Browser
stl_s 3840
arlet 2470
En af grundene til at jeg overvejer at ski~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-10 16:44

Hej alle

Jeg har ellers været inkarneret Operafan, men den sidste version
er irriterende på flere punkter. Her er et eksempel

   http://temp.lundhansen.dk/Opera.jpg

   http://temp.lundhansen.dk/Firefox.jpg

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-10 16:54

> Jeg har ellers været inkarneret Operafan, men den sidste version
> er irriterende på flere punkter. Her er et eksempel
>
>    http://temp.lundhansen.dk/Opera.jpg
>    http://temp.lundhansen.dk/Firefox.jpg

Hvad er du utilfreds med?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-10 17:20

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvad er du utilfreds med?

At Opera fylder skærmen med hvidt når jeg har brug for at se så
mange oplysninger som muligt. Og det der type-beskrivelse er det
noget af mest latterlige jeg har set. Jeg er nødt til at bekæmpe
det flere andre programmer. Og hvorfor viser Opera de to foldere
.. og ..? Man kan ikke skifte niveau ved at klikke på dem.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-10 11:35

Tue, 20 Jul 2010 18:20:20 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

>At Opera fylder skærmen med hvidt når jeg har brug for at se så
>mange oplysninger som muligt.

Hvilke oplysninger på FF-billedet kan du ikke se i Opera-billedet?
Prøv at oprette en fil med et længere navn end
"CentraleVirksomhedsregisterlov.htm" og se hvad der sker.

> Og det der type-beskrivelse er det noget af mest latterlige jeg har set.

Nå ja ... at Opera opfatter HTM-filer som et type den skal tage sig
af, er vel kun naturligt. Hvad viger den, hvis du lægger en Word-fil
eller en Excel-fil i mappen. Hvad skriver den så? Formentlig hvilket
program der er tilknyttet den pågældende filtype.

Alt i alt ikke mystisk, men måske øverflødigt i dagligt brug.

> Jeg er nødt til at bekæmpe det flere andre programmer.

Ikke forstået?

> Og hvorfor viser Opera de to foldere . og ..?

Du befinder dig jo i en undermappe. Prik og Prik-prik husker jeg fra
DOS. En lidt gammeldags måde og du synes formentlig bedre om FF's
løsning med et ikon og en ledetekst?

> Man kan ikke skifte niveau ved at klikke på dem.

Det er så til gengæld underligt.

Egentlig har jeg ikke skrevet noget begavet, som du helt sikkert ikke
ved i forvejen. Jeg er bare lidt overrasket over, at du er villig til
at slagte et program, som du har brugt i mange år - bare på grund af
et par petitesser.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-10 11:51

Den 21-07-2010 12:35, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> ved i forvejen. Jeg er bare lidt overrasket over, at du er villig til
> at slagte et program, som du har brugt i mange år - bare på grund af

Jeg er også overrasket. Hvis det er på egne sider, kan det
nemt løses med en php-fil til at vise mappeindhold, som man
ønsker det. På andres sider har man sjældent lov til at se
mappeindhold, så der kan det vel ikke være så slemt,
medmindre du (Bertel) ofte skal besøge sådanne sjældne
sider. Og hvis det drejer sig om ftp-steder, så brug et
ftp-program.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-10 20:20

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg er også overrasket. Hvis det er på egne sider, kan det
> nemt løses med en php-fil til at vise mappeindhold, som man
> ønsker det.

Gu' kan det da ej. Jeg driver ikke en PHP-server.

> [...]
> medmindre du (Bertel) ofte skal besøge sådanne sjældne
> sider. Og hvis det drejer sig om ftp-steder, så brug et

Jeg har nogle lokale sider jeg bruger ofte, og jeg tilgår dem via
en liste over filerne. Det er et dagligt irritationsmoment at jeg
ikke kan se nok ad gangen og at jeg skal rulle vildt meget.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-10 20:19

Kurt Hansen skrev:

> Hvilke oplysninger på FF-billedet kan du ikke se i Opera-billedet?

Opera fylder flere linjer pr. fil. FF bruger én. Der kan derfor
står ca. 3 gange så meget på en side i FF som i Opera.

> Nå ja ... at Opera opfatter HTM-filer som et type den skal tage sig
> af, er vel kun naturligt.

