Bugsere folk med motorproblemr i havn ?
Fra : Per

Dato : 20-07-10 06:28

Hej Ng !

Jeg har en lille motorbåd med en 40 hk motor.

Nu har jeg 3 gange inden for de sidste 2 år måtte hjælpe "nødstedte"
medsejlere fordi deres motorer var gået i stykker på vandet.

Altså har jeg måttet bugsere dem i havn. Det var alle gange langt større
både end min, nå men det er en anden sag

Jeg har ikke taget noget for at bugsere dem, men er det noget man gør og bør
?

EN kollage spurgte mig: "hvor meget fik du for det" - som det mest naturlige
i verden. Jeg havde ikke engang tænkt på det.

Er det kutyme at tage betaling.. ?

Mvh. Per

Fra : P.G. Thomsen

Dato : 20-07-10 07:01

"Per" skrev:
> [...]
> både end min, nå men det er en anden sag
>
> Jeg har ikke taget noget for at bugsere dem, men er det noget man gør og

For et par år siden var jeg en af de nødstedte (uden ""), og en bekendt
sejlede ekstra hjemmefra og brugte måske 3 timer på at hente mig og slæbe
båden hjem. Jeg ville betale 1000 kroner, men han afslog med begrundelsen:
"Du ville også hente mig, hvis jeg var uheldig"
Jeg vil til enhver tid uden betaling slæbe en båd til nærmeste havn/kyst,
hvis der er behov for hjælp - måske fordi jeg sjældent skal nå noget, når
jeg sejler. Der kan være undtagelser som usympatisk opførsel, beruselse,
ønske om at blive slæbt til en bestemt havn ...
Husk altid at have en klar aftale om, at du ikke hænger på eventuelle skader
i forbindelse med bugseringen!
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-07-10 01:43

Ja det burde være en naturlig ting for lystsejlerne at de hjælper
hinanden.
Selvfølgelig skal man altid tage hensyn til en sikkerløsning af
opgaven således at der ikke ødelægges noget på hverken egen eller den
anden båd.

Ud for Abelshoved, syd for Århus så vi en tom jolle drive rundt. SOK
blev kontaktet via Lyngby Radio og de bad mig om at tage den med til
en havn.
Da vi nærmede os Århus ringede jeg til havnefogeden og han sendte en
havneassistent, med mobil kontakt til mig, ud i den forreste del af
havnen for at modtage båden.
Det var mit bidrag til at ingen om natten ville kunne sejle ind i
noget drivende.
Havneassistenten oplyste at der var indbragt 5 både inden for de
sidste 14 dage.
Han oplyste også at bådejeren ville man prøve at opspore. I så fald
ville jeg modtage typisk 10% af bådens værdi for bjærgningen. Kunne de
ikke opspore en ejer ville båden blive solgt på aktion og jeg ville
modtage beløbet minus salæret.

Så måske bliver det til en flaske rødvin som vi kan skåle i, med
forvisningen om at ingen er kommet til skade som følge af denne
drivende båd.

Mvh/Harding

Fra : Christian Stidsen

Dato : 20-07-10 07:18

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> EN kollage spurgte mig: "hvor meget fik du for det" - som det mest
> naturlige i verden. Jeg havde ikke engang tænkt på det.

Hvis det skal gøres helt efter bogen skal du sørge for at få lavet en aftale
om bjærgning inden du påbegynder bugseringen / bjærgningen.
Den mest anvendte er Lloyd's Open Form - se evt
http://en.wikipedia.org/wiki/Lloyd's_Open_Form
Dette berettiger dig til den korrekte betaling i form af bjærgeløn, dog
efter "no cure no pay" princippet.

Meeeeen, det er nok at gøre for meget ud af det!
Jeg vil nok tilslutte mig Per og sige at den slags klares uden betaling med
mindre det er til gene for dig at skulle udføre opgaven.

M.v.h.

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-10 15:30

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg vil nok tilslutte mig Per og sige at den slags klares uden betaling
> med mindre det er til gene for dig at skulle udføre opgaven.

Hej Christian.

Den med LLoyd, skal du hurtigst muligt slå ud af hovedet..!!
Dyreste og dårligste løsning, med garanteret indbygget økonomisk tab.
Absolut IKKE for lysdtsejlere.

Er man i tvivl med noget i forhold til at hjæpe, eller lade sig hjælpe, ring
da først, om fornødent via Lyngby, dyrt, til sit forsikringsselskab...!!
Da er man garderet.

Tror man det ikke, spørg da din forsikringsmand.
Han vil garanteret sige, hvad jeg her har sagt.

Der findes utroligt mange myter og vandrehistorier i forbindelse med
bjergning og forholdene herved.
Erhverv og lyst blandes sammen osv.

Igen:
Tal med forsikringsmanden.

MVH

Egon

Fra : Christian Stidsen

Dato : 20-07-10 17:57

> [...]
> Han vil garanteret sige, hvad jeg her har sagt.
>
> Der findes utroligt mange myter og vandrehistorier i forbindelse med

Hej Egon

Jeg mener bestemt ikke man skal blande Lloyd's Open ind i lystsejlads før
bådene kommer op i en lidt anden størrelse end det vi ser herhjemme.
- var også derfor jeg satte et stort "meeeeen" ind!

Lloyd's Open er en god aftale for bjærgeren, det er der ingen tvivl om - og
i mange tilfælde den eneste mulighed for havaristen.
Det er nok meget rigtigt at der findes mange myter og historier om
bjærgninger, men der findes også rigtig mange sandfærdige historier!
- jeg ved det, jeg har selv været i erhvervet, og er det delvist stadigvæk!

M.v.h.

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-10 15:23

> [...]
>
> EN kollage spurgte mig: "hvor meget fik du for det" - som det mest
> naturlige i verden. Jeg havde ikke engang tænkt på det.

Jeg har været i samme situation som du.
Og naturligvis hjulpet efter formåen.

Om jeg har taget betaling?

Ja - da--

Man alene i form af løfte fra de undsatte om, at de, om situationen opstod,
"betalte" ved selv at yde fornøden assistance.

I min verden er det måden, sejlere opfører sig på.
B.la. fordi jeg ved, at min tur kan komme en dag---

MVH

Egon

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-07-10 18:28

On Tue, 20 Jul 2010 07:27:57 +0200, Per wrote:

> Er det kutyme at tage betaling.. ?

Jeg synes det er en interessant problemstilling, du tager hul på. Det er
da ikke helt urimeligt at få en eller anden betaling for det. Hvis man
bruger timer og brændstof på at hjælpe en nødstedt, så er det da rimeigt
at man bliver kompenseret for det. Og hvis der opstår skader, så er det
ikke rimeligt, hvis man skal vente længe på forsikringsselskaber o.l.

Jeg kan da godt frygte, at der er folk der, pga. dårlige erfaringer, ikke
vil hjælpe, eller afkræver store beløb for at hjælpe.

