Inception
Fra : Zeki

Dato : 03-08-10 20:13

Normalt vil jeg ikke skrive følgende om en film, men lige her passer:

Gaaaaaaab!

En actionfilm med laaaaange actionscener, maskeret som en "intelligent"
sci-fi film.

Skuffende, for jeg synes at Christopher Nolan er en fremragende instruktør
og DiCaprio en fremragende skuespiller, men den skuffede mig fælt.

Resten har mindre spoilere:

F.eks i starten hvor man som publikum finder ud af at DiCaprios rolle har
nogle helt specielle evner, modsat alle de andre roller. Dem ser man aldrig
rigtig i brug. Jeg forstod ikke hvorfor det lige skulle være ham der blev
udvalgt som leder af den gruppe der danner rammen om setuppet.

Jeg kedede mig ind imellem. De bedste scener i filmen var i midten med ham
millionærsønnen. Den sidste halve time lignede slutningen på en typisk James
Bond film. Et fort i sneen der skulle indtages i en drøm? Come on...!

Alt i alt: Flot film, med gode præstationer og effekter. Men når historien
ikke fænger, så er den som en sovepille.

Filmen har fået fantastiske anmeldelser, så det må jo bare være mig. Jeg var
jo også en af de få som overhovedet ikke kunne se magien i Ringenes
Herre-trilogien.

Fra : Holst

Dato : 03-08-10 21:35

Zeki wrote:

> Normalt vil jeg ikke skrive følgende om en film, men lige her passer:
>
> Gaaaaaaab!

Tjah ... historien var helt sikkert noget tynd, og personerne var også
ngoet tynde. Mest interessant var helt sikkert DiCaprio, men alle de
øvrige var nærmest skyggefigurer, man ikke mærkede meget til.

Når det er sagt, så var det dog helt sikkert en film, som jeg faktisk
følte trak mig med meget. Jeg syntes bestemt aldrig, at jeg kedede mig.

Drømmeverdenerne var desværre alt for kedelige. Som du siger: "Et fort i
sneen, der skulle indtages i en drøm". Når det netop drejer sig om
drømme og ikke "virkelige" steder som i en James Bond film, så kunne man
da godt have fundet på noget langt mere alternativt.

Det alternative så vi jo til dels, da tyngdekraften jo pludselig i nogle
scener var endog meget alternativ.

Men drømmeverdenerne var simpelthen alt for ordinære.

Jeg har det med Inception lidt ligesom med Avatar. Avatar var også en
utrolig flot film, og det kan godt ærgre mig lidt, at en så flot film
har en så simpel og ordinær historie. Det ærgrer mig også, at Inception
ikke er mere interessant.

Når det er sagt, så synes jeg dog, at det var en utrolig god film, og
jeg vil bestemt anbefale folk at se den. Jeg vil gerne nå at se den en
anden gang i biografen, ligesom jeg så Avatar to gange.

Fra : Mark Jensen

Dato : 05-08-10 14:45

On Tue, 03 Aug 2010 22:34:59 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>Tjah ... historien var helt sikkert noget tynd, og personerne var også
>ngoet tynde. Mest interessant var helt sikkert DiCaprio, men alle de
>øvrige var nærmest skyggefigurer, man ikke mærkede meget til.

Jeg nød at de andre figurer ikke var alt for kendt, men jeg får altid
ødelagt en del af min indlevelsesevne når kendte skuespillere optræder
på film. Jeg ved godt det er ret uheldigt men sådan forholder det sig
altså.
Udover diCaprio som jeg så ikke rigtig kan få til at blive Dom Cobb
(hvad fanden er det også for et nanv. Dumkompf :)) men lige så meget
er ham den kendte fra Titanic, ja så bliver hans far heller ikke hans
far, men "Hey, det er jo Michael Caine"

For mig ville film virke meget stærkere hvis man i højere grad brugte
ukendte skuespillere - så var der kun en ting at identificere dem med
- nemlig deres nuværende rolle - i stedet for at man sidder - hey, det
er ham fra 3rd rock from the sun, er det ikke?

> [...]
>utrolig flot film, og det kan godt ærgre mig lidt, at en så flot film
>har en så simpel og ordinær historie. Det ærgrer mig også, at Inception

Jeg var også skuffet over Avatar - men mest af alt fordi det skulle
være sådan en omgang tju-bang-chokolademand den sidste ½ time. En
slags - se hvad vi kan med vores teknologi - når nu den første 1-1½
var så smuk og fortalte en fantastisk historie. Jeg synes Avatar blev
smadret af slutningen - ellers var den højt oppe at ringe. Det var den
indtil hende Sigourney Weaver alligevel ikke rigtig helt
døde...PLADDER

>Når det er sagt, så synes jeg dog, at det var en utrolig god film, og
>jeg vil bestemt anbefale folk at se den. Jeg vil gerne nå at se den en
>anden gang i biografen, ligesom jeg så Avatar to gange.

