Har du været i Oradour-sur-Glane ?
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-08-10 09:59

Det virker til at være en stærk oplevelse at besøge stedet?
www.oradour.info

Fra : J W Nielsen

Dato : 08-08-10 11:04

Hej Mogens...
Jeg har været der to gange:
Først med min far, som havde en meget stor interesse omkrig 2. verdenskrig.
Det er efterhånden mabge år siden.
Efterfølgende har jeg været der med min egen familie for nogle år siden.
Det var - ihvertfald for mig og min kone - en meget stærk oplevelse at gå i
de gader hvor der skete så meget frygteligt. Og det ligger der altså som
dengang...

Når vi har besøgt sådanne steder (ex: koncentrationlejre) har vi naturligvis
ikke slæbt den/de allermindste med rundt. Man skal ha' en hvis alder, hvis
man skal se den slags.
Omvendt mener jeg også, at man skal fortælle og vise, hvad der er foregået
(evt. i en lidt "tilpasset" version) - så kan man altid senere tale mere om
det.
Desværre oplevede vi et par gange mennsker uden respekt for sådan et sted.
Højrystet tale, grinen og unger der løber rundt... Det gør mig så ked af
det...

Vi har talt meget om, hvordan sådan noget kan ske... Hvordan kan nogle
mennesker være så afstumpede og onde mod andre?
Forfatteren Jens Kruuse (er jeg ret sikker på at det var) har skrevet en bog
om det - den bør du læse inden besøget.
Den kommer godt rundt om hændelsen og prøver at forklare lidt om baggrund og
hvordan/hvorfor de tyske soldater handlede sådan.

Mvh Jørgen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-08-10 13:07

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> i de gader hvor der skete så meget frygteligt. Og det ligger der altså som

Hejsa
Tak for det. Jeg overvejer, om vi skulle slå et smut forbi, når vi om få
dage tager på sommerferie. I den sammenhæng vil vort probleme være at der i
så fald bliver på en transitdag, og byen kræver nok mere end et
transitbesøg. Man ka formodentlig nemt anvende et antal timer dér?
(vi oplever lejre og andre minder fra 2 verdenskrig ganske, som du beskriver
det)

> [...]
> Højrystet tale, grinen og unger der løber rundt... Det gør mig så ked af

Helt enig.
Hvis I ikke har besøgt Struthof i Alsace, kan det anbefales:
http://www.struthof.fr/index.php?id=300&L=1

> [...]
> Den kommer godt rundt om hændelsen og prøver at forklare lidt om baggrund
> og hvordan/hvorfor de tyske soldater handlede sådan.

Jeg kender ikke baggrunden, så det må vist være et must at få bogen frem til
/ inden ferien:
http://www.saxo.com/dk/item/jens-kruuse-som-vanvid-indbundet-2.aspx

Fra : J W Nielsen

Dato : 08-08-10 20:41

> Hvis I ikke har besøgt Struthof i Alsace, kan det anbefales:
> http://www.struthof.fr/index.php?id=300&L=1

Interessant at du nævner det.
Netop på den tur med min far, hvor vi besøgte Oradour kørte vi op gennen
Alsace og besøgte Struthof.
Ganske frygteligt...
I en nærliggende by skulle jeg lige lave et par indkøb til min dengang lille
datter, som var hjemme med mor.
Vi gik ind i en legetøjsforretning og kiggede lidt rundt...
Uheldigvis tog den franske ældre dane som ejede forretningen os for
tyskere... hun var endog meget reserveret - ja, nærmest lidt fjendtlig...
Min far spurgte lidt ind til Struthof - hvor det lå osv... på tysk, som han
var vældig god til.

Damen kom så noget åbenbart noget i tvivl om, hvor vi kom fra og var ude og
tjekke nummerpladen på min bil.

Så kom der ligesom en helt anden stemning over det og hun fortalte frit fra
leveren...
Jeg husker specielt vendingen: "... og så kommer de her med deres store
Mercedeser og BMW'er"
Hun hadede tyskere og alt tysk... og fortalte os så om Struthof.

Netop Alsace-området har jo lidt samme problematik som omkring den
sønderjyske grænse med mindretal på begge sider af grænsen.
Hun fortale bla. at tyskerne tvangsudskrev franskmænd til at kæmpe for den
tyske hær... og gad vide om der ikke var noget med Oradour sur Glane i den
forbindelse.
Det kan jeg nu ikke helt huske...

Ja, hovsa... nu løb historien lidt af med mig

Mvh Jørgen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-08-10 21:41

> [...]

