Fast IP på Linksys WRT160Nv3
Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 13:16

Har en Linksys WRT160Nv3 med Firmware fra 12/10/2009 Ver.3.0.02 Build 4.

Har uploadet manualen "WRT160N_EU_UserGuide ver 2 .doc" her:
http://gratisupload.dk/download/47286/
blev nødt til at lave den .doc den ville ikke tage .pdf.

Mit problem, jeg har 2 stationære og 1 bærbar, alle virker perfekt via
routeren med automatisk IP.
Nu har nu jeg fået en Fast IP, som jeg kun vil bruge på min PC, men hvordan
sætter jeg routeren op til det ?
Det kan den vel godt ?

På Chapter 3, Network Setup under DHCP Reservation står der:
"Manually Adding Client
To manually assign an IP address, enter the client's name in the Enter
Client Name field. Enter the IP address
you want it to have in the Assign IP Address field. Enter its MAC address in
the To This MAC Address field.
Then click Add."

Har prøvet at gå ind under DHCP-reservation:
http://billedeupload.dk/photo/2010-08/d5a3cfd1/DHCP%20Reservation.JPG.html
eller her
http://tinypic.com/view.php?pic=fvg3f8&s=3
Problemet er bare, at jeg ikke kan komme ind og skrive den nye IP adresse,
de første 3 oktetter er låst ( 192.168.1 ) , og hvis jeg ændrer den under
Netværkskonfiguration - IP adresse. kan de 2 andre PC 'ere så stadig gå
online ?

Har haft en del bøvl hvor der gik ged i den på min pc, så jeg ikke kunne
komme ind
i routerens konfiguration ( 192.168.1.1 ), før jeg ændrede tilbage til
automatisk IP,
inde i TCP/IP indstillingerne, og genstartede.

Kan nogen venligst hjælpe ?
Mere info gives gerne.

Mvh Kim

Fra : Ole C

Dato : 02-08-10 12:32

Kim skrev blandt andet:

> Nu har nu jeg fået en Fast IP, som jeg kun vil bruge på min PC, men
> hvordan sætter jeg routeren op til det ?

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil, men hvis jeg forstår dig ret, vil du
bruge en fast IP-adresse fra din udbyder på en enkelt pc?
Hvordan skal de andre pc'er så komme på nettet?

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 13:45

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

routeren med automatisk IP.

Nu har nu jeg fået en Fast IP, som jeg kun vil bruge på min PC,
men hvordan sætter jeg routeren op til det ?

De 2 andre PC'ere skal stadig være på med automatisk IP

> Hvordan skal de andre pc'er så komme på nettet?

Netop det jeg spørger om, om routeren kan det.
Om routeren kan indstilles til, at min pc er på 1 fast IP,
og de 2 andre på automatisk IP.

Inde i routeren bliver alle tilkoblede pc'ere jo tildelt via deres MAC
adresse.
Se dette screenshoot:
http://billedeupload.dk/photo/2010-08/9698902e/DHCP%20Reservation_1.JPG.html

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 13:06

Den 02-08-2010 14:45, Kim skrev:
> [...]
> og de 2 andre på automatisk IP.
>
> Inde i routeren bliver alle tilkoblede pc'ere jo tildelt via deres MAC

Du skal lige have styr på forskellen mellem interne og eksterne adresser!
Når du siger "nu har jeg fået fast IP" betyder det at den eksterne
adresse som "verden" ser dig på, er "fast", dvs. samme idag og i næste
måned. Det er praktisk og forenkler en masse omkring at have en server
tilgængelig fra internettet.

Når routeren kan sættes til at give en pc en fast IP, er det internt på
dit netværk. Dette kan på samme måde være praktisk, eks. hvis ruteren
fra internettet bliver bedt om at tilgå din server.

I det givne eksempel, kan du eks. give din egen pc nummer 192.168.1.10,
kalde den "minPc" og angive din computers MACadresse. Herved vil den
altid få adressen 192.168.1.10 men læg mærke til at de 3 første cifre
skal være 192.168.1. og altså ikke den IP du har fået fast tildelt af
din ISP.

finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 13:09

som yderligere demonstration kan du jo prøve fra alle maskiner også din
pc med fast ip, at gå ind på hjemmesiden

http://www.myip.dk

så erfarer du at alle maskiner har samme IPadresse, som din "faste IP"

finn

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 19:05

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev
> [...]
> med fast ip, at gå ind på hjemmesiden
>
> http://www.myip.dk
>
> så erfarer du at alle maskiner har samme IPadresse, som din "faste IP"

Jeg kender godt http://www.myip.dk.

