Google Chrome til Linux
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-08-10 16:53

Google har udgivet Chrome browseren til Linux:

http://www.google.com/chrome/eula.html?hl=da

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-10 17:25

Den Wed, 04 Aug 2010 17:53:27 +0200 skrev Karl Erik Christensen:
> Google har udgivet Chrome browseren til Linux:
>
> http://www.google.com/chrome/eula.html?hl=da

Det ser nu ud til at hvis jeg vil køre Chrome på min Linux, må jeg
downloade PC-versionen, og køre den under Wine...

Skal vi ikke prøve om vi kan afskaffe "PC" som synonym for "Microsoft",
og "Linux" som synonym for "Ubuntu"?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 17:28

Karl Erik Christensen <karlerik@none.invalid.com> writes:

> Google har udgivet Chrome browseren til Linux:
>
> http://www.google.com/chrome/eula.html?hl=da

Lad høre hvad dine indtryk er.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-08-10 18:32

On 04-08-2010 18:27, Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 wrote:

> Lad høre hvad dine indtryk er.

Mit indtryk af Crome er super
Den understøtter som eneste (FF, Epiphany og Opera incl.) CSS3 og HTML5
100%. Viser bare siderne som de er tiltænkt.
Den kræver lidt tilvænning, men importerer bookmarks fra FF fint.

Mine intentioner med Chrome er at få en browser der understøtter CSS3 og
HTML5 - det gør Chrome fuldt ud, i modsætning til alle andre (MSIE på
Windows incl.). Derfor er den velegnet til test, hvis du laver hjemmesider.

Hvis du installerer Chrome kan du se forskellene på
http://www.tyveri-check.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-10 19:20

Den Wed, 04 Aug 2010 19:31:55 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> Mit indtryk af Crome er super
> Den understøtter som eneste (FF, Epiphany og Opera incl.) CSS3 og HTML5
> 100%.

Epiphany er skiftet / ved at skifte til Webkit, som Chrome også bruger.
Det vil højst være et spørgsmål om hvornår Epiphany kommer op på samme
version af Webkit.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Chresten.

Dato : 04-08-10 18:55

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804 wrote:

> Lad høre hvad dine indtryk er.

Har brugt Chrome, på Linux Fedora et par mdr , funger fint, super tools
box, typisk Google.

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-08-10 18:54

On 4 Aug., 18:27, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100804) wrote:

> Lad høre hvad dine indtryk er.

Jeg har brugt Chrome i vel en måned, og her på det sidste synes jeg
den er blevet hammer sløv. Chrome er stadig den suverænt hurtigste til
at hente siderne, og så vidt jeg kan se er det kun Opera, som kan slå
den i Javascript udførelse. Men til CSS, der er FF klart hurtigst og
Chrome halter langt bagefter.

Til gengæld har jeg ikke oplevet Chrome gå ned, den virker "rock-
solid". Det er altså et problem for Firefox, at den er ikke altfor
stabil. Kan godt finde på at lukke et vindue uden videre eller stalle.
Jeg har før også brugt Opera, men den har et par fejl i CSS-rendering
(minder om IE6-bugs), som irriterer mig nok til, jeg har skippet den
foreløbig.

Mht. Chromes hastighed ved CSS3, kan man tjekke dette ved i de
forskellige browsere at hover på tabellen her, sørg for den fylder
hele vinduet, og køre cursoren hurtigt op og ned. Chrome har et klart
efterslæb, som om den skal tænke sig om, men Firefox er meget
responsiv:
http://www.webdesigngruppen.dk/statistics.asp?mode=3#top

Jeg bruger Linux Mint som styresystem, 1GB RAM, så det burde være alt
rigeligt.

PS: Ikke fordi jeg er ligefrem fan af MS, men hardware acceleration
lyder som et bud på en løsning af generel sløv hastighed ved CSS3, som
kan være *meget* beregningstung. Det må andre browserfabrikanter gerne
tage op.

PPS: Jeg har også afprøvet Epiphany som blev nævnt, og den lader til
at være hurtigere end Chrome ved nedhentning, og ret kvik med
javascript, men CSS, altså, det er bare FOR sløvt..

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-08-10 19:19

On 4 Aug., 20:19, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Epiphany er skiftet / ved at skifte til Webkit, som Chrome også bruger.
> Det vil højst være et spørgsmål om hvornår Epiphany kommer op på samme
> version af Webkit.

Jeg er meget imponeret over hastighed ved nedhentning i Epiphany. Den
slår da bare alle andre.. også Chrome. I hvert fald dobbelt så hurtig
som Firefox 3.6.7.

Den er på Chromes niveau mht. ren CSS3 standard (uden præfix), så vidt
jeg kan se. Hvad den så har af browserspecifikke egenskaber, ved jeg
ikke endnu. Webkit er ganske rigtigt sat som præfix til CSS3-
egenskaber, så hvad den engine grundlæggende tilbyder, må den ku'.