> tyske hær... og gad vide om der ikke var noget med Oradour sur Glane i den

Ja det sidder i franskmændene endnu.

> Ja, hovsa... nu løb historien lidt af med mig

Det er helt fint - thanx

Fra : Preben

Dato : 08-08-10 11:42

Den 08.08.2010 kl. 10:58 skrev Mogens (K)
<nyhedsgrupperFJERN@dettejubii.dk>:

> Det virker til at være en stærk oplevelse at besøge stedet?
> www.oradour.info

Det er absolut et besøg værd og meget bevægende. I betragtning af at
mindre end 700 blev dræbt, er det jo kun en lille detalje i 2.
verdenskrigs grusomhed, men det virker rigtig stærkt fordi alt er
efterladt som det var. Besøg endelig det museum, der er der og se de film,
der er lavet om hændelsen.
--
mvh/Preben

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-08-10 13:09

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.vg370k0aqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> [...]
> verdenskrigs grusomhed, men det virker rigtig stærkt fordi alt er
> efterladt som det var. Besøg endelig det museum, der er der og se de film,

OK tak - det lyder til, at vi ikke kommer til stedet denne gang så, fordi
jeg ville ha lagt besøget på een af de dage, vi flytter opholdssted. Og som
I beskriver det, skal stedet ha noget mere tid end "en halv time".

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 08-08-10 14:15

Preben skrev:

> [...]
> verdenskrigs grusomhed, men det virker rigtig stærkt fordi alt er
> efterladt som det var. Besøg endelig det museum, der er der og se de
2. verdenskrigs omfang er umuligt for jordboere at fatte. Jeg var engang
i Buchenwald i DDR-tider. Et meget smukt sted og meget abstrakt at
forestille sig de ufattelige grusomheder, der bl.a. overgik min morfar,
fordi han var dansk politibetjent. Når han var tæt på at dø og blev
invalideret, giver det så mening at forestille sig, at russere,
kommunister, jøder, homoseksuelle blev behandlet endnu værre?
Allerstørst indtryk gjorde den lille arbejdslejr ved Elektromotorenwerk
i Wernigerode, hvor bl.a. franske tvangsarbejdere havde levet.
Det var så nærværende, at vi kunne leve os ind i det.

Bjarne

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-08-10 18:08

"Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> invalideret, giver det så mening at forestille sig, at russere,
> kommunister, jøder, homoseksuelle blev behandlet endnu værre?

Det er derfor, historien skal gå videre - og dét gør den så ved, at vi tager
vore efterkommere med til lokaliteterne og fortæller lidt om, hvad der skete
dengang...

> Allerstørst indtryk gjorde den lille arbejdslejr ved Elektromotorenwerk i
> Wernigerode, hvor bl.a. franske tvangsarbejdere havde levet.
> Det var så nærværende, at vi kunne leve os ind i det.

Er der et museum eller andet dér idag?

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 09-08-10 13:01

Mogens (K) skrev:
> [...]
>
> Det er derfor, historien skal gå videre - og dét gør den så ved, at vi
> tager vore efterkommere med til lokaliteterne og fortæller lidt om, hvad
Lieg præcis.
Jeg havde mine børn med. Vi så flere lejre, men det var den i
Wernigerode, der gjorde stærkest indtryk, fordi man kunne leve sig ind i
historien der.

> Er der et museum eller andet dér idag?

Jeg tror, det er
http://www.wernigerode-tourismus.de/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=30

vh

Bjarne

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-08-10 18:24

> [...]
> der gjorde stærkest indtryk, fordi man kunne leve sig ind i historien der.

Tak for det

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-08-10 18:27

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Det virker til at være en stærk oplevelse at besøge stedet?
> www.oradour.info

Jeg har de seneste uger gjort en lille test i lokalområdet vedr. 2.
verdenskrig og dens rangering blandt de unge mennesker under 20 år. De
fleste mener, at den har samme betydningsmæssige niveau for dem, som krigen
i 1864 har det for os middelaldrene. Det er jeg så ikke helt enig i, idet
jeg mener, at 2. verdenskrig har haft LANGT større betydning for
menneskeheden og derfor "aldrig" bør glemmes...

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 09-08-10 22:28

Mogens (K) skrev:
> [...]
> i, idet jeg mener, at 2. verdenskrig har haft LANGT større betydning for
> menneskeheden og derfor "aldrig" bør glemmes...

Måske fordi verdenskrigen oftest formidles på en ret overfladisk måde og
fremstår som bogstaveligt talt ufattelige grusomheder uden sammenhæng
med verden i dag.

Derfor er det desværre så let i dag at hverve tilhængere for krig.

Bjarne