Men kan jeg sætter min private Linksys WRT160Nv3 router op til,
at det kun er min pc som skal have en fast statisk IP, og de 2 andre pc'er
til en dynamisk/automatisk IP plz ?

Jeg havde engang en gammel switch, hvor min pc var sat med en
fast statisk IP, og en anden pcsat til en dynamisk/automatisk IP,
det virkede fint et stykke tid, indtil vores netværk begyndte at opfatte
min pc som DHCP server, så gik der ged i den for de andre brugere.
Isp'en sagde så at jeg selv skulle have min egen router, så ville det
kunne lade sig gøre.

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 18:29

Den 02-08-2010 20:04, Kim skrev:
> Men kan jeg sætter min private Linksys WRT160Nv3 router op til,
> at det kun er min pc som skal have en fast statisk IP, og de 2 andre pc'er
> til en dynamisk/automatisk IP plz ?
sagtens, som beskrevet i andet indlæg, er det helt fint med den router
du har.
andre routere skal man sætte fast IP på pc-en udenfor det område som
routeren tildeler.
atter andre routere vil ikke acceptere dette, men din er altså bygget
til det. Men som også nævnt, taler vi her om IPadresser mellem
192.168.1.2 og 192.168.1.254

> [...]
> det virkede fint et stykke tid, indtil vores netværk begyndte at opfatte
> min pc som DHCP server, så gik der ged i den for de andre brugere.
Ja, den slags må man ikke lege med, når man ikke er bag sin egen router

> Isp'en sagde så at jeg selv skulle have min egen router, så ville det
> kunne lade sig gøre.
som er som jeg beskrev

finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 18:42

Den 02-08-2010 19:28, cykelsmeden skrev:
> det virkede fint et stykke tid, indtil vores netværk begyndte at opfatte
> min pc som DHCP server
det tror jeg nu ikke, der har været andre ting som drillede!
med mindre din pc kører et "serverOS" (win2k server SBS eller lign)

finn

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 19:48

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> det tror jeg nu ikke, der har været andre ting som drillede!
> med mindre din pc kører et "serverOS" (win2k server SBS eller lign)

Alle vores 3 pc'ere kører med XP pro dk incl SP 3 opdateret osv

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 19:46

> [...]
> routeren tildeler. atter andre routere vil ikke acceptere dette, men din
> er altså bygget til det. Men som også nævnt, taler vi her om IPadresser

Øhh, nå.
Hvordan kun mellem 192.168.1.2 og 192.168.1.254 ?

Der jeg fik pr mail i dag fra ISP'en er:

IP: 77.xx.164.xxx
Netmaske: 255.255.255.240
Gateway 77.xx.164.xxx

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 18:58

Den 02-08-2010 20:46, Kim skrev:
> Øhh, nå.
> Hvordan kun mellem 192.168.1.2 og 192.168.1.254 ?
>
> Der jeg fik pr mail i dag fra ISP'en er:

> [...]

Ja, det er den adresse som foreningen skal have skrevet ind i deres NAT,
og pege på den adresse du får af foreningen!

Den adresse du skal skrive skal være mellem 192.168.1.2 og 192.168.1.254
og udenfor det område som DHCP tildeler (fra .100 og opad)

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 18:59

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev

> Du skal lige have styr på forskellen mellem interne og eksterne adresser!

Det har jeg også, har måske bare ikke skrevet det, så det forstås.
Jeg har lige taget Cisco CCNA Exploration Network Fundamentals
hvor vi bl.a. sad og subnettede i flere uger, så lidt ved jeg da

> Når du siger "nu har jeg fået fast IP" betyder det at den eksterne
> adresse som "verden" ser dig på, er "fast", dvs. samme idag og i næste
> måned.

Korrekt, det er forstået.

> Det er praktisk og forenkler en masse omkring at have en server
> tilgængelig fra internettet.

Det forstår jeg ikke.
Jeg har ikke en server herhjemme, kun 2 stationære og 1 bærbar.

> Når routeren kan sættes til at give en pc en fast IP, er det internt på
> dit netværk.