Problemet med samtlige browsere er stadig hastighed af JS-udførelse og
CSS3-rendering. Det kan sløve en sides responsivitet, hvis de ikke
finder på noget, for folk går mere og mere over til CSS3, og der er
ikke det site med respekt for sig selv, som ikke har mindst 3-4 JS-
frameworks samtidigt (elendig kodestil, men hva').

MVH
Rune Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-10 17:38

Kent Friis skrev:

> Det ser nu ud til at hvis jeg vil køre Chrome på min Linux, må
> jeg downloade PC-versionen, og køre den under Wine...

Med mindre du vil bruge alien til at lave en .deb eller .rpm med Chrome
om til noget du ka' li'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-10 17:48

Den Wed, 4 Aug 2010 16:38:28 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Med mindre du vil bruge alien til at lave en .deb eller .rpm med Chrome
> om til noget du ka' li'.

Dengang jeg kørte SuSE forsøgte jeg flere gange at installere RedHat
RPM'er. Det virkede stort set aldrig.

Skulle Alien være bedre?

Firefox leveres som en .tar.gz, og så kan distro-folkene lave en
tilpasset udgave til netop deres distro. hvorfor kan folk som Google
eller OpenOffice[1] ikke finde ud af det samme?

Mvh
Kent

[1] Jeg har Gnumeric og Abiword af samme årsag.
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-08-10 17:49

On Wed, 04 Aug 2010 18:27:30 +0200
nospam0002+20100804@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804) wrote:

> Lad høre hvad dine indtryk er.
Den seneste version fungerer fint. Tidligere versioner havde problemer
med VFS ovenpå NFS, hvis man ikke anvendte GNOME som desktop (chrome
anvendte formodentlig funktioner integreret i GNOME til filhåndtering).
Problemet var, at hvert faneblad, der eksekveres i en selvstændig
process, efterlod filsystemet i en inkonsistent tilstand, hvilket betød
tilbageværende lock-filer etc. Resultatet var en chrome i deadlock =>
kill -9 pid

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-10 17:53

Kent Friis skrev:

> Skulle Alien være bedre?

Alien kan lave en .tgz ud af .(deb|rpm)'en — så ka' du da gøre som
du lyster.

> Firefox leveres som en .tar.gz, og så kan distro-folkene lave
> en tilpasset udgave til netop deres distro. hvorfor kan folk som
> Google eller OpenOffice[1] ikke finde ud af det samme?

Spør' Google eller Oracle.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-10 17:56

Den Wed, 4 Aug 2010 16:52:37 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Alien kan lave en .tgz ud af .(deb|rpm)'en ? så ka' du da gøre som
> du lyster.

Jeg kan også hurtigt pakke Windows-versionen om til .tgz, det gør ikke
indholdet til en ELF executable, lige så vel som at pakke Fedora
versionen om til .tgz ikke fjerner afhængigheder af Fedora-specifikke
libraries.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 19:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Firefox leveres som en .tar.gz, og så kan distro-folkene lave en
> tilpasset udgave til netop deres distro. hvorfor kan folk som Google
> eller OpenOffice[1] ikke finde ud af det samme?

Chrome har sådan en tilbagemeldingsfunktion i den version jeg sidder
med. Hvad med at grovbrokke dér? Så er der en chance for at udviklerne
ser det.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-10 19:33

Den Wed, 04 Aug 2010 20:20:56 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804:

> Chrome har sådan en tilbagemeldingsfunktion i den version jeg sidder
> med. Hvad med at grovbrokke dér? Så er der en chance for at udviklerne
> ser det.

Jeg er sådanset ikke i tvivl om at svaret ville være "brug Chromium",
som de har sagt til os Linux-brugere lige siden Windows-versionen
kom.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 19:23

> [...]

> og HTML5 - det gør Chrome fuldt ud, i modsætning til alle andre (MSIE
> på Windows incl.). Derfor er den velegnet til test, hvis du laver

Ok, dejligt. Jeg har været meget glad for Chrome på Windows og OS X -
den har faktisk erstattet Firefox - så det er dejligt at Googlefolkene
nu begynder at arbejde målrettet mod de resterende få som er den fremtid
vi forhåbentligt gerne skulle gå hen imod.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-08-10 19:34

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg er sådanset ikke i tvivl om at svaret ville være "brug Chromium",
> som de har sagt til os Linux-brugere lige siden Windows-versionen
> kom.

Hvis du ikke prøver, finder du aldrig ud af det.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-10 19:57

Den Wed, 04 Aug 2010 20:34:27 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20100804:

> Hvis du ikke prøver, finder du aldrig ud af det.

Jeg er som sagt ikke i tvivl.

Hvis nogen mener jeg tager fejl, er det ikke min opgave at bevise at
jeg tager fejl.

Mvh
Kent
--