Linux 64 bit-oplevelse
Fra : Lyrik

Dato : 16-07-10 00:07

Jeg har nogle gange en mærkelig intuition med at tage ting med, som
jeg ikke umiddelbart kan se jeg har brug for.
I dette tilfælde en Ubuntu 64 bit og en Mint Isadora ligeledes 64 bit.

Vi skulle til Greve og besøge konens søster og svoger som har 2 drenge
på 10 og 12. Knap ankommet fik jeg opfordring til at rense børnenes to
Aldi Medion computere. Det er Blu-Ray modeller begge to, men den ene
som er købt til den store dreng først, har Vista og den lille drengs-
som er nyere,-har Windows 7.

Da de var renset ville ungerne have Linux på! Ikke alene det, men de
foretrak helt klart Mint Isadora med dens mint-grønne skærme. UBU fik
en tommelfinger nedad med dens lilla preferancer. Det var ikke
moderne, kunne jeg se på ungernes skuffede ansigter. Dog ville de
gerne have den hvis det ikke kunne være anerledes!

Jeg installerede "Mint" på Vistamaskinen som et program i Windows uden
problemer. Se Rasmus her:
http://www.youtube.com/watch?v=7gOPNuCrnyg

Til Den lille dreng Frederiks store skuffelse kunne ingen af
distroerne køre på hans W7 Medion-maskine! WiFi virkede ikke! De må
have skiftet netværkskort i Medionen? Der er kun nogle måneders
forskel på maskinerne.
Hos Rasmus- var der klare valg af netværk. På Frederiks- figurerede de
slet ikke!? Når jeg skrev det manuelt ind, så sagde den at den
forbandt, men stregerne var grået ud og maskinen var ikke på nettet!

Kan nogle finde en distro til Frederiks maskine så spyt ud!

Hilsen
Jens

Hilsen
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-07-10 07:16

On Thu, 15 Jul 2010 23:07:23 -0700 (PDT)
Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Kan nogle finde en distro til Frederiks maskine så spyt ud!

Kør følgende i en terminal, og send output til listen:
lspci |grep Ethernet

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-10 00:42

On 16 Jul., 08:16, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> Kør følgende i en terminal, og send output til listen:
> lspci |grep Ethernet
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

That's the spirit! Men jeg var derude i går og det kan tage tid inden
jeg er derude igen. Sorry pal.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-10 02:00

On 16 Jul., 08:16, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> Kør følgende i en terminal, og send output til listen:
> lspci |grep Ethernet

,,,,,,,,,,,,,,,
Tak for dit forslag som jeg vil prøve når lejlighed byder sig.

For øvrigt så var børnene trætte af at spille på computer. Og syg og
trætte af plagerier fra "Bullguard." Spil er gået mere over til
konsollerne. Nu vil de noget mere. At lege med
skrivebordsinstillingerne, var det foretrukne legetøj, kunne jeg se.
Rasmus (Linux Mint) trak mig i ærmet og betroede mig at det her skulle
være klar til imorgen(i dag) hvor han fik besøg af en skolekammerat
der skulle benoves af herlighederne.
Jeg forudser at der går skolemode i det!
Det viste sig at det at installere Linux som et Windowsprogram er en
snedig løsning. Børnene har fået PC med Windows. Farmand er bekymret
for alt det lort de får ind på den, men samtidig vil han beholde
købesystemet med recovery-knap!
En Windowsinstallation af Linux berører ikke det købte system. En
afinstallation tager mindre end ét sekund! Det er sandt! Den
forsvinder sporløst!
Min begrundelse overfor forældrene var at så kunne de surfe i
sikkerhed med Linux og stadig spille one-person-shooters på Windows.
En sådan begrundelse falder i særdeles god jord.
Så fik Rasmus hevet så meget i Compizinstillingernes ekstremer, at
systemet crashede. Jeg afinstallerede det og lærte ham at installere
Mint på mindre end 10 minutter. Nu kan han selv installere på
kammeratens computer når denne besøger ham i dag. Uden at få problemer
med forældrene!