Avatar havde ikke en historie der gjorde at den behøvede at blive set
2 gange - dertil var den alt for simpel, men det visuelle er
selvfølgelig et argument i sig selv - nu har jeg købt en 3D projektor
herhjemme og det er da oplagt at teste med avatar.

Inception derimod har helt klart gavn at et gensyn - der er så meget i
starten af filmen som kun hænger nogenlunde sammen når man har de
præmisser på plads som kommer et stykke inde i filmen.

Fra : Mark Jensen

Dato : 05-08-10 14:39

On Tue, 3 Aug 2010 21:13:17 +0200, "Zeki" <zeki@dk> wrote:

> [...]
>
>Filmen har fået fantastiske anmeldelser, så det må jo bare være mig. Jeg var
>jo også en af de få som overhovedet ikke kunne se magien i Ringenes

Heh- du er en af de meget få mennekser, Zeki, der ikke er bjergtaget
af denne film.
Jeg er også typen der bestemt ikke er mainstream, og hvis rigtig mange
kan lide noget, er der stor chance for at jeg hader det. Ringenes
herre som du selv nævner er et eksempel.

Men Inception synes jeg var rigtig fed - allerførst skulle jeg
overvinde mig i at se en PG13 film - jeg gider ikke se alle mulige
film, og når jeg vil se film, vil jeg se dem hvor instruktøren har
fået frie rammer, og hvor det ikke er hensyn til kommercielle
interesserer der er afgørende for indholdet - med PG13 får du ikke
realistisk sprog, der må ikke være for meget blod, og glem alt om et
nøgent bryst (selvom jeg da må indrømme at den slags ofte dukker op i
mine drømme :p )

Alligevel synes jeg det er en rigtig fed film - jeg synes det er et
dejligt anderledes plot, og det er et også helt ekstraordinært
komplekst plot.

Det betyder dog også man skal sluge nogle præmisser, som jeg heldigvis
overkom, men som jeg godt kan have forbehold for - alt det med at man
kan skyde sig selv(selvmord) ude af nogle søvnstadier men at det i
andre stadier er meget farligt, synes jeg var en lidt kompliceret
præmis at skulle sluge, som mest virker til at være skabt for at få
nogle ender til at hænge sammen. Jeg havde næsten foretrukket at man
kunne begå selvmord i ethvert drømmestadie, selvom filmen selvfølgelig
havde mistet sit kompliceret plot så - men det havde været nemmere at
sluge.

Jeg er ret sikker på at der må være en del loopholes.

Man skal også sluge nogle præmisser for drømme der ikke rigtig passer
så godt hvis man er et meget rationelt menneske som jeg, der ikke
rigtigt har det så godt med de kritierer de kan stille op for drømme.
Altså selve drømmefænomet er mere komplekst end at man kan lave en
film om det - det kan jo ikke kun være mig der næppe vil kunne agere
fornuftigt i drømme og slet ikke have eks. mareridt.

Til gengæld gør filmen at jeg får en semireligiøs oplevelse - og jeg
er meget agnostisk anlagt - jeg leger med tanken som filmen også lidt
gør, at denne verden vi lever i nu, i princippet kan være en "drøm" -
at vi når vi forlader denne verden, finder ud af hvor vi "sover" -
ikke så overfladisk som jeg beskriver det her - men altså tanken om at
det her liv er en del af en større del, ligesom de drømme vi har er en
lille bitte del af det her liv.
Det er ikke noget der kommer til at lyde så intelligent på skrift, men
i hvert fald satte filmen nogle tanker i gang.

Jeg lander på en 8er, for jeg keder mig overhovedet efter den første
halve times klare forvirring.

Men vi taler ikke Mementoniveau, og jeg kan ærgre mig over at Nolans
næste projekt ser ud til at blive mere Batman - superhelte er et
eksempel på hvor min rationelle tankegang gør at jeg springer det
over. Med undtagelse af Watchmen som var en kæmpe oplevelse for mig.

Fra : Zeki

Dato : 05-08-10 15:03

"Mark Jensen" <jjk@it.dk> skrev i en meddelelse

> Alligevel synes jeg det er en rigtig fed film - jeg synes det er et
> dejligt anderledes plot, og det er et også helt ekstraordinært
> komplekst plot.

For mig er alfa/omega om jeg kan leve mig ind i rollerne og historien.

Der var stort set ingen karaktérudvikling i filmen, og selvom konceptet for
filmen var fremragende, så var det skuffende at det handlede om en
millionærsøn og faderens firma. Hvorfor ikke vælge en politiker der skulle
overtales til nye love eller noget mere intenst? F.eks?

Og hvad skete der lige med al det action. Det virkede som om at historien
blev skabt rundt om actionscenerne, frem for actionscenerne skabt rundt om
historien.

Nolan har formådet at give os mange mindeværdige oplevelser. Memento, The
Dark Knight og hans fortolkning af Jokeren deri, f.eks.

For mig er Inception en film jeg hurtigt vil glemme.

Fra : Michael 'silver'

Dato : 22-08-10 17:47

Jeg foretrækker Anders And historien fra 2002...meget mere underholdende..

Mvh
Silver.