Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF kort kan læses af kortlæser, men
Fra : Carsten Riis

Dato : 03-08-10 06:39

Hej alle

Jeg har et sandisk 4Gb CF-kort, hvor jeg snildt kan gemme og hente data,
når jeg bruger kortet i en kortlæser til computeren.

Selvsamme kort kan ikke læses i mit Sony A100 dSLR-kamera.

Jeg har prøvet at formatere kortet i både FAT32 og alm. FAT, men
effekten er, at kameraet stadig ikke vil læse kortet.

Kameraet har intet problem i at læse 1Gb; 4Gb og 8Gb kort, ligeledes fra
sandisk.

er der nogen af jer, som kan et trick eller to for at få kortet til at
fungere igen?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : emjeppesen

Dato : 03-08-10 07:54

Carsten Riis skrev:

>Jeg har prøvet at formatere kortet i både FAT32 og alm. FAT, men
>effekten er, at kameraet stadig ikke vil læse kortet.

Har du prøvet at formattere det i kameraet?

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-08-10 22:46

emjeppesen skrev den 03-08-2010 08:54:

> Har du prøvet at formattere det i kameraet?

Det er netop problemet: Kortet bliver slet ikke anerkendt, når det
sidder i kameraet.

Hverken når jeg vil til at fotografere eller når jeg bruger kameraet som
kortlæser.

Hvis bare jeg kunne få den til at acceptere, at der er et kort i
kameraet, så ville jeg ligesom være et skridt nærmere.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-08-10 12:21

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hverken når jeg vil til at fotografere eller når jeg bruger kameraet
> som kortlæser.

Bare for være sikker - du skal hverken fotografere eller bruge den som
kortlæser til at starte med.

Et sted i kameraets menuer kan du vælge at formatere - prøv det

Men ellers må du jo undlade at bruge det kort i kameraet - men det
virker lidt mystisk, at det virker fint i kortlæseren ?

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-08-10 20:24

Jan Vestergaard skrev den 04-08-2010 13:20:

> Bare for være sikker - du skal hverken fotografere eller bruge den som
> kortlæser til at starte med.

det giver ingen mening det du skrev der.

Kortet skal jeg netop bruge for at lagre de billeder jeg laver.

Kameraet har en USB-udgang, hvortil jeg kan sætte en USBkabel mellem
kamera og PC...og ad den vej få billederne over på PCen.

> Et sted i kameraets menuer kan du vælge at formatere - prøv det

Kameraet vil IKKE acceptere kortet overhovedet!

Det er som kortet slet ikke bliver sat i kameraet.
Den viser bare, at der ingen kort er sat i. Og det er altså skubbet der,
hvor kort skal skubbes til.

Kameraet vil acceptere de 3 andre kort jeg har.

Det kort som ikke accepteres har tidligere fungeret uden problemer.

> Men ellers må du jo undlade at bruge det kort i kameraet - men det
> virker lidt mystisk, at det virker fint i kortlæseren ?

NEMLIG!

Og netop derfor spurgte jeg herinde om nogen af jer lige kender til
nogen smarte fif til at få et hukommelseskort til at blive nulstillet.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 05-08-10 22:14

Carsten Riis wrote:
> Jan Vestergaard skrev den 04-08-2010 13:20:

> Og netop derfor spurgte jeg herinde om nogen af jer lige kender til
> nogen smarte fif til at få et hukommelseskort til at blive nulstillet.

Jeg har haft et lignende tilfælde med nogle MMC-kort jeg bruger til
musik i min autoradio.

det første kort holdt op med at virke i radioen men kunne godt læses og
skrives af en kortlæser - det var formentlig en fejl i flash-hukommelsen
der hvor den første "table-of-contents" ligger.

Så fik jeg fat i en håndfuld andre kort hvor en del havde samme fejl -
og denne gang prøvede jeg dem også i min kones Camera (mit eget bruger
XD-kort) - som heller ikke ville kendes ved dem.

Jeg har endnu ikke prøvet om FlashTools fra HP som jeg har fået
anbefalet og som muligvis kan fortælle hvad fejlen er og måske rette
den, men det kommer nok en dags tid når jeg får lidt mere ro over feltet.

Så - joh, jeg har prøvet det - og jeg anser kortet for defect når det
opfører sig sådan. I en kortlæser kan en computer åbenbart tage fat i
kortet på en anden måde end camera, autoradio, navigator, mobiltelefon
etc. så fejl i TOC er mindre kritiske. Det er i hvertfald størrelsen af
kortet - 256MB i mit tilfælde - der skaber problemer.

/Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-08-10 12:24

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvis bare jeg kunne få den til at acceptere, at der er et kort i
> kameraet, så ville jeg ligesom være et skridt nærmere.

Har du prøvet at opdatere firmwaren i kameraet - så vidt jeg husker, er
der kommet et par opdateringer siden, at det var nyt ?