Korrekt, det er forstået.

> Dette kan på samme måde være praktisk, eks. hvis ruteren fra internettet
> bliver bedt om at tilgå din server.

Det forstår jeg ikke, det du her skriver.
Hvilken router snakker vi har om ?
Jeg har ingen server.
Mener du at mine 3 pc's bliver set som "servere" ?

Vi bor i en stor boligforening, med et fælles internet, en
fælles båndbredde, hvor at hvis jeg bille give dig adgang til min
pc via en ftp, er det meget nemmere med en fast IP, så jeg derved
bliver 100 % connectable.

Det er derfor jeg har bestilt en fast statisk IP,
IP: 77.xx.164.xxx
incl Netmaske: 255.255.255.240
og en Gateway 77.xx.164.xxx

> I det givne eksempel, kan du eks. give din egen pc nummer 192.168.1.10,
> kalde den "minPc" og angive din computers MACadresse.

Jo, men IP'en 192.168.1.10 er den som DHCP serveren har givet,
når TCP/IP er sat som automatisk ?

> Herved vil den altid få adressen 192.168.1.10 men læg mærke til at de 3
> første cifre skal være 192.168.1. og altså ikke den IP du har fået fast
> tildelt af din ISP.

Ved du hvor jeg sætter min private Linksys WRT160Nv3 router op til
at det kun er min pc som skal have en fast statisk IP, og de 2 andre pc'er
til dynamisk/automatisk plz ?

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 18:37

Den 02-08-2010 19:58, Kim skrev:
> Det forstår jeg ikke.
> Jeg har ikke en server herhjemme, kun 2 stationære og 1 bærbar.
så kan det være praktisk af andre årsager
men hvorfor vil du så have fast ip på din egen PC??

> Det forstår jeg ikke, det du her skriver.
> Hvilken router snakker vi har om ?
Din linksys. hvis du skal have adgang til din pc "ude fra internettet"
skal din linksysrouter vide hvor di pc er, og det er lettest med fasyt ip

> Jeg har ingen server.
> Mener du at mine 3 pc's bliver set som "servere" ?
i princippet er alle pcer også en slags servere, idet de kan servicere
andre (med eks. en delt printer eller mappe)

> [...]
> fælles båndbredde, hvor at hvis jeg bille give dig adgang til min
> pc via en ftp, er det meget nemmere med en fast IP, så jeg derved
netop en ting som bliver lettere med fast ip

> Det er derfor jeg har bestilt en fast statisk IP,
> IP: 77.xx.164.xxx
> incl Netmaske: 255.255.255.240
> og en Gateway 77.xx.164.xxx
og som nævnt gælder det hvis man udefra skal nå din pc. så tilgår man
din router med eks ftp. Din router skal så have at vide at ftp foregår
på din pc som så har eks 192.168.1.10 og IKKE 77.xx.164.xxx

finn

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 19:53

> så kan det være praktisk af andre årsager
> men hvorfor vil du så have fast ip på din egen PC??

Det stå længere nede.
Hvis jeg vil give adgang til min pc via en ftp, er det meget nemmere med en
> [...]

> Din linksys. hvis du skal have adgang til din pc "ude fra internettet"
> skal din linksysrouter vide hvor di pc er, og det er lettest med fasyt ip

Netop derfor jeg have fast ip på din egen PC

> netop en ting som bliver lettere med fast ip

Netop derfor jeg have fast ip på din egen PC

> og som nævnt gælder det hvis man udefra skal nå din pc.

Ja tak, og kun min PC

> så tilgår man din router med eks ftp. Din router skal så have at vide at
> ftp foregår på din pc som så har eks 192.168.1.10 og IKKE 77.xx.164.xxx

Og hvordan gør man det plz ? :)

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 19:19

Den 02-08-2010 20:52, Kim skrev:
> Ja tak, og kun min PC

> Og hvordan gør man det plz ?:)
at det kun er din pc som kan nås, er det du skriver i et faneblad som
hedder noget med DMZ eller "services" hvor du kan angive port [20-]21
samt din pc's faste ipadresse (eks som foreslået 192.168.1.10)

finn

nu har du ikke angivet din officielle faste IP, men det ville der ikke
ske noget ved, andet end vi kunne teste om vi kunne nå din ftp
eks er min faste ip 80.197.121.80 - og jeg mener min ftpserver er
aktiveret i øjeblikket.
min wwwserver er i hvert fald

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 21:11

> at det kun er din pc som kan nås, er det du skriver i et faneblad som
> hedder noget med DMZ eller "services" hvor du kan angive port [20-]21 samt
> din pc's faste ipadresse (eks som foreslået 192.168.1.10)

Nu tror jeg jeg er ved at forstå det.
"The Port Range Forwarding feature is more secure because it only opens the
ports
you want to have opened, while DMZ hosting opens all the ports of one
computer,
exposing the computer to the Internet."

