Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LR vs Elements
Fra : Grethe Hoff

Dato : 01-08-10 12:09

Hei!
Jeg behøver et program som kan behandle mine Canon RAW-filer. Canons eget
program crasher hos meg. Jeg trenger ikke noe fotoredigeringsprogram for
jpg, der har jeg et utmerket et. Men det kan bare ikke behandle RAW-formatet
fra Canon.
Jeg vurderer LR vs Elements.
Kan dere fortelle meg fordeler og ulemper de 2 nevnte program har. Gjerne
også pris.

Mvh

Grethe
Deilig å være norsk i DK
http://cegredesign.com/foto/photo07.htm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-08-10 13:27

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg vurderer LR vs Elements.

Jeg bruger selv Corel Paint Shop Pro, der både kan lave
raw-konverteringen og den efterfølgende billedbehandling, så jeg har
ikke så meget erfaring med de to nævnte, men jeg har haft downloadet
begge og prøvet dem.

Du kan downloade begge i fuldt fungerende versioner, så kan du selv
bedømme, hvad der opfylder dit behov - men ud fra din beskrivelse, så
vil jeg sige Lightroom, da Element mest er billedbehandling og er en
skraber udgave af Photoshop.

Jan

Fra : Grethe Hoff

Dato : 01-08-10 13:38

> [...]
> jeg sige Lightroom, da Element mest er billedbehandling og er en skraber

Hei Jan!

Kan Corel PSP åpne Canon's RAW-filer?
Jeg har tenkt på PSP tidligere i en annen setting, men mente den ikke kunne
åpne Canon's RAW-filer, så jeg undres...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-08-10 13:52

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i meddelelsen
> Kan Corel PSP åpne Canon's RAW-filer?

Godt spørgsmål - jeg ved det ikke - jeg bruger Sony A700 - der virker
Corel PSP V13 fint.

Jan

Fra : Allan

Dato : 01-08-10 18:08

http://corel.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/764388/kw/canon%20raw/p/155%2C491/r_id/166

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-10 13:53

Grethe Hoff <grethe---@ceroy.dk> wrote:

> [...]
> Jeg vurderer LR vs Elements.
> Kan dere fortelle meg fordeler og ulemper de 2 nevnte program har. Gjerne

Lightroom er lige så meget et organistionans værktøj som det er en RAW
editor.

Elements er en pixeleditor som kan åbne RAW filer.

Jeg vil gå efter Lightroom (eller Aperture hvis du er på Mac)

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-08-10 15:02

On 2010-08-01 13:08:57 +0200, "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> said:

> [...]
> Jeg vurderer LR vs Elements.
> Kan dere fortelle meg fordeler og ulemper de 2 nevnte program har. Gjerne

Jeg skrev for et par år siden en sammenligning mellem Lightroom og
Photoshop Elements.
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html
Den

største anke imod Lightroom på det tidspunkt var manglen på lokale
editeringsmuligheder. De er nu tilføjet og kan håndtere langt de fleste
"normale" editeringsbehov. Hvis du allerede har en pixeleditor så kan
du i Lightroom sætte denne pixeleditor op som en ekstern editor som kan
kaldes direkte fra Lightroom således at det editerede resultat bliver
tilbageført i Lightroom så man eventuelt kan arbejde videre på det der.

Der findes en del diskussioner om dette emne hvis du Googler efter det.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Grethe Hoff

Dato : 01-08-10 16:11

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vurderer LR vs Elements.
> Kan dere fortelle meg fordeler og ulemper de 2 nevnte program har. Gjerne

Takk for innspill! Jeg skal sjekke videre som HK anbefaler.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-10 16:29

Den 01-08-2010 13:08, Grethe Hoff skrev:
> [...]
> Jeg vurderer LR vs Elements.
> Kan dere fortelle meg fordeler og ulemper de 2 nevnte program har. Gjerne

Her lyder Elements som det bedste valg. Elements har lidt af det hele og
er fint til den lille produktion. LR store styrke er at kunne organisere
dine billeder og lave lokale justeringer, dvs. uden at ødelægge
originalen. Men det koster vel også over 2500 i DK.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 01-08-10 18:14

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>Men det koster vel også over 2500 i DK.