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-08-10 20:32

Jan Vestergaard skrev den 04-08-2010 13:23:

> Har du prøvet at opdatere firmwaren i kameraet - så vidt jeg husker, er
> der kommet et par opdateringer siden, at det var nyt ?

hmmm, når jeg laver google-søgning på firmware og a100

så er der eksterne sider som henviser til en opdatering 1.1

På sonys officielle side, så er den nyeste udgave 1.04

I kameraet er der netop version 1.04.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-10 08:04

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at formatere kortet i både FAT32 og alm. FAT, men
> effekten er, at kameraet stadig ikke vil læse kortet.

har du prøvet at formatere kortet fra _kameraet_ ?

/thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-10 08:41

> Selvsamme kort kan ikke læses i mit Sony A100 dSLR-kamera.

Som andre er inde på, så prøv at formattere det i kameraet.

Jeg har dog et par 16 gb, som mit A700 ikke vil formattere - men når det
er formatteret i kortlæseren, så virker det fint i kameraet.

Jan

Fra : KsK

Dato : 04-08-10 18:08

Køre du Win 7 !!!!

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-08-10 20:15

KsK skrev den 04-08-2010 19:08:

> Køre du Win 7 !!!!

Jep.

Fra : KsK

Dato : 06-08-10 22:40

> Jep.
ja jeg har også kæmp med et kort jeg har formattere I win7
find en der har en maskine med xp eller vista og formattere kort igen

det lykkes for mig

KsK

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-10 07:12

KsK skrev den 06-08-2010 23:40:

> [...]
> ja jeg har også kæmp med et kort jeg har formattere I win7
> find en der har en maskine med xp eller vista og formattere kort igen

Så er det da heldig, at jeg stadig har adgang til maskiner med winXP.

takker vil give det forsøg på mandag

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-08-10 04:39

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sandisk.
>
> er der nogen af jer, som kan et trick eller to for at få kortet til at

Hej Carsten

Kan det tænkes, at dit camera er for gammelt, så det ikke kan læse et 4 GB.
Mange af disse elektriske vidundere, kan kun adressere op til 2 GB.

Det kan være der, dit problem ligger... Det er altså ikke kortet, men
cameraet.... Der skaber problemet. Jeg mener alle kort over 2 GB
er HC kort, og nogle ville måske kunne adressere 4 GB, men ikke
læse HC kort.... Jeg har selv haft problemet, dog lidt anderledes.
Havde nogle gamle 2 GB kort, som fint kunne bruges, men nye og
moderne 2 GB kort... Ikke tale om, at de ville virke... Men ingen
problemer på PC'en... Der virker alle

M.V.H....Benny..

Fra : N_B_DK

Dato : 05-08-10 05:50

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> wrote in message

> [...]
> Havde nogle gamle 2 GB kort, som fint kunne bruges, men nye og
> moderne 2 GB kort... Ikke tale om, at de ville virke... Men ingen

Du skriver om SD kort, og OP skriver jo han benytter CF kort.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-08-10 09:35

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> wrote in message

> Du skriver om SD kort, og OP skriver jo han benytter CF kort.
>
> --
> MVH. N_B_DK

Det har du ret i, men hvor meget tilfælles de to korttyper har med
hinanden, er jeg nok lidt uvidende om, da mit største CF er 1 GB.

Så ja, jeg brugte erfaringer fra SD... Men det var også bare en
mulighed .

M.V.H....Benny..

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-08-10 10:49

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen
> Det har du ret i, men hvor meget tilfælles de to korttyper har med
> hinanden, er jeg nok lidt uvidende om, da mit største CF er 1 GB.

SD findes i 2 typer - de almindelige der er max 4 gb og SD HC kortene
der er 2 gb eller større - der kan der være problemer med HC kort, hvis
det er ældre hardware, der kun understøører almindelige SD kort.

Og nej - denne grænse findes ikke på CF kort.

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-08-10 20:18

Benny Mortensen skrev den 05-08-2010 05:38:

> [...]
> Det kan være der, dit problem ligger... Det er altså ikke kortet, men
> cameraet.... Der skaber problemet.......

Interessant tanke, men jeg må nok afvise den, da kameraet intet problem
har i at læse et andet 4Gb kort og et 8Gb kort.
fra selvsamme firma.

Tidligere har kortet også fungeret glimrende.
Men der er altså problemer med det nu.

Jeg aner ikke, hvor problemet er kommet fra.

Fra : KsK

Dato : 06-08-10 22:41

> Jeg aner ikke, hvor problemet er kommet fra.

win7

ffind en xp-vista maskine og formattere kort I den

KsK

Fra : KsK

Dato : 13-08-10 00:50

> Jeg aner ikke, hvor problemet er kommet fra.
>

> --
> med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
> Carsten Riis Mere skal der ikke til
> for varigt vægttab.