Det her bliver en bølge....bare vent!

Jens

Fra : jk

Dato : 16-07-10 09:03

> [...]

>forbandt, men stregerne var grået ud og maskinen var ikke på nettet!
>
>Kan nogle finde en distro til Frederiks maskine så spyt ud!

Med den angivelse af hans hardware er det jo vanskeligt.

Mandriva One 2010 Spring klarer det meste. Den er ganske vist kun 32
bit, men hvad. Det er lidt svært at se, hvad man har ud af 64 bits
linux, hvis man ikke har over 4 Gb ram.

Hvis du finder ud af hardware betegnelsen for hans wifi, så kan du
finde hjælp for ubuntu (og mint) på ubuntuforums.org ved at søge på
wifi kortets navn.

Routeren kan også have betydning. Visse IntelPro wifi har det
mærkeligt nok ikke godt med 11n, men klarer kun 11g.

mvh

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-07-10 09:19

On Fri, 16 Jul 2010 10:02:49 +0200, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> Mandriva One 2010 Spring klarer det meste. Den er ganske vist kun 32
> bit, men hvad. Det er lidt svært at se, hvad man har ud af 64 bits
> linux, hvis man ikke har over 4 Gb ram.

Får man *overhovedet* noget ud af at køre et 64-bit OS ovenpå et
32-bit OS? Giver det overhovedet mening at sige, at man gør det?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : jk

Dato : 16-07-10 09:30

On Fri, 16 Jul 2010 10:19:09 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Får man *overhovedet* noget ud af at køre et 64-bit OS ovenpå et
>32-bit OS? Giver det overhovedet mening at sige, at man gør det?

Ovenpå ? Jeg troede det var gået af mode.

Folks veje er uransagelige. Men man kan da shrinke partitionerne for
Vista/win7, og få noget upartitioneret plads. Kan man ikke ? Grænsen
går imidlertid ved 4 primære partitioner på samme harddisk. Så er der
usb harddiske.

mvh

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-07-10 10:24

On Fri, 16 Jul 2010 10:30:15 +0200, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> Ovenpå ? Jeg troede det var gået af mode.

OP skrev: "Jeg installerede "Mint" på Vistamaskinen som et program i
Windows uden problemer", men det er da muligt, jeg overfortolkede det.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-10 16:25

Den Fri, 16 Jul 2010 11:23:33 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> OP skrev: "Jeg installerede "Mint" på Vistamaskinen som et program i
> Windows uden problemer", men det er da muligt, jeg overfortolkede det.

Der må være tale om et loopback filsystem der ligger i en fil på
NTFS-filsystemet.

Når der er problemer med det trådløse netværkskort, kører Linux direkte
på hardwaren. Ikke noget VMWare-ting indblandet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-10 21:02

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> OP skrev: "Jeg installerede "Mint" på Vistamaskinen som et program i
> Windows uden problemer", men det er da muligt, jeg overfortolkede det.

Ah, Ubuntu har lavet WUBI som er et Windowsprogram der installerer Linux
i en kæmpefil der loopback mountes i Linux i stedet for at kræve at
Windows indskrænker sig på disken.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-07-10 21:46

On Fri, 16 Jul 2010 22:02:25 +0200, nospam0002+20100715@gmail.com
(Thorbjørn Ravn Andersen, 20100715) wrote:

> Ah, Ubuntu har lavet WUBI som er et Windowsprogram der installerer Linux
> i en kæmpefil der loopback mountes i Linux i stedet for at kræve at
> Windows indskrænker sig på disken.

OIC.

Hvordan bliver det til "et program i Windows"?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-10 22:10

Den Fri, 16 Jul 2010 22:45:39 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> OIC.
>
> Hvordan bliver det til "et program i Windows"?

Ved kun at læse den første linje

Der er åbenbart tale om et program der lægger sig ind i tilføj/fjern
programmer, så man kan fjerne Linux-installationen som et normalt
Windows-program.

Der er simpelthen tale om en lettere upræcis beskrivelse fra en ny
bruger.

Bort set fra det, findes der noget der hedder coLinux, der kører som
et almindeligt Windows-program. Men sidst jeg legede med det, var det
ikke ligefrem for begyndere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-10 22:32

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> OIC.
>
> Hvordan bliver det til "et program i Windows"?

WUBI kører som et program i Windows. Det er nok det.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-07-10 09:50

Asbjorn Hojmark skrev:

> Får man *overhovedet* noget ud af at køre et 64-bit OS ovenpå et
> 32-bit OS? Giver det overhovedet mening at sige, at man gør det?

Ovenpå ?
Er det blot ubuntu Wubi og lign. ?
dvs. med dual-boot med windows bootmanager, og hvor ubuntu
installeres i windows filsystem.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-10 21:02

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Får man *overhovedet* noget ud af at køre et 64-bit OS ovenpå et
> 32-bit OS? Giver det overhovedet mening at sige, at man gør det?

Det kører vel ikke "ovenpå". Booter man ikke i ren Linux i vore dage
mere?

(og der er nogen udvidelser så en 32 bit kerne sagtens kan klare masser
af RAM, hedder det PXE måske?)

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-10 22:01

Den Fri, 16 Jul 2010 22:01:32 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20100715:

> Det kører vel ikke "ovenpå". Booter man ikke i ren Linux i vore dage
> mere?
>
> (og der er nogen udvidelser så en 32 bit kerne sagtens kan klare masser
> af RAM, hedder det PXE måske?)

Som Jesper allerede har skrevet, hedder det PAE.

PXE er boot over netværk.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-10 22:33

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Som Jesper allerede har skrevet, hedder det PAE.
>
> PXE er boot over netværk.

Jeg kunne ikke lige huske det, og humøret var ikke lige til at købe
vokaler hos Google.

Men tak til de herrer.

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-10 03:38

On 16 Jul., 10:19, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Får man *overhovedet* noget ud af at køre et 64-bit OS ovenpå et
> 32-bit OS? Giver det overhovedet mening at sige, at man gør det?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvorfor tror du det kører ovenpå?
Du får en ægte dualboot!

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert, men jeg regner med at det kunne
foregå på følgende vis. Den installerer noget der kan ligne et
virtuelt drev på Windows harddisk, som et diskbillede eller lignende.
Partitionerne på dette diskbillede kører ders eget løb. I "Tilføj-
Fjern programmer" sker der bare det at diskbilledet fjernes når der
afinstalleres. Den har ikke noget med Windows "Systemet" at gøre når
den kører. Windows systemet starter slet ikke op når Linuxen kører.
Så jo den kører ægte 64 bit.

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-10 12:17

On 16 Jul., 17:25, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Når der er problemer med det trådløse netværkskort, kører Linux direkte
> på hardwaren. Ikke noget VMWare-ting indblandet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Med hensyn til netværkskortet som ikke virkede, har jeg fået oplysning
fra en ihærdig bruger om, at han ved flere Linux (Ubuntu)
installationer har været ude for at den slår netværket fra! Når han så
brugte den knap som gør dette på maskinen, så slog den det til.
Ikke én men flere gange. det skal selvfølgelig kontrolleres ved
lejlighed.

Jens

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-07-10 21:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100715 wrote:

> (og der er nogen udvidelser så en 32 bit kerne sagtens kan klare masser
> af RAM, hedder det PXE måske?)

PAE. Ubuntu Lucid installeren vælger automatisk en PAE kernel hvis du har
4 GB RAM eller mere. Hos Ubuntu har man (nu, men ikke tidligere) frit
valg mellem PAE og 64-bit.

--
Jesper Lund

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-07-10 22:07

On Fri, 16 Jul 2010 22:45:39 +0200, Asbjorn wrote:

> Hvordan bliver det til "et program i Windows"?

Ved at pipe' det gennem "Lyrik"s pibe?

Mvh.

