varmtvandkrise....
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 06-07-10 00:29

Min varmvandbeholder er i krise. Og dermed også jeg. Enten er den tæret
eller også er den frostsprængt. Den drypper i hvertfald så meget at jeg får
vand i bunden af båden. Det er en Volvo fra 1985. Med varmt vand fra motor,
220volt eller udstødning (sidste bruger jeg ikke)

Mit problem er at det er sådan en lækker rustfri satan, der kun er 25 cm i
diameter og 40-50 cm lang. Og hullet den ligger i er af den forrige ejer
'skabt' til beholderen. Jeg står overfor et større ombygningsarbejde hvis
ikke jeg finder en der passer i hullet. Eller en brugt magen til.

Kender I nogle mærker/modeller der er sådan ? lange og tynde ....

Foto af gammel beholder på:
www.maximalt.dk/ng/vv1.jpg
www.maximalt.dk/ng/vv2.jpg
www.maximalt.dk/ng/vv3.jpg

Kan man måske reparere den ? svejse den ? eller er den yderste kappe kun
pynt ud over isolering ??

pft
Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-10 16:27

Hej Bjarke.
Du har sandelig ret i, at det er en "lækker satan"

Du siger, den drypper.
Kan du lokaliserer stedet?
Er det til at se, hvorfra "pisseriet" kommer"

Ved du, hvorvidt den er isoleret, og altså består af to cylindrer omgivende
varmtvandsrøret?

Foreløbig, uden at kende svaret på ovennævnte spørgsmål, vil jeg foreslå, at
du tager "det lækre bæst" ud, og lader en smed undersøge den.
Trykprøvning osv.
At skære en eventuel yderkappe af i enderne, så man kan komme til
inderkappen, kan ikke koste en formue.
Faktisk kan du selv gøre det med en vinkelsliber.
Herefter kan man se, hvorledes inderkappen har det.
At få et eventuelt hul svejset, eller en ny inderkappe lavet, koster næppe
så meget, som en ny beholder.
Er du heldig, er der blot tale om, at nødvendige gennemgange til varmepatron
og lignende, er blevet utætte.

Mit råd, som gammel maskinmand, er derfor følgende:
Skilo skidtet ad, før du foretager dig noget drastisk.
Som exempelvis at ofre noget på en ny veksler.

MVH
Egon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-07-10 12:49

Hej Bjarke

den ligner min temmeligt meget, den mener jeg kan skaffes fra kjøller.

mvh
/Børge

Fra : Niels

Dato : 06-07-10 18:12

hvis du har et par centimeter i overskud kan du bruge en Isotemp slim fra
Kjøller den er 29,5 cm i diameter
Niels

Fra : Per Kaaber

Dato : 17-07-10 14:36

> [...]
> www.maximalt.dk/ng/vv3.jpg
>
> Kan man måske reparere den ? svejse den ? eller er den yderste kappe kun pynt

Sådan en har jeg lige smidt ud. Dog var der ikke de 2 store rør i
enderne (hvad er de til?).
Min var ikke isoleret, og kunne sikkert godt svejses igen. Men jeg
ville ha' en der var isoleret, så det blev en ny.
Holbæk Bådcenter havde en 20l til ca 2900,- (tror jeg det var) incl
blandeventil og slange til blandesløjfe.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-07-10 23:57

Ærgerligt. Jeg vil bare gerne have en der passer i hullet. Isolering eller
ej. Prøver Børges tip om Kjøller.

Bjarke

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i meddelelsen
> maxi999.escape-krølleA-gmail.com:
snip

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-07-10 23:57

Jeg tror gennemgangen er til at varme vand med motorudstødningen..... Bruger
det ikke.....

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-07-10 18:42

Hej Bjarke

Fandt lige denne her

www.dba.dk/20-liters-rustfri-varmtvand/id-67508981/

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 29-07-10 16:06

Super. Tak. Den undersøger jeg lige ....

Jeg har ellers ikke kunne finde en ny der kan være der, så det alternativ
jeg står med er at skære et skot ud og flytte det 5-10 cm .... Nedtur ...

Bjarke