Elektrifisering af hydraulisk kobling
Fra : Hans/NTV

Dato : 20-07-10 10:21

Hej NG
Jeg har en Honda ST 1100 Pan European som har tjent mig godt - nu er
jeg så kommet iden kedelige situation at min ene hånd ikke rigtig vil
mere, så jeg kan ikke betjene koblingen. Min smukke hustru siger så
med en selvfølgelighed som kun kan komme af uvidenhed at jeg da bare
kan få den gjort elektrisk. Så er spørgsmålet om hun er uvidende eller
smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der
til?

hVh
Hans/NTV

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-07-10 17:37

> Jeg har en Honda ST 1100 Pan European som har tjent mig godt - nu er
> jeg så kommet iden kedelige situation at min ene hånd ikke rigtig vil
> mere, så jeg kan ikke betjene koblingen.

Jeg havde nok kigget på en Aprilia Mana i stedet.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Bomme

Dato : 20-07-10 18:07

Jeg så for noget tid siden et indslag i "Gear og lir" på Kanal 6, hvor Jason
Watt var på 2 hjul igen. Han havde fået alt hvad der normalt betjenes med
fødderne flyttet op til hænderne (og optrækkelige støttehjul til når han
holder stille).
Så mon ikke det kan lade sig gøre at elektrificere en kobling?

Prøv at kontakte et af de firmaer der laver handicapkøretøjer, det ville
ikke undre mig hvis de allerede har stumperne liggende

F.eks. http://www.langhoej.dk/

Claus

Fra : BoA

Dato : 21-07-10 11:38

Den 20-07-2010 19:06, Bomme skrev:
> [...]
>
> Prøv at kontakte et af de firmaer der laver handicapkøretøjer, det ville
> ikke undre mig hvis de allerede har stumperne liggende

Et problem med de forskellige systemer til handikap-køretøjer (også på 2
hjul) er at de er DYRE.
Der er mange muligheder i fx. Tyskland, hvor man er meget længere fremme
med sådanne ting. Se fx. www.koeltgen.de der også har det system med
opklappelige støttehjul som Jason Watt har fået.
Jeg forhørte selv på dette system hos den danske repræsentant( kan
desværre ikke huske navnet længere) og fik en pris på ca 120.000 kr !!
Teknisk kan næsten alt laves. Problemerne kommer først når der skal
betales, og man først kan få ombygningen godkendt efter at den er foretaget.

BoA

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-07-10 13:08

On Wed, 21 Jul 2010 12:38:23 +0200, BoA <boa@FJERNESglaipnir.dk>
wrote:

Hej Bo.

>Teknisk kan næsten alt laves. Problemerne kommer først når der skal
>betales, og man først kan få ombygningen godkendt efter at den er foretaget.

Du har naturligvis ret - Teknisk set

Nu er det en kobling vi taler om, og det er en analog funktion der
skal kunne betjenes med følelse.
Det KAN laves elektrisk, men vil blive kompliceret idet der skal
benyttes en rimelig mængde energi til at trykke hydraulikken eller
endnu bedre erstatte den.
Den energi skal styres på en måde hvor der ikke benyttes
"muskelenergi" men udelukkende elektrisk energi - Jeg vil formode
noget der svarer til 200-300 Watt.
Desuden har en livslang tjeneste i elektronikkens verden lært mig, at
der hvor vi altid har problemer er der hvor mekanik og elektronik
mødes - Der er ingen grund til at udfordre den diciplin hvis det ikke
er absolut nødvendigt

Det var min bevæggrund til foreslå en simpel løsning, som f.eks. at
flytte koblingen til højre side sammen med bremsen.
Det har jeg set praksiseret på en "enhåndsbetjent" MC a'la' Knuds,
blot i den anden (højre) side.

Indbyggerne i "Guds eget land" har et godt udtryk for sligt:
KISS = Keep It Simple Stupid.

Jeg vil lige tilføje at Victoria Swing med elektrisk gearskifte aldrig
blev nogen sucess, og desuden havde den mekanisk kobling.

Honda CB750 produceredes i en to gears automatik version til US
markedet - Noget af en klumpedumpe konstruktion

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-07-10 19:06

On Tue, 20 Jul 2010 09:20:35 -0700 (PDT), "Hans/NTV"
<ntvrc33@gmail.com> wrote:

Hej Hans.

> [...]
>smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
>koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Jeg tror ikke rigtigt at der kan laves noget elektrisk der kan
betjenes med "følelse".
Jeg kan få øje på andre løsninger der er betydelig lettere at
realisere.

Det simpleste er at flytte koblingsgrebet over i højre side, og
montere det således at du kan trække det tilstrækkeligt til at koble
lidt ud før bremsen aktiveres.
Den løsning er set før.

Næste mulighed er stadig at flytte koblingsgrebet til højre side, men
som tommelfinger betjent, noget a'la' det "en eller anden" racerkører
lavede med bagbremsen efter at have fået læderet højre fod.

Næste mulighed er det samme, men blot med koblingen som greb, og
bremsen tommelfingerbetjent.

Den sidste er lidt mere "Storm P" agtig, og da jeg ikke ved hvor meget
skade din venstre hånd har taget, ved jeg heller ikke om det er en
mulighed.
Man kan ænde koblingsgrebet til at være en drejefunktion a'la'
gashåndtaget blot forbundet til koblingen og selvfølgelig monteret i
venstre side..
For at få tilstrækkelig styrke kan grebet udformes med en fane
håndroden hviler på - Det giber en vis styrke selv til en svag hånd.

Just my 2 cent

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : KentBM

Dato : 21-07-10 11:26

Den 20/07/10 20.05, Steen Gruby skrev:
> Næste mulighed er stadig at flytte koblingsgrebet til højre side, men
> som tommelfinger betjent, noget a'la' det "en eller anden" racerkører
> lavede med bagbremsen efter at have fået læderet højre fod.
5 gange verdenmester i 500cc klassen Micheal Doohan.

Men det er faktisk bruge en hel del gange siden.