Så køb det fra Adobes hjemmeside, der står den til ca 1500 såvidt jeg
husker.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-10 18:38

Den 01-08-2010 19:13, N_B_DK skrev:
> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>
> Så køb det fra Adobes hjemmeside, der står den til ca 1500 såvidt jeg
> husker.

Med dansk kreditkort?

Fra : N_B_DK

Dato : 01-08-10 20:52

> Med dansk kreditkort?

Ja, det burde der ikke være noget probem med.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-10 20:57

Den 01-08-2010 21:52, N_B_DK skrev:
> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>
> Ja, det burde der ikke være noget probem med.

Ja, men så ser jeg gerne et link til den pris leveret på en dansk
adresse og ikke en opgradering.

Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-10 20:58

Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> wrote:

> Ja, men så ser jeg gerne et link til den pris leveret på en dansk
> adresse og ikke en opgradering.

ca. 1900,- ... ex. moms altså

<https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?event=displayProd
uct&categoryOID=4400038&store=OLS-DK>

/thomas

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-10 21:28

Den 01-08-2010 21:58, Thomas von Hassel skrev:
> https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?event=displayProd
> uct&categoryOID=4400038&store=OLS-DK

Ok, min pris er med moms, men og 175 kr for meget.
Det er jo rørende billigt for så meget.

Søren

Fra : N_B_DK

Dato : 01-08-10 22:36

> Ja, men så ser jeg gerne et link til den pris leveret på en dansk
> adresse og ikke en opgradering.

Jeg har ingen steder skrevet noget om levering, det er klart at vil man
have fysiske medier så er prisen højere end ved download.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-10 23:04

Den 01-08-2010 23:35, N_B_DK skrev:
> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

> Jeg har ingen steder skrevet noget om levering, det er klart at vil man
> have fysiske medier så er prisen højere end ved download.

Ja, men der er slet ingen tvivl om, at jeg tog fejl. Download koster
DKK 2,250.60 og sendt noget mere. Jeg synes nok, at jeg gav noget mere
for min LR2; derfor mit skæve bud.

Fra : N_B_DK

Dato : 01-08-10 23:30

> Ja, men der er slet ingen tvivl om, at jeg tog fejl. Download koster
> DKK 2,250.60 og sendt noget mere. Jeg synes nok, at jeg gav noget mere
> for min LR2; derfor mit skæve bud.

Jeg har ikke prøvet at købe LR3 fra siden, men vælger man USA så er prisen
kun 299$, har før sparet en del penge ved at købe i $ fremfor dkk, eller €
på selv samme side (pga lav $ kurs).

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-10 23:59

Den 02-08-2010 00:29, N_B_DK skrev:
> [...]
> prisen kun 299$, har før sparet en del penge ved at købe i $ fremfor
> dkk, eller € på selv samme side (pga lav $ kurs).

Du kan ikke anvende et dansk kreditkort hos Adobe USA.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-10 07:22

> Du kan ikke anvende et dansk kreditkort hos Adobe USA.

Hvad hvis man anvender paypal?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-08-10 07:51

Den 02-08-2010 08:21, N_B_DK skrev:
> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>
> Hvad hvis man anvender paypal?

Hvad gjorde du sidst?

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-10 10:28

> Hvad gjorde du sidst?

Tidligere skrev jeg: "Jeg har ikke prøvet at købe LR3 fra siden", er det
svar nok?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-08-10 11:23

Den 02-08-2010 11:27, N_B_DK skrev:
> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

> Tidligere skrev jeg: "Jeg har ikke prøvet at købe LR3 fra siden", er det
> svar nok?

Næ, ikke hvis du har købt andre produkter fra siden. Nå gider ikke igen
spilde tid på fnidder fra denne kant.

