Koste og forhøjet kolesterol
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-07-10 21:04

jeg fik for en par år siden ved et rutine tjek konstateret et
alamerende højt kolesterol tal jeg tro den var oppe på 13 også noget
der lyder men jeg aner hvordan det staves (tesyklider) ? de var på
omkring 17 ...

Nå jeg for så 600 mg lopid og 20 mg crestor dagligst og det bragte det
så ned som det skulle være ...

MEN så havde jeg en mildest talt defus samtale med en diætist
jeg er en sådan mand der skal have facit :)

men som jeg har forstået det så skal så meget animalsk fedt ( på nær
fra noget fisk ) væk og æg er det værste man kan spise ....

så æg har jeg taget væk drikker praktisk talt ingen mælk
deler en flæske steg eller en lamme kølle med gode venner en eller to
gange om månden ..

men sådan helt eksakt - hvad kan man og hvad kan man inden for
rugmelighedens grænser spise ?

Mv.
BMM

Fra : S. Kann

Dato : 24-07-10 23:53

On 24 Jul., 22:04, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
> gange om månden ..
>
> men sådan helt eksakt - hvad kan man og hvad kan man inden for

Hej Bo.
Da jeg fik konstateret forhøjet kolesteroltal tog jeg kontakt (mod
betaling) til en klinisk diætist.
Hun gav mig nogle retningslinier for daglig kost - uden at det er
asketisk
Kolesteroltallet består af tre dele:
HDL: Skal være HØJERE end 1,0 - også kaldt HERLIGT-DL
LDL; Skal være MELLEM 2,0 og 5,4 (det er lidt aldersafhængigt) - Også
kaldet LEDE-DL
TRI-GLYCERID: Skal være LAVERE end 2,0.

Du kan sikkert få glæde af at kigge på Hjerteforeningens hjemmeside
mht. kost og kolesterol: www.hjerteforeningen.dk
Mvh
Stefan K

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 28-07-10 15:37

On Sat, 24 Jul 2010 22:52:51 -0700 (PDT), "S. Kann"
<kann.horsholm@gmail.com> wrote:

> [...]
>kaldet LEDE-DL
>TRI-GLYCERID: Skal være LAVERE end 2,0.
>
>Du kan sikkert få glæde af at kigge på Hjerteforeningens hjemmeside

tak skal du have steffen alle mine tal lå mellem 14 og 20 så
det var jo helt galt i forhold til mellem 2 og maks 6 - men nu tager
jeg over til min far der er læge og han tager div blod prøver
Mv

Fra : Michel

Dato : 28-07-10 21:33

> men sådan helt eksakt - hvad kan man og hvad kan man inden for
> rugmelighedens grænser spise ?

Jeg fik konstateret en arveligt betinget kolesteroldefekt som 13-årig. Og i
starten bliver man lidt panisk, men her er et par bud:

De gode ting:
Frugt (herunder avocado, der indeholder sundt fedt)
Grøntsager (alt er tilladt)
Nødder (de indeholder meget sundt fedt, men de skal ikke overdrives, da de
jo indeholder 50% fedt)
Fisk (de fede af slagsen indeholder det "gode" fedt)
Magert kød (fx skinke, hamburgerryg, 3-7% oksekød, roastbeef og andet magert
kød)
Planteolier (stadig med måde - og ikke kokosolie)
Pasta (gerne den grove for sundhedens skyld)
Ris (igen gerne en sundere variant end parboiled)
Kartofler
Rødvin (i moderat mængde - max. 2 genstande om dagen!)
Fedtfattige mælkeprodukter (de fås ned til 0.1% og jeg spiser dem dagligt,
så de er ikke værst)

De dårlige ting:
Fedt kød (hvis ikke andet så skær fedtbræmmerne fra - resten kan måske være
ok)
Æggeblommer (æggehviderne er ok, hvis man gider spise dem
Fede mælkeprodukter (drop dem på 3.5% fedt)
Smør og margarine (brug planteolier!)

Jeg kan filføje, at man kan lave de lækreste dressinger med 2% græsk
youghurt tilsat hvidløg, tomatpuré (ikke ketchup!) og en enkelt chili til fx
en "grovburger" eller to med skinke eller en grønt salat. Og til en grønt
salat (her i sommervarmen) er en olie-/eddike-dressing med hvidløg absolut
heller ikke værst. Og en Spaghetti Bolognese kan jo laves på lavfattigt kød
og med massevis af flåede tomater og gerne også lidt andre grøntsager. Jeg
ved ikke så meget om kød, men der er også meget kød, som er fedfattigt, så
her kan du måske få lidt andre bud...

Mange hilsner
Michel