--

Kent

Fra : Hans/NTV

Dato : 20-07-10 12:22

On Jul 20, 6:37 pm, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:

> Jeg havde nok kigget på en Aprilia Mana i stedet.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

Godt tænk - jeg har købt en Mana, men fruen sidder ikke godt bagpå den
og det er ligesom der problemet ligger.

hVh
Hans/NTV

Fra : Hans/NTV

Dato : 20-07-10 12:24

On Jul 20, 7:06 pm, "Bomme" <abcbomm...@hotmail.com(rem.abc)> wrote:
> [...]
> smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
> koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Endnu et godt indslag - det vil jeg prøve. Tak for det.

hVh
Hans/NTV

Fra : Hans/NTV

Dato : 20-07-10 12:26

On Jul 20, 8:05 pm, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> For at få tilstrækkelig styrke kan grebet udformes med en fane
> håndroden hviler på - Det giber en vis styrke selv til en svag hånd..

Venstre hånd er såmænd blot ramt af slidgigt, så jeg kan ikke rigtig
bruge den til hverken at trække eller dreje med, men ellers et par
kreative ideer.
Tak for det.

hVh
Hans/NTV

Fra : BoA

Dato : 20-07-10 21:39

Den 20-07-2010 18:20, Hans/NTV skrev:
> [...]
> smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
> koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Husk lige, at alle den slag løsninger anses af myndighederne for at være
"konstruktive ændringer", og det færdige resultat skal derfor godkendes
af en "dertil kvalificeret synsinstans". Det kan blive MEGET dyrt at
lade være.
Jeg fik selv mine ombygninger godkendt af en synsmand i Ålborg, som hed
Amor Amorsen (det er rigtigt nok !!!) Han var utroligt fin at have med
at gøre, efter at synsmyndighederne i Århus havde afvist mig kort og
temmeligt uforskammet. Det er nogle år siden, og Amorsen var ved at være
en lidt ældre herre, så jeg ved ikke om han stadigvæk er aktiv, men prøv
at ringe til inspektionen i Ålborg og spørg efter ham.
Jeg har fået flyttet fodbremsen fra højre side til venstre og
gearskiftet ændret til et hæl/tå skifte, fordi jeg har protese på højre ben.

Bedste hilsner
fra
BOA

Fra : daniel

Dato : 20-07-10 17:27

On Jul 20, 10:38 pm, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:
> [...]
> Jeg har fået flyttet fodbremsen fra højre side til venstre og
> gearskiftet ændret til et hæl/tå skifte, fordi jeg har protese på højre ben.

Hvad med de der elektriske gear skiftere ? jeg ved de findes som TÜV
godkendte, lidt som man kender fra sports biler, hvor man trykker plus
eller minus, de tager hånd om koblingen også...altså hvis de koster
nok.
Victoria lavede i 50erne en MC med elektrisk gear skifte, mener ikke
den havde kobling mellem gear skiftene...50erne, det er sådan næsten
60 år siden

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 07:40

On Tue, 20 Jul 2010 09:20:35 -0700 (PDT), "Hans/NTV"
<ntvrc33@gmail.com> wrote:

snip
> [...]
>smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
>koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Den Nye Honda VF1200 kan fåes med Automat gear, og har to små knapper
til manuel styring.
Så det er faktisk lavet. Men det self en hel ny dyr mc.

Vil ventet og høre Kund Dam's bud også. Plus han vis har kontakt til
en "fornuftig syns mand :)

Fra : KentBM

Dato : 21-07-10 11:32

Den 21/07/10 08.39, Poul-M Olsen skrev:
> Den Nye Honda VF1200 kan fåes med Automat gear, og har to små knapper
> til manuel styring.
> Så det er faktisk lavet. Men det self en hel ny dyr mc.
Den er tæt på at vinde prisen for absolut grimmeste motorcykel. Og den
ser værre ud i virkeligheden end på billeder.

Og så er fordel, at tanken er så lille og benzin-forbruget højt, så det
vil automatisk føre til mange pauser. Hvilket må være en fordel for en
bagsæde passager.

Men ud over det, så så jeg en video på Youtube med en fransk journalist,
som kørt til Dakar på motorcyklen. Den virkede fantastik godt. Og lyden
er fantastisk.

--

Kent

Fra : Armand

Dato : 21-07-10 16:41

Poul-M Olsen skrev:
> [...]
> til manuel styring.
> Så det er faktisk lavet. Men det self en hel ny dyr mc.

Men dén har da vist stadigvæk manuel kobling til stop og igangsætning !?

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 21-07-10 22:05

> Men dén har da vist stadigvæk manuel kobling til stop og igangsætning !?

Nej, det har den ikke.

Samme princip som på Yamaha'en her ...
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=38407

; - )

KD

Fra : Casper

Dato : 21-07-10 02:00

On Jul 20, 6:20 pm, "Hans/NTV" <ntvr...@gmail.com> wrote:
> [...]
> smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
> koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Måske er det for dyrt, men der er jo ST1300AS som har elektrisk
gearskift... den har godt nok ikke rigtig fået gode anmeldelser, men
det er det samme system som er på VFR1200...

Casper

Fra : Hans/NTV

Dato : 21-07-10 12:02

Hej NG
Mange tak for de mange indlæg. Jeg har imellemtiden kontaktet Langhøj
og forhørt mig hos dem - p.g.a. ferien kan de endnu ikke svare.
Jeg har været ude at prøvekøre Honda DN-01 som også har en slags
hydraulisk automatik og den kører skam også fint, men siddestillingen
gør at jeg ikke kan holde ud at køre i mere end 15 minutter før en vis
del af mit gamle legeme falder i søvn. VFR 1200 er også en mulighed -
det samme er FJR 1300 og ST 1300, men jeg tror ikke jeg finder en
maskine med samme komfort som ST 1100. Den passer lige til mig og
konen. Jeg skal ud at prøvekøre i løbet af sommeren, men ville helst
ofre en ombygning på min gamle Honda... Endnu engang tak allesammen

Fra : Knud Dam

Dato : 21-07-10 22:03

"Hans/NTV" <ntvrc33@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Så er spørgsmålet om hun er uvidende eller
> smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
> koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der
> til?

Hej Hans.

Jeg tror heller ikke på en elektrisk kobling.

