Lidt træt af sin hund.
Fra : Pwh

Dato : 03-08-10 17:36

Bare rolig, bestemt ikke mig

Men min kollega som har en schæfertæve på 8 mdr brokker sig noget.
Det er deres første hund, og racevalget var måske ikke gennemtænkt.
Han har bla. probs med at den stresser let op, specielt når han leger med sine børn.
Gå pænt i snor evner den feks. heller ikke endnu.

Sjovt nok kan jeg nikke genkendende til mange af hans probs fra da Tyson var hvalp
og prøvede at give ham nogle fiduser.
Jeg kunne nemlig hører at han gjorde meget helt forkert, feks. at skælde hunden ud
når den stresser i stedet for at berolige den, lege streslege i stedet for hjernearbejde.
Håber jeg trængte igennem med mine erfaringer, men tvivler lidt.

/Jens

Fra : JB

Dato : 03-08-10 18:08

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjernearbejde.
> Håber jeg trængte igennem med mine erfaringer, men tvivler lidt.

Det bedste råd, du kan give din kollega er, at han hurtigst muligt begynder
målrettet træning af hunden. En schæferhund i den alder er en energibombe,
og den skal have mulighed for at bruge sine evner.

Da det er hans første hund, bør han træne i f.eks. Schæferklubben, hvor de
kan hjælpe ham med at få styr på hunden. DcH og Politihundeforeningen er
også gode muligheder.

Jytte

Fra : JB

Dato : 03-08-10 18:11

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan hjælpe ham med at få styr på hunden. DcH og Politihundeforeningen er

http://www.schaeferhund.dk/DK/Venstre/Kredse%20og%20Landsdele.aspx

Det må være muligt for din kollega at finde en kreds i nærheden.

Jytte

Fra : Pwh

Dato : 03-08-10 19:03

JB, skrev:
> [...]
> begynder målrettet træning af hunden. En schæferhund i den alder er
> en energibombe, og den skal have mulighed for at bruge sine evner.

Derfor anbefalede jeg ham også at lege sporlege i stedet for at smide med bolde
når hun nu har det med at stresse op.
De har fået en schæfer fordi hans kone er inden for politiet (ikke betjent)
og der havde fået af vide at det var en nem hund at opdrage.
Men de har nok ikke sat sig ind i hvad racen kræver.

> Da det er hans første hund, bør han træne i f.eks. Schæferklubben,
> hvor de kan hjælpe ham med at få styr på hunden. DcH og
> Politihundeforeningen er også gode muligheder.

Kan ikke huske om de har gået eller går til noget træning med den,
men stadig skal træningen foregå i hverdagen som jeg ser det,
og ikke bare et par timer om ugen på en bane.

Kunne fornemme at viljen/interessen simpelthen nok ikke er til stede.
Feks. brokkkede han sig også over at hun ikke gider æde sin tørkost,
da jeg fortalte om alternativet gad han dårligt hører efter.

/Jens

Fra : JB

Dato : 03-08-10 19:47

> [...]
> Feks. brokkkede han sig også over at hun ikke gider æde sin tørkost,
> da jeg fortalte om alternativet gad han dårligt hører efter.

En schæferhund er lærenem, den er også hurtig til at lære unoder. Den skal
trænes hver dag, en gang om ugen er ikke nok.

Men det bedste vil nok være, at finde et andet hjem til hunden.

Det kræver en indsats at have sådan en hund. Min er jo kun godt to år, så
jeg ved, hvad jeg snakker om.

Jytte

Fra : Pwh

Dato : 03-08-10 21:12

JB, skrev:

> En schæferhund er lærenem, den er også hurtig til at lære unoder. Den
> skal trænes hver dag, en gang om ugen er ikke nok.

Desværrer har jeg nogle gange set det som resultatet af at folk melder sig til træning,
så tror de den side af sagen er klaret ved at møde op en gang om ugen.

> Men det bedste vil nok være, at finde et andet hjem til hunden.

Ender det måske også med.
Også bedst for hunden hvis den ikke bliver værdsat hvor den bor.

> Det kræver en indsats at have sådan en hund. Min er jo kun godt to
> år, så jeg ved, hvad jeg snakker om.

Min den ene er kun 14 uger, så jeg ved hvad du mener

/Jens

Fra : JB

Dato : 03-08-10 21:20

> Min den ene er kun 14 uger, så jeg ved hvad du mener
>
> /Jens

Men de er nu søde i den alder.

Jytte

Fra : Pwh

Dato : 03-08-10 21:23

JB, skrev:

> Men de er nu søde i den alder.
>
> Jytte

Og ikke det mindste irrerterende

/Jens (som nu glæder sig til Balder bliver 1 år gammel)

Fra : hanzen

Dato : 03-08-10 20:03

> [...]
> men stadig skal træningen foregå i hverdagen som jeg ser det,
> og ikke bare et par timer om ugen på en bane.

Nu går hundetræning ikke så meget ud på at træne hunden.
Det er den i den anden ende af snoren der skal lære.
--

hilzen
hanzen

Fra : Pwh

Dato : 03-08-10 21:18

hanzen, skrev:

> Nu går hundetræning ikke så meget ud på at træne hunden.
> Det er den i den anden ende af snoren der skal lære.

Det tror jeg der er mange der ikke har fattet.

Men har man ikke grundlæggende forståelse for hundens væsen tror
jeg aldrig det bliver godt.
Min kollega begår den udbredte fejl at tro at man kan opdrage en hund
som man opdrager et barn, han forstod simpelthen ikke mine synspunkter.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 06-08-10 22:06

Åh, vor får man ondt af den hund.

Gider man sætte sig ind i hvad en schæferhund indeholder, og gider man
bruge tid på, at gøre de rigtige ting i indlæringen, ja, så får man en
dejlig hund resten af livet.

Hanne/ som sagtens kan huske de første 1½ år

Fra : Pwh

Dato : 07-08-10 11:10

Hm, skrev:
> [...]
> får man en dejlig hund resten af livet.
>
> Hanne/ som sagtens kan huske de første 1½ år

Jeg kunne jo nikke genkendende til mange af hans "problemer"
fra min tid med Tyson, han havde jo mest schæfersind.
Der gik vel også med ham et års tid, så var han en dejlig rolig
og meget lydig hund, men det blev han sgu ikke af sig selv

/Jens (som ikke har temperament til at opdrage en schæfer)