evt køb af stålbåd
Fra : Henrik Andresen

Dato : 30-07-10 11:19

Hej

Jeg overvejer at købe en stålbåd.

Kan man selv leje et apperat til at måle stål-tykkelse med ?

Hvad bør jeg ellers være opmærksom på, det er en båd fra sidst i 70'erne

/Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-10 05:28

Hej Henrik,

Du kan f.eks. spørge følgende steder om de udlejer eller kender steder
hvor deres udstyr udlejes:
http://www.diesella.dk/Default.aspx?ID=1229&M=Shop&PID=1533&ProductID=1665
http://www.blichfeld.dk/catalog/Kapitel10.pdf

Du skal være opmæksom på alt i båden m.h.t. hvilken stand hver enkelt
del er i. Det kunne være at det blev dig der skulle reparere o.s.v. i
fremtiden og så vil det være bedst om fejlene (de fleste) var fundet
og indgik i forhandlingerne om prisen eller udbedring for sælgers
regning.

Måske skulle der en bådkonsulent ind over sagen inden et køb.

Hvis du oplyste nærmere om båden kunne det tænkes at der var råd at
hente fra bådejere i denne gruppe, der har en tilsvarende båd. Det
være sig både positive og negative udsagn.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 31-07-10 16:35

On 30 Jul., 13:28, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> hente fra bådejere i denne gruppe, der har en tilsvarende båd. Det
> være sig både positive og negative udsagn.

Hej
Du skal tage og undersøge om hvilken type stål der er brugt, og så
skal du have fjernet en del af klædning indvendigt for t undersøge om
rust er slået igennem, det er som regel ikke udefra den ruster igennem
men indefra, jeg vill ikke købe noget der ikke har været undersøgt af
en bådkonstruktør der kender stål både godt, evt kontakt Arne
Borghegn, det er også godt at kende konstruktøren af båden det giver
en idendikation om hvad der skal kigges efter. SÅ skal du tage en
khammer og banke godt på skrovet isør undevandsdelen, og høre om det
klinger eller er hult , er det hult er den tæret.

Ligeledes skal du undersøge om hvad slags primer den har fået både
indvendigt som udvendigt, isolering, dræn af skrovet for kondensvand.
etc.
Men tag en fagmand med på undersøgelsen fra starten så har du en
rimelig sikkehed for at det ikke skjulers noget.

Det kan være en bekostlig omgang hvis man skal på værft og have
skiftet plader ud.

Gert

Fra : Henrik Andresen

Dato : 02-08-10 11:15

Den 30-07-2010 13:28, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> hente fra bådejere i denne gruppe, der har en tilsvarende båd. Det
> være sig både positive og negative udsagn.

Takker for dit, og det andet svar.

Jeg tænker på en motiva til 6-700.000 sååå jow - skal naturligvis også
have en bådkonsulent med når jeg finder ud af hvilken det skal være.

/Henrik

Fra : blueocean

Dato : 02-08-10 05:50

On 2 Aug., 12:14, Henrik Andresen <hhandre...@gmail---------slet.com>
wrote:

> [...]
>
> Jeg tænker på en motiva til 6-700.000 sååå jow - skal naturligvis også
> have en bådkonsulent med når jeg finder ud af hvilken det skal være..

Ok, Motiva er bygget af det rigtige stål, det har værftet forpligtet
sig til iflg. Loyds Reg. Så den burde være hjemme, men tag alligevel
en konsulent med.
Gert