Du har ikk forstået. Det er *beskrivelsen* af filtyperne der er
overflødigt fyld.

> eller en Excel-fil i mappen. Hvad skriver den så? Formentlig hvilket
> program der er tilknyttet den pågældende filtype.

Som om jeg ikke ved det i forvejen!

> Alt i alt ikke mystisk, men måske øverflødigt i dagligt brug.

Øh ... det var sådan set lige det jeg gjorde opmærksom på.

> Ikke forstået?

Jeg er nødt til at indsnævre det felt der beskriver filtyperne
for at få plads til de nødvendige oplysninger.

> [...]
> ved i forvejen. Jeg er bare lidt overrasket over, at du er villig til
> at slagte et program, som du har brugt i mange år - bare på grund af

Læs min overskrift. Nu skal jeg hjælpe dig:

*En* af grundene til ...

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-07-10 17:47

On Tue, 20 Jul 2010 18:20:20 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> det flere andre programmer. Og hvorfor viser Opera de to foldere
> . og ..? Man kan ikke skifte niveau ved at klikke på dem.

Mystisk. Virker ok her.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 22:24

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 22:24

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-07-10 17:39

On Tue, 20 Jul 2010 17:43:46 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har ellers været inkarneret Operafan, men den sidste version
> er irriterende på flere punkter.

Hvilke andre?

>Her er et eksempel
>    http://temp.lundhansen.dk/Opera.jpg

Slå stil fra: Skift-G

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-10 20:23

Christian Bohr-Halling skrev:

> Slå stil fra: Skift-G

En af fordelene ved Opera er at den ikke (hidtil) har skullet
sættes op for at virke fornuftigt. Der bliver flere og flere ting
der skal rettes til.

Og for dem der synes at det er petitesser kan jeg supplere med et
andet dagligt irritationsmoment:

Før version 10.5 kunne jeg skrive "eniro" i adressefeltet og så
fik jeg eniro.dk automatisk. Nu bliver ordet kastet ind i den
øverste søgemaskine, og så får jeg en svarside jeg ikke kan bruge
til en skid. Nu er jeg nødt til at skrive "eniro.dk" - til trods
for at jeg som altid har sat automatisk fuldørelse op. Ren
idioti.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 26-07-10 18:49

On Sun, 25 Jul 2010 21:22:58 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> En af fordelene ved Opera er at den ikke (hidtil) har skullet
> sættes op for at virke fornuftigt. Der bliver flere og flere ting
> der skal rettes til.

Det kommer da vist an på, hvem du er. Jeg synes eksempelvis ikke, at
faneblade liggende vandret er fornuftigt; jeg vil have dem lodret, og det
har jeg så.

> [...]
> til en skid. Nu er jeg nødt til at skrive "eniro.dk" - til trods
> for at jeg som altid har sat automatisk fuldørelse op. Ren

Det ville jeg mere kalde en bug.

Når du har været inde på eniro.dk, får du vist muligheden for det samme
næste gang, når du skriver "eniro".

Men ellers: CTRL+F12, avanceret, genveje, rediger:
http://div.softwolves.dk/temp/opera_autcomp.png

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-10 19:10

Christian Bohr-Halling skrev:

> Men ellers: CTRL+F12, avanceret, genveje, rediger:
> http://div.softwolves.dk/temp/opera_autcomp.png

Jeg er ikke interesseret i nye genveje. Jeg har nogle
brugsmønstre som jeg har brugt i en halv snes år eller mere, og
hvis jeg sætter Opera anderledes op end jeg er vant til, så gør
jeg rigtigt hveranden gang.

Op til 8'eren var Operas opdateringer klare forbedringer. De to
sidste har været forværringer. Og alle dine krumspring kan ikke
forlige mig med det.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 26-07-10 19:23

On Mon, 26 Jul 2010 20:10:12 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er ikke interesseret i nye genveje. Jeg har nogle
> brugsmønstre som jeg har brugt i en halv snes år eller mere, og
> hvis jeg sætter Opera anderledes op end jeg er vant til, så gør
> jeg rigtigt hveranden gang.

Hvordan kan du så overveje at skifte til et helt andet program?

