De "ulovlige" hunde
Fra : Søren Larsen

Dato : 18-07-10 16:44

Kan det virkelig passe at man i god tro køber sin hund, og 4 måneder
senere stå i den situation at skulle aflive den??? Er der ingen
overgangsordning? Det virker da fuldkomment umenneskeligt!

Fra : Pwh

Dato : 18-07-10 16:57

Søren Larsen, skrev:
> Kan det virkelig passe at man i god tro køber sin hund, og 4 måneder
> senere stå i den situation at skulle aflive den??? Er der ingen
> overgangsordning? Det virker da fuldkomment umenneskeligt!

I følge loven er hunde af de nu forbudte racer anskaffet efter 17-03-2010
ikke omfattet af overgangsordningen.
Så i yderste konsekvens kan man risikerer at skulle aflive sådan en hund,
under alle omstændigheder skal den føres i kort snor og have mundkurv på.
http://www.justitsministeriet.dk/hunde.html

Er det et problem du har selv, eller spørger du bare af nysgerighed.

/Jens (med to hunde af lovlig race)

Fra : Søren Larsen

Dato : 18-07-10 17:17

Den 18-07-2010 17:56, Pwh skrev:

> [...]
> http://www.justitsministeriet.dk/hunde.html
>
> Er det et problem du har selv, eller spørger du bare af nysgerighed.

Det er et problem min søn har. Han er ok med mundkurv og snor på
offentlige steder, men at skulle af med sin elskede hund - det er bare
for meget!
Iøvrigt er hunden sød, glad og på ingen måde agressiv. Ikke at det har
nogen betydning for konsekvenserne af loven....

Fra : Pwh

Dato : 18-07-10 17:46

Søren Larsen, skrev:

> [...]
> Iøvrigt er hunden sød, glad og på ingen måde agressiv. Ikke at det har
> nogen betydning for konsekvenserne af loven....

Hvis jeg var ham ville jeg bare holde lidt lav profil, så tvivler jeg på at han får probs.
Kender da flere her i kvarteret med de forbudte racer, har ikke set en eneste af dem
med mundkurv på endnu.

Om han har været i god tro kan jeg ikke helt forstå, et evnt forbud har da været
oppe i medierne i lang tid. Hvis han så alligevel har anskaffet sig en hund der sikkert
ville komme på negativlisten kan man da ikke kalde det at værer i god tro.

Da jeg selv for nylig skulle have en Rottweilerhvalp var der da et par stykker der
påstod at den race også ville blive forbudt.
Jeg undersøgte det så grundigt og fandt ud af at det var noget vrøvl,
men ellers havde jeg da droppet at få en hundaf den race og valgt en anden.

/Jens

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-07-10 11:21

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg undersøgte det så grundigt og fandt ud af at det var noget vrøvl,
> men ellers havde jeg da droppet at få en hundaf den race og valgt en

Jeg vil mene at han har været i god tro da hunden er købt på et internat som
ikke har oplyst ham om at hunden ville blive ulovlig. Han læser ikke selv
aviser og følger sikkert kun sparsomt med i de elektroniske medier, hvilket
vel næppe kan være et krav...

Fra : Pwh

Dato : 19-07-10 11:59

Søren Larsen, skrev:
> [...]
> Han læser ikke selv aviser og følger sikkert kun sparsomt med i de
> elektroniske medier, hvilket vel næppe kan være et krav...

Jeg vil give dig ret i at det er ringe service fra det internats side,
kunne du ikke selv have rådet ham, ikke at det hjælper ham nu.
Men ukendskab til loven gør som bekendt ikke straffri.

Hvad er det for en race han har fået ?

/Jens

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-07-10 12:18

> [...]
> kunne du ikke selv have rådet ham, ikke at det hjælper ham nu.
> Men ukendskab til loven gør som bekendt ikke straffri.

Man kan altid være bagklog, men på det tidspunkt har jeg slet ikke tænkt i
de baner, især ikke da han adoptere hunden fra et internat hvor dette ikke
var lov - endnu!

Det er en blanding hvori amerikansk bulldog indgår.

Fra : Pwh

Dato : 19-07-10 14:16

Søren Larsen, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan altid være bagklog, men på det tidspunkt har jeg slet ikke
> tænkt i de baner, især ikke da han adoptere hunden fra et internat
> hvor dette ikke var lov - endnu!

