Kølekompressor problem
Fra : HKN

Dato : 30-07-10 04:56

Min kølekompressor er pludselig begyndt at lave numre...

Den har ellers kørt fint, men begyndte her forleden nat at tænde og
slukke i en cyklus der hedder tændt i 22 - 23 sek og slukket i 1 sek
(måske mindre).

Jeg har målt spændingen ved kompressoren og den siger 11,9V (på
landstrøm hvis det har noget at sige).
Jeg har ligeledes prøvet at frakoble termostaten og så stopper den.
Ved kortslutning af denne er det samme cyklus.

Det "sjove" er at jeg prøvede at slukke for køleskabet på eltavlen, og
lod det være slukket ½ dags tid, hvorefter det fungerede fint igen i
nogle timer - derefter samme problematik.

Der er tale om en Waeco kompressor.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-10 06:17

Der er flere muligheder for fejl. Her er en ufuldstændig liste.
1. Kompressorens ene vikling i motoren kan være delvist afbrudt.
2. Spændingen som du måler kan være for lav. Måske dårlige
forbindelser/kontakter/sikringer, der giver øget modstand og der
derfor kommer en lavere strøm frem til kompressoren. En kompressor
skal have et ordentligt spark for at starte.
3. Det kan være dit batteri der kører på det sidste. Du kan lade det
lidt op til en enkelt start men batteriet bliver hurtigt afladet.

Mvh/Harding

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-07-10 16:32

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> lod det være slukket ½ dags tid, hvorefter det fungerede fint igen i
> nogle timer - derefter samme problematik.

Bliver den meget varm?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-07-10 20:37

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Bliver den meget varm?

Og hvis den gør, er det sikkert fejlen, fordi kompressoren med årene skal
arbejde mere for at køle. Enten fordi kompressoren er blevet dårligere,
eller fordi kølevæskemængden er blevet mindre...

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-07-10 19:35

HKN <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
f93d53a4-26f3-4986-8c5e-f0349b20d18c@g19g2000yqc.googlegroups.com:

> Min kølekompressor er pludselig begyndt at lave numre...

Det gør min også, hvis den ikke kan slippe af med varmen. Åbner jeg lågen
til det skab, den sidder gemt i, opfører den sig ordentligt igen.

Bortset fra det tror jeg, du har et problem med at opretholde høj nok
spænding.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HKN

Dato : 30-07-10 14:43

Når den kører som den skal, så udvikler den selvfølgelig varme - men
det gør de jo altid? Og skabet som den står i har udluftningshuller så
den kan komme af med varmen.
Nu bliver den slet ikke varm.

Jeg tænkte selvom det kunne være manglende kølevædske - kan man selv
efterfylde? Jeg går ikke ud fra at der er freon i sådan en fætter?

Mvh
Henrik

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-07-10 07:00

> Jeg tænkte selvom det kunne være manglende kølevædske - kan man selv
> efterfylde?

Nix - der skal du ha fat i en kølemontør

Fra : Per Nordahl

Dato : 02-08-10 16:33

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Kunne man forestille sig at sådan en fætter/kompresser, i vikeligeheden gør
det den skal!
Således at forstå at den måske er temmelig fyldt af støv, og andre
hemmeligeder ? (incl. luft/tilgangs/ventilations-huller)
Ikke at jeg ved en disse om det, men kunne en rengøring/blæseluft, omkring
køleagregatet løse det, så den fik lidt arbejdsro - og ikke bruger unødigt
strøm - hele tiden ?

Mvh. "Thulfen"

Fra : HKN

Dato : 30-07-10 14:54

> Bortset fra det tror jeg, du har et problem med at opretholde høj nok
> spænding.

Hmmm..ja, 11,9V virker en kende lavt, men jeg har ikke kunnet finde
noget info på denne kompressor som kan sige noget om hvor meget den
skal have.

-Henrik

Fra : HH

Dato : 31-07-10 03:41

Jeg havde for år tilbage en tilsvarende fejl med en umulig diagnose.
Det viste sig efter lang tids fejlsøgning, at en af ledningerne til
kompressorens klemrække havde arbejdet sig løs, så når kompressoren
stod stille kunne den køre, men efter kort tid stoppede den, hvorefter
den igen kunne køre..........
Ledningerne til kompressoren udsættes jo for vibrationer fra den meget
blødt ophængte kompressor, så både skrueforbindelser og spadestik kan
arbejde sig løse, og selve kobberledningerne kan få vibrationsbrud,
umulige at se udefra. Hvis det er det sidste, kan man prøve at trække
i ledningen hårdt.

Hans-Henrik