12V i campingvogn
Fra : Tue

Dato : 25-07-10 15:03

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en brugt Hobby 460 DeLuxe.
Det indbyggede køleskab kan køre på gas, 220V og 12V.
Det ben i strømstikket som køleskabet har fat i 54G blå er der ikke strøm på
i mit trækstik.
Så var det jeg tænkte om man må forbinde ben 58L eller 58R(kørelys) med 54G
så køleskabet får strøm når man kører.

Hilsen

Tue

Fra : Preben

Dato : 25-07-10 16:52

"Tue" <tue.hold@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på i mit trækstik.
> Så var det jeg tænkte om man må forbinde ben 58L eller 58R(kørelys) med

Hej Tue
Kørelys kan slet ikke levere strøm nok.
Der skal trækkes tykke ledninger med særlig sikring.
mvh
Preben

Fra : Tue

Dato : 25-07-10 17:24

> Kørelys kan slet ikke levere strøm nok.
> Der skal trækkes tykke ledninger med særlig sikring.
> mvh
> Preben
OK, så der skal trækkes ledning til stikket på bilen på et værksted.

- Tue

Fra : Per H

Dato : 25-07-10 19:56

On Sun, 25 Jul 2010 18:24:03 +0200, "Tue" <tue.hold@gmail.com> wrote:

>OK, så der skal trækkes ledning til stikket på bilen på et værksted.
>
>- Tue

Jeg fik trukket direkte fra batteriet til stikket.

du kan jo evt. selv trække den.

per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-07-10 22:30

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg fik trukket direkte fra batteriet til stikket.
>
> du kan jo evt. selv trække den.
>
> --

Er der ikke noget med, at det skal være 3 eller 4 kvadrat ledning? Husk også
et relæ, så den ikke kan tømme bilen for strøm, mens den holder uden at
motoren kører.
Jeg prøvede for mange-mange år siden også tricket lige med at stjæle noget
strøm til køleskabet fra en ledning i bagagerummet. Køleskabet kunne tømme
batteriet på bilen på mindre end 2 timer (lidt dumt når sejlturen til
Travemünde dengang tog godt 3 timer). Derudover kunne den ikke levere nok
strøm under kørslen på grund af, at ledningen ikke var tyk nok. I dag er
batterierne større og jeg har set i et forum, at man kan regne med, at et
køleskab bruger ca. 10 amp i timen, så er det jo bare at regne lidt på det.

Kurt

Fra : Per H

Dato : 26-07-10 05:55

On Sun, 25 Jul 2010 23:29:34 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Er der ikke noget med, at det skal være 3 eller 4 kvadrat ledning? Husk også
>et relæ, så den ikke kan tømme bilen for strøm, mens den holder uden at

jeg kørte om til autoelektronik, og snakke om det, og fik en tid,
samtidig fik jeg ledning med hjem, så jeg selv kunne trække den, så de
kun skulle montere det. Jeg fik en afbryder på min ledning.

Jeg kan ikke lige se hvad et relæ kan gøre.

per

Fra : Kaj

Dato : 26-07-10 18:46

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lige se hvad et relæ kan gøre.
>
> --
>
> Mvh
>
> per

Det skal afbryde strømmen til køleskabet når der ikke er tænding på bilen.

MVH
Kaj

Fra : Per H

Dato : 26-07-10 20:44

On Mon, 26 Jul 2010 19:45:51 +0200, "Kaj" <kkk@kkk.com> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Det skal afbryde strømmen til køleskabet når der ikke er tænding på bilen.
>
>MVH
>Kaj

ok, ja det er næsten den vigtigeste detalje..

per

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-07-10 08:57

Per H:

> ok, ja det er næsten den vigtigeste detalje..

