Prisniveau på campingpladser
Fra : Ole Damgaard

Dato : 04-08-10 02:40

Jeg er netop kommet hjem fra en dejlig lang sommer på campingpladser i
Danmark, Tyskland, Holland og Alsace. Jeg skal ærligt indrømme, at når
vi drager ud i verden, planlægger vi ikke meget, men stopper op ved
campingpladser, hvor vi gerne vil være - uden at spørge om pris o.l.
Men når jeg nu sidder og ser på min netkonto, kan jeg konstatere, at
jeg i gennemsnit har betalt dobbelt så meget for overnatninger i
Danmark, som for de øvrige europæiske campingpladser.
Vi har camperet i Østeuropa, på Balkan, sydlige Spanien, nordafrika,
Portugal osv., hvor det generelle prisniveau (og serviceditto) er
anderledes, og har ikke dér undret os over lavere priser.
Men når det gælder Nordtyskland, Holland og Alsace mener jeg vi
generelt er så sammenlignelige med deres øvrige prisniveau (og
serviceditto), at det undrer mig, hvorfor vi i Danmark skal være så
meget dyrere.
Har nogen i denne vidende gruppe en fornuftig forklaring?
mvh ole

Fra : h

Dato : 04-08-10 10:02

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har ikke nogen specifik forklaring, men det tæller i hvert fald, at i DK
er MOM'sen generalt højere (oprindeligt hed det OMS: omsætningsafgift, men
da denne så blev forøget, kom det til at hedde "mer-moms" eller MOMS).
Dernæst er lønningerne generelt højere i DK, og derved bliver alle
virksomheders faste omkostninger højere, også campingpladsernes. De høje
danske lønninger er høje, bl.a. for at vi skal kunne betale den høje danske
skat og få råd til det generelt højere udgiftsniveau i DK.
Så, tingene bider sig selv i halen, og der er ingen gennemførbare løsninger.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-08-10 20:03

Ole Damgaard kom med følgende:
> [...]
> meget dyrere.
> Har nogen i denne vidende gruppe en fornuftig forklaring?

Her er vel lidt af forklaringen:
I Sverige betaler man 12 procent moms på overnatninger, i Norge betaler
man 8 procent, i Holland 6 procent, og Tyskland har for nylig sænket
momsen på overnatninger fra 19 procent til 7 procent.
www.business.dk/service/camping-formand-raser-over-dansk-turismeindsats

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : S.B.

Dato : 05-08-10 07:27

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man 8 procent, i Holland 6 procent, og Tyskland har for nylig sænket
> momsen på overnatninger fra 19 procent til 7 procent.

Kunne Dk lære noget af, men selv en forskel på 18% i moms forklarer ikke
helt at det koster det ½ at holde ferie i Tyskland frem for herhjemme: (hvis
man lægger alle udgifterne sammen, mad, overnatnig, div besøg på
turistfælder, osv)

Søren

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-08-10 19:10

S.B. formulerede torsdag:
> [...]
> lægger alle udgifterne sammen, mad, overnatnig, div besøg på turistfælder,

Så for nogle måneder siden noget i TV hvor en tysk slagteriarbejder fik
60 kr. i timen, hvor en dansk fik 190 kr.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : S.B.

Dato : 05-08-10 22:39

> S.B. formulerede torsdag:

> Så for nogle måneder siden noget i TV hvor en tysk slagteriarbejder fik 60
> [...]

Ja så forstår jeg godt de ikke har råd til at holde ferie her i landet
længere.

Søren

Fra : --= Bo =--

Dato : 07-08-10 13:11

Det bider sig selv i halen - Vi er jo langt hen af vejen selv skyld i de
høje priser i Danmark.
Når vi kræver mere i løn, kan staten, kommunerne og virksomhederne kun hente
den øgede omkostning ind på én måde, nemlig på prisen på den ydelse / vare
de leverer til os forbrugere.
Selvfølgelig er der prisstigninger på importerede varer som er med til at
højne omkostningen, men det er lønomkostningen der er den største udgift for
stat, kommuner og virksomheder.

BG

Fra : Jet

Dato : 07-08-10 08:49

On 5 Aug., 21:10, Jørgen Nielsen <nospam...@get2net.dk> wrote:
> [...]
>
> Så for nogle måneder siden noget i TV hvor en tysk slagteriarbejder fik
> 60 kr. i timen, hvor en dansk fik 190 kr.

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_100002_07/08/2010_118904
en græsk metro lokomotivførere arbejde otte timer om dagen, men fire
af disse timer behandles som overarbejde , hvilket betyder, at deres
gennemsnitlige månedsløn er mere end 6.000 euro.
og hvis I kører med GPS her en tysk test http://vimeo.com/12748440
/jet

Fra : Jet

Dato : 07-08-10 08:51

On 7 Aug., 17:48, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> [...]
> af disse timer behandles som overarbejde , hvilket betyder, at deres
> gennemsnitlige månedsløn er mere end 6.000 euro.

http://vimeo.com/12748440
sådan
/jet