Hvordan er det med styrken i din venstre hånd - kunne du bruge koblingen,
hvis den blev lettere at trække, f.eks. ved at montere en hovedcylinder med
et lidt mindre stempel ?

Jeg mangler højre arm, og klarer mig vha. en integralbremse, så jeg betjener
både for og bagbremse med foden. Den løsning kan du naturligvis også bruge;
men det tager jo noget med sig at lave ombygningen.

Hvis du er interesseret i det, må du give lyd, så vil jeg gerne hjælpe med
at skabe kontakter, samt med godkendelsen.

Her kan du se lidt af mine ombygninger:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11649&ipc=47292

Kobling i samme side som bremsen, kunne ikke godkendes i mit tilfælde, idet
man ikke vurderede, at det er muligt at koble og bemse samtidigt.

; - )

KD - - - - der tager på tre ugers ferie med fruen på søndag ....

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-07-10 22:47

On Wed, 21 Jul 2010 23:03:20 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote:

Hej Knud.

>Kobling i samme side som bremsen, kunne ikke godkendes i mit tilfælde, idet
>man ikke vurderede, at det er muligt at koble og bemse samtidigt.

Nå, der var du
Du er nok den bedste kilde Hans kan få til information.

>KD - - - - der tager på tre ugers ferie med fruen på søndag ....

Ha' en rigtig god ferie.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 22-07-10 15:05

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Ha' en rigtig god ferie.

Tak !

; - )

KD

Fra : EK

Dato : 25-07-10 01:24

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> "Hans/NTV" <ntvrc33@gmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> betjener både for og bagbremse med foden. Den løsning kan du naturligvis
> også bruge; men det tager jo noget med sig at lave ombygningen.

Hvis integralbremser og flytning af koblingshåndtag til højre side er en
løsning, der kan godkendes, så er spørgsmålet hvad det er for en ST1100
(årgang/udstyrsvariant) der er tale om.

F.eks. har min ST1100 det, Honda kalder CBS=combined brake system (og ABS),
som er en form for integralbremse. Dette virker således, at når man tager
forbremsen, så aktiveres 4 ud af 6 kalibre på forhjulet samtidig med 1 ud af
3 på baghjulet. Anvendes baghjulsbremsen aktiveres 2 af 3 på baghjulet og 2
af 6 på forhjulet. Jeg har ikke sådan lige tænkt det helt igennem, men det
må vel "forholdvist nemt" kunne bringes til at fungere lidt anderledes, så
alle kalibre bruges ved hjælp af baghjulsbremsen(foden). Dette burde vel i
givet fald også kunne godkendes og så kunne koblingsgrebet jo flyttes til
højre side.

Kunne det evt. bruges?

mvh
Erik

Fra : Hans/NTV

Dato : 22-07-10 01:22

On Jul 21, 11:03 pm, "Knud Dam" <danteknikdetteskalv...@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
> ; - )
>
> KD - - - - der tager på tre ugers ferie med fruen på søndag ....

Hej Knud
Først en rigtig god ferie, og så mange tak - jeg vil gerne have lidt
hjælp til kontakter o.s.v.
Jeg har været inde og se på http://www.koeltgen.de og de har mange
fine løsninger, hvor de bruger luft, men de har så vidt jeg kan læse
mig frem til - meget travlt.
Jeg har desværre ikke meget tilbage i venstre hånd og hvis jeg bruger
det der er - så hæver den så meget at jeg ikke kan bruge den i tre
dage, så jeg er ligesom nødt til at finde på noget med automatiseret
kobling.
Fruen og jeg er meget glade for vores lille ST 1100 og det ville være
dejligt om vi kunne bygge den om, men der er jo også andre
alternativer.
Har ikke prøvet FJR 1300 eller VFR 1200 som begge fåes uden
koblingsgreb, men hvis det viser sig at blive alt for problematisk med
ST'eren, så er det nogle mulige alternativer.

hVh
Hans/NTV

Honda ST1100 Pan European
Aprillia Mana 850

Fra : Knud Dam

Dato : 22-07-10 15:09

> Hej Knud
> Først en rigtig god ferie, og så mange tak - jeg vil gerne have lidt
> hjælp til kontakter o.s.v.

Tak ! Du vender bare tilbage, hvis det er ombygning, du vælger.

> Har ikke prøvet FJR 1300 eller VFR 1200 som begge fåes uden
> koblingsgreb, men hvis det viser sig at blive alt for problematisk med
> ST'eren, så er det nogle mulige alternativer.

Det var da oplagt at prøve dem først.

Held og lykke med det.

; - )

KD

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-07-10 17:12

> [...]

> koblingsgreb, men hvis det viser sig at blive alt for problematisk med
> ST'eren, så er det nogle mulige alternativer.

Hej.

Det er jo nogle rigtig dyre alternativer i Yamaha'en og Honda'en ....
hvorfor ikke bruge nogle midler på at få lavet Mana'en lidt om så fruen
sidder som hun vil ?

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-07-10 11:10

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> Hej.
>
> Det er jo nogle rigtig dyre alternativer i Yamaha'en og Honda'en ....
> hvorfor ikke bruge nogle midler på at få lavet Mana'en lidt om så
> fruen sidder som hun vil ?

Ja jeg tænkte det samme. En passagersaddel fra en GW, og et par fodplader
evt med noget forlænger-forskydning-forsænkning-fikumdik. Det må da være
både billigere og bedre (og sikrere) end noget hjemmegjort Storm P.

Men hvis hun er så glad for ST 1100'eren og FJR1300'eren (som da svjks
minder meget om ST'eren) fåes med auto-kobling ab fabrik, kunne dén måske
modificeres til at ligne ST'eren endnu mere end Mana'en.

Bagsædepassagerpladsmodificering kræver vel ikke ubetinget en tur forbi
synshallen, med 3 crash-tests.

/jim

Fra : Knud Dam

Dato : 23-07-10 19:39

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja jeg tænkte det samme. En passagersaddel fra en GW, og et par fodplader
> evt med noget forlænger-forskydning-forsænkning-fikumdik. Det må da være
> både billigere og bedre (og sikrere) end noget hjemmegjort Storm P.

Den undlader jeg at kommentere .....