1) Grethe noterer, at prisen ikke er en vigtig parameter for hende.
2) LR3 kan downloades for 2250kr.
3) Jeg har beklaget min voldsomme overvurdering og kan kun anbefale
produktet endnu mere, når det er så billigt.
4) Du kan ikke lovligt købe Adobe produkter fra Adobes hjemmeside i USA
5) Det har været drøftet flere gange i denne gruppe.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-10 11:25

> Næ, ikke hvis du har købt andre produkter fra siden. Nå gider ikke
> igen spilde tid på fnidder fra denne kant.

Fnidder? du spørg om noget der allerede er svaret på.

> 4) Du kan ikke lovligt købe Adobe produkter fra Adobes hjemmeside i
> USA 5) Det har været drøftet flere gange i denne gruppe.

Hvilken lov forbyder det?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Allan

Dato : 02-08-10 13:04

Den 02-08-2010 12:25, N_B_DK skrev:
> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

> Fnidder? du spørg om noget der allerede er svaret på.

> Hvilken lov forbyder det?

Adobes 1. lov

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-08-10 13:32

Den 02-08-2010 14:03, Allan skrev:

> Adobes 1. lov

Nu er der jo ikke noget underligt eller specielt ved, at et firma har
prisdifferentiering og nøje studerer afsætningskurver osv. Selv
fotografer kan vel finde på det.

Jeg er ikke jurist, men jeg går stærkt ud fra, at man ikke kan handle
fra Adobe i USA uden at angive ukorrekte oplysninger, når man er bosat
her forstås.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-08-10 16:50

On 2010-08-02 14:32:26 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
>
> Jeg er ikke jurist, men jeg går stærkt ud fra, at man ikke kan handle
> fra Adobe i USA uden at angive ukorrekte oplysninger, når man er bosat

Man kan købe i en butik i USA, hvis man er på besøg. Alternativt
bestille hos Amazon i England og få Lightroom 3 til 1930kr. Jeg købte
oprindeligt Photoshop CS2 i USA og har opgraderet dels med en CS
upgrade fra USA og en CS5 upgrade fra England. Altsammen leveret på DVD
skiver. Det fungerer altsammen fint og noget billigere end DK. Jeg
kunne endda opgradere fra en Windows CS3 licens til en CS5 Mac version
uden videre. Hvordan det forholder jeg mht. Adobe's betingelser har jeg
ikke studeret, men de gange jeg har ringet til Adobe support har der
ikke været nogen bemærkninger om at en USA licens ikke skulle være
gyldig i DK.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-08-10 18:55

Den 02-08-2010 17:50, Hans Kruse skrev:
> [...]
> studeret, men de gange jeg har ringet til Adobe support har der ikke
> været nogen bemærkninger om at en USA licens ikke skulle være gyldig i DK.

Tak for info. Og selvfølgelig kan man købe i butik derovre. Og har da en
illustrator med hjem. Jeg undrer mig over den engelske lavere pris.
Synes så, at der plejer at komme gebyrer på. Problemet i tråden er jo,
hvorvidt man kan handle fra Adobes US butik, når man er bosat uden for
USA. Det kan efter min opfattelse kun ske under falske oplysninger og
selv det ser svært ud.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-08-10 19:48

On 2010-08-02 19:55:28 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> hvorvidt man kan handle fra Adobes US butik, når man er bosat uden for
> USA. Det kan efter min opfattelse kun ske under falske oplysninger og

Jeg ved ikke om det fremgik klart, men min pointe var, at en licens fra
USA ikke har givet mig noget problem. Om der er nogen forskel mellem at
have købt i en butik eller via Adobes USA hjemmeside skal jeg ikke
sige, da det tidligere ikke har været muligt, da da kreditkortets
betalingsadresse skal stemme med den adresse man opgiver ved købet. Jeg
kan se at Paypal er adderet, men har ikke checket om man der kan
gennemføre et købt via en genereret adresse, da jeg ikke lige har noget
at købe. Men der er vel mange, der kender én i USA som man kan få lidt
hjælp af til et køb ;)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-08-10 20:52

