Jeg ville iøvrigt aldrig lade klorin forblive i systemet længere end højst
nødvendigt, klor er et meget stærk reaktionsmiddel der nedbryder næsten alt,
prøv du bare at glemme en hvid skjorte der ligger i klorin. Efter kort tid
er den lige til at pille fra hinanden. Jeg kan ikke udtale mig om den vil
nedbryde en plastic tank, men på længe sigt vil overfladen i en metaltank
blive ætset hvilket forøger overfladearealet mange gange og dermed risikoen
for fastholde snavs og for at få bakterievækst.
Man kan også benytte Rodalon i stedet for Klor, her er lidt mere jordnær
info: http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=256723

Over and out!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-10 00:40

Ja jeg benytter heller ikke "tilsætningsmidler" for at holde tanken
(140 liter) ren, eller lade vandrester blive i tank og slanger
vinteren over.
I drift bliver vandet i min tank skiftet hyppigt og vandet drikkes med
velbehag fra tanken.
Dine formaninger om renlighed kan jeg kun tilslutte mig.

Dit links indlæg der begynder med: "Dette stykke er hentet på Tommys
link fra Miljøstyrelsen" beskriver ret så fint at produktet ikke bør
bruges.

Mvh/Harding