En løsning kunne måske være en garanti-fond, som uden tøven udbetalte et
beløb, ud fra nogle takster, til dækning af brændstof, brugt tid, skader
m.m., til den som har hjulpet. Fonden skulle så efterfølgende afklare
afregning med den nødstedte eller dennes forsikringsselskab, så der ikke
kommer nogle økonomiske mellemværender mellem nødstedte og den der
hjælper.

Spørgsmålet er så, hvem der skal drive sådan en garanti-fond. Det er lidt
svært at se hvem der skulle have direkte fordel af, at drive sådan en
fond.

Jo, det den enkelte lystsejlers interesse, at man ikke skal frygte at der
er folk der ikke vil hjælpe, eller at man bliver afpresset til at betale
urimelige beløb for at blive hjulpet. Og det er også i lystsejlerens
interesse, at hvis man hjælper andre, og evt. får skader, at man så er
sikret kompensation, uden at skulle slås med nødstedte eller
forsikringsskaberer. Men hvordan kan alle danske lystsejlere finansere
sådan en fond?

Spørgsmålet er, om det er så stort et problem i praksis, at man kan lokke
politikerne til at få staten til at drive sådan en garanti-fond.

--
Thomas Jensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-07-10 18:56

> Hej Ng !
>

> Er det kutyme at tage betaling.. ?
>
> Mvh. Per

I mit regnskab står der 1 -1 hvilket vil sige at jeg har trukket en i havn
og jeg selv er blevet trukket i havn 1 gang også!!!

Loven siger noget om at du er pligtig uden vederlag at redde personer i
fare, men du er ikke pligtig til at bjerge et evt. fartøj hvorfor man kan
forlange et eller andet beløb for også at redde skibet.
og hvis de ikke vil betale det lader du skibet ligge og sejler personerne i
land...

Men,. jeg ville ikke afkræve noget som helst, jeg vil da helt klart hjælpe i
den udstrækning der er mig muligt uden vederlag. og så håbe andre vil gøre
det samme for mig om situationen opstod.

Under fyn rundt blev flere overrasket af blæsten og en katamaran væltede,
hvorefter folkene blev samlet op, men... der var en guldgraver på stedet der
ville tjene en bjergeløn hvorfor han forsøgte at trække skibet mod land, det
lykkes ham vist ike, men skiber tog yderligere skade hvorfor han i stedet
blev opkrævet erstatning for at have forvoldt yderligere skade på
fartøjet...

Så rør intet uden en aftale, og hjælp andre (gerne uden vederlag) når du
bliver bedt om det.

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-10 19:56

Er det ikke reelt således, at vi gerne hjælper hinanden, når nøden er
størst?
Det foretrækker jeg at tro på.

Det der kan vælte læsset, er diverse sataner, der tror, at der skal spindes
guld på ulykker..!!
Selv de, som de selv har forårsaget

For at beskytte sig selv, og samtidig stadig kunne optræde som en anstændig
sejlerkammerat, har jeg haft en længere samtale med min forsikringsmand om
netop disse forhold.

Jeg vil opfordrer alle til at gøre det samme.

(Et ordentligt selskab har et døgn-nummer, hvor man altid kan få fat på den
mand, de har ansat netop til det samme)

Da vil I vide nøjagtig, hvor i står i forhold til eventuellle sager, I, som
anstændige mennesker, må rode jer ind i.

Muligvis vil I også blive forbavsede over, i hvor høj grad selskaberne har
styr på sagerne, og kan hjælpe temmelig meget når bukserne er røget ned.

MEN: Gør IKKE noget, før I har haft kontakt med forsikringen.
(Om ikke der er menneskeliv på spil, forstås)

Derudover må man ikke glemme kommunernes beredskaber.
Disse råder i mange tilfælde over fartøjer med besætning, som ganske gratis
kan rekvireres til assistance på søen.
Et opkald til nærmeste havn kan ofte resulterer i netop en alarmering af det
lokale beredskab.

MVH Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-07-10 13:22

Jo det er rigtigt at forsikringsselskaberne som det første man gør
kræver at man kontakter dem. Til dette findes døgnkontakter.

M.h.t. det kommunale beredskab så forholder det sig således:
Det kommunale redningsberedskab har ansvaret for indsatsen ved de
ulykker som finder sted inden for kommunens grænser. Det er blandt
andet brande, sammenstyrtningsulykker, togulykker, flyulykker til
lands, skibsulykker ved kaj, naturkatastrofer, akutte uheld med
farlige stoffer på landjorden og i søer, vandløb samt havne.

Skal man have hjælp på vandet så kontakt SOK elle bliv medlem af det
private søberedskab. Brochurer vedr. dette ligger på mange
havnekontorer og i klubberne.

Mvh/Harding

Fra : Christian Stidsen

Dato : 20-07-10 21:04

>Skal man have hjælp på vandet så kontakt SOK elle bliv medlem af det
>private søberedskab. Brochurer vedr. dette ligger på mange
>havnekontorer og i klubberne.

Nemmeste kontakt til SOK er iøvrigt via Lyngby Radio - VHF kanal 16
- hvis nogen skulle have glemt!

Christian

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-07-10 21:25

SOK kan også nås på direkte tlf.nr.: 8943 3099
Blot til orientering for de, der ikke har muligheden via VHF af den ene
eller anden grund.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Christian Stidsen

Dato : 20-07-10 22:03

Kan ikke lade være med at nævne det, nu vi igen rammer et af de klassiske
emner...
SOK kan naturligvis nås via telefon, men VHF bør forefindes i båden når man
begiver sig på havet.
Der er steder i det ganske land (vand) hvor man af den ene eller anden
grund ikke har telefonsignal.
Ligeledes kan man ikke bruge en telefon til at tilkalde hjælp fra
omkringliggende skibe - det kan man med VHF

Og så er der vist noget med at telefoner ikke så godt åler vand... Det kan
en ordentlig VHF også klare!

Christian

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-07-10 22:26

Men det ændrer ikke det faktum, at der er mange, der ikke har en VHF
ombord - endsige har erhvervet det fornødne certifikat
Derfor skrev jeg til orientering for de, der ikke har muligheden via VHF af
den ene eller anden grund.

Jeg har VHF ombord og har certifikat, men hvad nu hvis du af den ene eller
anden ikke har strømforsyning til din VHF, men ligger kystnært og har en
mobiltelefon ved hånden ?

Jeg er i øvrigt enig i, at der bør være en VHF radio ombord, da den rækker
længere en mobilen, såfremt antennen på båden er anbragt på en
hensigtsmæssig måde.
Jeg udskiftede min gamle VHF radio af hensyn til min kone, som ikke har
certifikat, men hun ved, at hvis jeg falder om eller over bord, så skal hun
trykke på den røde knap (distress), og har i den forbindelse koblet
gps-plotteren op på radioen, således at den aktuelle position ved tryk på
nævnte knap samtidigt sendes til Lyngby Radio.

\\\\////
(@@)

Fra : Christian Stidsen

Dato : 20-07-10 22:49

> [...]
> ombord - endsige har erhvervet det fornødne certifikat
> Derfor skrev jeg til orientering for de, der ikke har muligheden via VHF

Jeg mener faktisk at nød-VHF'er, håndholdte, må betjenes uden certifikat -
might be wrong...

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-07-10 22:56

Yes you are wrong

Men man siger jo, at nød bryder alle love, og jeg har ikke den fornødne
fantasi til at se, at man vil forfølge en synder, hvis VHF´en er brugt i en
nødsituation - og dog, man ved det jo ikke, før man står i suppedasen

\\\\////
(@@)

Fra : -

Dato : 20-07-10 23:21

Den 20-07-2010 23:56, Torben Skovgaard Bach skrev:
> [...]
> fantasi til at se, at man vil forfølge en synder, hvis VHF´en er brugt i
> en nødsituation - og dog, man ved det jo ikke, før man står i suppedasen

Lyngby Radio er din ven i nøden, og hvis situationen er alvorlig nok, er
der vel ingen der tøver fordi der kan vanke en regning! Ofte er der jo
iøvrigt kun een ombord på en båd der har certifikat, og det skal ikke
forsinke et nødopkald at denne person ikke har tid til at benytte
radioen. Sandsynligvis vil det endda kunne udløse en bøde _ikke_ at
benytte en for hånden værende VHF, hvis det kan redde værdier eller
mennesker, uagtet at man ikke har den fornødne licens.

Lyngby Radio er iøvrigt også altid venlige at besvare testopkald, for at
sikre VHF'ens funktionalitet, og det udløser altså ikke nogen regning.

Men tilbage til snusfornuften; VHF licensen kan erhverves på ikke ret
meget mere end en weekend. For at få sendetilladelse til båden opkræves
så desværre et ublu beløb, som det formentlig kræver flere weekenders
overarbejde at betale af på. Her er sikkerhed ikke billig!

Mvh. Claus

Fra : Christian Stidsen

Dato : 20-07-10 23:24

> [...]
> fantasi til at se, at man vil forfølge en synder, hvis VHF´en er brugt i
> en nødsituation - og dog, man ved det jo ikke, før man står i suppedasen

Kan se det med cerfikater er blevet en større affære - der findes mange
slags efterhånden.
Troede kun der var GOC og ROC, men... tiden går må man sige!
Nu hedder det pludselig SRC for de små radioinstallationer!

Man lærer noget hver dag!

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-10 23:38

Hejsa

Det lærer man da når man tager VHF-bevis (SRC). I nødsituation må man
altid bruge en VHF uden certifikat. Grunden til denne regel, er at man
aldrig må komme i et sted, hvor man vil være bange for at skulle betale
hvor man er i nød. Det er også herfor at det aldrig koster noget at
blive redet.

/Casper

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 12:04

At redning konsekvent er gratis, skal man sandelig ikke tro.
Der findes en del tilfælde, hvor sejlbåde, i fin vind, har udbedt sig
"redning", på grund af manglende diesel til motoren.
Her er der dog ikke tale om redning, men alene assistance til "Bilister til
søs"--
Og det koster--

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 16:15

On 21-07-2010 13:04, news tele dk wrote:
> n del tilfælde, hvor sejlbåde, i fin vind, har udbedt sig "redning", på
> grund af manglende diesel til motoren.
> Her er der dog ikke tale om redning, men alene assistance til "Bilister
> til søs"--

Hejsa

Nu skrev jeg også i nød, og gik ud fra at man viste hvad det var at
værre i nød.

I nød er hvis personers liv er i fare. Hvis man mangler diesel kan man
udsende et Pan-Pan, da der ikke er personer i dirket fare. Hvis det
udarbejder sig i denne retning, må man udsende et mayday.

/Casper

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 12:01

Om jeg ikke husker helt galt, er det ganske tilladt for en person uden
certifikat at anvende VHS, når blot det sker under "tilsyn" af en person der
har.

MVH
Egon

PS.
Forøvrigt har man tilfælde af misbrug, ex.legende børn, uden at det har
udløst en regning.
I et tilfælde blev børnene, der havde trykket Distres, dog straffet med en
rundvisning, samt pædagogisk oplysning, på Lyngby Radio.

Fra : Per

Dato : 21-07-10 06:39

Christian Stidsen wrote:
> "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen
>
> Jeg mener faktisk at nød-VHF'er, håndholdte, må betjenes uden
> certifikat - might be wrong...

Du har helt ret - i en nødssituation må du bruge radioen uden problemer af
nogen art. Det er faktisk reguleret i Straffeloven - det hedder nødret.

Straffelovens § 14
En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var
nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og
lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet
betydning.

Jeg ville personligt uden tøven, selvom jeg ikke havde licens, bruge en VHF
radio, hvis jeg havde motorstop på søen. Selvom dette ikke umiddelbart er
"farligt" og dermed nødret. Jeg tvivler på at der vil ske noget som helst i
sådan en situation.

Alle bør som minimum have en VHF håndradio liggende i sin båd uanset om man
har licens til den.

I øvrigt er telestyrelsen fuldstændig ligeglade med om man bruger en VHF
radio uretsmæssigt, sålænge man ikke forstyrrer nogen. De har hverken tid
eller lyst til at gribe ind - ikke at jeg på nogen måde vil anbefale nogen
at bruge en VHF radio uretsmæssigt
Det var noget helt andet før i tiden - hvor de (telestyrelsen) var
hysteriske med den slags. I dag har de slet ikke ressurcer til den slags.

Jeg vil dog opfordre alle til at erhverve sig en VHF licens, det gør tingene
meget nemmere.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 11:55

> [...]
> ombord - endsige har erhvervet det fornødne certifikat
> Derfor skrev jeg til orientering for de, der ikke har muligheden via VHF

Ang. mobiltelefoner:

Det er, desværre sandt, at der mange steder på vandet ikke er dækning.
B.la. på store dele af strækningen fra Stevns til Dragør.

En del steder kan dette afhjælpes, ved at tillade telefonen at Roame,
således at den kører over udenlandske master.

På nævnte strækning vil telefonen da kører over svenskerne.

MVH
Egon

Fra : P.G. Thomsen

Dato : 21-07-10 05:43

? skrev:
>Skal man have hjælp på vandet så kontakt SOK elle bliv medlem af det
>private søberedskab. Brochurer vedr. dette ligger på mange
>havnekontorer og i klubberne.

Findes der et link til det private søberedskab?
Dette er nyt for mig.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 11:50

På Stevns ,og tilliggende provinser, udfører beredskaberne faktisk regulær
søredning.
Med de dertil indkøbte både, samt det dertil uddannede personale, hvoraf
mange er frivillige.

En god ting, idet det ofte er både billigere og hurtigere end at gå via SOK.
(Som forøvrigt samarbejder med beredskaberne)

Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-07-10 12:14

> [...]
>
> EN kollage spurgte mig: "hvor meget fik du for det" - som det mest
> naturlige i verden. Jeg havde ikke engang tænkt på det.

Synes jeg så noget i nogen tis siden om det sydfynske øhav havde lavet et
frivilligt værn der tog ud at hente folk der løb tør for brændstoif, trak
dem af en grund etc. de havde vist
arvet nogle både fra Sverige da man i Sverige har fået nye både...