Den 02-08-2010 20:47, Hans Kruse skrev:

> [...]
> gennemføre et købt via en genereret adresse, da jeg ikke lige har noget
> at købe. Men der er vel mange, der kender én i USA som man kan få lidt

Der kan selvfølgelig tænkes meget kreativitet, men så skal programmet
til Danmark. Det har vel også en pris. Undskyld, men er det helt
relevant i tråd om priser for forskelligt software?

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-10 20:57

> Der kan selvfølgelig tænkes meget kreativitet, men så skal programmet
> til Danmark.

Så slemt er det altså ikke at hente en lille fil fra USA, du har vel før
hentet trialversioner fra Adobe? det er en og samme version, det er kun
nøglen du køber.

> Det har vel også en pris.

Hvis du vil have den på CD ja, men hvorfor skulle amn dog ville det, når man
kan hente den langt hurtigere end noget postbud kan levere den?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-08-10 21:18

On 2010-08-02 21:52:29 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Der kan selvfølgelig tænkes meget kreativitet, men så skal programmet
> til Danmark. Det har vel også en pris. Undskyld, men er det helt
> relevant i tråd om priser for forskelligt software?

Jeg tror ikke jeg har mere at filføje :)

Fra : Mogens

Dato : 02-08-10 21:56

Hans Kruse a écrit :

> [...]
> genereret adresse, da jeg ikke lige har noget at købe. Men der er vel mange,
> der kender én i USA som man kan få lidt hjælp af til et køb ;)

Jeg har købt CS5 download fra Adobe med en bekendts amrikanske adresse,
betalt med mit danske American Expres kort.

Mogens

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-10 01:10

Den 02-08-2010 22:56, Mogens skrev:

> Jeg har købt CS5 download fra Adobe med en bekendts amrikanske adresse,
> betalt med mit danske American Expres kort.

Ikke at jeg er specielt retskaffen, men spørgsmålet er om, det er en
lovlig installation. Altså blot fordi installationen virker, er det jo
ikke sikkert, at den er lovlig efter licensregler. Det er jo på ingen
måde et problem, at skaffe PS, selv i version 5 som crack, der virker,
men det bliver det jo ikke lovligt af. Men misforstå ikke. Det er ikke
et moralsk opstød, men mere en snak om det formelle her.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-08-10 14:16

On 2010-08-02 22:56:24 +0200, Mogens <mohen@sletc.dk> said:

> Jeg har købt CS5 download fra Adobe med en bekendts amrikanske adresse,
> betalt med mit danske American Expres kort.

Interessant, da jeg forsøgte for nogle år siden uden held. Jeg går ud
fra at registrering af CS5 også gik uden problemer og at du ser
registreringen på Adobes account opgørelse for dig.

Fra : Mogens

Dato : 03-08-10 15:14

Hans Kruse a écrit :

> Interessant, da jeg forsøgte for nogle år siden uden held. Jeg går ud fra at
> registrering af CS5 også gik uden problemer og at du ser registreringen på
> Adobes account opgørelse for dig.

Jeg har siden cs2 handlet på denne måde, og alt er registreret korrekt,
og fremgår også af min konto. Iøvrigt har jeg købt Lightroom på samme
måde, startede med en uofficiel version, men har som sagt købt lovlige
opdateringer uden problemer.

Mogens

Fra : Allan

Dato : 03-08-10 15:28

Den 03-08-2010 16:13, Mogens skrev:

> [...]
> og fremgår også af min konto. Iøvrigt har jeg købt Lightroom på samme
> måde, startede med en uofficiel version, men har som sagt købt lovlige

Der er pludselig noget, der falder mig ind. men om det eventuelt har
noget på sig ved jeg ikke. For det kan i hvert tilfælde ændres af brugeren.

