Helt OT men
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-08-10 03:38

jeg tænkte hvis der var nogen der viste det så var det her i gruppen :)

I Amerika er der en lov der siger man ikke kan blive "prøvet" / stillet for
retten etc. 2 gange for den samme forbrydelse hvis man er frikendt eller har
afsonet en dom for et spesifikt forhold

typisk på film en kvinder bliver dømt for drab på sin mand sider i fængsel
kommer ud og myrder sin mand - hvad hun så ikke atter kan dønmmes for ..

Mv.
BMM

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-08-10 05:23

Den 09-08-2010 04:38, Bo M Mogensen skrev:
> jeg tænkte hvis der var nogen der viste det så var det her i gruppen :)

Ved hvad?

> I Amerika er der en lov der siger man ikke kan blive "prøvet" / stillet for
> retten etc. 2 gange for den samme forbrydelse hvis man er frikendt eller har
> afsonet en dom for et spesifikt forhold

Det hedder "double jeopardy" - der er bl.a. andet lavet
denne film:
http://www.imdb.com/title/tt0150377/
Men den holder ikke i virkelighedens verden. Der er ikke
tale om samme forbrydelse. Først vil hun være tiltalt for
mordet på X på dato Y. Næste gang vil hun blive tiltalt for
mordet på X på dato Z.

Hvis hun blev dømt første gang (som i denne film) i stedet
for at blive frikendt, vil hun dog så nok også få første sag
genoptaget og blive frikendt for mordet på dato Y, men det
forhindrer ikke den nye straf.

Der skal altså være tale om et specifikt forhold hele vejen
igennem. I nogle lande gælder Double Jeopardy kun på samme
bevismateriale. Det vil sige, hvis der kommer nyt materiale
frem, kan man godt blive dømt for et forhold, man tidligere
er blevet frikendt for.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-08-10 15:30

(ohh shit det her her indlæg skulle have været i kultur sprog)

> Ved hvad?

fremgård af indlæget længere nede

> Det hedder "double jeopardy" - der er bl.a. andet lavet denne film:

jeg har den - også er der en der på dansk heder liste tyve på høje hæle kan
ikke huske den engelske
titel - men den er med Tom Berenger ..(en mini serie)

> [...]
> forbrydelse. Først vil hun være tiltalt for mordet på X på dato Y. Næste
> gang vil hun blive tiltalt for mordet på X på dato Z.

ja ok det virker fornuftigt

men så må det være noget med at hvis man først er frikendt inden for et
forhold
så kan man ikke sigtes på ny til trods for nyt bevis materiale ..
..

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-08-10 10:18

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> forhold
> så kan man ikke sigtes på ny til trods for nyt bevis materiale ..

Var der ikke noget med at O.J. Simpson i første omgang ikke blev blev
kendt skyldig i den første sag, men dømt ansvarlig i en efterfølgende
sag (med en noget mildere dom til følge end hvad han risikerede i første
omgang)?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-08-10 11:42

On 17/08/2010 11:17, Robert Eriksen wrote:
> [...]
> kendt skyldig i den første sag, men dømt ansvarlig i en efterfølgende
> sag (med en noget mildere dom til følge end hvad han risikerede i første

Den anden omgang var såvidt jeg ved en helt anden slags retssag, der
hedder et civilt søgsmål. Kravene til beviserne er åbenbart lavere i den
slags retssager, men der er vist også noget med at det kun kan ende
bødestraf, aldrig fængsel. Vistnok. Jeg er ikke specielt meget inde i de
ting.

I øvrigt stod er noget på BBC Worlds tekst-TV, for en dag eller to
siden, om at man i Storbritannien overvejer at afskaffe loven mod
"Double Jepoardy". Tilsyneladende med henblik på én bestemt person, som
man åbenbart gerne vil have dømt for noget han i første omgang blev
frikendt for.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-08-10 09:11

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message
> [...]
> kommer ud og myrder sin mand - hvad hun så ikke atter kan dønmmes for ..

Erhm. Ved ikke helt hvad du vil sige, men Double Jeopardy?

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-08-10 15:31

"Peter Larsen" <spak@spak.dk.com> skrev i en meddelelse

> "Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message

> Erhm. Ved ikke helt hvad du vil sige, men Double Jeopardy?

forkert gruppe :)