>Og alle dine krumspring kan ikke
> forlige mig med det.

Hvis du ikke er interesseret i mulige løsninger, skal jeg da straks holde
inde med at komme med flere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-10 21:00

Christian Bohr-Halling skrev:

> Hvordan kan du så overveje at skifte til et helt andet program?

Fordi jeg så lettere kan omstille mig. På samme måde vil jeg
seriøst overveje Linux hvis jeg ellers ville blive tvunget til en
Windowsversion der er for meget anderledes end jeg er vant til.

"Tvunget" = ældre Windows-versioner genkender ikke ny hardware.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 22:35

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 22:35

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 21:28

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 21:28

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-07-10 13:16

On 26 Jul., 21:59, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> Windowsversion der er for meget anderledes end jeg er vant til.
>
> "Tvunget"  = ældre Windows-versioner genkender ikke ny hardware.

Tvunget kan også være = elendig usability, ustabilittet og sløvhed/
overfoirbrug af systemressourcer. Tænk vista.

Skrevet fra Linux Mint, mit nye styresystem. Skifter aldrig nogensinde
tilbage til win.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-10 21:28

Den 29-07-2010 21:15, Rune Jensen skrev:

> Skrevet fra Linux Mint, mit nye styresystem. Skifter aldrig nogensinde
> tilbage til win.

Jeg har også lige skiftet til Mint efter mange, mange år med
OS/2. Det er dog ikke uden problemer. Mint kan ikke finde ud
af at fordele ressourcerne optimalt.

Hvis jeg kopierer store filer lokalt, så harddisken arbejder
på højtryk, så bliver Firefox-vinduet med korte mellemrum
grået ud, fordi programmet ikke svarer. Selv Vista håndterer
den slags bedre.

Sjovt nok har jeg ikke oplevet problemet i Ubuntu, som Mint
jo er bygget på. Til gengæld var der store udfald i
netforbindelsen med Ubuntu, og jeg bruger nettet oftere end
jeg kopierer store filer...

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-07-10 13:53

On 20 Jul., 18:20, Bertel Lund Hansen
> [...]
> det  flere andre programmer. Og hvorfor viser Opera de to foldere
> . og ..? Man kan ikke skifte niveau ved at klikke på dem.

Opera har desværre et par bugs. Jeg har bl.a. fundet en ret
irriterende i Linuxversionen, hvor den ikke renderer position:fixed
korrekt. Det ligner "IE 6 ghost bug". Fixed positioned elementer
hopper og danser, når der scrolles. Til at blive skør af.

Jeg har selvfølgelig lavet en fejlrapport, men har (endnu) ikke hørt
noget om, de vil rette det.

Jeg ved ikke, om det også gælder win-versionen, men så vidt jeg
husker, inden jeg skiftede OS, så har Opera på det sidste været lidt
sloppy og ladet småfejl slippe igennem til færdige versioner.
Ærgerligt, fordi det er ellers en ganske udmærket browser, hurtig,,
sikker osv.

Mht. User Interface, Firefox 4 ser lovende ud, simpelthen fordi det
lader til, de har hugget UI fra Chrome. Dvs. no-nonsense og maksimeret
content area. For mig er det i hvert fald et must (sammen med
hastighed og sikkerhed).

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-10 21:21

Den 29-07-2010 21:52, Rune Jensen skrev:

> Mht. User Interface, Firefox 4 ser lovende ud, simpelthen fordi det
> lader til, de har hugget UI fra Chrome. Dvs. no-nonsense og maksimeret
> content area.

Det ser jeg til gengæld ikke frem til. Jeg kører med en høj
opløsning, så pladsen til menulinje, værktøjslinje,
bogmærkelinje og fanebladslinje har absolut ingen betydning.
Og jeg vil have mine faneblade, hvor de plejer at være.
Heldigvis kan man sikkert selv få lov at bestemme den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-07-10 21:55

On Thu, 29 Jul 2010 12:52:39 -0700 (PDT), Rune Jensen wrote:

> Mht. User Interface, Firefox 4 ser lovende ud, simpelthen fordi det
> lader til, de har hugget UI fra Chrome. Dvs. no-nonsense og maksimeret

Jeg er ved at skrige, de enkelte gange, jeg har forsøgt mig med Chrome
(måske fordi jeg ikke har forsøgt mig længe nok). Den føles som en
kiosk-browser - en ting der irriterer mig er fx, at jeg tilsyneladende ikke
kan få lov til at gennemløb fanebladene med (ctrl+tab) via en liste og
først skifte til det, når man har fundet det rette (altså sådan:
http://div.softwolves.dk/temp/fanegennemlb.png ). Jeg mangler lidt
indstillingen til at slå dette til (måske jeg har overset den?).

