OpenSeaMap?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-07-10 10:08

Hej

Jeg faldt over noget der hedder OpenStreetMap - et project, hvor alle med
en gps kan lave tilføjelser til frie kort.

Se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Main_Page

Så var det jo jeg tænkte, om ikke det er muligt at lave noget tilsvarende
for søkort. Jeg kender ikke ret meget til alt det elektroniske udstyr der
findes til både - men jeg forestiller mig, at hvis man kan logge ekkolod-
oplysninger, og kombinere dem med gps-oplysninger, så er man da et stykke
af vejen?

Som sagt, jeg kender ikke ret meget til de tekniske muligheder, og jeg
kender heller ikke noget til de juridiske forhold omkring at lave et
åbent søkort, men jeg synes det er oplagt at kigge på mulighederne.

Hvis det er muligt for danske lystsejlere at indsamle data om danske
farvande, og det er muligt at sætte en server op, der kan indsamle og
tilføje dataene til et frit, gratis kort, så er det da bare om at komme
igang.

--
Thomas Jensen

Fra : Birck

Dato : 19-07-10 10:14

On 19 Jul., 11:08, Thomas Jensen <lianergo...@tj-software.dk> wrote:

> [...]
> oplysninger, og kombinere dem med gps-oplysninger, så er man da et stykke

I så fald er det kun et ganske lille stykke, og det er langt fra
sikkert at man nogen sinde kommer videre ad den vej.

Det er svært at forestille sig at man kan samle private opmålinger på
fornuftig vis, for man kan ikke afgøre om instrumenterne er ordentligt
kalibrerede eller hvilke dybder de rent faktisk viser (f.eks.
vanddybde eller vand under kølen). Derudover kan man ikke vide om den
målte vandstand er påvirket af tidevand, bølger eller stærk blæst..
Endelig vil det være meget få målepunkter der ligger "oveni" hinanden,
hvis man lige ser bort fra havneindsejlinger m.v.

Så er der langt større perspektiv i at bestille en enkelt overflyvning
med en laserdybdemåler som giver ufattelig præcise dybdemålinger og
som kan måle på selv ganske lavt vand. Sådan en enkelt måling ser
meget mange flere målepunkter end mange oversejlinger vil kunne.

> Som sagt, jeg kender ikke ret meget til de tekniske muligheder, og jeg
> kender heller ikke noget til de juridiske forhold omkring at lave et
> åbent søkort, men jeg synes det er oplagt at kigge på mulighederne.

Ifølge Lov om Kort- og Matrikelstyrelsen har KM eneret til
fremstilling af søkort.

Det vil nok være lettere at tale med sin folketingspolitiker om at få
KM til at udgive gratis kortmateriale som man kan bruge som
udgangspunkt for egne kort, og så håbe på at der kan skaffes et
flertal for ideen.

Mvh

Carsten

Fra : Søren A Christensen

Dato : 19-07-10 21:24

Der er allerede nogen der er igang: http://openseamap.com !!
De bygger på openstreetmap.

/SAC

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-10 20:21

Den Mon, 19 Jul 2010 22:23:59 +0200 skrev Søren A Christensen:

> Der er allerede nogen der er igang: http://openseamap.com !!
> De bygger på openstreetmap.

Desværre har de valgt en anden protokol end openstreetmap, så de
værktøjer der allerede findes til at rette openstreetmap kort kan
ikke bruges til openseamap.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : oem

Dato : 19-07-10 16:16

On 19 Jul., 22:23, Søren A Christensen <s...@post3.tele.dk> wrote:
> Der er allerede nogen der er igang:http://openseamap.com!!
> De bygger på openstreetmap.
>
> /SAC

> - Vis tekst i anførselstegn -

Ja de er allerede i gang, og man kan finde de første søkort allerede.
Det som Openseamap mangler er programmører, der kan lave nogle
snitflader for indrapportering og bearbejdning af dybder. Teknologien
kendes fra www.fiskekortet.dk, som jo allerede har produceret
imponerende søkort med dybder, langt bedre og mere opdaterede og
troværdige end de officielle, men så vidt jeg kan bedømme, mangler
altså programmering af snitflader til den database som OpenStreetMap
og dermed også OpenSeamap kører på. Jeg har mailet lidt med en Markus
Bärloch fra OpenSeamap-projektet om projektet, men desværre er jeg
ikke i stand til at bidrage teknisk med noget, selv om jeg egentlig
ikke synes der burde være en særlig stor opgave i det, når man
sammenligner med det der allerede er opnået for OpenStreetMap. Det er
muligt der også mangler noget databasearbejde omkring registrering af
dybder i OpenStreetmapDatabasen.. Projektet skal drives af ildsjæle
hvis det skal blive til noget. Der er lavet en editor, - JOSM, som
enhver kan downloade og anvbende til søkortopdatering, men den kan
endnu (mig bekendt) ikke indrapportere dybder, kun sømærker.

Tænk sig, - gratis søkort fra OpenSeamap, - f.eks. kombineret med
Google Earth og -Satellite for at supplere med landkending og
havnesatellitfotos herfra, og så også kombineret med OpenCPN
(www.opencpn.org) gratis navigations- og søkortplotter... Så er vi
der..

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-07-10 08:22

On Mon, 19 Jul 2010 22:23:59 +0200, Søren A Christensen wrote:

> Der er allerede nogen der er igang: http://openseamap.com !! De bygger
> på openstreetmap.

Rigtig spændende! Det må jeg lige kigge lidt nærmere på.

--
Thomas Jensen