Gode gysere
Fra : Mark Jensen

Dato : 05-08-10 14:53

Jeg plejer at være en IMDB-rytter, som nærmest nægter at se film der
står noteret for under 7.0 på IMDB. Udfra en filosofi om at livet er
for kort til at se de 10000 vis af film der er og man må have nogle
kritierer og andre brugeres holdning er et rimeligt kritiere.

Det går også rimeligt med mange typer af film, men jeg har fundet ud
af jeg skal lade være med at bruge IMDB til gysere - jeg kan faktisk
få nogle gode brutale gyseroplevelser hvis jeg holder mig fra IMDB.

allerbedst skal jeg have filmen anbefalet uden at vide hvad IMDB
ratingen er - for ellers kan jeg sidde allerede på forhånd med en
negativ fornemmelse.

Jeg vil komme med 2 eksempler på gysere(selve "gysere" kan nogen gange
være en definitionssag) som faldt i min smag, men som jeg nok ikke
havde set hvis jeg havde været IMDBrytter.

Den første er The Strangers - med bla. Liv Tyler. Den virkede på mig -
jeg nød den og den fungerede, og var på afgørende punkter ikke alt for
"hollywoodsk" uden jeg kan gå for meget i detaljer uden at spoiler.

Den anden er en film der hedder "Wolf Creek" - Den virkede også på
mig, og måske mest af alt virkede de ved deres uforudsigelighed og
ikke så typiske amerikanske måde at være på.

Kender I det at når man ser en gyser kan noget af det værste være
forventningen om gyset, mere end gyset selv. Wolf Creek er et eksempel
på en film, hvor man mere eller mindre kommer til at holde af
hovedpersonerne, og så bliver det bare meget værre af at man VED et
eller andet kommer til ske. Altså ikke så meget det der sker, men at
man VED noget ubehageligt er på vej.

Har I haft nogle gode gyseroplevelser de sidste par år, som I kan
anbefale?

Jeg kan dog lige slå fast at jeg er 100 % IKKE til vampyrer og varulve
:)

Fra : Zeki

Dato : 06-08-10 05:09

"Mark Jensen" <jjk@it.dk> skrev i en meddelelse
> Har I haft nogle gode gyseroplevelser de sidste par år, som I kan
> anbefale?

Ja:

Drag Me to Hell
http://www.imdb.com/title/tt1127180/

The Triangle
http://www.imdb.com/title/tt1187064/

From Within
http://www.imdb.com/title/tt1063056/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-08-10 07:42

Mark Jensen skrev blandt andet:

> Har I haft nogle gode gyseroplevelser de sidste par år, som I kan
> anbefale?

Ja:

Haute tension
http://www.imdb.com/title/tt0338095/

--
Jørgen Grandt

Fra : Peter Olsen

Dato : 06-08-10 12:07

Mark Jensen <jjk@it.dk> wrote in

> Har I haft nogle gode gyseroplevelser de sidste par år, som I kan
> anbefale?

The Haunting in Connecticut
http://www.imdb.com/title/tt0492044/

Book of Blood
http://www.imdb.com/title/tt1169809/

--
Peter Olsen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 06-08-10 23:02

> [...]
> af jeg skal lade være med at bruge IMDB til gysere - jeg kan faktisk
> få nogle gode brutale gyseroplevelser hvis jeg holder mig fra IMDB.

Nahh der tror jeg nu du kan komme lidt galt afsted - karekteren bliver sat
af main stream puplikum
og det er nu sjældent de mest orginal tænkere ...

> allerbedst skal jeg have filmen anbefalet uden at vide hvad IMDB
> ratingen er - for ellers kan jeg sidde allerede på forhånd med en
> negativ fornemmelse.

ja ok hvis jeg kommer i gange med en film der er dårlig så gir jeg mig bare
til at lave noget andet imens den bliver færdig
eller så piller jeg den af :)

selv går jeg mere efter skuespiller og instruktøre ....

> [...]

> mig, og måske mest af alt virkede de ved deres uforudsigelighed og
> ikke så typiske amerikanske måde at være på.

er det ikke den der med nogen drab der aldrig bliver opdaget
og hocedpersonerne går igenem helved før filmen er slut ???

> [...]
> hovedpersonerne, og så bliver det bare meget værre af at man VED et
> eller andet kommer til ske. Altså ikke så meget det der sker, men at

Bu me lum - de 2 største gys jeg kan kommer på er ondskabens hotel aka
shining
og misery begge efter bøger af stephen king ved ikke hvorfor men den sidste
er en af de få film
jeg slet og ret ikke tør se :)

De 3 bedste (her går jeg ud fra zombi film også må være gyssere)
angel haert (som i min bog er den bedste gyser nogen sinde)
også 28 days + 28 weeks

> Har I haft nogle gode gyseroplevelser de sidste par år, som I kan
> anbefale?

som sagt :)

> Jeg kan dog lige slå fast at jeg er 100 % IKKE til vampyrer og varulve
> :)

Nahh Coploas : Dracula er nu et mæsterværk

ps beklager jeg sider helt uden stavekontrol

Fra : Peter Heide

Dato : 07-08-10 03:08

"Mark Jensen" <jjk@it.dk> skrev i meddelelsen

> Har I haft nogle gode gyseroplevelser de sidste par år, som I kan
> anbefale?

The Martyrs http://www.imdb.com/title/tt1029234/

The Human Centipede http://www.imdb.com/title/tt1467304/

2 film man ikke lige sådan glemmer. Især den første er grænseoverskridene,
og det er endda mildt sagt.

Fra : Heidi

Dato : 16-08-10 17:41

"Mark Jensen" <jjk@it.dk> skrev i meddelelsen

> Har I haft nogle gode gyseroplevelser de sidste par år, som I kan
> anbefale?

The Descent
http://www.imdb.com/title/tt0435625/ (jeg ved ikke om det minder for meget
om vampyrer, men giv den en chance, hvis ikke du har set den!)
Opfølgeren er dog ikke så god.

--
Heidi