Man kan også være lidt smartere og få et relæ der først slukker
når der kun lige er strøm nok til at starte bilen. Derved får
man længere drifttid på køleskabet.
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Batterivagt/index.htm
Her kan man også se hvorledes det tilsluttes og der er en forklaring.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-08-10 18:33

> Kørelys kan slet ikke levere strøm nok.
> Der skal trækkes tykke ledninger med særlig sikring.

Husk nu at køleskabet vel meget let kan være med peltierelement der næsten
ingen strøm bruger, og så kan det sagtens trækkes på kørelyset.

Troels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-08-10 22:26

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Husk nu at køleskabet vel meget let kan være med peltierelement der næsten
> ingen strøm bruger, og så kan det sagtens trækkes på kørelyset.

Et køleskab i en campingvogn trækker typisk 10A.

Et køleskab med Peltierelement - som typisk er et transportabelt køleskab -
trækker 4-6A.

Kører man det på kørelyset, så får man også tilsvarende ydelse ud af det i
den sidste ende.

--
Per

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-08-10 23:17

> Kører man det på kørelyset, så får man også tilsvarende ydelse ud af det i
> den sidste ende.

.... som må antages at være bedre end ingenting. I starten kørte min bedre
halvdel og jeg med 12v gennem kørelysledningen til køleskabet, indtil vi fik
fastmonteret 12v batteri i campingvognen (en ældre Kip Deluxe). Det
fungerede bedre end ingenting.

Troels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-08-10 14:24

> [...]
> halvdel og jeg med 12v gennem kørelysledningen til køleskabet, indtil vi
> fik fastmonteret 12v batteri i campingvognen (en ældre Kip Deluxe). Det

Bedre end ingenting virker kun ved lave temperaturer. Når temperaturerne er
høje, virker ikke engang et rigtigt monteret køleskab.

--
Per

Fra : Preben

Dato : 05-08-10 15:27

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køleskab - trækker 4-6A.
>
> Kører man det på kørelyset, så får man også tilsvarende ydelse ud af det i

Jeg er ret sikker på man blot får sprunget sikringen.
Kørelys er ikke beregnet til hverken 5 eller 10 AMP
mvh
Preben

Fra : Craner

Dato : 08-08-10 19:48

"Tue" <tue.hold@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> på i mit trækstik.
> Så var det jeg tænkte om man må forbinde ben 58L eller 58R(kørelys) med

Køb evt. et batteri af gel typen og monter det inde under et af magasinerne
eller i gaskassen. Træk en ledning fra batteri til det nye batteri med en
diode imellem, således at når du kører lader du gel batteriet op, samt du
har strøm på kølen. Når du så holder stille kan du skifte over til gas. ( du
behøver ikke skifte til gas bare fordi du parkerer en time)
Dioden gør dette at batteriet kan modtage ladestrøm, men køleskabet tapper
kun gel batteriet og lader dit startbatteri være. ( denne anordning kan
købes hos campingvogn forhandleren)

vh
Poul

Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-08-10 20:55

Craner formulerede søndag:

> [...]
> kun gel batteriet og lader dit startbatteri være. ( denne anordning kan købes

Hvis man er lidt kyndig vil en elektronik bix også være i stand til
at sælge den rette ensretter og det er sikkert til en brøkdel af
prisen hos CV forhandleren. Eneste krav er faktisk at den skal kunne
bære den strøm der kan komme til at løbe i ledningerne.

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-08-10 21:12

Andersen [3650] wrote:

> [...]
> prisen hos CV forhandleren. Eneste krav er faktisk at den skal kunne
> bære den strøm der kan komme til at løbe i ledningerne.

Samme sted vil man også kunne få at vide, at det ike er den bedste løsning,
da en diode (afhængig af type) vil give et spændingsfald på cirka 1 Volt.

Den bedste løsning er at tilslutte batteri i campingvognen via en booster.

I øvrigt, vær opmærksom på at arbejde med en campingvogns installationer er
omfattet af stærkstrømsregulativet og ikke må udføres af menigmand.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage