/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Gearkabel konstruktion
Fra : HKN


Dato : 23-07-10 16:08

Jeg oplevede idag hvor lidt der skal til for at et ellers roligt
havneanløb hurtigt kan udvikle sig til noget der minder om et
mareridt.

Vi anløber sidst på eftermiddagen en godt fyldt havn (Kyrkbackan på
Hven), og efter et par runder finder vi en plads hvor vi vil lægge os.
Da jeg slår bak sker der intet, og da jeg giver yderligere gas sker
der forsat intet! Tankerne flyver gennem hovedet og det første der
slår mig er at vi har tabt skruen, som netop er blevet monteret...

Men da roen har lagt sig, og vi ligger fortøjret i 3. række begynder
jeg at gennemgå mulighederne, inden jeg tager dykkermasken på og
springer i havnen. Jeg kan dog hurtigt konstatere at skruen stadig
sidder hvor den skal, eftersom at båden bevæger sig fremad når jeg
sætter den i gear, men ikke når jeg slår bak.
Jeg åbner ind til motorrum og gearkasse og kan konstatere at
gearkablet blot bøjer når jeg sætter den i bakgear. Ligeledes kan jeg
se at den metalhætte som skal sikre at wiren bliver holdt lige helt ud
til der hvor den er monteret på gearkassen, blot sidder fast på selve
kablet med en gummihætte - hvorfor pokker har man ikke støbt denne
metaldims fast på kablet, således at noget sådant ikke kan ske??
Er wiren først bøjet, så er der næsten ingen anden udvej end at købe
et nyt kabel - eller hvad? Nu står der VP på det, så det skal nok
koste en hel bondegård

Er der nogen her der har haft lignende erfaringer?

Mvh
Henrik

 
 
Harding E. Larsen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-07-10 07:28

Gearkablets metalbøsning skal være trukket an mod/omkring kablets ydre
flexible slangedel og tillige fastgjort med et overfaldsbeslag med et
par skruer og beslaget har en indbygget vulst der skal være trykket
ind i metalbøsningens udkragning. Er bøsningerne trukket an så begge
ender sidder holdt an i overfaldsbeslagene er monteringen korrekt,
endebøsningerne behøves ikke at være "faststøbt" til kablet. Jævnfør
med bremsekabler på en cykel. Kablets ydre del må blot ikke sidde løst
i bøsningerne.
Stangen der er er monteret på den indre bowdenwire skal selvfølgelig
sidde fast på denne. Gummibøsningen skal sidde på enden af
metalbøsningen og har til formål at holde stangen ren for snavs og
samtidig holde smøremidler inde i kablets indre.
På stangens ende, hvor der er gevind, sidder der en vinkelkuglebøsning
der griber om den kugle der sidder på geararmen.
Du skal sikre dig at konstruktionen ikke har løse dele som ikke er
skruet fast.
Gearstangen må ikke bøje, den skal skubbe/trække i geararmen. Du kan
prøve at tage vinkelkuglebøsningen fra kuglehovedet og med hånden
påvirke geararmen for at se om den kan skifte fra frem til bak. I
gearkassemanualen står der hvor meget minimum armen skal bevæges væk
for neutralstillingen for at gearet bliver indkoblet.Du kan justere
nulpunktet på vinkelkuglebøsningen ved at løsne kontramøtrikken på
stangen og dreje vinkelbøsningen indtil den kan fange kuglen uden at
armen rykker sig.
Du skal herefter sikre sig at gearet bevæges til over min udslaget til
begge sider.
Er man meget tæt på minimumudslaget bør du flytte kuglehov længere ind
mod centrum på armen. Måske er der flere huller ellers må man bore et
nyt hul og heri montere kuglehovedet.

På DS hjemmesiden er der nogle generelle betragtninger omkring
vedligeholdelse m.m. af gear- og gaskabler se:

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Motorer/Gas%20og%20gear%20kabler.aspx

Mvh/Harding



On 24 Jul., 00:07, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Jeg oplevede idag hvor lidt der skal til for at et ellers roligt
> havneanløb hurtigt kan udvikle sig til noget der minder om et
> mareridt.
>
> Vi anløber sidst på eftermiddagen en godt fyldt havn (Kyrkbackan på
> Hven), og efter et par runder finder vi en plads hvor vi vil lægge os.
> Da jeg slår bak sker der intet, og da jeg giver yderligere gas sker
> der forsat intet! Tankerne flyver gennem hovedet og det første der
> slår mig er at vi har tabt skruen, som netop er blevet monteret...
>
> Men da roen har lagt sig, og vi ligger fortøjret i 3. række begynder
> jeg at gennemgå mulighederne, inden jeg tager dykkermasken på og
> springer i havnen. Jeg kan dog hurtigt konstatere at skruen stadig
> sidder hvor den skal, eftersom at båden bevæger sig fremad når jeg
> sætter den i gear, men ikke når jeg slår bak.
> Jeg åbner ind til motorrum og gearkasse og kan konstatere at
> gearkablet blot bøjer når jeg sætter den i bakgear. Ligeledes kan jeg
> se at den metalhætte som skal sikre at wiren bliver holdt lige helt ud
> til der hvor den er monteret på gearkassen, blot sidder fast på selve
> kablet med en gummihætte - hvorfor pokker har man ikke støbt denne
> metaldims fast på kablet, således at noget sådant ikke kan ske??
> Er wiren først bøjet, så er der næsten ingen anden udvej end at købe
> et nyt kabel - eller hvad? Nu står der VP på det, så det skal nok
> koste en hel bondegård
>
> Er der nogen her der har haft lignende erfaringer?
>
> Mvh
> Henrik


HKN (26-07-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 26-07-10 13:42

Jeg takker endnu engang

I mit tilfælde var bøsningerne trukket fra hinanden, således at de
ikke kunne fastholdes af overfaldsbeslaget, og det var umuligt at
samle dem igen. Jeg har lige nu fastgjort den yderste bøsning med
strips, som formentlig vil virke fra nu af og til båden engang "går
til". Jeg har dog bestilt et nyt gearkabel, som formentlig ligger på
posthuset når jeg kommer tilbage.

Geararmen var iøvrigt meget nem at flytte frem og tilbage, så det var
ikke på grund af et stramt gear at kablet har opgivet ævred.

Forsat god sommer

Mvh
Henrik

On 24 Jul., 15:28, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Gearkablets metalbøsning skal være trukket an mod/omkring kablets ydre
> flexible slangedel og tillige fastgjort med et overfaldsbeslag med et
> par skruer og beslaget har  en indbygget vulst der skal være trykket
> ind i metalbøsningens udkragning. Er bøsningerne trukket an så begge
> ender sidder holdt an i overfaldsbeslagene er monteringen korrekt,
> endebøsningerne behøves ikke at være "faststøbt" til kablet. Jævnfør
> med bremsekabler på en cykel. Kablets ydre del må blot ikke sidde løst
> i bøsningerne.
> Stangen der er er monteret på den indre bowdenwire skal selvfølgelig
> sidde fast på denne. Gummibøsningen skal sidde på enden af
> metalbøsningen og har til formål at holde stangen ren for snavs og
> samtidig holde smøremidler inde i kablets indre.
> På stangens ende, hvor der er gevind, sidder der en vinkelkuglebøsning
> der griber om den kugle der sidder på geararmen.
> Du skal sikre dig at konstruktionen ikke har løse dele som ikke er
> skruet fast.
> Gearstangen må ikke bøje, den skal skubbe/trække i geararmen. Du kan
> prøve at tage vinkelkuglebøsningen fra kuglehovedet og med hånden
> påvirke geararmen for at se om den kan skifte fra frem til bak. I
> gearkassemanualen står der hvor meget minimum armen skal bevæges væk
> for neutralstillingen for at gearet bliver indkoblet.Du kan justere
> nulpunktet på vinkelkuglebøsningen ved at løsne kontramøtrikken på
> stangen og dreje vinkelbøsningen indtil den kan fange kuglen uden at
> armen rykker sig.
> Du skal herefter sikre sig at gearet bevæges til over min udslaget til
> begge sider.
> Er man meget tæt på minimumudslaget bør du flytte kuglehov længere ind
> mod centrum på armen. Måske er der flere huller ellers må man bore et
> nyt hul og heri montere kuglehovedet.
>
> På DS hjemmesiden er der nogle generelle betragtninger omkring
> vedligeholdelse m.m. af gear- og gaskabler se:
>
> http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Motorer/Gas%20o...
>
> Mvh/Harding


Harding E. Larsen (27-07-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-07-10 03:18

Hej Henrik,

Velbekomme!

Ja et nyt velsmurt kable er ikke at foragte.

Fortsat god sommer.

Mvh/Harding

On 26 Jul., 21:41, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Jeg takker endnu engang
>
> I mit tilfælde var bøsningerne trukket fra hinanden, således at de
> ikke kunne fastholdes af overfaldsbeslaget, og det var umuligt at
> samle dem igen. Jeg har lige nu fastgjort den yderste bøsning med
> strips, som formentlig vil virke fra nu af og til båden engang "går
> til". Jeg har dog bestilt et nyt gearkabel, som formentlig ligger på
> posthuset når jeg kommer tilbage.
>
> Geararmen var iøvrigt meget nem at flytte frem og tilbage, så det var
> ikke på grund af et stramt gear at kablet har opgivet ævred.
>
> Forsat god sommer
>
> Mvh
> Henrik
>
> On 24 Jul., 15:28, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
> wrote:
>
>
>
> > Gearkablets metalbøsning skal være trukket an mod/omkring kablets ydre
> > flexible slangedel og tillige fastgjort med et overfaldsbeslag med et
> > par skruer og beslaget har  en indbygget vulst der skal være trykket
> > ind i metalbøsningens udkragning. Er bøsningerne trukket an så begge
> > ender sidder holdt an i overfaldsbeslagene er monteringen korrekt,
> > endebøsningerne behøves ikke at være "faststøbt" til kablet. Jævnfør
> > med bremsekabler på en cykel. Kablets ydre del må blot ikke sidde løst
> > i bøsningerne.
> > Stangen der er er monteret på den indre bowdenwire skal selvfølgelig
> > sidde fast på denne. Gummibøsningen skal sidde på enden af
> > metalbøsningen og har til formål at holde stangen ren for snavs og
> > samtidig holde smøremidler inde i kablets indre.
> > På stangens ende, hvor der er gevind, sidder der en vinkelkuglebøsning
> > der griber om den kugle der sidder på geararmen.
> > Du skal sikre dig at konstruktionen ikke har løse dele som ikke er
> > skruet fast.
> > Gearstangen må ikke bøje, den skal skubbe/trække i geararmen. Du kan
> > prøve at tage vinkelkuglebøsningen fra kuglehovedet og med hånden
> > påvirke geararmen for at se om den kan skifte fra frem til bak. I
> > gearkassemanualen står der hvor meget minimum armen skal bevæges væk
> > for neutralstillingen for at gearet bliver indkoblet.Du kan justere
> > nulpunktet på vinkelkuglebøsningen ved at løsne kontramøtrikken på
> > stangen og dreje vinkelbøsningen indtil den kan fange kuglen uden at
> > armen rykker sig.
> > Du skal herefter sikre sig at gearet bevæges til over min udslaget til
> > begge sider.
> > Er man meget tæt på minimumudslaget bør du flytte kuglehov længere ind
> > mod centrum på armen. Måske er der flere huller ellers må man bore et
> > nyt hul og heri montere kuglehovedet.
>
> > På DS hjemmesiden er der nogle generelle betragtninger omkring
> > vedligeholdelse m.m. af gear- og gaskabler se:
>
> >http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Motorer/Gas%20o...
>
> > Mvh/Harding- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177438
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408039
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste