Smuttur til Nordkap ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-07-10 19:14

Hej gruppe,

Som sædvanligt er vi et par uger på familiebesøg i Kemi i Finland.
For at få lidt afveksling i år, har vi leget med tanken om at lave en lille
smuttur på et par dage til Nordkap for at se landskabet og sådan bare at
kunne føje det hjørne af geografien til steder vi har været...
Der dog lige et par spørgsmål som trænger sig på:

- Hvordan er vejene ? - der er forhåbentlig ikke grusveje vel ?

- Er der et par forslag til overnatninger, således at vi kan få turen bidt
lidt i bidder - vi havde forestillet os en overnatning i begge retninger.
Jeg har leget lidt med forskellige ruteplannere, og har tænkt mig at vi
kører via Torneelvdalen - inde i landet derop, og så via Inari nedad igen.

Alle konstruktive inputs modtages med kyshånd!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : oz3bto

Dato : 14-07-10 10:24

> [...]
> kører via Torneelvdalen - inde i landet derop, og så via Inari nedad igen.
>
> Alle konstruktive inputs modtages med kyshånd!

Har endnu ikke selv været deroppe men tivler på at det er grusveje ..

Gode veje er det dog nok ikke .. De norske veje kan være ret slidte og
hullede pga de hårde lange vintere

Fra : Jet

Dato : 14-07-10 03:27

On 13 Jul., 20:14, "Andreas M. Hansen" <nokk...@hotmail.com> wrote:

> - Hvordan er vejene ? - der er forhåbentlig ikke grusveje vel ?

Du kan se alle vejene fra oven via Google Earth
hvis farven er sort er det asfalt, hvis farven er lys er det
grusveje !

Jeg har ingen problemer med at kunne se forskel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-07-10 16:13

"Jet" <jetrotte@gmail.com> wrote in message

> Du kan se alle vejene fra oven via Google Earth
> hvis farven er sort er det asfalt, hvis farven er lys er det
> grusveje !

Har du selv prøvet? Billederne så langt nordpå er slet ikke af samme
kvalitet som her i landet.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-07-10 20:02

> Har du selv prøvet? Billederne så langt nordpå er slet ikke af samme
> kvalitet som her i landet.

Nej detaljeringsgraden deroppe er desværre ikke ret høj - men jeg har dog
scannet ruten igennem, og kigget på alle de billeder som viser rensdyr på
vejen - og de har alle indeholdt rensdyr som står på asfalt

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jet

Dato : 14-07-10 03:27

Fra : Ingrid & Hans

Dato : 14-07-10 15:05

Vi var deroppe sidste sommer og der er ikke grusveje, men et par tunneler
med betaling og helt oppe ved Nordkap skal man betale en ublu pris for
parkering.

Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-07-10 20:00

"Ingrid & Hans" <softgen@post6.tele.dk> wrote in message
> Vi var deroppe sidste sommer og der er ikke grusveje, men et par tunneler
> med betaling og helt oppe ved Nordkap skal man betale en ublu pris for
> parkering.

Hej Hans,

Mange tak for en øjenvidneberetning

Det var rart at høre at der ikke er grusveje - det har jeg mine skumle
erfaringer med fra finsk lapland - en strækning på 200 km, hvor de første 50
km var med fin asfalt, og så pludselig et skilt som prosarisk kundgjorde at
nu stoppede belægningen altså...

Mht. tunellerne og parkeringen - hvor meget snakker vi ca. om ? - og man kan
vel betale med kort ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kristoffer

Dato : 17-07-10 11:28

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i melding

> Mht. tunellerne og parkeringen - hvor meget snakker vi ca. om ? - og man
> kan vel betale med kort ?

Selvfølgelig med kort. Hvor meget det blir er en bagatell i forhold til
øvrige utgifter med en så lang tur. En lite bereist danske vil nok synes
avstandene er svimlende lange, men jo noe mer avvekslende enn det landskapet
dere har hjemme
God tur, og velkommen nordover!
Det er dejlig at være dansk i Norge - .

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 18-07-10 12:06

On 14.07.2010 16:04, Ingrid & Hans wrote:
> Vi var deroppe sidste sommer og der er ikke grusveje, men et par tunneler
> med betaling og helt oppe ved Nordkap skal man betale en ublu pris for
> parkering.

Så kan man jo bare droppe Nordkapp, og heller dra til det som ER det
nordligste punktet, nemlig Knivskjellodden. Før man ankommer
Nordkapp-platået er det en gratis parkeringsplass som man kan gå til
Knivskjellodden fra. Det er noen kilometer å gå i lett terreng, og fra
Knivskjellodden kan man sørøstover se den berømte klippen som er Nordkapp.

Mat og drikke tar man med selv.

Bjørn
http://bjornfree.com/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-07-10 13:13

Bjørn Christian Tørrissen skrev:

> [...]
> Før man ankommer Nordkapp-platået er det en gratis
> parkeringsplass som man kan gå til Knivskjellodden fra. [...]

Faktisk er jo mindst tre steder, man kan tage til, alt efter
om man vil til det nordligste punkt på det europæiske
kontinent, eller et af de to nordligste punkter på øen
Magerøya. Knivskjellodden er det nordligste punkt, men
Kinnarodden er det nordligste punkt på fastlandet.

Der hvor vej 69 ender, Nordkapp, er jo bare det sted på
øen Magerøya, som alle bilisterne kører til og fotograferer
hinanden og bilder sig ind at de nu har været på det
nordligste punkt.

De interessante steder i Lapland er, efter min mening, bl.a.
Bjergtoppen Kebnekaise, malmgruberne i Kiruna og ved
Gällivare, bjerget Dundret, Abisko og Lapporten,
Riksgränsen og togturen med malmbanen til Narvik,
Storforsen i Piteälv, Stora Sjöfallet, Ritsem, Kvikkjokk,
Jokkmokk.

Hvis man er til berømte geografiske punkter, skal man vel
også tage forbi "Trerikesröset", som er en stenrøse, der
markerer hvor de tre landegrænser Norge, Sverige og
Finland mødes.

--
Herluf :·)
- husk et godt myggemiddel

Fra : Søren K Rasmussen

Dato : 19-07-10 18:58

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> kører via Torneelvdalen - inde i landet derop, og så via Inari nedad igen.
>
> Alle konstruktive inputs modtages med kyshånd!

Var på Nordkapp her sidst Maj måned. Asfalt veje men meget slidt pga. den
hårde vinter.
Nordkapp tunnel for en autocamper over 6 meter 1014,00 kr adgang det sidste
stykke på plateauet 430,00 kr for 2 personer, samt adgang til et flot
center med diverse udstillinger, og så kunne du endda holde der i et døgn

Vh Søren

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-08-10 19:56

Mange tak for alle jeres inputs - nu er vi netop kommet hjem fra vores
ferie, så jeg vil da lige opdatere med vores egne erfaringer fra vores tur.

Vi tog afsted fra Kemi søndag d. 25 om morgenen, og kørte den første dag til
Enontekiö (stadigvæk i Finland) - her så vi lidt på naturen, og et
naturmuseum, hvorefter vi overnattede på et udmærket lille familiedrevet
hotel - http://www.hetan-majatalo.fi
Hotellet lå lidt afsides fra vejen, og omgivelserne så lidt mistænkelige
ud - men skinnet bedragede heldigvis - vi fik et udmærket familieværelse med
4 senge til os og ungerne - og vi måtte have vores hund med - kan klart
anbefales.

Om mandagen fortsatte vi så via Kautakeino og Skaidi til Nordkapp - vi ankom
til Honningsvåg ved 15 tiden.
Nordkapp tunellen kostede 240 NOK pr. vej for en personbil og to voksne og
to børn (hunden så de ikke, eller tog ikke noget for)
Om eftermiddagen tog vi så op på Nordkaps plateauet, hvor vi måtte betale
520 NOK for at komme ind med vores bil og hund - eneste ankepunkt vi
bagefter havde, var at da vi fik nærlæst vores billet på hjemvejen, vart at
vi var blevet bogført som "En svensk familie....) - om dette har haft
negativ indflydelse på prisen skal jeg ikke kunne sige
Biletten til plateauet var gældende i 48 timer.
Vi overnattede så på Rica Hotel Honningsvåg - og det var dyrt - men da vi
var under lidt pres med at finde et værelse hvor man måtte have hund med,
accepterede vi det første værelse vi fandt - og det kostede altså 2230 NOK -
det var stort, med 4 senge, men ikke specielt luksuriøst - dette ville nok
kunne gøres billigere.

Tirsdag morgen fortsatte vi så ned mod Inari, og overnattede på et hotel i
Saarisaari, hvor der var et badeland, hvilket ungerne satte pris på - onsdag
middag kørte vi så tilbage til Kemi igen.

mvh

Andreas M. Hansen