Hvad skal man se i Vest/Sønderjylland
Fra : JS

Dato : 13-07-10 23:24

Hejsa

Mine 2 piger og jeg skal på ferie i Jylland (ved Oksbøl) om et par
uger - men hvad kan i lige foreslå man skal se i det område - eller
jaaa der omkring, for klart kører da gerne efter super oplevelser.
Mine børn er 10 og 13 år og jeps Legoland er aftalt, men hører gerne
om andre gode forslag

God sommer
JS

Fra : Lars Clement

Dato : 14-07-10 09:04

"JS" <dalvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> jaaa der omkring, for klart kører da gerne efter super oplevelser.
> Mine børn er 10 og 13 år og jeps Legoland er aftalt, men hører gerne

Hej JS

det er jo en stor natur, derude:
Så i skal også huske:
en tur over kallesmærsk hede
en tur på skallingen ( husk ud på stranden der er mulighed for sæler )
op i blåvand fyrtårn
og bunkeren tirpitz
det er storslåede oplevelser der økonomisk giver plads til flere is !!

--
venligst

Lars Clement

indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : jk

Dato : 14-07-10 09:18

On Tue, 13 Jul 2010 22:23:38 -0700 (PDT), JS <dalvang@gmail.com>
wrote:

> [...]
>jaaa der omkring, for klart kører da gerne efter super oplevelser.
>Mine børn er 10 og 13 år og jeps Legoland er aftalt, men hører gerne

Bork havn er et hyggeligt sted med mange tøjbutikker og lignende.
http://www.rksk.dk/Bork-Havn-8169.aspx

Tæt ved er Bork Vikingehavn.
http://www.riskmus.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=2&Itemid=37

Der er også Dejbjerg Vikingecenter.

Noget helt andet er vadehavet ved Højer Sluse. Man kan køre ad de små
veje sydpå og på digeveje over grænsen. Syd for er Emil Nolde
maleri-museet. Det ligger et rigtig dejligt sted med en have med mange
blomster, som har inspireret den dansk/tyske impressionist.

Ribe er da også en stor oplevelse. Stormflods søjlen, de små gader,
domkirken, Weiz's kro.

For ikke at nævne Frederiksstad og Husum i Tyskland, hvor visse
kvarterer er ren middelalder.

mvh

John

Fra : JS

Dato : 14-07-10 02:32

> [...]
> domkirken, Weiz's kro.
>
> For ikke at nævne Frederiksstad og Husum i Tyskland, hvor visse

Super med jeres indput - kom endelig med mere da jeg vil printe det
hele ud på et tidspunkt og have med på turen er jo skønt at komme
ud og opleve ;)

JS

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 14-07-10 23:24

Rømø med den store store strand. Der er mulighed for at leje heste. Og en
masse små sjove gallerier. F ex Jan Lægdsmand.

I nærheden af Rømø er der oxo et oldtidscenter.

Givskud zoo

VH Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 09:18

"JS" <dalvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis der er arrangeret vandretur gennem Vadehavet ud til Langli fra Ho, mens
I er der, så skaf en plads. Oftest kører der en traktor med anhænger, men
hvis pigerne er godt til bens, kan de fint følge naturvejlederen. Gå aldrig
uden naturvejleder - han kender tidevandet. Husk madpakke og masser af
drikkevarer.

En blæsevejrsdag: find Blåbjerg nord for Henne Kirkeby og gå en tur i
klitten i egetræskrattet - I går i trætoppene, fordi klitterne har begravet
resten.

Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg med efterfølgende is hos Stryhn i
Hjerting lige nord for Hotel Hjerting med udsigt til Langli og Skallingen.
Der fodres sæler to gange om dagen - se hjemmesiden.

En tur med færgen til Fanø; lej cykler på havnen i Nordby og cykl ud til
fuglekøjerne syd for byen.
Iøvrigt er der mange bilfri cykleruter omkring Oksbøl, så tag cyklerne med,
hvis I kan. Rutekort fås på turistbureauet.

Flygtningekirkegården i Oksbøl er selvfølgelig ikke lige et børneturistmål,
men hende på 13 kunne være interesseret i at få at vide, hvorfor der ligger
så mange børn med samme efternavn spredt rundt omkring.

God tur

Inger

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-10 11:44

[...]

===

Husk en kikkert og kør omkring Kærgårdvej. Når I kommer sydfra, så begynd
allerede før den stejle bakke at kikke mod vest, hvor rådyr, dådyr og
krondyr græsser med bondemandens kvæg.

Tirpitz i Ho - en bunker fra krigens tid. Se resterne af "Tyske Bert(h)a"
fra krigens tid og se filmen i bunkeren fra dengang. Det koster et lille
beløb til en billet og en lille time.

Fyrtårnet i Blåvand, en af de vist nok 16 fyrtårn, der er tilbage i DK. De
bruges ikke til noget andet end at tjene lidt penge på turisterne. Nyd den
gode udsigt til hundredevis af møller i Vesterhavet.

10. august holder Forsvaret Åben Hede på Kallemærsk. Der skydes med lidt af
hvert, inklusive F16 og Leopard kampvogne.

I Oksbøl besøg Brandmuseet i Oksbøl, som også rummer nogle gamle "biler" fra
krigens tid (tidligere udstillet i Oksbøllejren).

En tur i Kongensgade i Esbjerg er ikke at foragte. Det er Danmarks længste
gågade.

Oksbøl turistinformation:
http://www.visitdenmark.de/norge/nb-no/menu/turist/turistinformation/lokaleturistbureauer_sog/produktside/gdk009359/oksboel-turistinformation.htm?CallerUrl=1

--