Ved at bruge DMZ, bliver alle porte åbne til 1 pc.

> nu har du ikke angivet din officielle faste IP, men det ville der ikke ske
> noget ved, andet end vi kunne teste om vi kunne nå din ftp

Min officielle faste IP, er det ikke den jeg har fået udleveret af isp'en ?
Lyder fint hvis vi kan teste det :)

Hvis du gider kikke på min DMZ konfiguration:
http://billedeupload.dk/photo/2010-08/66ed8471/DMZ.JPG.html

Skal vel indstilles således ?
DMZ: Aktiveret
Kilde-IP-adresse: 77.xx.164.xxx (den fra min isp)
Destination: 192 . 168 . 1. 100 eller er det bedre med MAC adressen som
er statisk,
eller indtaster man begge ?

Når der står på side 21 i manualen:
"DMZ
Any PC whose port is being forwarded must have its DHCP client function
disabled
and should have a new static IP address assigned to it because its IP
address
may change when using the DHCP function."

Hvor henne disableder jeg DHCP client functionen for kun min PC ?
Min PC hedder:
Kims_Network_1
LAN: 192.168.1.100
MAC: 00:40:95:07:91:98

Er det her inde i DHCP Resevation ?
http://billedeupload.dk/photo/2010-08/ec6e1b62/DHCP%20Reservation_2.JPG.html

Andet jeg skal være opmærksom på plz ?

Og tak for din tålmodighed :)

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 20:27

Den 02-08-2010 22:11, Kim skrev:
> [...]
> computer,
> exposing the computer to the Internet."
>
> Ved at bruge DMZ, bliver alle porte åbne til 1 pc.

korrekt forstået. DMZ er lettere hvis man har en server med mange
services (database, http, mail oma)

Der er også lidt forskellige måder de forskellige routere sætter dette op.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 21:50

> [...]
> (database, http, mail oma)
>
> Der er også lidt forskellige måder de forskellige routere sætter dette op.

Jeg må lige høre helt præcist, er det 100% korrekt forstået det hele ?

[...]

Og at man skal disable "DHCP client functionen" for kun min PC,
er det inde i "DHCP Resevation" ?

Den sidste er jeg usikker på. Jeg kan ikke finde noget om
disable DHCP Resevation i manualen :(

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 20:56

Den 02-08-2010 22:49, Kim skrev:
> [...]
> er det inde i "DHCP Resevation" ?
>
> Den sidste er jeg usikker på. Jeg kan ikke finde noget om

nu har vi stadig ikke samme pauser, men læs lige mit indlæg dansk
sommertid 21:43

finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 20:44

Den 02-08-2010 22:11, Kim skrev:
> Min officielle faste IP, er det ikke den jeg har fået udleveret af isp'en ?
> Lyder fint hvis vi kan teste det:)
>
> Hvis du gider kikke på min DMZ konfiguration:
> http://billedeupload.dk/photo/2010-08/66ed8471/DMZ.JPG.html

nu kræver det lidt kendskab til routeren for at være sikker på
forståelsen. Her kan jeg normalt godt finde på et par eksperimenter
først, da termerne kan være lidt diffuse, specielt når de er danske

> [...]
> Kilde-IP-adresse: 77.xx.164.xxx (den fra min isp)
> Destination: 192 . 168 . 1. 100 eller er det bedre med MAC adressen som
ja, eller du skal bruge mit råd om at give din pc .10 istedet for .100
> eller indtaster man begge ?
er sikkert ok, men vil afhænge af routeren

> [...]
> address
> may change when using the DHCP function."
>
> Hvor henne disableder jeg DHCP client functionen for kun min PC ?
det gør du med punktet "tilføj klienter manuelt" og en anden adresse end
..100 +
(kan være routeren kan finde ud af det alligevel, men ikke alle kan)

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 22:25

> [...]