DVD områdekoden kan eventuelt være præindstillet på de Adobeprogrammer,
der kan lave DVDere.

Sædvanligvis sætter jeg altid min DVD kode til 0, så er den world-wide.
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_region_code

Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-08-10 15:37

On 2010-08-03 16:13:34 +0200, Mogens <mohen@sletc.dk> said:

> [...]
> og fremgår også af min konto. Iøvrigt har jeg købt Lightroom på samme
> måde, startede med en uofficiel version, men har som sagt købt lovlige

Underligt. Mit kort er så også et Eurocard/mastercard om det så skulle
give en forskel.

Jeg vil tro uden at vide bedre, at en licens købt på denne måde ikke
adskiller sig fra en licens købt i en fysisk butik i USA. Da Adobes
registrerings process ikke afviser en registrering fra Danmark på en
licens som er købt i USA må jeg konkludere, at Adobe ikke ønsker at
kontrollere licenser på den måde. Det ville nok også have en masse
sideeffekter som ikke ville stå mål med udbyttet. Som nævnt tidligere
har jeg haft fat i Adobe support, hvor mine licenser blev checket, så
jeg må gå ud fra, at alt er ok ved at købe på denne måde.

At der så kan være et issue med dansk moms er så en anden sag ;) Adobe
er forpliget til at opkræve dansk moms for et produkt købt fra Danmark
og det er én af grundene til alt det snubletråd, der er lagt ud for at
købe via den amerikanske site.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-10 18:45

> Jeg er ikke jurist, men jeg går stærkt ud fra, at man ikke kan handle
> fra Adobe i USA uden at angive ukorrekte oplysninger, når man er bosat
> her forstås.

Du har endnu ikke fortalt hvilken lov der forbyder indkøb af software i USA?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-08-10 19:18

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>
> Du har endnu ikke fortalt hvilken lov der forbyder indkøb af software i USA?

der er ingen lov .. men hvis vi snakker om Adobe's egen webstore så må
de vel selv bestemme hvem der må køb hvad til hvilke priser ?

/thomas

Fra : Grethe Hoff

Dato : 01-08-10 18:46

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dine billeder og lave lokale justeringer, dvs. uden at ødelægge
> originalen. Men det koster vel også over 2500 i DK.

Jeg heller nok mest til Lightroom, men *grøssoggru* jeg har idag lastet ned
et *try*. Det var ikke mye *sjov*! Skal det virkelig være så svært at
bruge?? Er det noen som har en dansk tutorial-site å henvise til? Jeg synes
den var svær å finne ut af!
Er Elements like svær, er jeg like langt, hvis da ikke nogen har en >GOD<
tutorial-site å henvise til. På dansk!
Prisen har ingen betydning, bare det fungerer!

Og det at Adobe sine program er så lite brukervennlig, er også det de
kritiseres mest for.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-10 18:54

> [...]

> Prisen har ingen betydning, bare det fungerer!
>
> Og det at Adobe sine program er så lite brukervennlig, er også det de

Nu er Lightroom jo et "professionelt" program med en hel skov af
funktioner så det kræver nok en tur i manualen for at få mest ud af
produktet.

/thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-08-10 19:06

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i meddelelsen
> Og det at Adobe sine program er så lite brukervennlig, er også det de
> kritiseres mest for.

Jeg er meget enig - det er hele sikkert rigtigt gode programmer, når man
får sat sig ind i dem - men jeg synes at Corel PSP er væsentlig nemmere
at sætte sig ind i - og det kan stort set de samme ting til en billigere
penge.

Ifølge svaret fra Allan, så klarer det RAW fra næsten alle Canon
modeller.

Jan

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-10 19:18

Den 01-08-2010 19:46, Grethe Hoff skrev:
> [...]
> Prisen har ingen betydning, bare det fungerer!
>
> Og det at Adobe sine program er så lite brukervennlig, er også det de

Ja, men en anden forudsætning end mit udgangspunk. Uden hensyn til pris
vil jeg anbefale Lightroom og Photoshop.