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 25-07-10 13:53

Dennis Hellan Pedersen skrev:

> Det er jo nogle rigtig dyre alternativer i Yamaha'en og Honda'en ....
> hvorfor ikke bruge nogle midler på at få lavet Mana'en lidt om så fruen
> sidder som hun vil ?

Mana'en er i grunden ikke så stor (læs: lang!) og jeg kan fint
forestille mig at et par velvoksne mennesker (á i gigt-alderen!) ikke er
det optimale til langfart!

Lidt ligesom mig og min svoger på hans Monster, hvilket jeg hár prøvet,
men under stor frygt for at den rejste sig for ham ved enhver gasgivning
p.g.a. bagvægten

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-07-10 15:01

> [...]
>
> Lidt ligesom mig og min svoger på hans Monster, hvilket jeg hár prøvet,
> men under stor frygt for at den rejste sig for ham ved enhver gasgivning

Hemm.............okay, det lykkedes aldrig mig selv at komme i nærheden af
en Mana, sårhh ?

Jeg ville nok heller ikk' selv være helt tryg ved at være bagsædepassager
mere , af de selvsamme årsager

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-07-10 18:14

> [...]
> smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
> koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Nu ved jeg ikke om det kan lade sig gøre i praksis, men nu hvor
koblingen er hydraulisk, kan man så ikke montere en bremseforstærker?

Det afhænger så af om du vil kunne bruge koblingen, hvis den blev
lettere at trække.

--
Mvh. Martin

Fra : Hans/NTV

Dato : 22-07-10 14:10

Hej Knud
Jeg har været inde og se på dine fine billeder og er blevet lidt
smålun på din tommelbremse.
Kunne du sætte mig i forbindelse med konstruktøren så jeg kunne
forhøre mig om at få lavet en ditto til min kobling.
Det ville glæde min dejlige viv om vi kunne beholde hendes elskede
ST'er..

hVh
Hans/NTV

Honda ST1100 Pan European
Aprillia Mana 850

Fra : Knud Dam

Dato : 22-07-10 21:28

> [...]
> forhøre mig om at få lavet en ditto til min kobling.
> Det ville glæde min dejlige viv om vi kunne beholde hendes elskede

Hej Hans.

Min tommelfingerbremse er til en ekstra kaliber, der er monteret på den
bagerste skive. Jeg bruger den kun, når jeg håndterer motorcyklen. Den er
meget nyttig for mig til det formål.

Som nævnt, kunne jeg ikke få godkendt at skulle betjene både bremse og
kobling med samme hånd.

Hvis du har lyst, kunne vi mødes efter ferien og få en snak om det - hvor er
du fra i landet ?

Mvh.

Knud.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-07-10 21:43

On Thu, 22 Jul 2010 22:28:22 +0200, "Knud Dam"
> [...]

>meget nyttig for mig til det formål.
>
>Som nævnt, kunne jeg ikke få godkendt at skulle betjene både bremse og

Man kunne jo gå den vej du er gået.
Ændre bremsesystemet til integralbremse der betjenes med foden, og så
flytte koblingen til højre hånd i stedet for bremsen.
Noget af den metode har du fået godkendt, så den burde ikke være
umulig.
Om en "manøvrebremse" så er nødvendig er et åbent spørgsmål.

Problemet med tommelfinger knappen er at koblingen kræver relativt
megen kraft, og hvis hånden ikke har den er det udelukket.
Der var en der foreslog en "bremseforstærker" på koblingen.
Det er ikke nogen helt dum ide, hvis man kan skaffe en vacumforstærker
der ikke er alt for stor.
Dem jeg kender er desværre på størrelse med et højhus
Det må være broderskabets gebet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 22-07-10 21:55

> [...]
> flytte koblingen til højre hånd i stedet for bremsen.
> Noget af den metode har du fået godkendt, så den burde ikke være

Hej Steen.

Det er jeg enig i. Den metode bør være sikker. Det er bare ikke en helt
lille omgang.

> Om en "manøvrebremse" så er nødvendig er et åbent spørgsmål.

Håndteringsbremsen er ikke et lovkrav; men til stor hjælp.
Prøv at flytte rundt på din mc uden at røre forbremsen ..... og så iøvrigt
med den ene hånd i lommen ; - )

Det ved jeg ikke nok om.

; - )

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-07-10 22:07

On Thu, 22 Jul 2010 22:55:14 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote:

Hej Knud.

>Det er jeg enig i. Den metode bør være sikker. Det er bare ikke en helt
>lille omgang.

Det er jeg enig i, og det er også årsagen til at jeg kigger lidt på
den med vacumforstærkeren.

>Håndteringsbremsen er ikke et lovkrav; men til stor hjælp.
>Prøv at flytte rundt på din mc uden at røre forbremsen ..... og så iøvrigt
>med den ene hånd i lommen ; - )

Det kan jeg ikke - Jeg har tabt den blot ved tanken

>Det ved jeg ikke nok om.

Almindelige vacumforstærkere som dem der sider på mit læskur er en
kæmpe klods der er sammenbygget med hovedcylinderen - Den er ude.
(og på mit læskur har den sin egen vacumpumpe til at drive den - helt
umulig konstruktion )

Der fandtes tidligere vacumforstærkere der var beregnet til at sætte i
bremserørene - Det benyttede man bl.a. på Morris Mascot (Mini) når man
voldtunede dem.
Det var stadig en stor klods der oftest blev monteret på gulvet i
passagerersiden.

Hvis man nu kunne finde en lille tingest mage til der kan monteres
mellem hovedcylinder og slave og gemmes af vejen under al
plasticgejlet ville det være det nemmeste.
Men stadig - Venstre hånd skal stadig arbejde, omend ikke ret meget.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-07-10 16:57

> Almindelige vacumforstærkere som dem der sider på mit læskur er en
> kæmpe klods der er sammenbygget med hovedcylinderen - Den er ude.

Jeg har godt lagt mærke til at nogle biler har nogle ret voldsomme
bremseforstærkere, og de skal vel også have et vist overfladeareal for
at virke, men de kan jo også fås i lidt mere tilgængelige størrelser.

Diameteren på den her ser f.eks. ikke helt slem ud:
http://image.automotive.com/f/images/10369867+pheader/mump_0809_01_z+how_to_install_a_power_brake_booster+.jpg

Dog skal den selvfølgeligt ikke sidde ved mastercylinderen men gemt inde
bag kåben.

--
Mvh. Martin

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-07-10 17:20

On Fri, 23 Jul 2010 17:56:34 +0200, Martin Sørensen
<demolition@laxity.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
>Dog skal den selvfølgeligt ikke sidde ved mastercylinderen men gemt inde

Der er jo også den elektriske bremseforstærker fra BMW r 1200 s.
Mon ikke der kunne laves noget med den.

Jeg ved ikke hvad den fylder, men har bare læst at de kører med sådan
en, og den kan vel ikke fylde meget.

Kim

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-07-10 22:22

On Fri, 23 Jul 2010 18:19:37 +0200, Kim Hansen <kshfjern@postzone.dk>
wrote:

Hej Kim.

>Der er jo også den elektriske bremseforstærker fra BMW r 1200 s.
>Mon ikke der kunne laves noget med den.

Jeg afviste i starten af tråden at anvende elektronik til at løse
problemet med - Det må jeg nok nedtone lidt.
En elektrisk bremseforstærker ville være det rigtige hvis der findes
en fiks og færdig - Altså: Hydraulisk aktiveret og elektrisk
forstærket.
Jeg har kigget BMW lidt over skuldrene, og det er ikke nemt at skaffe
sig viden om hvorledes systemet virker.

Der er skrevet noget om det på Internet, men det er mest "bling-bling"
i de kulørte MC skrifter, ikke noget teknisk solidt funderet.
Jeg har kigget på F650CS (Scaver - Til hvilken jeg har en
værkstedsmanual), der også har systemet, men det er ikke særlig godt
beskrevet - Kun hvorledes man skiller det ad og sætter det sammen igen

Mit indtryk er, at den elektriske del kan have en moderat forstærkende
effekt, men er mest beregnet på at ABS funktionen har noget at arbejde
med - Den antagelse understøttes i nogen grad af at både servo, ABS
og integral funktionen er sammenbygget i samme unit.
Så den kan sikkert ikke bringes til at virke i andre omgivelser uden
BMW's computer (ECU).

MEN:
Det skulle nu være sørens mærkeligt hvis det ikke skulle være til at
finde et eller andet brugbart.
Vacuum eller elektrisk

>Jeg ved ikke hvad den fylder, men har bare læst at de kører med sådan
>en, og den kan vel ikke fylde meget.

Du har ret - BMW's løsning er ikke ret stor.
Faktisk imponerende lille.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-10 16:36

On Fri, 23 Jul 2010 18:19:37 +0200, Kim Hansen wrote:

> Der er jo også den elektriske bremseforstærker fra BMW r 1200 s.
> Mon ikke der kunne laves noget med den.

Det må være GS at Du tænker på, S har ingen bremseforstærker. "Klumpen på
GS er ret stor, og er integreret med ABS, og styringen er fælles, så det er
ret meget op ad bakke. :-/

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-10 20:28

On Sun, 25 Jul 2010 17:36:21 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Det må være GS at Du tænker på, S har ingen bremseforstærker. "Klumpen på
>GS er ret stor, og er integreret med ABS, og styringen er fælles, så det er
>ret meget op ad bakke. :-/

BMW har tilsyneladende udviklet ret meget på systemet, så sidste
version er nede på 2,5 Kg og fylder ikke meget.
Der er lidt at læse på her (godt nok ikke ret dybt, men det bedste jeg
kunne finde):
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcycles/bmw-abs-asc.htm

Mange køretøjer, trucks o.l. har kun batterier som drivkraft, og skal
man tro udviklingen vil fremtidens køretøjer have samme drivmiddel.
Altså - Der må findes noget der løser problemet ,-)

Lidt mere søgen bragte mig til, Guess Who, Bosch Automotive -
Naturligvis har de snitterne nede i fremtiden.
Når man nu ikke har vacuum at tage af er hydraulikken til servostyring
og skulle den svigte er der indbygget en lille elektrisk nødpumpe der
træder til.
Nu bliver det virkelig interessant:
Under normale forhold øger den hydrauliske servo trykket en faktor 5,
og med den elektriske pumpe en faktor 3.
Ikke at det er den direkte løsning, men det er vejen frem

http://rb-kwin.bosch.com/pool/usa/pdfs/HydroMax_Hydraulic_Brake_Booster_Manual.pdf

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-10 21:22

On Sun, 25 Jul 2010 21:28:10 +0200, Steen Gruby wrote:

> [...]
> version er nede på 2,5 Kg og fylder ikke meget.
> Der er lidt at læse på her (godt nok ikke ret dybt, men det bedste jeg

Jo, men den nye integralABS er jo også uden servo, så det forklarer jo
vægtreduktionen. Det er den gamle 1150 GS, og tidlige 1200 GS, der har
servo.

> [...]
>
> Lidt mere søgen bragte mig til, Guess Who, Bosch Automotive -
> Naturligvis har de snitterne nede i fremtiden.

Hæh, en opgave Citroën løste med centralhydraulik for længe siden, faktisk
så længe siden at de siden har forladt ideen igen.

Såd'n en Xantia, (sidste Citroën med systemet), ka' sgu' bremse

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-07-10 00:01

> [...]
> Når man nu ikke har vacuum at tage af er hydraulikken til servostyring
> og skulle den svigte er der indbygget en lille elektrisk nødpumpe der

Men det ligner det som jeg fandt på flere hjemmesider der solgte
tuningsdele til amerikanske biler - der hedder det ofte Hydro Boost.

55A kontinuerligt strømtræk ved 12V ved brug af den elektriske pumpe -
det var ellers ikke så lidt.. Nok ikke mange motorcykler der kan klare
det, da jeg ikke tror at man bør slukke for den når koblingen ikke er
aktiv. Ellers skal motoren først op i hastighed og sætte tryk på
systemet, og dermed give en forsinket reaktion, hvilket nok ikke er
heldigt. Og så bruger elmotoren vist servostyringsolien til køling, så
den kan nok ikke helt undværes.

Så skal man føre motorolien ind i stedet for servostyringsolien som
Armand skrev, men det er jo en hel del varmere, så spørgsmålet er om den
kan tåle det, og om oliepumpen pumper tilstrækkelig stor volumen så når
en mængde af det bliver optaget midlertidigt i boosteren så sker det
uden at trykket falder for meget i resten af motoren.

- men allerede her synes jeg det begynder at lyde lidt rigeligt
kompliceret. At skulle forbinde sig til motoroliesystemet er jo ikke
helt uden risici. Så er det mere sikkert at bruge trykket fra
vandkølingen, da det ikke lugter af motorhavari i samme grad.

--
Mvh. Martin

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-07-10 07:02

On Mon, 26 Jul 2010 01:00:47 +0200, Martin Sørensen
<demolition@laxity.dk.invalid> wrote:

Hej Martin.

>Men det ligner det som jeg fandt på flere hjemmesider der solgte
>tuningsdele til amerikanske biler - der hedder det ofte Hydro Boost.

Det var jeg, som det tydeligt fremgår, ikke klar over.

> [...]
>det var ellers ikke så lidt.. Nok ikke mange motorcykler der kan klare
>det, da jeg ikke tror at man bør slukke for den når koblingen ikke er

Hvis du læser mit første indlæg om at benytte noget der er EL drevet
vil du se at jeg skyder på et forbrug på 3-400 Watt, så det var
forventeligt.
Hvis du nu kigger nærmere på Bosch diagrammet vil du se at den
elektriske pumpe kun startes når pedalen aktiveres.
Så man er helt klar over strømforbruget er dødeligt for batteriet.

> [...]
>systemet, og dermed give en forsinket reaktion, hvilket nok ikke er
>heldigt. Og så bruger elmotoren vist servostyringsolien til køling, så

EL motoren driver en hydraulisk pumpe, så lidt olie er et must.

> [...]
>en mængde af det bliver optaget midlertidigt i boosteren så sker det
>uden at trykket falder for meget i resten af motoren.

Det med motorolien er da et godt bud - Den er der jo alligevel
Og når man kan bruge samme olie til at smøre og køle olien i en turbo
med, går det vel nok med en fredsommelig servo.
Det er ikke mange milli liter olie der optages ekstra ved aktivering.

> [...]
>helt uden risici. Så er det mere sikkert at bruge trykket fra
>vandkølingen, da det ikke lugter af motorhavari i samme grad.

Det tryk der er i kølevandssystemet er alt for beskedent til at kunne
anvendes til at booste noget som helst.
Så går det bedre med et olietryk på 3-5 Kg/cm2

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-07-10 08:57

Den 26-07-2010 08:01, Steen Gruby skrev:

> Det tryk der er i kølevandssystemet er alt for beskedent til at kunne
> anvendes til at booste noget som helst.
> Så går det bedre med et olietryk på 3-5 Kg/cm2

Den med at bruge olietrykket som medie tror jeg bare ikke på. Det er
ikke for stabilt og ensartet.

Men selve metoden er god nok. Ved du hvordan man klarer det på
lastbilkraner. Altså hydrauliske kraner der bliver styret trådløst fra
en fjernbetjening. Bliver det "oversat" ved hjælp af aktuatorer på
klaveret.

Et alernativ kunne være at sætte en vacuumservo på fra Delphi/Lockheed.
De kan fåes med en omsætning på 4:1. Det ved vi så ikke om det stadig
overskrider den muskelkraft der er til stede.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-07-10 14:21

> Den med at bruge olietrykket som medie tror jeg bare ikke på. Det er
> ikke for stabilt og ensartet.

Så skal man indsætte en trykreduktionsventil til at stabilisere det.

--
Mvh. Martin

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-07-10 16:14

Den 26-07-2010 15:20, Martin Sørensen skrev:

> Så skal man indsætte en trykreduktionsventil til at stabilisere det.

Bare ikke løsningen hvis det i forvejen er lavt. Man kunne selvfølgelig
bare dimensionere ud fra et tryk der ligger på 0,5 bar. Hvilket nok er
tilfældet ved en driftsvarm motor i tomgang. Olielamper slukker typisk
ved 0,2-0,5 bars tryk. Og blinkende olielamper er før set på en varm
sommerdag i tomgang.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-07-10 22:18

On Mon, 26 Jul 2010 09:56:57 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

> [...]
>lastbilkraner. Altså hydrauliske kraner der bliver styret trådløst fra
>en fjernbetjening. Bliver det "oversat" ved hjælp af aktuatorer på

Selve radiodelen er jeg helt på plads med hvorledes virker, men
"interfacet" til hydraulikken er jeg ikke inde i.
Jeg har sendt en diskret forespørgsel til en der skulle vide det, så
når jeg får et svar skal jeg nok poste det.

>Et alernativ kunne være at sætte en vacuumservo på fra Delphi/Lockheed.
>De kan fåes med en omsætning på 4:1. Det ved vi så ikke om det stadig
>overskrider den muskelkraft der er til stede.

Dem kender jeg ikke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 27-07-10 00:16

Hej Steen og Ib

> [...]
> Jeg har sendt en diskret forespørgsel til en der skulle vide det, så
> når jeg får et svar skal jeg nok poste det.

Hvis vi ser bort fra radiodelen, så findes der mange konsoller til at styre
hudraulik, som er flytbare, og forbundet med kabel. Jeg kender det fra
brøndborermaskiner til miljøboringer. Her styres alle hydrauliske funktioner
af potentiometre eller joystiks eller on-off kontakter. Der er både
funktioner, hvor hydraulikken enten bevæger sig, eller positionerer sig ift.
positionen af et joystick eller potentiometer.

Jeg tror at udfordringen består i at have et konstant olietryk i en
passende, begrænset mængde og tryk til rådighed. Herefter består resten i at
dosere dette tryk til koblingen med en passende ventil, joystick, tilpasset
som koblingshåndtag, samt en simpel styring. Det er alt sammen standard
industri-komponenter. Som udgangspunkt arbejder de nok med 24 V spænding.
Knebel Drilling i Ryomgård vil kunne beregne, designe og fremstille systemet
uden problemer.
Prisen ville dog afspejle den tid der behøves til beregninger, design og
indbygning.

En anden vej i hele udfordringen kunne være at etablere en
centrifugalkobling (slyngkobling) i forbindelse med et friløb. Herved var
koblingshåndtaget elimineret. Hvis der gives gas bliver der koblet til.
Hvis gassen slækkes træder fri løbet funktion, og der kan frit skiftes
gear. Det er dog nok nemmest at indbygge på en MC med kæde som slutdrev.
Den eksisterende kobling behøvede man så ikke at røre ved.

--
Per V. Misser
BMW F800ST 08

Fra : Armand

Dato : 31-07-10 16:04

Ib Jakobsen skrev:

> Den med at bruge olietrykket som medie tror jeg bare ikke på. Det er
> ikke for stabilt og ensartet.

I stående situation: En Pan-E, der formodentlig ikke er kommet i
renoverings-alderen, burde der være et stabilt olietryk på omkring 3bar
kold som varm.
Og blot trykket er højt nok når det er lavest vil det fungere til at
trække koblingen hurtigt ved behov. Tilkobling i sin simpleste form kan
sagtens foregå ved en langsom udsivning tilpasset til given tid og
styret af samme on/off -kontakt i koblingsgrebet!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-07-10 16:50

Den 31-07-2010 17:04, Armand skrev:

> I stående situation: En Pan-E, der formodentlig ikke er kommet i
> renoverings-alderen, burde der være et stabilt olietryk på omkring 3bar
> kold som varm.

Ikke ved tomgang. Den tror jeg ikke på. Dertil har jeg set for man
motorer med manometer. Tænk bare på hvor mange gange du har set
olielampen blinke i tomgang ved varm motor. Så snakker vi om tryk på
0,2-0,5 bar.

Jeg mindes at en af dine kæpheste er at du kommenterer alle dem der
gerne vil have så lavt et omdrejningstal i tomgang som muligt.

Der i har du ret.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-08-10 09:30

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> motorer med manometer. Tænk bare på hvor mange gange du har set
> olielampen blinke i tomgang ved varm motor. Så snakker vi om tryk på

Som jeg har skrevet andetsteds har jeg ikke nogen erfaringer med
olietryks-manometer, hverken fra bil eller motorcykel. Det samme gælder
en tomgangsblinkende olielampe!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 31-07-10 15:59

Martin Sørensen skrev:

> [...]
> helt uden risici. Så er det mere sikkert at bruge trykket fra
> vandkølingen, da det ikke lugter af motorhavari i samme grad.

På samme måde vil en kølevands-brugende hydraulik kunne sænke trykket i
kølevandssystemet og dét kan sagtens blive kritisk hvis termometeret
står pænt over kogepunktet =

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-10 02:49

Hans/NTV sendte dette med sin computer:
> [...]
> smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
> koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Havde en kammerat der fik klippet 4 fingre af ved knoerne på venstre
hånd (ikke tommelfingeren) - han fik bygget sin kobling om til et
"gashåndtag"...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans/NTV

Dato : 23-07-10 05:48

On 23 Jul., 12:10, "Jim Andersen" <j...@officeconsult.invalid> wrote:

> [...]
> modificeres til at ligne ST'eren endnu mere end Mana'en.
>
> Bagsædepassagerpladsmodificering kræver vel ikke ubetinget en tur forbi

Jeg er alvorligt bange for at en komfort ombygning af Mana er lidt
mere omfattende end som så.
Den er opbygget som en sportsmaskine med en meget kontant affjedring,
som i givet fald også skulle skiftes til noget mere touring agtigt.
Så jeg hælder nok mest til et ekstra koblingsgreb ved højre tommeltot..
Så nu venter jeg på at ferien skal slutte.....

hVh
Hans/NTV

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-07-10 12:53

Hans/NTV wrote:
> Mana er
> opbygget som en sportsmaskine med en meget kontant affjedring,

Okay. Jeg troede det var en pendler-venlig komfortmaskine. Siden den nu har
automatik og indbygget tanktaske.

/jim

Fra : Claus Frørup

Dato : 24-07-10 11:25

Isang tao pinangalanan, Hans/NTV nagsulat:

> [...]
>smart - kan det lade sig gøre at bygge den om så jeg kan betjene
>koblingen med en kontakt på styret/håndtaget? Og hvis, hvad skal der

Hvad med at montere en koblingspedal ved siden af bremsepedalen?
Et kabeltræk kan sørge for forbindelsen mellem pedal og hovedcylinder.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Knud Dam

Dato : 24-07-10 23:25

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at montere en koblingspedal ved siden af bremsepedalen?
> Et kabeltræk kan sørge for forbindelsen mellem pedal og hovedcylinder.

Hej Claus.

Fodbetjent kobling ved siden af bremsepedalen duer af flere årsager ikke:

1. Hvis du er ved at miste balancen, sætter du foden ned.
2. Du kan ikke bremse og koble ud samtidigt.

Mvh.

Knud.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-07-10 10:47

Den 25-07-2010 00:25, Knud Dam skrev:
> [...]
>
> 1. Hvis du er ved at miste balancen, sætter du foden ned.
> 2. Du kan ikke bremse og koble ud samtidigt.

Straks ser jeg er billede af en gammel HD med fodkobling. For ikke at
nævne Nimbus. Og så få hittet en løsning på gearskiftet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 25-07-10 14:07

Ib Jakobsen skrev:

> Straks ser jeg er billede af en gammel HD med fodkobling. For ikke at
> nævne Nimbus. Og så få hittet en løsning på gearskiftet.

á beregnet for sidevogns-brug!?

Mine indskud i konstruktions-afdelingens morgenmøde ville være:

- Motorolie-tryk til den hydrauliske koblings-cylinder og elektrisk
ventil til at lukke olietryk ind når der skal åbnes samt en 'sivehul'
som olien (meget) langsomt løber tilbage v.h.a. når koblingskontakten
slippes!

- Havde det været en kabeltrukket kobling kunne man forlænge den korte
arm som kablet trækker i og montere en såkaldt aktuator til at betjene
denne elektrisk v.h.a. et potentiometer i koblingsgrebet!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-07-10 14:22

Den 25-07-2010 15:07, Armand skrev:

> á beregnet for sidevogns-brug!?

Også solo. På HD er der nogle friktionsplader der gør at man kan stille
fodpedalen, så man kan file på koblingen. Den er med hæl-tå betjening.

Tror faktisk at på Nimbus med forkobling har man bibeholdt håndgrebet.
På den måde kan man brugen foden som "servo". Og hånden til igangsætning.

> [...]
> ventil til at lukke olietryk ind når der skal åbnes samt en 'sivehul'
> som olien (meget) langsomt løber tilbage v.h.a. når koblingskontakten

Vist svær at styre. På grund af uens olietryk kold/varm. Plus ved
forskelligt omdrejningstal.

> - Havde det været en kabeltrukket kobling kunne man forlænge den korte
> arm som kablet trækker i og montere en såkaldt aktuator til at betjene
> denne elektrisk v.h.a. et potentiometer i koblingsgrebet!

Tænker om ikke der kunne blive plads til en lille kompressor. Så kunne
man lave det som hydraulisk med luftunderstøtning som på busser og
lastbiler. Med en lille luftservo. Det er ikke store luftvolumen der kræves.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 25-07-10 14:42

Ib Jakobsen skrev:
> Den 25-07-2010 15:07, Armand skrev:
>

> Vist svær at styre. På grund af uens olietryk kold/varm. Plus ved
> forskelligt omdrejningstal.

Ib, du skuffer mig
Det er vist kun slidte motorer (oliepumper) der ikke kan hold tryk ved
varm og tynd olie og så er motoren alligevel i farezonen =
Bare der er tryk nok til at topstykket ikke brænder af, klarer det fint
udkoblingen v.h.a et ca. Ø50mm stempel!
Det største problem ved dén løsning er pakningerne der ikke er beregnet
til alm. motorolie, men derimod bremse/koblings -vædske

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-07-10 15:05

Den 25-07-2010 15:42, Armand skrev:

> Ib, du skuffer mig

Forhåbentlig ikke. Der kan næppe herske nogen tvivl om olietrykket er
højt en vintermorgen med forhøjet tomgang. Og lavt en hed sommerdag nede
i en monsterkø på de tyske motorveje.

> Det er vist kun slidte motorer (oliepumper) der ikke kan hold tryk ved
> varm og tynd olie og så er motoren alligevel i farezonen =

Næ du. Den går ikke. Nu jager du en af dine egen kæpheste ud af stalden.

> Bare der er tryk nok til at topstykket ikke brænder af, klarer det fint
> udkoblingen v.h.a et ca. Ø50mm stempel!

Olietrykket (og flowet) vil stige ved gasgivning. Så vil den koble mere
ud. Så bliver man befippet og slipper gassen. Så kobler den sgu til.
Tror ikke den går at føre ud i livet.

> Det største problem ved dén løsning er pakningerne der ikke er beregnet
> til alm. motorolie, men derimod bremse/koblings -vædske

Prøv at se på HD fra 70'erne. Og både før og efter. På venstre stelrør
foran motoren sidder der noget der ligner en lerduekaster. Vist nok
blandt HD-folk kaldet "musefælden". Der sidder en fjeder, som ligeså
godt kunne have siddet på lillebæltsbroen. Det er faktisk en mekanisk
"servo". Den hjælper til at mindske aktiveringstrækket.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 31-07-10 16:19

Ib Jakobsen skrev:

> Forhåbentlig ikke. Der kan næppe herske nogen tvivl om olietrykket er
> højt en vintermorgen med forhøjet tomgang. Og lavt en hed sommerdag nede
> i en monsterkø på de tyske motorveje.

Forhåbentlig ikke på en relativt ny motor!
Jeg mindes ikke at have kørt med olietryks-måler nogensinde, men selv i
tomgang har en motors glidelejer brug for et vist olietryk til at holde
flowet oppe i kredsløbet.
Smøresystemet bygger på overkapacitet, hvoraf olietryk over specificeret
størrelse ledes direkte i bundkarret igen direkte ved pumpen.

En blinkende olielampe en hed stop'n go -dag går vist kun på
rulningslejrede motorer :-/

> Næ du. Den går ikke. Nu jager du en af dine egen kæpheste ud af stalden.

Øhh?

> Olietrykket (og flowet) vil stige ved gasgivning. Så vil den koble mere
> ud. Så bliver man befippet og slipper gassen. Så kobler den sgu til.
> Tror ikke den går at føre ud i livet.

Jeg forudsætter at der er et minimumstryk af brugbar størrelse, selv i
tomgang under de hedeste betingelser!

Will do by next occation.

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-07-10 16:59

Den 31-07-2010 17:19, Armand skrev:

> En blinkende olielampe en hed stop'n go -dag går vist kun på
> rulningslejrede motorer :-/

Desværre nej. Olien en tynd som vand.

> Jeg forudsætter at der er et minimumstryk af brugbar størrelse, selv i
> tomgang under de hedeste betingelser!

Det er den forudsætning jeg vil mene du gør regning uden vært. Prøv bare
at lytte til din bil en varm sommerdag. Og så en kold vinterdag. Du kan
i sidste tilfælde ligefrem høre oliepumpen snerre. Trykket kan blive så
højt at de hydrauliske løftere går i max. længde. Og motoren taber
kompressionen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-07-10 15:04

Isang tao pinangalanan, Knud Dam nagsulat:

> [...]
>
>1. Hvis du er ved at miste balancen, sætter du foden ned.
>2. Du kan ikke bremse og koble ud samtidigt.

Hehe... det må være sommervarmen der gav hjernen hikke.

3. Hvem holder cyklen medens der kobles ud og sættes i gear?

--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : Hans/NTV

Dato : 24-07-10 06:08

Casper wrote:

> Måske er det for dyrt, men der er jo ST1300AS som har elektrisk
> gearskift... den har godt nok ikke rigtig fået gode anmeldelser, men
> det er det samme system som er på VFR1200...
>

> Casper

Hej Casper
Jeg har ikke hørt om at ST1300 skulle kunne fåes med elektrisk
gearskifte, men det er jo da muligt og så må vi se på den også. M.h..t.
at det skulle være det samme som VFR 1200 så kan jeg blankt afvise det
- VFR 1200 har en dobbeltkoblingsgearkasse og er den første mc med den
type gearkasse....

hVh
Hans/NTV