Svar ?

> ja, eller du skal bruge mit råd om at give din pc .10 istedet for .100

Okay, du vil have at First IP skal være 192 . 168 . 1. 10 ?

Ellers ved jeg ikke hvor man ændrer den til 10... endnu.

Ok, prøver.

En http://myip.dk/ gav :
IP Adresse: 77.75.167.98
Hostnavn: 77.75.167.98

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 08:28

Den 02-08-2010 23:24, Kim skrev:
> Okay, du vil have at First IP skal være 192 . 168 . 1. 10 ?
>
> Ellers ved jeg ikke hvor man ændrer den til 10... endnu.
nej, jeg vil have at den med fast IP skal være .10

resten skal være som det var.
det er fordi ruteren er sat til at tildele adresser fra .100 og opad.
herved kan den (hvis firmwaren ikke tager hensyn til det) hvis din pc
ikke er tændt, finde på at tildele .100 til en anden pc, med problemer
til følge når du tænder din som så også SKAL have .100
Det er god kutyme at give faste adresser udenfor området med tildelte.

dvs. at i "tilføj klienter manuelt skriver du

"Kims_network_1" 192.168.1.10 00:40:95:07:91:98

Der er gennemgang til din router på 77.75.167.98, men vi har naturligvis
ikke fået lavet ftpadgangen

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-10 14:27

> [...]
>
> dvs. at i "tilføj klienter manuelt skriver du
>
> "Kims_network_1" 192.168.1.10 00:40:95:07:91:98

Så er det gjort på LAN siden :)

C:\Documents and Settings\Kim>ipconfig /all

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Kims_Network_1
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 2:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family
PCI
Fast Ethernet NIC
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-40-95-07-91-98
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.10
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 208.67.222.222
208.67.220.220
NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Jeg har her til formiddags ligget og prøvet mig frem, men ligemeget hvad jeg
gør, så virker det ikke.
Har læst mig frem inde på Linksys Easy Answers f.eks denne:
http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=3981&p_created=1159406364&p_sid=lAz3ox6k&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTIzOCwxMjM4JnBfcHJvZHM9MCZwX2NhdHM9MTcyMSwxNzIzJnBfcHY9JnBfY3Y9Mi4xNzIzJnBfc2NmXzY9MSZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PXN0YXRpYyBJUCBXUlQxNjBO&p_li=&p_topview=1

Også søgt og læst her inde på Cisco Forum
http://homecommunity.cisco.com/t5/Wired-Routers/bd-p/Wired_Routers

men den vil ikke

> Der er gennemgang til din router på 77.75.167.98, men vi har naturligvis
> ikke fået lavet ftpadgangen

Ja http://myip.dk/ siger at min IP Adresse: 77.75.167.98

Men routeren skal jo konfigureres så http://myip.dk/ siger 77.75.164.138 ik
?

Den tildelte fra isp'en er:
IP: 77.xx.164.xxx
Netmaske: 255.255.255.240
Gateway: 77.75.164.129

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 15:35

Den 03-08-2010 15:26, Kim skrev:
> Jahttp://myip.dk/ siger at min IP Adresse: 77.75.167.98
>
> Men routeren skal jo konfigureres såhttp://myip.dk/ siger 77.75.164.138 ik
har jeg misset noget?

hvor har du 77.75.164.138 fra?
er det ikke 77.75.167.98 du har fået tildelt?

men jeg mener indtil videre ikke du kan gøre noget ved det selv, del må
ligge i foreningen, men lad det hvile indtil alt andet kører.

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-10 14:46

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev
> Der er gennemgang til din router på 77.75.167.98, men vi har naturligvis
> ikke fået lavet ftpadgangen

Prøv at kikke på dette billed af DMZ:
http://billedeupload.dk/photo/2010-08/3c04f4d6/DMZ.JPG.html

til venstre for "Source IP address" hvad skal skrives der ?

Det er vel ikke "Any IP address", men hvis det er den nedenunder,
hvad skal så skrives i den sidste klamme ?

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 15:18

Den 03-08-2010 15:45, Kim skrev:
> venstre for "Source IP address" hvad skal skrives der ?
>
> Det er vel ikke "Any IP address", men hvis det er den nedenunder,
> hvad skal så skrives i den sidste klamme ?
du lader det bare stå any

men du skal enable DMZ ellers virker det ikke.
Jeg kan ikke styre dine tiltag, så hvor er vi nu:

Kan du bruge alle dine pcer mod nettet?
har de 2 maskiner fået addr. .100 og op?
har din pc nu fået tildelt den faste adresse 192.168.1.10?
hvilken adresse får du på myip? - samme fra alle maskiner.

derefter kigger vi på ftp.
Er der ftpserver på din PC?

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-10 15:43

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev
> men du skal enable DMZ ellers virker det ikke.
> Jeg kan ikke styre dine tiltag, så hvor er vi nu:
>
> Kan du bruge alle dine pcer mod nettet?

Ja

> har de 2 maskiner fået addr. .100 og op?

Nej.
Janes PC: 192.168.1.3

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : dommerparken.telelet.dk

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : VIA-kompatibel Fast
Etherne
t-netværkskort
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0B-6A-D0-A7-A8

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3

Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 208.67.222.222
208.67.220.220

NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 3. august 2010 16:22:44
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 4. august 2010 16:22:44
----------------------------------

Janes Laptop: 192.168.1.2

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Janes-Laptop
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : dommerparken.telelet.dk

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : dommerparken.telelet.dk
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless
2200B
G Network Connection
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0E-35-9B-17-92
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 208.67.222.222
208.67.220.220
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 2010-08-03 16:28
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 2010-08-04 16:28

> har din pc nu fået tildelt den faste adresse 192.168.1.10?

Ja.

> [...]

NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

> hvilken adresse får du på myip? - samme fra alle maskiner.

Ja alle er den samme

IP Adresse: 77.75.167.98
Hostnavn: 77.75.167.98

> derefter kigger vi på ftp.
> Er der ftpserver på din PC?

Ikke endnu :)

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-08-10 15:55

Den 03-08-2010 16:43, Kim skrev:
> Nej.
> Janes PC: 192.168.1.3
den lå på over .100 da vi startede, så du må have ændret dhcp
startadressen i routeren!

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-10 20:54

> den lå på over .100 da vi startede, så du må have ændret dhcp
> startadressen i routeren!

Ja, ændret til "Enable" og Start IP Address: 192 . 168 . 1. 2

Det for at kunne ændre min ip til 192 . 168 . 1. 10

Jeg har jo ligget og prøvet mig frem de sidste dage,
min TCP/IP er jo sat til
Dhcp aktiveret . . . . . . . . ..... . . . . . . : Nej
IP-adresse . . . . ..... . . . . .. . . . . . . . : 192.168.1.10
Undernetmaske. . . . .. . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

hvor de 2 andre pc'ere er sat til automatisk at hente IP adressen.

hvad vil du ellers foreslå plz ?

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-08-10 12:48

Den 04-08-2010 21:53, Kim skrev:
> Ja, ændret til "Enable" og Start IP Address: 192 . 168 . 1. 2
>
> Det for at kunne ændre min ip til 192 . 168 . 1. 10
ok, din router kræver så at de fast tildelte adresser ligger imellem de
dynamisk tildelte - det er helt ok, bare isædvanligt ifølge min
[personlige] erfaring

> Jeg har jo ligget og prøvet mig frem de sidste dage,
> min TCP/IP er jo sat til
> Dhcp aktiveret . . . . . . . . ..... . . . . . . : Nej
> IP-adresse . . . . ..... . . . . .. . . . . . . . : 192.168.1.10
> Undernetmaske. . . . .. . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
> Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
>
> hvor de 2 andre pc'ere er sat til automatisk at hente IP adressen.
Det burde være ok, jeg går ud fra at alle kan komme på internettet nu??

Tilbage står så, om de kommer på internettet med din tildelte adresse
eller en anden, jvf tidligere indlæg:
<klip>
> Jahttp://myip.dk/ siger at min IP Adresse: 77.75.167.98

> [...]

</klip>

altså er det 77.75.164.138 du har fået tildelt som fast adresse?
og er det tildelt af den ISP som leverer til antenneforeningen? - eller
antenneforeningen?
normalt er det ISP som "kender" dit antennemodem(dets eksterne
MACadresse) og tildeler IP på grundlag af denne - nøjagtig som du lige
har gjort på lansiden med din MAC adresse og 192.168.1.10
er det ikke 77.75.167.98 du har fået tildelt?

