Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Films holdbarhed
Fra : Marco Rasmussen

Dato : 08-08-10 22:37

Hej!

Er der nogen, der kan fortælle, hvor lang holdbarheden er på analoge
farvefilm? Jeg har fået nogle ruller af tysk fabrikat fra omkring 2001,
og ville lige høre om de er noget værd inden jeg giver mig i kast med
dem.

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : ab©

Dato : 08-08-10 22:52

"Marco Rasmussen" <marcorasmussenNOSPAM@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> farvefilm? Jeg har fået nogle ruller af tysk fabrikat fra omkring 2001,
> og ville lige høre om de er noget værd inden jeg giver mig i kast med

Prøv en enkelt af dem - overbelys evt. med en enkelt blænde ...
- Da emulsionen på film er en "levende organisme" kommer det fuldstændigt an
på, hvordan filmene har været opbevaret. Fugt og varme får hurtigt film
ødelagt.

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-10 23:22

> [...]

> farvefilm? Jeg har fået nogle ruller af tysk fabrikat fra omkring 2001,
> og ville lige høre om de er noget værd inden jeg giver mig i kast med

På baggrund af mine egne erfaringer med "udløbet" film vil jeg ikke anbefale
at bruge film, som er knap 10 år gamle. Hvis det er 100 ISO og de har ligget
køligt kan du måske få et rimeligt resultat. Sidste år forsøgte jeg at bruge
nogle Kodak Portra 400 NC som "kun" var to-tre år for gamle, og de blev
forholdsvis kornede og havde tabt noget kontrast. Farverne var acceptable,
men de skulle mindst overeksponeres 1-1½ stop for at blive gode. Til
sammenligning bruger jeg nogle Agfa Color 200 med udløbsdato i 2007. Dem
købte jeg for en halv Euro stykket, og jeg havde ikke forventet et godt
resultat, men de er overraskende gode hvis de bliver belyst som 100 ISO.
Normalt bruger jeg frisk film, men 1-2 år på køl betragter jeg som inden for
grænseværdien. Nå ja, hvis man lægger en dårlig film på køl, bliver den
selvfølige ikke bedre med alderen.

-Joachim

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-08-10 02:47

Marco Rasmussen wrote:
> [...]
> farvefilm? Jeg har fået nogle ruller af tysk fabrikat fra omkring 2001,
> og ville lige høre om de er noget værd inden jeg giver mig i kast med

Jeg har selv brugt film, der er både 8 og 9 år gamle, uden at det har
kunnet ses på billederne. Hovedsagen er, at de helst skal have været -
stadig skal være - opbevaret tørt og køligt. - Jeg har alle mine
specialfilm liggende i køleskabet, mens de 'almindelige' farvefilm blot
ligger tørt og i et forholdsvis køligt rum.

Jeg har også før fået nogle gamle Agfa diasfilm af min fotohandler, der
var knap 15 år gamle, og de virkede også, som de skulle.

mvh. Erik Richard

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 09-08-10 19:08

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Jeg har også før fået nogle gamle Agfa diasfilm af min fotohandler, der
> var knap 15 år gamle, og de virkede også, som de skulle.

Mange tak for de gode og hurtige svar!
Det er almindelige farvefilm med ISO 400 og højere, der ikke er blevet
opbevaret køligere end stuetemperatur, så efter at have læst jeres svar,
tror jeg ikke jeg skal have for høje forventninger, selvom de dog har
ligget tørt. Jeg vil i hvert fald prøve en af filmene for lige at se.
Når jeg bruger film, bruger jeg normalt også kun nye film, men nu
havde jeg lige fået et par ruller af en veninde.

Mange hilsner

Marco

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-08-10 22:50

Marco Rasmussen wrote:

> [...]
> Når jeg bruger film, bruger jeg normalt også kun nye film, men nu
> havde jeg lige fået et par ruller af en veninde.

Et lille tip, når det er så hurtige film... Det vil være en god idé at
du lægger dem i køleskabet - også nu, selvom de ikke har været opbevaret
i et sådant hidtil. - Kulden og den anelse fugt, der er og skal være i
køleskabet, kan godt standse nedbrydningen og i nogen grad 'regenerere'
films smidighed.

Lidt afhængigt af, hvordan dit testresultat bliver, kan det måske være
en idé at nedsætte ASA/ISO-tallet manuelt med ét ASA-trin - fx. fra
400ASA til 320ASA - måske kun et halvt trin - fra 400ASA til 360ASA,
hvis dit kamera understøtter 'halve' trin. - Jeg foretrækker den metode
fremfor at ændre på EV indstillingen - især, hvis man blander både alm.
fotos med flash fotos på samme film.

Evt. kan du 'dele' filmen op i tre - tage første trediedel med
auto-indst. af ASA, anden trediedel med med manuelt sat 1/2 trin lavere
og sidste trediedel med manuelt sat 1/1 trin lavere ASA. - Så kan du
sammenligne direkte på samme film... - Fremkaldelsen vil jo altid ske
efter den automatiske DX kodning, - medmindre man altså selv fremkalder,
for så bestemmer man jo selv, hvordan det skal gøres.

mvh. Erik Richard