Adam

--
"Yakka foob mog. Grug pubbawup zink wattoom gazork. Adam Sjøgren
Chumble spuzz." asjo@koldfront.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-07-10 22:53

Den 16.07.2010 kl. 08:07 skrev Lyrik <jenserikbech@gmail.com>:

> [...]
> moderne, kunne jeg se på ungernes skuffede ansigter. Dog ville de
> gerne have den hvis det ikke kunne være anerledes!

Du er godt klar over at sådan en hersens linus maskine kan man skifte
farver og så vidre lettere end i windows.
Jeg har overhovedet ikke forståelse for folk der fravælger en linux
på grund af farven.

mvh
Henning

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-10 17:00

On 16 Jul., 23:52, Henning Præstegaard <onkelhenn...@not.vallid>
wrote:

> Du er godt klar over at sådan en hersens linus maskine kan man skifte
> farver og så vidre lettere end i windows.
> Jeg har overhovedet ikke forståelse for folk der fravælger en linux
> på grund af farven.
,,,,,,,,,,,,,,,
Så trænger du til at udvide din tolerance. Det er ikke farven alene
selv om den sælger right on. Ikonerne og knapperne på Mint sidder der
hvor en Windowsbruger vil forvente det. Altså som startknappens
placering i Win og med hjemmemappe på skrivebordet og en computer lige
ovenover. I UBU sidder det i toppen.
Hvis du ser film med undertekster, så sidder de forneden. Prøv at
sætte dem foroven!

Håber det hjalp?

Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-07-10 07:26

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> Hvis du ser film med undertekster, så sidder de forneden. Prøv at
> sætte dem foroven!

Det er der operaelskere forventer tekstningen :) Du må høre nogen flere
damer synge live

Men jeg er iøvrigt enig i at ting skal være som man godt kan lide dem,
når man åbner æsken. Alt det der med "du kan bare rette det til" viser
bare at den der siger det, hører til en anden målgruppe end en selv.

Om man så vælger at ændre sin smag eller distributionen når det skifter,
er en anden sag.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-07-10 07:31

On 2010-07-17 00:59, Lyrik wrote:
> [...]
> ovenover. I UBU sidder det i toppen.
> Hvis du ser film med undertekster, så sidder de forneden. Prøv at

Øhm - det er jo rent og skær konfiguration. Rent faktisk kender jeg en
del Windows brugere der kører med deres startmenu i toppen iøvrigt ;)

Man kan også sagnes smide topmenuen rundt i Ubuntu som man lyster, bare
højreklik og vælg Egenskaber (? - kører engelsk, så ved ikke om det er
den oversættelse de har brugt) / Properties.

Mvh
Johan

Fra : N/A

Dato : 17-07-10 08:41

Fra : N/A

Dato : 17-07-10 07:31

Fra : Lyrik

Dato : 17-07-10 00:47

On 17 Jul., 08:31, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:

> [...]
> højreklik og vælg Egenskaber (? - kører engelsk, så ved ikke om det er
> den oversættelse de har brugt) / Properties.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen Johan! Der er ikke så meget at trække tov om, for Mint er "En
Ubuntu med andre farver og knapper" og den anden mest udbredte distro.
De bruger samme programmer og systemet er det samme. Den har nogle få
intelligente tiltag, som for eksempel at man kan højreklikke i enhver
mappe og vælge "Terminal", samt at den indeholder Flash og Java så man
ikke skal installere dem som i UBU.
Så når du er færdig med at indstille din UBU så har du en Mint.
For at drille lidt så kan jeg sige at Ubuntu er sluppet af med
"Afrika."(farverne) Nu har den lagt sig op af "Mac Leopard"(Lilla) Det
er "The Microsoft way of plagiation" "Mint" er sin helt egen! Det
tiltaler mig!

Hilsen
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-07-10 07:58

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> For at drille lidt så kan jeg sige at Ubuntu er sluppet af med
> "Afrika."(farverne) Nu har den lagt sig op af "Mac Leopard"(Lilla) Det

Det er meget enkelt. Mark Shuttleworth er ham der betaler hele gildet,
og han har åbenbart skiftet smag.