Når det er på plads, ka vi fortsætte med ftp

finn

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-10 13:24

> [...]

Ja.

> Tilbage står så, om de kommer på internettet med din tildelte adresse

Jo korrekt. Min PC skal på http://myip.dk/ sige 77.75.164.138

Hvad http://myip.dk/ siger med de 2 andre PC'ere er ligegyldigt, de henter
selv deres IP fra DHCP.

> har jeg misset noget?

tror jeg ikke.

> hvor har du 77.75.164.138 fra?
> </klip>

Fra min ISP, bestilt og betaler for 20,- kr pr mdl.

> altså er det 77.75.164.138 du har fået tildelt som fast adresse?

Ja.

> og er det tildelt af den ISP som leverer til antenneforeningen? - eller
> antenneforeningen?

Ja, leveret af vores ISP som kun levere internet, ikke TV, til vores
boligforening.

> normalt er det ISP som "kender" dit antennemodem(dets eksterne MACadresse)
> og tildeler IP på grundlag af denne -

ok.

>nøjagtig som du lige har gjort på lansiden med din MAC adresse og
>192.168.1.10
> er det ikke 77.75.167.98 du har fået tildelt?

Nej, jeg har fået 77.75.164.138 tildelt.

77.75.167.98 må være den IP som DHCP leverer.

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-08-10 14:36

Den 05-08-2010 14:24, Kim skrev:
> Nej, jeg har fået 77.75.164.138 tildelt.
>
> 77.75.167.98 må være den IP som DHCP leverer.

ok, så er det klart.
Du kan IKKE få din egen pc til at være 77.75.164.138 i det setup du/i
har. Med sådan konto ved en ISP er det [normalt] et enten eller om du
vil have fast ip eller tildelt. Med det forbehold, at ting ændres
hurtigere end man kan lære, mener jeg ikke du kan gøre noget for at få
den faste IPadresse. Det vil være ISP, som med nummeret på dit
kabelmodem skal sætte dette op. Når det er gjort korrekt, vil alle dine
maskiner få "fast IP", dvs at Myip viser den samme adresse fra alle
maskiner. Det er det begreb som hedder NAS. I øjeblikket er dette ikke
konfigureret rigtigt, derfor får du (rettere: din router) en dynamisk
tildelt.
Du skal altså ringe til udbyderen, med din bekræftelse på fast IP, og
bede dem om hjælp. De vil så formodentligt bede om dit modemnummer, og
derefter bede dig slukke i en ½times tid, hvorefter du får den nye adresse.
At det kan være andre metoder vil jeg ikke afvise, har blot ikke set
sådanne endnu

finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 06-08-10 16:53

Den 05-08-2010 15:36, cykelsmeden skrev:
> Du skal altså ringe til udbyderen, med din bekræftelse på fast IP, og
> bede dem om hjælp. De vil så formodentligt bede om dit modemnummer, og
> derefter bede dig slukke i en ½times tid, hvorefter du får den nye adresse.
nu er vi passeret arbejdsugen, så du får sikkert ikke kontakt til
udbyderen inden mandag, så der går en 3uger inden jeg hører din status

finn

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-10 11:28

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev
> nu er vi passeret arbejdsugen, så du får sikkert ikke kontakt til
> udbyderen inden mandag, så der går en 3uger inden jeg hører din status

Har afbestilt statisk IP. Fik support flere gange fra isp'en, intet virkede.

Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 12:51

Den 02-08-2010 14:15, Kim skrev:
> [...]
> routeren med automatisk IP.
> Nu har nu jeg fået en Fast IP, som jeg kun vil bruge på min PC, men hvordan

Det er ikke sådan man bruger "fast IP"
Den faste IP du har fået, er den adresse verden ser når du tilgår
internettet. Hvis du kun har en PC, vil det så være den adresse PCen har
set udefra verden.
Når du kun har en IP, men flere maskiner, sætter man sin router op, i en
såkaldt NATkonfiguration (NetvorkTranslationTable). det betyder at den
har styr på hvilke pcer, der gør hvad på internettet, men lader som om
det kun er 1 pc set udefra. Adresserne på pcerne er så helt anderledes,
men forskellige, så routeren kan styre om hvem der gør hvad.

finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 13:11

nb.

kig lige på uret i din PC
finn

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 18:42

> nb.
>
> kig lige på uret i din PC

Mit ur siger lige nu: 18:41 mandag d 2 aug 2010

Skal den ikke stå til det ?

