Mobilt bredbånd 3G eller EDGE -hvilken for~
Fra : Erik Greve

Dato : 27-07-10 19:44

Jeg bruger min bærbare i vores sommerhus, som ligger tæt på en TDC mast.
I sommerhuset kobler den op på TDC mobil EDGE men hjemme i Odense
kobler den på 3G. Hvilken forskel er der på 3G og EDGE ?
Mit modem er et 1 megabit fra TDC vil et 5 MB modem kunne udnytte EDGE i
sommerhuset ?

Venlig hilsen
Erik Greve

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 27-07-10 20:29

> Jeg bruger min bærbare i vores sommerhus, som ligger tæt på en TDC mast.
> I sommerhuset kobler den op på TDC mobil EDGE men hjemme i Odense
> kobler den på 3G. Hvilken forskel er der på 3G og EDGE ?

EDGE er en teknologi der kører på det "gamle" GSM900 og GSM1800 netværk,
mens 3G kører på andre frekvenser omkring 2100 MhZ. En GSM sendemast (EDGE)
vil typisk kva det lavere frekvensspektrum dække et større geografisk område
i forhold til en 3G-mast. Til gengæld er hastigheden for EDGE-teknologien
begrænset til ca 230 kbit/s hvor 3G med HSDPA kan levere langt større
hastigheder (i praksis op til ca. 10 Mbit med dagens teknologi - teoretisk
reklamerer udbyderne vist med op til 21 Mbit)

> Mit modem er et 1 megabit fra TDC vil et 5 MB modem kunne udnytte EDGE i
> sommerhuset ?

Nej du vil ikke opnå større hastighed end de førnævnte max. ca. ~230 kbit/s
med EDGE - undersøg evt. i stedet om et af de andre teleselskaber dækker med
3G i det givne sommerhusområde

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-07-10 20:35

> kobler den på 3G. Hvilken forskel er der på 3G og EDGE ?

Sådan lidt populært sagt: 3G er højhastighed. EDGE er en joke i sammenligning.

Thomas

Fra : Jean

Dato : 28-07-10 16:04

Erik Greve skrev:
> Jeg bruger min bærbare i vores sommerhus, som ligger tæt på en TDC mast.

Du kan se på www.mastedatabasen.dk om TDC planlægger at lave 3G ved dit
sommerhus i nærmeste fremtid.

Mvh Jean.