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-07-10 08:21

Hej Per,

Her er linket: http://dsrs.dk/
Selskabet blev dannet i 2004 fordi der ikke fandtes noget
søredningsfartøj syd for linien Grenå - Helsingør. Aktive sejlere i DK
skelede til hvad man havde lavet i Sverige og første station blev
oprettet i Helsingør Siden er der oprettet stationer i Hjelsminde,
Kerteminde og Rudkøbing.
Der arbejdes på at opnå 10 stationer.
Derudover samarbejder DSRS med ca 140 redningsstationer i svenske,
norske og finske farvande.
Et medlemskab koster DKK 550,- om året.
Kontingentet bidrager til at Søredningsselskabet kan drive og udvikle
aktiviteter til gavn for danske fritidssejlere.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-07-10 08:25

Ja men det er da godt, især hvis de tilsluttede sig Dansk
Søredningstjeneste (Danish Sea Rescue Society).

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 17:10

Hvad mener du med det?
De kommunale beredskaber fungerer jo fint som det er.
Og samarbejdet med statslige tjenester er skam på plads.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-07-10 21:43

http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./S%C3%B8fart/Fyr-_og_vagerv%C3%A6sen,_forlis_og_redningsv%C3%A6sen/bjergning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-10 04:09

Det kommunale beredskab er skruet sammen i.h.t. anvisningerne:

http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/csb/det_kommunale_redningsberedskab.htm

Kommunernes beredskabsplaner er forskellige og indeholde bl.a. aftaler
med Falck og bransvæsen.
I Stevns kommune ser det ikke ud til at de er nået så langt om man
skal lægge deres rapport fra 2009 til grundlag.

Dog kan jeg ikke se noget om et evt. søberedskab, som nok også burde
ligge uden for beredskabets rammer.

Er en anden aktør Hjemmeværnet, der prøver at fralægge sig deres image
som en flok fæle fyre, der kan lide at lege med krudt og kugler, dem
du har i tankerne.

Det er især i krisesituationer og ved naturkatastrofer, at
hjemmeværnet kan vise sin berettigelse. Hjemmeværnet kan stille med
velkvalificerede hjælpere til at løse næsten enhver opgave inden for
meget kort tid, mener de.

Hjemmeværnet tilbyder hvert år Folketingets partier at låne
hjemmeværnets kursusfaciliteter til sikkerhedspolitiske konferencer.
Ud over Socialdemokraterne har Venstre og Centrumdemokraterne
tidligere benyttet muligheden for at bruge hjemmeværnets faciliteter
til politiske konferencer.
Det er måske det "beredskab" de har kunnet stille til rådighed.

Er det det "beredskab" som du mener Stevns Kommune har entreret med?

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-10 14:51

Det var dog utroligt, hvad du kan finde på at skrive..!!
For mange bajere i sommervarmen?

Beredskabet på Stevns råder over redningsskibet Elverpigen, og har et
særdeles kompetent mandskab.
Hvad du måtte have fundet frem på nettet, og kan citerer fra, svarer jo ikke
nødvendigvis til den virkelighed vi andre oplevet.
(Redningsfartøjet kan forøvrigt, af interesserede, beskues i St. Heddinge.
Virkeligheden stikker helt klart dine "undersøgelser")
At søberedskab "burde" ligge uden for et beredskabs rammer, står aldeles
for din egen regning..!!
Det undrer mig jo ikke, at du kan have sådanne besynderlige opfattelser.
De, der hvert år er blevet assisteret af beredskabet, har en ganske anden
opfattelse af virkeligheden.
På et andet område har du jo også vist en glimrende evne til selektivitet,
for at redde egen røv.

At HJV skulle fortjene den opfattelse, du har af dem, kan da vidst alene
skyldes, at du intet ved om deres aktiviteret, og, heldigvis, endnu ikke har
haft brug for assistance fra en HJV Kutter.

Kanstateres kan det, at dine fobier kan få dig til at propaganderer for
åbenlyst forkerte ting,.

Til slut:

Det er utroligt, at et spørgsmål, holdt i en sober tone, og alvorligt ment,
i den grad kan få dig til at starte svinerikanonen..!!

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-10 15:02

[...]

(Havde du nu været så uheldig, da du glemte at holde forsvarligt udkik, og
sejlede ind i et skydeområde, at blive ramt, havde det været Elverpigen, der
havde hentet dig på land.)

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-07-10 13:10

Per <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4c4533ec$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Er det kutyme at tage betaling.. ?

Aner det ikke. Spørg din samvittighed.

Jeg har "undsat" et par stykker i min tid, og er selv blevet undsat en
enkelt gang. Sjovt nok er det først nu - med dit indlæg - jeg overhovedet
får den tanke, at penge kan komme på tale i dén slags sammenhænge.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-10 06:53

På dette link kan du læse lovgrundlaget omkring bjærgeløn:

http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=225ac77f-e083-4e1c-9160-ac66f5accd85&Law=45e4eb5b-b61a-407e-9366-902bd7f44ce6

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-10 08:34

Kender du ikke engang det rette sammenhæng.
Som jeg skrev laver det kommunale beredskab aftaler med bl.a. Falck og
Brandvæsenet.
Redningsbåden Elverpigen er bemandet med frivillige fra den kommunale
Brandstation på Frøslevvej i Store Heddinge.

Ja og dit indlæg er som sædvanlig noget fordrukket sludder.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-10 16:42

Hvilket var præcis det jeg skrev.
Men du læser jo indlæg, som fanden læser bibelen.

Kunne du ikke tage at opfører dig ordentligt?
Og ikke som en lille Brian på 5 år, der ikke kan få verden til at rette sig
efter ham..!!

Og forøvrigt:
Jeg bliver aldrig mere beruset, end at jeg forstår at holde forsvarligt
udkik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-10 12:28

Forsvarsministeriet har siden 1. februar 2004 været øverste ansvarlige
for redningsberedskabet. Før den nye Beredskabslov stod
Indenrigsministeriet for civilforsvaret, mens brandvæsenet hørte under
Justitsministeriet. I 1992 blev Indenrigsministeriet
ressortministerium for redningsberedskabet, men i 2004 besluttede
regeringen at flytte ansvaret for beredskabet til
Forsvarsministeriet.

Det kommunale beredskab er den største og mest kendte del af
beredskabet. Det kommunale beredskab er en sammenlægning af
brandvæsenet og civilforsvaret, men mange steder er man gået tilbage
til at anvende betegnelsen brandvæsen. Beredskabet er primærkommunens
ansvar, og alle kommuner skal have et beredskab. Det kan ske på en af
tre måder:

1. Kommunen kan oprette og drive sit eget beredskab
2. Kommunen kan indgå aftale med beredskabet i en nabokommune
3. Kommunen kan indgå en entrepriseaftale med Falck eller andre

Ca. 2/3 af landets kommuner har indgået aftale med Falck om
brandslukning. Selv om Falck varetager brandslukningen er det stadig
kommunen, som har ansvaret for opgaven, og den kommunale
beredskabschef har tilsynet med Falck. Desuden er indsatslederen
oftest kommunalt ansat. Til brug ved større eller længerevarende
indsatser og ved katastrofe/krig råder en række kommuner over et
frivilligt beredskab.