Man kunne jo næsten mistænke det internat for at skynde sig at tømme lageret
for hunde de ville risikerer at skulle aflive ellers til en lidt naiv ung mand.
Din søn burde faktisk tage ned og få en snak med dem og fortælle at de mod
bedre videne har bragt ham i en ulykkelig situation.
Må jeg spørge hvad det er for et internat, bare af nysgerrighed.

> Det er en blanding hvori amerikansk bulldog indgår.

Om han får pobs kommer jo også meget an på hvor meget den ligner en "muskelhund"
da det er det eneste politiet har at holde sig til.
Hvad er den feks registreret som hos hunderegisteret.
Min Angel (lab/rotte) er registreret som Labradorblanding, det var min Tyson (lab/schæfer) også.

/Jens

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-07-10 21:24

Den 19-07-2010 15:16, Pwh skrev:

> [...]
> bedre videne har bragt ham i en ulykkelig situation.
> Må jeg spørge hvad det er for et internat, bare af nysgerrighed.
Jeg mener ikke at man er naiv fordi man ikke følger med i dagspressen,
til gengæld mener jeg at det dybt umoralsk af internatet (Rødovre) at
overdrage ham hunden - de kan ikke have været i god tro. Det bliver
interessant at høre hvad de har at sige til deres forsvar, selvom det på
ingen måde hjælper knægten.

> Om han får pobs kommer jo også meget an på hvor meget den ligner en "muskelhund"
> da det er det eneste politiet har at holde sig til.
> Hvad er den feks registreret som hos hunderegisteret.
Amerikansk bulldog blanding - hvad den også ligner.

/Søren

Fra : Pwh

Dato : 20-07-10 06:33

Søren Larsen, skrev:

> [...]
> overdrage ham hunden - de kan ikke have været i god tro. Det bliver
> interessant at høre hvad de har at sige til deres forsvar, selvom det

Man kan vel kun skælde internatet ud hvis de ikke har sørget for at advarer
ham om at hunden kunne risikerer at blive ulovlig.
At de har formidlet den er en af deres opgaver.
Helt fralægge sig ansvaret og "give samfundet" skylden synes jeg ikke er rimeligt,
muligt han ikke følger medierne, men det gør nogen i hans omgangskreds vel.
Men unge mennesker har det med at vende det døve ører til den slags.

Jeg tror heller ikke der vil blive givet ved dørene her i starten,
der vil nok blive statueret nogle eksempler.
Det så man jo feks med den nye knivlov, det er først nu at de har blødt lidt op for den,
til at starte med røg folk for et godt ord en uge i fængsel.

Selv om det ikke er sjovt for ham burde han måske alligevel overveje om det ikke er
bedre at skifte den hund ud med feks en Labrador.
Han har alligevel ikke haft den længere tid end at han nok ikke har knyttet sig vildt
til den endnu.

/Jens

Fra : Søren Larsen

Dato : 20-07-10 08:22

> [...]
> vel.
> Men unge mennesker har det med at vende det døve ører til den slags.

Det er jeg helt enig med dig i, og havde nogen advaret ham er jeg heller
ikke sikker på at det havde gjort nogen forskel, men - sagen er jo at loven
er vedtaget med tilbagevirkende kraft, hvilket jeg ihvertfald ikke havde
fantasi til at forestille mig, slet ikke oven på knivloven som vel er det
mest friske eksempel på en gang lovsjusk som rammer sagesløse mennesker. At
sætte skæringsdatoen til andet end vedtagelsesdatoen, er i mine øjne
uanstændigt og uansvarligt.

> [...]
> bedre at skifte den hund ud med feks en Labrador.
> Han har alligevel ikke haft den længere tid end at han nok ikke har

Han har haft hunden i 4 måneder så det kan jeg love dig for at han har, det
tror jeg godt at du kan sætte dig ind i!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-07-10 10:04

"Søren Larsen" <sblar1@SLETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Han har haft hunden i 4 måneder så det kan jeg love dig for at han har,
> det tror jeg godt at du kan sætte dig ind i!

Jamen så er hunden jo født før 17 / 3 og vil blot blive underlagt de
skrappere regler... Så umiddelbart er der intet der forhindrer ham i at
beholde sin hund.

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 20-07-10 10:33

Benny Mortensen, skrev:

> Jamen så er hunden jo født før 17 / 3 og vil blot blive underlagt de
> skrappere regler... Så umiddelbart er der intet der forhindrer ham i
> at beholde sin hund.

