Kan man komme på NAS med IE?
Fra : sls \(2770\)

Dato : 10-07-10 00:00

Jeg har en NAS synology ds-106e, hvis man starter FTP halløj på sådan en,
kan folk udefra så downloade fra den med Internet Explorer, eller skal de
have et FTP program?

Mvh Sid

Fra : Max

Dato : 10-07-10 00:22

Hej Sid

> Jeg har en NAS synology ds-106e, hvis man starter FTP halløj på sådan
> en, kan folk udefra så downloade fra den med Internet Explorer, eller
> skal de have et FTP program?

IE kan jo køre FTP, så ja.

Max

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-07-10 08:51

On Sat, 10 Jul 2010 00:59:43 +0200, "sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

>Jeg har en NAS synology ds-106e, hvis man starter FTP halløj på sådan en,
>kan folk udefra så downloade fra den med Internet Explorer
Kort svar er "ja".

Lidt længere svar:
Hvis du (din NAS) sidder bag en router og kører NAT så skal der
forwardes de rigtige porte fra routeren til NASen.
Hvis din router og NAS kan tale sammen med UPnP så opsætter routeren
selv denne portforwarding. Har du mere end et produkt der kører UPnP
og de vil have FTP skal du til at tænke for at få det sat rigtigt op
(manuelt) mht portforwardingen.

Hvis du sidder direkte på internettet (du får/har offentlige
IPadresser) og dit eneste udstyr er en switch og du har fået
tilstrækkeligt med IP adresser af din ISP bør det virke udmildbart, du
skal selvf. vide hvilken IP adresse NASen har fået (eller hvilken IP
du selv manuelt skal give NASen)

Ikke at ovenstående er fylstgørende, man skal vide hvorledes du kommer
ud på internettet før man kan komme med et mere passende svar.

/Hans

Fra : sls \(2770\)

Dato : 10-07-10 14:45

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Kort svar er "ja".

Ok takker..

Vi har nemlig prøvet før, men der kunne vi kun få det til at virke med at
FTP program.

Skal jeg bare skrive ftp://minip.dk i IE og så skulle det virke?
Og have forwardet en port?

Mvh Sid

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-07-10 19:57

"sls (2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i meddelelsen
> Skal jeg bare skrive ftp://minip.dk i IE og så skulle det virke?
> Og have forwardet en port?

Det vil kræve, at du har noget, der oversætter din IP ude på nettet f.x.
noget dyndns.

ellers vil det ftp://ipadressen

Indenfor routeren bruger du så din interne IP

Udenfor routeren bruger du din eksterne IP og i routeren forwarder du
den port (fom default 21) du bruger til FTP til den interne IP.

Jan