Lightroom er en billed processor (raw-converter) og et billeddatabase
program af høj kvalitet. Det er ikke svært at starte med. Ca. 90% af
mine billeder kommer ind og direkte ud fra LR. LR er god til at håndtere
store produktioner (som concert, fodfold m.m).

Med en lille produktion ville jeg nøjes med Photoshop, der jo også
indeholder Bridge.

Nu tager jeg måske nogle skidebalder (tager med ro), men Hans har f.eks.
udtalt at de fleste af hans billeder også kommer direkte ind og ud af
LR, mens det er mit indtryk, at Max alene bruger PS, hvilket måske
skyldes en mindre og kvalitativ produktion (bygger jeg bl.a. på EXIF). I
hvert fald kun ment som eksempler.

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-08-10 19:53

On 2010-08-01 20:17:55 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Nu tager jeg måske nogle skidebalder (tager med ro), men Hans har
> f.eks. udtalt at de fleste af hans billeder også kommer direkte ind og
> ud af LR

Ingen skideballer for at gentage, hvad jeg har sagt :) Men ivørvrigt
bør man kunne skelne mellem skideballer og at være uenige ;)
Jeg bruger Lightroom til stort set det hele, men suppleret med
Photoshop CS5, Photomatix og HDR Expose. Hvis jeg skal sige det
statistisk er det ihvertfald 95%+ der udelukkende bliver behandlet i
Lightroom. Lightroom kan faktisk mere end de fleste lige ser ved første
øjekast. Det jeg holder af, er at jeg kan gå tilbage og ændre
justeringer i Lightroom (hvad man også kan i ACR med Photoshop) og ikke
får den store overhead af filstørrelsen med Photoshop.

At Lightroom så også er et ganske godt DAM værktøj er jo ganske godt og
så lige det sidste: Det er fremragende til print.

Fra : Allan

Dato : 01-08-10 19:43

> [...]
> Prisen har ingen betydning, bare det fungerer!
>
> Og det at Adobe sine program er så lite brukervennlig, er også det de
Det er godt nok ikke på dansk, men alligevel :
http://tv.adobe.com/product/lightroom/

Fra : N_B_DK

Dato : 01-08-10 20:53

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> wrote in message

> Jeg heller nok mest til Lightroom, men *grøssoggru* jeg har idag
> lastet ned et *try*. Det var ikke mye *sjov*! Skal det virkelig være
> så svært at bruge??

Svær? I min optik akn det dårligt blive mere simpelt, uden Adobe sender en
person ud og gør alt for en.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Lars Raaby

Dato : 01-08-10 20:07

> [...]
> Jeg vurderer LR vs Elements.
> Kan dere fortelle meg fordeler og ulemper de 2 nevnte program har. Gjerne

Picasa 3 fra Google kan behandle dine RAW filer. Og så er den gratis.
http://picasa.google.com/

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-08-10 06:42

Lars Raaby skrev den 01-08-2010 21:07:

> Picasa 3 fra Google kan behandle dine RAW filer. Og så er den gratis.
> http://picasa.google.com/

slet ikke på et niveau som er til at bruge til noget andet en lidt
beskæring og opretning af horisont o.lign.
Jeg er ellers også fan af Picasa, men jeg savner sgu nogen af de niftige
funktioner i et rigtig billedbehandlingsprogram.

Endvidere savner jeg helt vildt meget en Panorama-stitch funktion i Picasa.
Når det bliver integreret, så smiler jeg stort.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-08-10 23:29

> Ja, men der er slet ingen tvivl om, at jeg tog fejl. Download koster DKK
> 2,250.60 og sendt noget mere. Jeg synes nok, at jeg gav noget mere for
> min LR2; derfor mit skæve bud.

Det kan godt være det bare er mig, men jeg mangler stadig at se en pris
på 1500,- til en dansk adresse :-/

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."