Skifte propel
Fra : HKN

Dato : 06-07-10 08:37

Hej,

Jeg skal i morgen have min båd på land for at skifte propel - så jeg søger
et par gode råd i denne forbindelse.

Er det bare lige ud af landevejen? Eller skal jeg have fat i en aftrækker?
Der er tale om en 30mm Volvo aksel, og idag sidder der en 3 bladet VP
foldepropel på som jeg skal have skiftet ud med en Maxprop, der sad på båden
da jeg købte den, men som jeg har fået renoveret her i vinter. Den blev
afmonteret af værftet, som lagde nyt teakdæk på båden sidste år. Jeg har
fået en fin beskrivelse med fra Korsør propeller mht indstilling af stigning
etc.

Hvis nogen her i gruppen er interesseret, så sætter jeg den 3 bladede VP
propel til salg på diverse forums efterfølgende. Den befinder sig i Solrød
Strand, men kan naturligvis sendes. Jeg har ikke specifikationerne på den
idag, men så snart jeg har den af så kan jeg give lidt flere tekniske
oplysninger. Jeg kan dog oplyse at den sidder på en 37 fods sejlbåd idag.

Mvh
Henrik

Fra : -

Dato : 07-07-10 22:28

HKN skrev:
> [...]
> specifikationerne på den idag, men så snart jeg har den af så kan jeg
> give lidt flere tekniske oplysninger. Jeg kan dog oplyse at den sidder

Jeg knoklede temmelig længe før mine propeller kom af, men måske er de
lidt større, - 14" sidder på en 5/4" aksel.? En aftrækker, en stor
mukkert, og vigtigst: en gasblæselampe. Når propellen varmes op et godt
stykke tid, kommer den pludselig løs, når den bearbejdes med aftrækker
og mukkert.

Mvh. Claus