Køling af racksab
Fra : Fillip Laursen

Dato : 04-08-10 22:22

Hej NG

Jeg har et lille 19" som dette
http://pcbix.dk/index.php/d.112/p.19076/19_rack_vaegskabe_Retex_360,_32270106/19076.html
Det er godt fyldt op med patchpanel, 19" Switch, router, UPS og en Synology
710+ mm. Altså hardware der afgiver en del varme på ret lidt plads.
Jeg har en blæser som suger varm luft ud af siden
http://pcbix.dk/index.php/d.137/p.17447/Ventilationsenhed_til_19_WITrack_skabe_6_HE,_32275306/17447.html
men det er ikke nok til at køle ordentligt. Diskene har en temperatur på ca
50 grader og jeg er nervøs for om de kan holde til det, på trods af at WD
skriver at de bør kunne holde til en arbejdstemperatur på max. 60 grader
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=773

Skabet er placeret op mod loftet og ud mod en væg. Jeg har ikke mulighed for
at lave hul i væggen og ud i det fri. Front og side er fri. Bund står på et
højskab.
Har i en ide til hvordan jeg får kølet skabet bedre så jeg ikke pludselig
mister data?
Er 50 grader normalt eller er det i overkanten?

Mvh
Fillip

Fra : Lars Jørgensen - 276~

Dato : 07-08-10 08:25

"Fillip Laursen" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> skrev i
meddelelsen news:4c59d9ef$0$4825$9f626990@news.telelet.dk...
> [...]
> mister data?
> Er 50 grader normalt eller er det i overkanten?

Hej Fillip.

Har du eventuelt forsøgt at vende blæseren om så det puster luft ind i
skabet i stedet for at suge det ud. Det lader til at der er massere huller i
skabet som luften kan komme ud af.

Hvor varmt er der i det rum hvor skabet sidder?

//Lars

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 07-08-10 11:26

On Wed, 4 Aug 2010 23:21:38 +0200, "Fillip Laursen"
<bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> wrote:

>Har i en ide til hvordan jeg får kølet skabet bedre så jeg ikke pludselig
>mister data?
Du har hørt om backup ? Det er metoden til ikke at miste data.

Du skal finde ud af hvorledes luft flowet er i de enheder der er i
skabet.
Hvis nogle køles fra front-til-bagside og andre fra front-til-siderne
og andet igen fra fra side-til-side så er der dømt forviring i skabet
mht. effektiv køling.

Prøv at guide luften ind et sted og ud et andet sted og luk af for at
falsk luft kommer ind/ud og derved ødelægger flowet.

Hvis det er en bestemt enhed du er nervøs for så prioter den først
således at du sikre et effektivt flow til og fra denne, og at den
placeres det køligeste sted i skabet.

Ledninger/kabler skal placeres så de ikke forstyrre luftflowet, det
kan godt være noget af en øvelse at fører ud i virkelighden.

/Hans