FreeNAS vil ikke boote
Fra : Martin Larsen

Dato : 30-07-10 16:07

Jeg er ved at installere FreeNAS på en lille "tynd klient", men
liveCD'en kan ikke boote ikke idet den fejler med beskeden " Can't load
kernel ". Dette er det fulde output:

CD Loader 1.2

Building the boot loader arguments
looking up /BOOT/LOADER... Found
Relocating the loader and the BTX
Starting the BTX loader

BTX loader 1.00 BTX version 1.02
Consoles: internal video/keyboard
BIOS drive A: is disk0
BIOS drive A: is disk1
BIOS 631kB/244672kb available memory

FreeBDS/i386 bootstrap loader, Revision 1.1
(root@walker.cse.buffalo.edu, Fri May 1 06:16:50 UTC 2009)
\
can't load 'kernel'

Den tynde klient er denne:
http://tinyurl.com/yh5k89g

Jeg har selvfølgelig googlet efter et svar uden dog at finde noget jeg
kan bruge. Fx nævnes der her http://tinyurl.com/2ugcrxr noget om LBA
mode i BIOS'en, men en sådan indstilling har maskinen ikke.

Nogle ideer?

Hilsen
Martin

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-10 16:12

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> writes:

> [...]

> kan bruge. Fx nævnes der her http://tinyurl.com/2ugcrxr noget om LBA
> mode i BIOS'en, men en sådan indstilling har maskinen ikke.

Det er en SATA disk og kernen har ikke SATA-understøttelse?

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-07-10 16:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100730 wrote:

> Det er en SATA disk og kernen har ikke SATA-understøttelse?

Disken er et 256MB CF-kort, så jeg gætter på at det ikke er SATA.

Men en LiveCD burde da kunne starte op selv uden diske i maskinen?

Fra : Christian Laursen

Dato : 30-07-10 17:16

On 07/30/10 17:49, Martin Larsen wrote:

> Disken er et 256MB CF-kort, så jeg gætter på at det ikke er SATA.
>
> Men en LiveCD burde da kunne starte op selv uden diske i maskinen?

Virker CD'en i andre maskiner?

--
Christian Laursen

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-07-10 19:24

Christian Laursen wrote:

> Virker CD'en i andre maskiner?

Ja, ingen problemer med selve CD'en.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-07-10 18:07

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> writes:

> Disken er et 256MB CF-kort, så jeg gætter på at det ikke er SATA.
>
> Men en LiveCD burde da kunne starte op selv uden diske i maskinen?

Ikke hvis der ikke er understøttelse for CF-kortet.

Men jeg har ikke FreeNAS erfaring, og min FreeBSD erfaring er meget
bedaget, så mon ikke der er andre der ved meget bedre?