Volvo Blackjack spørgsmål
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-07-10 19:15

Hej

Jeg har desværre været ude for at min blackjack stævnrørstætning har været
defekt/revnet.

Findes der et tætningskit man kunne hamre ind i mellem stævnrør og
lejerøret, i en nøssituation, eller skal man lave det selv?

eller har i bedre ideer til hvorledes man kunne tætne ude på de åbne ocean?

mvh
/Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-07-10 02:49

Hej Børge,

Da Blackjackens udformning ikke er således at der kan monteres et
spændebånd der ved stramning kan lukke for vandet vil det nok blive
svært at holde vandet ude ved en defekt.
Alternativt kan en stor plastpose uden om propel og bagerste leje
kunne gennemføres på nogle bådtyler og ikke på andre, som en
nødløsning.

Mit råd er at næste gang du skal skifte stævnrørsleje, så at skifte
til en Deep-Sea-Seals løsning. Den har mulighed for at kunne lukke
vandet ude om en skade skulle opstå.

På lystbåde mangler vi den mulighed for tætning ved skift af
lejebøsninger med båden i vandet, som der er på store skibe.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-08-10 18:12

Hej, og tak

Har aldrig hørt om Deep-Sea-Seals løsning, eller rettere, det er lang tid
siden, så jeg har glemt det.

Jeg vil sætte google til at hjælpe mig. Jeg kan ligeså godt spørge her om
hjælp til at finde de bedste priser, det er en 25mm aksel. Da jeg påtænker
at skifte lejer til vinter.

mvh
/Børge

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-08-10 18:25

Ups, har lige googlet lidt omkring, snakker vi 2500+ ??
mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-10 15:12

Du skal nok bruge en såkaldt "Isagersvejsning".
(Opkaldt efter en maskinmester Isager, der var kendt for sin kreative omgang
med gummistrimler og spændebånd"

En opsprættet cykelslange eller andet gummimateriale vikles et par omgange
omkring stævnrør og aksel.
Fastholdes med enten spændebånd eller en takling af sejlgarn.
Bør kunne holde vandet ude resten af sommeren.

Om ikke andet vil vandgennemstrømningen blive reduceret til drypperi.

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-10 02:21

Ja kvalitet koster, og ja prisen ligger omkring 25oo,-.
Min pakning har nu siddet i 17 år uden nogen form for fejl, ikke en
dråbe vand kommer ind.
Der medfølger et måleværktøj for forspænding af tilholdet og den
brugte jeg sidste år for at kontrollere sliddet på lejedelene. Sliddet
var ubetydeligt og der er fortsat mange år tilbage at slide af.

Mvh/Harding