Bare fortssæt med dine udgydelser. Det er netop derfor hjemmeværnsfolk
som dig bidrager til:
" Hjemmeværnet kan stille med velkvalificerede hjælpere til at løse
næsten enhver opgave inden for meget kort tid",
en udtalelse der er gengivet fra Hjemmeværnsbladet.

Og det er sandeligt godt at det fortsat ikke er gået op for dig at
forsvarlig udkik ikke er noget som Hjemmeværnet har praktiseret på
deres skydebaner.

Endnu en understregning af at uvæsenet hurtigts muligt bør nedlægges.

Et kommunal beredskab skal anvendes i søer, vandløb samt havne.

SOK, søværnet og DSRS tager ansvaret på havene!

H.C. Andersen fremhævede allerede i et eventyr at Elverpigen på Stevns
var hul i ryggen, altså utro.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-07-10 20:37

Harding E. Larsen wrote:

Klip

> [...]
> deres skydebaner.
>
> Endnu en understregning af at uvæsenet hurtigts muligt bør nedlægges.

Her viser du faktisk, at Egon har en pointe

> Et kommunal beredskab skal anvendes i søer, vandløb samt havne.

Hvad er det dog for noget sludder??

> SOK, søværnet og DSRS tager ansvaret på havene!

Hvem siger det ??

> H.C. Andersen fremhævede allerede i et eventyr at Elverpigen på Stevns
> var hul i ryggen, altså utro.

Poetisk, men det har ikke en skid at gøre med sejlads

> Mvh/Harding

Klip

Og hermed gik en ellers interessant debat fuldstændigt af sporet igen igen

Hold nu op - for hulen da.....

Samfundet udvikler sig til stadighed og dermed handler det ikke om
holdninger til det ene eller andet.
Virkeligheden i dag er noget andet i morgen.

Og så skal vi lige have den igen. Den med linket til usernet-brugere:

http://www.pcworld.dk/galleri/fjolser_online?o=0

Med sejlerhilsen

--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-10 13:05

Du må jo have fået solstik--

Fra : Torben Henriksen

Dato : 24-07-10 00:32

Harding

Hvad er det for noget bøvl du skriver,
"Et kommunal beredskab skal anvendes i søer, vandløb samt havne." skriver
du.
Den har jeg godt nok aldrig hørt før!!

Ja, selvfølgelig kan Hjemmeværnet stille med velkvalificerede folk.

Ved du at Marinehjemmeværnet ofte afløser Marinen vedr. patruljeopgaver,
søredning, miljøopgaver m.m. i de danske farvande, herunder undsætter
fritidssejlere m.m.

Hvis du så gerne vil nedlægge Hjemmeværnet herunder Marinehjemmeværnet
Hvad vil du så gøre hvis du kommer i en nødsituation midt ude i fx. Kattegat
(gud forbyde det) og SOK meddeler, vi kan ikke hjælpe grundet fartøjsmangel
Marinehjemmeværnet eksistere ikke mere!!
Nå, så må jeg have fat i DSRS et tilsyneladende privat selskab som man skal
være
medlem af til en pris af 550 kr. pr år og som kun har en aktionsradius på
10 sømil.
og du ligger midt ude i Kattegat, Harding, det holder ikke en meter.

Har du nogensinde været på patruljesejlads med et Hjemmeværnsskib? her kan
du
opleve et absolut professionelt team og dem vil du nedlægge.

Har du for øvrigt bemærket, at tilgangen til Hjemmeværnet i første halvår af
2010 er steget markant
iflg. en artikel i tekst TV. Altså den danske befolkning bakker op om
Hjemmeværnet og godt for det.

Og så lige en ting mere, stop dog det bavl med skydebaner den er feset ind.

Mvh/Torben H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-07-10 02:05

Læs linket i indlæg 31.
Måske kan vi så undgå de fjollede indlæg om de ikke har et andet
formål.

Prøv at komme længere op af vandet:
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------

Måske giver det et bedre overblik.

Mvh/Harding

Fra : claus.b.p.

Dato : 23-07-10 17:19

>Læs linket i indlæg 31.
>Måske kan vi så undgå de fjollede indlæg om de ikke har et andet
>formål.

Måske skulle du gøre det, som du plæderer for at andre skal gøre; nemlig
prøve at at lære noget om det man ikke forstår, - meld dig ind i
Hjemmeværnet! Og måske ville du så opdage, til din store overraskelse, at
der findes masser af flinke, begavede mennesker, som bruger meget tid på
seriøse opgaver, og ikke bruger deres tid på uopmærkede skydebaner, ja
faktisk bruger mange af dem slet ikke tid på nogen skydebaner overhovedet.
Ikke at der ikke findes idioter i Hjemmeværnet, men det gør der også blandt
lystsejlere.

Mvh. Claus

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 23-07-10 20:24

Harding E. Larsen wrote:
> Læs linket i indlæg 31.
> Måske kan vi så undgå de fjollede indlæg om de ikke har et andet
> [...]

Fjollede og andre indlæg er da noget, du efterhånden har fået eneret på her
i gruppen?

Dit svar her er da en omgåelse i forhold til de spørgsmål, jeg rent faktisk
har stillet og dermed stiller det i høj grad din såkaldte seriøsitet i
relief, men ikke på den gode måde.

Overblik - tjah - omvendt er der nogen, der som du, holder fanen så højt, at
fødderne ikke længere har jordforbindelse.

Det bliver så EOD for mit vedkommende i denne omgang.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-07-10 02:26

Desuden har vi Farvandsvæsenets Kystredningstjeneste.
Hermed linket til deres folder hvori der bl.a. er et kort over
stationernes placering.

http://frv.dk/SiteCollectionDocuments/pdf/Kystredningstjenesten_folder.pdf

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-07-10 08:26

Emnet var jo oppe i 2007 se: http://www.hilpers.dk/465692-forlis-ved-korsor/2
og det var bl.a. på baggrund af Lars Poulsens gode initativ se:
http://www.larspoulsen.dk/

At Brandvæsenet på Stevns så ud over det beredskab som de er pålagt
ved også at bedrive Kystnær redning se: http://www.brandvaesen.stevns.dk/page1094.aspx
kan ingen have noget imod blot det er koordineret under SOK; men det
er tiltag der ligger uden for beredskabsstyrelsens formulering af det
kommunale beredskab.

Siden hen har Farvandsvæsenet lavet stationer i Gedser og Klintholm og
det er et godt supplement til DSRS opbygning af stationer i indre
danske farvande og når DSRS er oppe på 10 stationer vil dækningen være
optimal.

De enkelte kommuner bør holde sig inden for deres arbejdsområde, det
vil skattebetalerne nok synes bedst om. Derfor burde en station på
Stevns ligge inde under DSRS og ikke under kommunen.
Det løses nok i fremtiden.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-10 16:38

Undskyld: Du er jo totalt idiot..!!!

Mit formål i tråden var at gøre sejlerkammerater opmærksomme på, at dre
rundt omkring i landet var mulighed for hjælp fra diverse kommunale
beredskaber, i forhold til, hvorledes de nu måtte have valgt at organiserer
sig.

Dette har du, som vanligt, fået drejet hen i dit psykopatiske
yndlingshjørne, hvor det ikke handler om at hjælpe hinanden, men alene om at
fremhæve, hvor store nosser du tror du besidder..!!!

Dine evindelige klippen - klistrer ting, kan man da godt blive træt af.
Har du intet personligt, værdifuldt, at bidrage med?
Erfaringer osv?

Du knalder løs, ganske som vi ser andre akademikertyper, nemlig dem, der
ikke har kunnet andet, end at præsterer simpel udenadslærer, brillierer med.
(Her tales ikke om de heldigvis mange dannede akademikere, der findes i
landet)

Og forøvrigt er vi da glade for, at "ingen kan have noget imod" at
fornuftige mennesker gør noget ud over det vanlige.

Du er et stakkels patetisk menneske, der helt åbenlyst ikke kan fatte noget
som helst andet, enjd hvad du formår at uddrage af diverse reglementer og
love.
Som du forøvrigt fordrejer efter lyst, således at du kan få sagerne til at
passe til din øjeblikkelige sindsstemning..!!

Forøvrigt er det jo stadig en kendsgerning, at du, for dit dårlige
sømandsskab for nogle år siden, burde bhave været idømt en bøde på omkring
5000 - kr..!!
Ingen andre, udover aldeles uskyldige civile sportsudøvere, har lidt skade i
sagen.

Hvilket du åbenbart glæder dig over.

Hvad ville du sige til, om een eller anden idiot på jetski lavede en ulykke
nær kastrup, hvorefter Kastrup havn blev nedlagt, og dine muligheder fotr at
udøve din sport blev fjernet?

Det er pæcis tilsvarende, du har forårsaget, alene for at dække over din
egen manglende evne til at udvise godt sømandsskab..!!

Ovenikøbet er du en sådan svagpisser, at du, for at dække over afsløringen,
konsekvent forsøger at nedgører mine ærlige forsøg på at være en konstruktiv
deltager her i gruppen, der gerne deler mine erfaringer med andre.

Det værste jeg kan sige:

Du er sgu den eneste personage, jeg nogensinde har mødt på nettet, der har
fået mig til at overveje at anvende Killfilteret..!!

Den glæde skal du dog ikke have.

Idet jeg er vis på, at de fleste dannede mennesker nok er i stand til at
gennemskue, hvad du er for en Karl.

MVH

Egon.

PS:
Til øvrige deltagere i gruppen:
Jeg undskylder at jeg trætter jer med sådant.
Men der må være grænser for,i hvor høj grad, man skal finde sig i en
brøndpisser som Harding.
Anstændige mennesker, såsom medlemmer af vort beredskab, hjemmeværnet osv,
sviner han til ,alene fordi han i sin tid forvildede sig ind i et afmærket
skydeområde, hvor han intet havde at gøre.
Og siden har haft travlt med at "retfærdiggøre".

Men bemærk venligst:
Det er IKKE mig, der gentagne gange starter svineriet, hvorimod det jo
efterhånden er normen, at Harding gør samme, når jeg forsøger at stille
ærligt mente spørgsmål, eller at bidrage med noget relevant.

Fra : HO

Dato : 24-07-10 11:02

"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
> Dette har du, som vanligt, fået drejet hen i dit psykopatiske
> yndlingshjørne, hvor det ikke handler om at hjælpe hinanden, men alene om
> at fremhæve, hvor store nosser du tror du besidder..!!!
GIVER DIG HELT RET Egon

> Dine evindelige klippen - klistrer ting, kan man da godt blive træt af.
> Har du intet personligt, værdifuldt, at bidrage med?
> Erfaringer osv?
Giver dig endnu mere ret.

> [...]
> afmærket skydeområde, hvor han intet havde at gøre.
> Og siden har haft travlt med at "retfærdiggøre".
Det var lige det jeg ville have skrevet.
MVH
HO

Fra : Torben Henriksen

Dato : 23-07-10 22:04

Harding

Farvandsvæsenet har ikke lavet en Redningsstation i Gedser.

Gedser Redningsstation har eksisteret siden 1925. den blev
oprettet af muremester Hans Hansen og er altså 85 år gammel.

At Farvandsvæsnet administrere Redningsstationerne i Danmark
er vel meget naturligt i og med det er et maritimt foretagende.

Harding. Pas nu på med de oplysninger du kaster på nettet,
Her er tale om en soleklar fejl.

Og så til det tråden burde handle om - bugsere folk med motorproblemer.
Nogle vil have penge andre ikke, måske et tilskud til diesel/benzin forbrug
ville være relevant.

Netop i dag da jeg var på havnen kommer der en lokal motorbåd (omkring 40
fod)
slæbt af en tysk sejlsejler ind igennem havneindløbet, efter vi havde fået
motorbåden
og sejleren fortøjet spurgte jeg skipper hvad er der galt? ved jeg ikke
svarede skipper
Motoren gik bare i stå midt ude i Femerbældt og, ja, der er diesel på sagde
han, da han
kunne se at jeg ville spørge igen.

Den tyske sejler ville tilsyneladende ikke have noget for det, jeg ved det
ikke, måske
blev det til et par pilsnere eller en god middag.

Hvor er det forfriskende, på tværs af landegrænser at kunne hjælpe hvor der
er hjælp behov.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-07-10 03:35

Torben,

Her er farvandsvæsenets brochure:
http://frv.dk/SiteCollectionDocuments/pdf/Kystredningstjenesten_folder.pdf
Er det ikke nok?

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 24-07-10 22:54

Nej, der er ikke nok Harding, bare at slynge et link ud.
Jeg har fanget dig i en sort løgn erkend at du tog fejl.
Her har du et link til Gedser Redningsstation med de rigtige fatc.
http://www.gedser.net/dk/turisme/redning.htm

For år tilbage sejlede jeg på Gedser Warnemunde ruten
og er særdeles godt kendt med området og Gedser Redningsstation,
har endog været der, det har du ikke for så ville du ikke
skrive sådan en gang løgn og bavl.
Hvad med redningsstationerne langs den jyske vestkyst, har Farvandsvæsnet
også oprettet dem?? jeg mener at huske de blev oprettet i 17/18 tallet.
Hvis du ikke vil virke utroværdig overfor brugere i denne gruppe så
hold dig til fakta.

Mvh/Torben H.

PS.
Jeg må sige ligesom Egon, undskyld til Per og de øvrige
brugere i gruppen, men direkte forkerte og fordrejede
oplysninger skal ikke stå i modsagt.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 24-07-10 23:51

Torben Henriksen wrote:
Klip

> [...]
>
> PS.
> Jeg må sige ligesom Egon, undskyld til Per og de øvrige
> brugere i gruppen, men direkte forkerte og fordrejede

Der er ingen grund til at undskylde.

I bund og grund tror jeg faktisk, at Harding af sit bedste hjerte forsøger
at delagtiggøre alle andre *uvidende* sejlere (set i forhold til ham selv) i
alle afskygninger af den viden, der har ophobet sig i forhold til sejlads og
meget andet. Han har sikkert oparbejdet en vidensbank på sin computer, som
så fyres af uden tanke for, hvad afsenderen har spurgt om. Det er faktisk,
hvad jeg selv har oplevet og dermed bliver oplevelsen noget i retning af
"jeg ved meget bedre end dig" fremfor "jeg har selv oplevet dette, og vil
fortælle dig, hvordan jeg løste problemet"

Kan vi undvære ham her i gruppen - nej - det kan vi nok ikke.

Selv har jeg af og til været fristet til at give ham et PLONK = direkte i
kill filteret, hvor jeg havde ham i et par måneder, men det blev altså for
kedeligt

Jeg har aldrig haft noget med hjemmeværnet at gøre - kun sporadisk i forhold
til at forskellige episoder på havet, hvor de har ageret fint i samarbejde
med SOK og andre redningstjenester, men der er vel ingen her i gruppen, der
ikke har forstået, at Harding har et problem med "værnet".
Det kan vi så konstatere, men om vi/man så vil acceptere, at han ud fra en
eller anden begivenhed mener, at "værnet" skal nedlægges er en helt anden
sag.

Jeg har i den forbindelse selv oplevet "fjolser" i både af den ene eller
anden art til søs begive sig ind i et afmærket skydeområde til gene for de
mennesker, der at hensyn til landets sikkerhed og forsvar har skullet
vedligeholde deres færdigheder i forhold til skydevåben af forskellige
arter.
Om Harding så er en af dem, ved jeg ikke, men hans korstog, der går ud på,
at vi sejlere ved, hvor skydebanerne er placeret, og hvornår de skyder, er
jeg helt med på

Jeg ved ikke, om Egon har ret i, at Harding er en af de "fjolser", men er
det ikke sådan, at de fleste i denne gruppe har forstået, at Harding har
haft en oplevelse, der har medført, at han har gjort et stort stykke arbejde
for, at sikkerheden til søs evt. er forbedret?

Ud fra det så må man håbe, at Harding snart kommer tilbage til denne verden
og beriger gruppen med viden og ikke mindst en *holdning* i forhold til det
ene eller andet udover klip og links....

Hvis det ikke lykkes, så forbliver han i min verden i posen, der indeholder
personer med åndshovmod - som er dem jeg ikke kan bruge til noget.

Der var i øvrigt én deltager her i gruppen - der hævdede, at der er flertal
for topposting, som Harding gør.
Det kan man godt, selvom det ikke er i tråd med reglerne, men hvis man gør
det, så klip da for hulen de fleste foregående indlæg væk. Det vil gøre det
lettere at gennemskue, hvad der svares på.

Hav en rigtig god sommer med mange gode sejladser og uden brug af diverse
redningstjenester incl. Hjemmeværnet

Mvh
Torben

Fra : Torben Henriksen

Dato : 25-07-10 01:48

Torben Skovgaad Bach

Rigtig godt skrevet Torben, du rammer noget meget centralt i dit indlæg.
Jeg bliver bare rigtig mopset når Harding slynger om sig med ukorrekte
påstande, hvad kan der ikke ske hvis han giver et tip om - du skal bare
skifte den dims på motoren - og når man så ligger i Femer Bælt går motoren
i stå, så har jeg et rimeligt stort problem.
Hvis man vil hjælpe skal man først forstå den man vil hjælpe, det kan til
tider være svært for en Harding, som du skriver " Han har sikkert oparbejdet
en vidensbank på sin computer, som så fyres af uden tanke for, hvad
afsenderen
har spurgt om" og al respekt for det, men en anelysering af problemet er
ingen
skade til, det er nok her han mangler noget.

Nej, vi kan ikke undvære han i gruppen, han har en stor viden men han
forvalter
den til tider noget impulsivt i retning jeg alene vide.

Vi kan vel alle tage fejl og sejle ind på forbudt område derfor er man ikke
et fjols
og det er Harding heller ikke.

Jeg anerkender det store arbejde som Harding har gjort vedr. Skydebaner og
disses sikkerhedsforanstaltninger (det har jeg også tidligere givet udtryk
for)
således vi kan færdes rimeligt sikkert til vands.

En rigtig god sejlersommer til alle, stikker nok af igen i den
kommende uge nordpå Agersø, Skælskør måske Nykøbing S.
hvis altså fruen vil

Mvh/Torben H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-07-10 03:40

Igen et af de vide indlæg hvor alt hvad Egon kan finde på blandes ind
i et emne, som sætter Egon i klasse for sig selv.
Fuldstændig ubegrundede angreb alene baseret på uvidenhed hos Egon.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-10 02:32

Ja men kæreste Torben,
Har du problemer med hvad Farvandsvæsenet skriver i deres brochure:

"Farvandsvæsenets kystredningstjenste har 21 redningsstationer
i Danmark"

må du da henvende dig til dem for at få deres brochure rettet, jeg har
kun givet linket til deres brochure.

Tak for de pæne ord i øvrigt, til 2 x Torben.

Kun få er ikke fortsat i stand til at forstå reglerne omkring brugen
af de farlige skydebaner der ikke er kendte og indtegnede på de
autoriserede søkort. Blot nævnelsen af en udmærket hjemmeside med info
om en begyndelse til DSRS hvor der ovenover både grundigt er
informeret om problemerne omkring de famøse skydebaner og de skydegale
brugere og hvor der også grundigt laves grin med foretagenet, ja så
flegner personen helt ud,. det i samme sproogbrug som hans indlæg
vedr. DLS 2010, hvilken ingen heller gad kommentere på.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 25-07-10 15:31

Jamen, Jamen kære Harding jeg har da ingen problemer med
hvad Farvandsvæsnet skriver, jeg kan godt læse dansk.

Men, du bekendtgør for alle her i gruppen samt den øvrige verden følgende
(jeg går ud fra det er dig selv der har skrevet det)
citat: Siden hen har Farvandsvæsenet lavet stationer i Gedser og
Klintholm.citat slut.

Det er det lille ord - lavet - du fifler med. Farvandsvæsnet har intet
gentager intet lavet
Farvandsvæsnet har fået ordre på, af et eller andet statslig organ, om at
samle
Kystredningsstationerne i en hat således det er nemmere at administrere, og
det har
de så gjort intet andet, det er de kolde fatc. Jeg er helt sikker på du vil
give mig ret.