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 21:21

Fra : N/A

Dato : 29-07-10 21:28

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-07-10 15:09

On 29 Jul., 22:27, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Sjovt nok har jeg ikke oplevet problemet i Ubuntu, som Mint
> jo er bygget på.

Opdateringer til Mint kommer vidst fra Ubuntu-folkene, men lidt
langsommere. Så måske er det i en (senere) fejlrettelse.

> Til gengæld var der store udfald i
> netforbindelsen med Ubuntu, og jeg bruger nettet oftere end
> jeg kopierer store filer...

Prøv at udskifte "Network Manager" i Ubuntu. Jeg havde samme problem
på Mint, og der skulle "bare" skiftes. Den, jeg bruger nu, hedder
Wicd, og fungerer perfekt.

Jeg overvejede også at droppe Mint helt i starten, fordi der var
udfald. Men nogle gange er det kun småting, som kan rettes, og så
behøver man måske ikke skifte.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-10 22:35

Den 29-07-2010 23:08, Rune Jensen skrev:

> Prøv at udskifte "Network Manager" i Ubuntu. Jeg havde samme problem
> på Mint, og der skulle "bare" skiftes. Den, jeg bruger nu, hedder
> Wicd, og fungerer perfekt.

Jeg ved ikke, hvordan man skifter "Network Manager", desuden
har jeg ikke Ubuntu installeret i øjeblikket. Jeg søgte på
nettet og spurgte også om hjælp hos ubuntudanmark, og det
viste sig, at jeg ikke er den eneste, der har
netværksproblemer med det pågældende netkort/driver (Intel
bundkort med Realtek, RTL8111/8168B, Ubuntu 64-bit).

Jeg er dog ikke sikker på, at fejlen lå i selve
netkortet/driveren, da noget kunne tyde på, at det var
DNS-håndteringen i Ubuntu, der drillede. Jeg kunne fx have
fuld skrue på en ftp-overførsel til et ip-nummer, mens der
stadig var udfald i browseren.

Nå, men nu er vi ikke engang perifert on topic i denne
gruppe, så hvis vi skal fortsætte, er det bedre at bruge
unix-gruppen, som jeg har sat FUT til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-07-10 15:12

On 29 Jul., 22:20, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Og jeg vil have mine faneblade, hvor de plejer at være.
> Heldigvis kan man sikkert selv få lov at bestemme den slags.

Det kan man, efter hvad jeg har set. Men den er i Beta i øjeblikket,
og SVJV kan man ikke bruge extensions til den (endnu), så jeg har ikke
afprøvet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-07-10 22:24

Rune Jensen skrev den 29-07-2010 23:11:
> Men den er i Beta i øjeblikket,
> og SVJV kan man ikke bruge extensions til den (endnu)

Adblock Plus virker til betaen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-07-10 15:45

On 29 Jul., 22:55, Christian Bohr-Halling <nos...@cbh.softwolves.dk>
wrote:

> [...]
> indstillingen til at slå dette til (måske jeg har overset den?).

Opera er stadig i mine øjne den absolut mest brugervenlige browser.
Helt klart. Problemet er bare de dumme småfejl, de lader slå igennem
fra én version til den næste. Jeg kan f.eks. ikke se flere sider, jeg
har lavet fordi den ikke renderer CSS ordenligt/efter standarden. Det
er som sagt småfejl, men ret irriterende fejl også.

Idéen med en liste er måske meget god, men Chrome er jo stadig en ung
browser. Den mangler meget for at blive brugervenlig i mainstream
forstand. Fordelene ligger vel indtil videre også mere i hastigheden,
og så synes jeg altså "kioskmode" er en fordel. Mere fordi man så ikke
skal scrolle så meget.

MVH
Rune Jensen