Personligt synes jeg de brune nuancer var fine.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-07-10 08:41

On 2010-07-17 08:46, Lyrik wrote:
> [...]
> intelligente tiltag, som for eksempel at man kan højreklikke i enhver
> mappe og vælge "Terminal", samt at den indeholder Flash og Java så man

Jeg er fuldstændig enig i det 99% er det samme. Men det oprindelige lød
bare på at Mint var flottere. Men det er et dårligt argument, men kan få
Ubuntu på få minutter til at ligne Mint.

> Så når du er færdig med at indstille din UBU så har du en Mint.

Det var blot afsnittet: "UBU fik
en tommelfinger nedad med dens lilla preferancer. Det var ikke
moderne, kunne jeg se på ungernes skuffede ansigter. Dog ville de
gerne have den hvis det ikke kunne være anerledes!"

Du kunne have fortalt ungerne, at man sagnes kunne få Ubuntu til at
ligne Mint :) Men fred være med det...

> [...]
> "Afrika."(farverne) Nu har den lagt sig op af "Mac Leopard"(Lilla) Det
> er "The Microsoft way of plagiation" "Mint" er sin helt egen! Det

Tjah - jeg havde intet imod de gamle farver. Og de nye synes jeg som
sådan også er fint nok. Hvis man bruger den samme farve som et andet OS
- eller et andet produkt - og det dermed et et plagiat - så tror jeg
vidst ikke der skal findes flere flere produkter.

I øvrigt så har der jo været Gnome (og andre) themes for den sags skyld
i mange år der har haft Mint grøn... jeg kørte faktisk med en helt
tilbage i omkring 2000 - dog på en Mandrake installation. Så mon ikke
Mint rent faktisk er en kopi af min gamle Mandrake ;)

/Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-07-10 08:45

On 2010-07-17 08:46, Lyrik wrote:
> Jamen Johan! Der er ikke så meget at trække tov om, for Mint er "En
> Ubuntu med andre farver og knapper" og den anden mest udbredte distro.

I øvrigt - hvor har du fra det er den anden mest udbredte disto? Jeg
tvivler meget stærkt på dette - vil tro at både Debian og Fedora er over
den.

Mvh
Johan

Fra : N/A

Dato : 17-07-10 09:59

Fra : Lyrik

Dato : 17-07-10 02:37

On 17 Jul., 09:40, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:

> [...]
> tilbage i omkring 2000 - dog på en Mandrake installation. Så mon ikke
> Mint rent faktisk er en kopi af min gamle Mandrake ;)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mandrake har altid været min drøm om en Linux. Det stammer fra
barnsben hvor jeg læste tegneserien:"Mandrake", som havde en mystisk
magiker som hovedperson. Men det er en drøm der aldrig gik i
opfyldelse af uransagelige grunde. Var den god-Mandrake?
Både Mint og UBU er vist Debian systemer. Mandrake var vist også
Debian, ikke?

Jens

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-07-10 09:59

On 2010-07-17 10:37, Lyrik wrote:
> [...]
> opfyldelse af uransagelige grunde. Var den god-Mandrake?
> Både Mint og UBU er vist Debian systemer. Mandrake var vist også

Mint og Ubuntu er begge baserede på Ubuntu - ja.

Mandrake - eller den hedder Mandriva nu - og har gjort de en 5 års tid
svjh. Mandrake er ikke Debianbaseret - men det er Red Hat den udspringer
fra. Det var faktisk en af årsagerne til jeg skiftede, var ikke tilfreds
med det daværende RPM system - blev hurtigt forelsket i apt ;)

Mvh
Johan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-07-10 13:37

On Fri, 16 Jul 2010 23:46:54 -0700 (PDT), Lyrik wrote:

> Jamen Johan! Der er ikke så meget at trække tov om, for Mint er "En
> Ubuntu med andre farver og knapper" og den anden mest udbredte distro.

I følge hvilken (type) måling er Linux Mint den næst mest udbredte
distribution?

Jeg ville gætte på at Fedora, Debian og SUSE - mindst - er mere
udbredte.

> "Mint" er sin helt egen! Det tiltaler mig!

Lige før skrev du at den ligner Windows 7?

,