Jeg har sakset lidt fra Rønne Redningsstation, heraf fremgår det at
stationen var en
uafhængig station og ikke på daværende tidspunkt var tilslutte nogen
organisation
ligesom Gedser og alle andre stationer heller ikke var tilsluttet nogle
organisationer
Hvis du vil vide mere om Bornholms Redningsstationer så er der et link her.
http://www.rstronne.dk/redningsstationerne_og_deres_ops.htm
Rønne.
Stationen blev oprettet i 1852 og er således den eneste redningsstation på
Bornholm, der har været i drift siden Redningsvæsenets oprettelse.
Materiellet blev i begyndelsen, som ved de andre raketstationer, opbevaret i
lejede lokaler. I 1862 blev Rønne omdannet fra raketstation til båd- og
raketstation, da Snogebæks tidligere båd blev flyttet til Rønne. I 1928 bliv
en ny stationsbygning opført på sydhavnen, som var i brug til 1989 hvor den
nuværende Redningsstation blev opført. Stationen er fortsat i drift. Fra
1852 - 1954 var der 36 aktioner med redning af 202 menneskeliv.

Nu er der kun en ting og det er, Harding, at håbe på du er en "stor" mand og
tør indrømme en fejl,
hvis ikke, er du en stor kylling.!!

Du ønskes en forsat god sejlersommer
med mange gode ture på vandet

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-10 09:25

Nå var det ordet "lavet" som du ikke fandt rigtigt.
Det er rigtigt at Farvandsvæsenet ikke har lavet hverken stationerne
eller bådene.
Nogen har også lavet det arbejde at nedlægge et antal stationer.
At lave noget arbejde kan ske på forskellige måder.
Farvandsvæsenet er den sidste myndighed i rækken af "ejere", der laver
det grundlæggende og opfølgende arbejde.
Det er et gammelt initativ og den danske kystredningstjenesten kunne
den 26. marts 2002 fejre 150 års jubilæum.
Måske var det her på sin plads at komme med lidt fælleshistorisk
grundlag, frem for at fremhæve en enkelt station.

Kystredningstjenestens historie:

En enkelt mand - sandflugtskommissær og justitsråd C. B. Claudi - tog
i midten af forrige århundrede initiativ til at oprette
redningsstationer på den jyske vestkyst. Men forud var utallige
menneskeliv gået tabt ved nogle store strandinger, som han som dreng
havde været vidne til. Det drejer sig især om de to engelske
linieskibe St. George og Defence, der den 24. december 1811 forliste
på revlerne ud for det nuværende Thorsminde. Alene ved disse to skibes
forlis omkom 1391 mand, mens det kun lykkedes for 18 at komme i land
med livet i behold.

Claudi, der havde hørt om oprettelsen af det engelske redningsvæsen,
bekostede i 1845 selv en rejse til England for at gøre sig bekendt med
det engelske redningsvæsens opbygning og redningsmateriellets
konstruktion og anvendelse. Efter sin hjemkomst indgav han forslag til
regeringen om oprettelse af et organiseret redningsvæsen i Jylland,
hvor de fleste strandinger fandt sted. I 1847 overværede han
strandingen af barkskibet Vertumnus 200 meter fra Harboøre Strand,
hvor han selv og kystboerne trods store anstrengelser måtte se
magtesløse til, at hovedparten af mandskabet blev opslugt af havet.

Staten opførte i årene 1850-52 i alt 21 redningsstationer langs den
jyske vestkyst, af hvilke 13 blev udstyret med synkefri redningsbåde.
De resterende blev udstyret med raketapparater, fra hvis rampe man
kunne afskyde en line og ved hjælp af denne trække en trosse med
redningsstol ud til det grundstødte skib.

Endelig den 26. marts 1852 blev "Lov angaaende Redningsvæsenet på de
danske Kyster" vedtaget, og redningsvæsenet i Danmark var dermed en
realitet. Samtidig blev redningsvæsenet delt i to afdelinger med hver
sin redningsbestyrer: Det nørrejydske Redningsvæsen, hvis første
bestyrer blev C.B. Claudi, og Redningsvæsenet for Bornholm med kaptajn
Kofoed, Rønne.

Efterhånden blev der også oprettet redningsstationer på Jyllands
østkyst (1860) og på Læsø (1870 og 1876) og Anholt (1879). Møn fik en
raketstation i 1882. Så sent som i 1925 fik Falster en redningsstation
i Gedser. Sjællands Odde kom til i 1951 og Rømø i 1965.

Oprindeligt hørte redningsvæsenet under indenrigsministeriet, og ved
dettes deling i 1896 overgik det til landbrugsministeriet. Fra 1906
blev det henlagt under marineministeriet, og i 1928 blev de to
afdelinger lagt sammen til én fælles institution med fælles ledelse og
administration i København. Fra 1950 kom det samlede redningsvæsen
under forsvarsministeriet.

Redningsvæsenet forblev en selvstændig institution indtil 1973, hvor
det blev sammenlagt med Fyrvæsenet, Søkortarkivet og Lodsvæsenet til
det nye Farvandsdirektorat (siden 1988 Farvandsvæsenet). På det
tidspunkt var der 50 bemandede og 2 ubemandede stationer.

Fra 1973-75 gennemførtes en rationalisering som bragte antallet af
stationer ned på 26. I dag er der 21 redningsstationer.

Kystredningstjenesten indgår i dag i en international
søredningstjeneste, hvis koordinerende myndighed er Søværnets
Operative Kommando (SOK) med hovedkvarter i Århus. Herfra ledes og
samordnes det redningsarbejde, der udføres af såvel
kystredningsvæsenet som flyvevåbenet, søværnet, andre statsskibe samt
private skibe. Ingen redningsaktion iværksættes, uden at SOK
underrettes samtidig.

I de danske farvande er antallet af forlis af større skibe stærkt
faldende. Gode havne, bedre farvandsafmærkninger og et effektivt
lodssystem er medvirkende hertil. Desuden har skibenes forbedrede
konstruktion og moderne elektronik med det mest avancerede
navigationsudstyr gjort skibsfarten mere sikker. Men opgaverne er ikke
blevet færre; nye er kommet til, og blandt dem hører assistance til
lystbåde og surfere.

Farvandsvæsenet følger stadig denne udvikling, således at antallet af
redningsstationerne, deres beliggenhed og materiel hele tiden kan
tilpasses det aktuelle behov for kystredningstjenestens indsats.

Overstående indlæg har jeg sakset fra DLS.
Dette udmærkede produkt der har mange gode facetter og bliver fortsat
udbygges med nye temaer.

Det er den form for abejde de laver, de tilpasser.
DSRS stationerne og de lokale brandstationers flydende materiel
anvendes også under SOK´s ledelse. Det der var så påfaldende for Lars
Poulsen var som han skrev på sin hjemmeside:

Der er hjemlige farvande hvor jeg nødig ville komme i havsnød
- mellem Grenå og Gedser findes således INGEN danske
redningsstationer !

Det initativ med at oprette DSRS i Danmark sætter jeg stor pris på.
Det udfylder det gab som han omtalte, fordi der i kommissoriet til det
kommunale beredskab står, at deres område er: "i søer, vandløb samt
havne".
Det har Stevns kommune og sikkert også andre udtrykt i deres
beskrivelse, som "Kystnære områder" for at give beredskabet mere
fylde.

Du ønske også en god sejlersommer.

Mvh/Harding