Det drejer sig ikke om hvornår den er født Benny, men hvornår den er anskaffet.

Fra : Pwh

Dato : 20-07-10 10:31

Søren Larsen, skrev:
> [...]
> som rammer sagesløse mennesker. At sætte skæringsdatoen til andet end
> vedtagelsesdatoen, er i mine øjne uanstændigt og uansvarligt.

Det kan vi så kun blive enige om, skæringsdato burde have været fra loven blev vedtaget.
At der så er nogen der mener at man kan give hunden et ordentligt liv med kort line
og mundkurv er så ud over min fatteevne, synes jeg er dyremishandling.

> Han har haft hunden i 4 måneder så det kan jeg love dig for at han
> har, det tror jeg godt at du kan sætte dig ind i!

Ikke helt.
Jeg har kun haft hunde fra hvalpe af, tror det ville tage mig lang tid
at knytte mig til en genbrugshund.
Din søn må jo se virkligheden i øjnene, det kan blive stressende for ham at
have den hund på mange måder, det kan helt tage glæden fra ham til sidst.
Jeg mener heller ikke man kan give en hund et anstændigt liv hvis man skal overholde
de regler med snor og mundkurv, og så er det måske bedre at give den fred.
Som det er nu har den jo en dødsdom hængende over hovedet,
falder den dom om 2 år bliver det langt hårdede for ham.

At få aflivet en hund er ikke sjovt, har for nylig fået aflivet min 8 år gamle hanhund,
men tro mig det er en selv der lider, hunden mærker intet til det, den dør på 20 sekunder
helt uden smerter.
Så han skal overveje kraftigt om han vil holde liv i en hund som han efter min mening
ikke kan give et godt hundeliv, men det er så bare min mening.

/Jens

Fra : Søren Larsen

Dato : 20-07-10 11:44

> [...]
> min mening
> ikke kan give et godt hundeliv, men det er så bare min mening.

Stof til efteranke. Tak...

Fra : Pwh

Dato : 20-07-10 12:35

Søren Larsen, skrev:

> Stof til efteranke. Tak...

Ikke noget at takke for

Vælger han at få sig en anden hund så bed ham om at gører sig selv
den tjeneste at sætte sig grundigt ind i racen.
Alt for mange mennesker vælger hund ud fra udseendet primært
og ender op med en race som slet ikke passer til dem.
Feks en Labrador som jeg foreslog går han ikke galt i byen med,
der er måske ikke så meget macho over den som en AmBull.
Men specielt de sorte hanhunde synes jeg nu godt kan udstråle saft og kraft,
samtidigt en nem hund at opdrage og meget trofast og legesyg, en ven for livet

/Jens (som selv er for doven til en legesyg Labrador, hellere en søvnig Rotte)

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-07-10 05:07

On 18 Jul., 18:45, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> [...]
> ville komme på negativlisten kan man da ikke kalde det at værer i god tro.

Der blev tinget om de racer lige til det sidste, og loven blev kun
lige akkurat vedtaget med et snævert flertal. Det kunne ingen forudse,
og da slet ikke helt tilbage til d 17 april som er skæringsdatoen.
Dengang blev det stadig diskuteret løsningsmodeller, og ikke noget med
tilbagevirkende kraft.

Inden nogen skælder ud på regeringen skal det tilføjes at
Socialdemokratiet som var uenige i lovforslaget valgte ikke at stemme.
Ved at stemme nej kunne de nemt have stoppet lovforslaget.

Fra : Pwh

Dato : 19-07-10 14:25

Kim Christensen, skrev:

> [...]
> og da slet ikke helt tilbage til d 17 april som er skæringsdatoen.
> Dengang blev det stadig diskuteret løsningsmodeller, og ikke noget med

Jeg vil stadig mene at man så har taget en chanche hvis man har anskaffet
sig en muskelhund lige på falderebet.
Men jeg kan da selv risikerer at blive ramt af en evnt stramning,
der ville det jo ikke værer usansyneligt at de kastede sig over Rottweilere
og blandinger hvor den race indgår.
Jag fæster så min lid til at det bliver et kæmpeflop med den hundelov,
men risikoen for yderlige stramninger åbner loven jo allerede nu op for.
Blev det aktuelt kunne jeg sikkert lyve mig fra Angel's oprindelse
da hun mest af alt ligner en stor Labrador.
Balder kan jeg af gode grunde ikke benægte er en Rottweiler, det siger hans papirer.

/Jens