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 18:40

Den 02-08-2010 19:41, Kim skrev:
> Mit ur siger lige nu: 18:41 mandag d 2 aug 2010
>
> Skal den ikke stå til det ?
det burde passe, men dit indlæg er dateret kl. 19:41

er den sat til GMT eller GMT + 1 (Copenhagen) med eller uden sommertid

finn

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 19:59

> det burde passe, men dit indlæg er dateret kl. 19:41
>
> er den sat til GMT eller GMT + 1 (Copenhagen) med eller uden sommertid

GMT + 01 (Copenhagen) uden sommertid

http://billedeupload.dk/photo/2010-08/50bba053/sommertid.JPG.html

Gør du ikke det ?

Mvh Kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 19:11

Den 02-08-2010 20:58, Kim skrev:
> GMT + 01 (Copenhagen) uden sommertid
>
> http://billedeupload.dk/photo/2010-08/50bba053/sommertid.JPG.html
>
> Gør du ikke det ?

Nej, så går pengene jo op. Du er ikke som vi andre på sommertid
Vejret har da ellers ikke kunnet snyde i år, så sæt du roligt sommertid
til og del frokostpausen med vi andre

finn

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-10 19:37

> [...]
> Den faste IP du har fået, er den adresse verden ser når du tilgår
> internettet. Hvis du kun har en PC, vil det så være den adresse PCen har

Det er forstået :)

> [...]
> er 1 pc set udefra. Adresserne på pcerne er så helt anderledes, men
> forskellige, så routeren kan styre om hvem der gør hvad.

Selve pensummet af NAT fra Network Fundamentals er først på næste
skoleforløb,
det har vi desværre ikke gennemgået endnu :(

Billed af Avanceret routing på min router konfiguration
http://billedeupload.dk/photo/2010-08/85e01133/Avanceret%20routing.JPG.html

Har lige kikket i manualen

Der står på side 10:
Advanced Routing
NAT Enabled/Disabled
If this Router is hosting your network's connection to the Internet, keep
the default, Enabled.
If another router exists on your network, select Disabled.
When the NAT setting is disabled, dynamic routing will be enabled.

Jeg ved at vi her i boligforeningen sidder bag en NAT .

Vil det sige at det er her jeg skal sætte min router op ?

Kan du evt være behjælpelig med hvordan plz ?

Det være
NAT: Aktiveret
Dynamisk routing (RIP: Deaktiveret
Statisk routing
Ruteindtastninger: 1 ( )- 20 ( )
Indtast rutenavn:
Destinationens LAN-IP: . . .
Undernetmaske: . . .
Gateway: . . .
Interface:

Er der andre ting jeg der skal ændres ved routerens opsætning,
eller man skal være opmærksom på ?

Billed af startsiden på min router konfiguration

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-08-10 18:55

Den 02-08-2010 20:36, Kim skrev:
> Billed af Avanceret routing på min router konfiguration
> http://billedeupload.dk/photo/2010-08/85e01133/Avanceret%20routing.JPG.html

den har du ikke brug for [endnu!]

> Jeg ved at vi her i boligforeningen sidder bag en NAT .
Det kræver så at antenneforeningen har lavet en opsætning som kender din
IP (at du har en fast OFFENTLIG Ip), ellers er det umuligt. Men det er
din 77.xx... adresse måske allerede?

> Vil det sige at det er her jeg skal sætte min router op ?

routeren sættes op der hvor foreningens net kommer ind, og det sættes i
wanstikket

> Er der andre ting jeg der skal ændres ved routerens opsætning,
> eller man skal være opmærksom på ?
hvis du vil have eks. ftp muligheden, skal du i billedet:
http://billedeupload.dk/photo/2010-08/9698902e/DHCP%20Reservation_1.JPG.html

sætte din pc's macadresse, og en adresse som 192.168.1.10 i midsterste
sektion (tilføj klienter manuelt)

> Billed af startsiden på min router konfiguration
> http://billedeupload.dk/photo/2010-08/d5a3cfd1/DHCP%20Reservation.JPG.html

Det ser også fint ud.
Derudover skal du have ftp til at pege på din maskine. Det hedder
sikkert noget med DMZ

finn